Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: aaoulusta - 9.04.2011 kello on 19:15
-
Nonii jälleen paloi a-auto oli kytketty parkkipaikan sähkötolppaaseen... ..nettikalevassa videota
-
http://www.kaleva.fi/lukijavideo/nayta/1935
http://www.kaleva.fi/uutiset/asuntoauto-tuhoutui-tulipalossa-maikkulassa/895498
-
Oliko kukaan sisällä?
-
Oliko kukaan sisällä?
onneksi ei kukaan kuollut tai loukkaantunut.. ???
-
Oliko kukaan sisällä?
Kaikki oli sisällä, ketään ei ollut autossa.
-
Vakuutukset kuntoon kaikki.
-
saiks ketään selvää oliko tuo auto uusikin .. ? mist noit tulipaloi oikein syttyy ... minin kannattaa kiinnittää huomiota nyt ?
vakuutuksen ovat kunnos , mut siltikään en halua , et tuo tupacarssi palais :(
-
Olikohan CEE piuhan vai pienipäisen lämmitysroikan perässä. Itse olen kiinnittänyt huomiota henkilöauton lämmityksessä siihen miten lämmin on roikan autonpuoleinen pää vaikka ei ole kuin pieni sisälämppäri lohkolämmittimen parina. Kosketuspinnat on pieniä ja virtaa on kuitenkin kulussa kohtupaljon.
-
Auto on perä tolppaa kohden, ei ehkä lohkolämmitinkäytös sä. Onkohan muistettu kelalla oleva roikka avata ennen tolppaan kytkemistä? Sillä polttaa vaikka mitä!
-
Auto on perä tolppaa kohden, ei ehkä lohkolämmitinkäytös sä. Onkohan muistettu kelalla oleva roikka avata ennen tolppaan kytkemistä? Sillä polttaa vaikka mitä!
Ei kai uutisessa sanottu, että sähköjohto olisi ollut tulipalon aiheuttaja? Siinä vain sanottiin, että oli kiinni tolpassa, mutta ei se vielä automaattisesti aiheuta tulipaloa :o
Matkailuajoneuvossa on paljon potentiaalisia palonaiheuttajia, joten kannattaa pitää laitteet kunnossa.
-
Sen verran sähköjohdosta, että ennen piuhan toinen pää oli normaali shuko. Se kärysi pienine kosketus pintoineen, herkemmin kuin kulkimen puoli. Nykyään kumpikin pää on uudempaa mallia, joten jos käry käy, niin yhtä toden näköistä on vikamahdollisuus myös kulkimen puolella. :'(
Meikäläisellä on kulkimen puolella kaksi pistoketta, joten kulkimen puolella kuormitus on yhteen pistokkeeseen puolittunut. :o
-
Sen verran sähköjohdosta, että ennen piuhan toinen pää oli normaali shuko. Se kärysi pienine kosketus pintoineen, herkemmin kuin kulkimen puoli. Nykyään kumpikin pää on uudempaa mallia, joten jos käry käy, niin yhtä toden näköistä on vikamahdollisuus myös kulkimen puolella. :'(
Meikäläisellä on kulkimen puolella kaksi pistoketta, joten kulkimen puolella kuormitus on yhteen pistokkeeseen puolittunut. :o
Miten tuo on toteutettu, siis autosi pää. Onko autossa kaksi erillistä virtapiiriä ja toinen pistoke esim pelkästään lämmittimelle? Vai onko siinä kaksi pistoketta joista käytät kerralla vaan yhtä?
-
Joo, oikeastaan kolme. Kolmas on se johon saa vaihtokatkaisian kautta 230V, invertteriltä, tai toisesta piiristä. Toisen pistokkeen kautta sähköpatruuna laturi yms. Toisen kautta toinen sähköpatruuna ja kaksi 0,5kW:n puhallin lämmitintä ja ilmastointi. Läppäri, TV:t ja valaistus on suoraan 12V:ssa. Ulkopuolella ei ole 230V:n ulosottoa, joten toisesta piuhan haarasta on adapterilla otettu virrat ulos. Tolpalta tulevan kaapelin päässä on kulkimeen tuleva pistoke, josta on haaroitettu toinen pistoke. Kulkimen seinässä pistokkeet on vierekkäin. Kaksi roikkaa 10m ja 25m, joissa kummassakin haaroitus päässä. Näillä mennään. ::)
-
Joo, oikeastaan kolme. Kolmas on se johon saa vaihtokatkaisian kautta 230V, invertteriltä, tai toisesta piiristä. Toisen pistokkeen kautta sähköpatruuna laturi yms. Toisen kautta toinen sähköpatruuna ja kaksi 0,5kW:n puhallin lämmitintä ja ilmastointi. Läppäri, TV:t ja valaistus on suoraan 12V:ssa. Ulkopuolella ei ole 230V:n ulosottoa, joten toisesta piuhan haarasta on adapterilla otettu virrat ulos. Tolpalta tulevan kaapelin päässä on kulkimeen tuleva pistoke, josta on haaroitettu toinen pistoke. Kulkimen seinässä pistokkeet on vierekkäin. Kaksi roikkaa 10m ja 25m, joissa kummassakin haaroitus päässä. Näillä mennään. ::)
Muuten ihan hyvä mutta ei ole minun mielesta laillinen tuo haaroitus kun pistoke ei ole jakorasia. ???
-
Joo, tulee vain melkonen häkkyrä jos vielä jakorasian laitan. :o
-
Joo, tulee vain melkonen häkkyrä jos vielä jakorasian laitan. :o
Eihän tuossa pistokeessa saa haroitusta tehdä ja vielä liian ohuella johdolla :o
vakuutus tuskin korvaa jos jotain satuu
-
Joo, se lyhyt pätkä on puolentoista neliön ja muuten kaksi ja puoli. ...Ja kaikki siksi, ettei jotain satu. ::)
-
Joo, se lyhyt pätkä on puolentoista neliön ja muuten kaksi ja puoli. ...Ja kaikki siksi, ettei jotain satu. ::)
Joo just on kaksi asiaa mikse en menisi tuollaista käytämään.Johtoa(jatkojohtoa)ei saa haaroitaa(pistokeesa)eikä ainakaa muutamalla sen poikkipintaa vielä pienemmäksi.Oletus että syöttö sulake
16a ja menee pistokeet vääriin paikkoihin eli ristiin.Ei millään pahalla mutta tuota voi kutsua virityksessi jos jotain sattuu ei vakuutus varmaan korvaa mitään kun laiton viritys :o
Ps.Älkää tehkö tuommoisia omia virityksiä ;)
-
Joo just on kaksi asiaa mikse en menisi tuollaista käytämään.Johtoa(jatkojohtoa)ei saa haaroitaa(pistokeesa)eikä ainakaa muutamalla sen poikkipintaa vielä pienemmäksi.Oletus että syöttö sulake
16a ja menee pistokeet vääriin paikkoihin eli ristiin.Ei millään pahalla mutta tuota voi kutsua virityksessi jos jotain sattuu ei vakuutus varmaan korvaa mitään kun laiton viritys :o
Ps.Älkää tehkö tuommoisia omia virityksiä ;)
Voiko tuosta tai voi saada kynsille toisesta pistokkeesta, kun on vain yksi johto kytkettynä paikoilleen (päät näkyvissä). Tästä syystähän invertteriä ei saa myöskään kytkeä vaunun omaan 230 järjestelmään. Ei millään pahalla vaan hyvällä. ;) :o
Eli vaunussa on tällännen pistoke ja nyt 2kpl, jos toinen irtoaa, niin näkösällä 230V, jos oikein ymmärsin.
-
Voiko tuosta tai voi saada kynsille toisesta pistokkeesta, kun on vain yksi johto kytkettynä paikoilleen (päät näkyvissä). Tästä syystähän invertteriä ei saa myöskään kytkeä vaunun omaan 230 järjestelmään. Ei millään pahalla vaan hyvällä. ;) :o
Eli vaunussa on tällännen pistoke ja nyt 2kpl, jos toinen irtoaa, niin näkösällä 230V, jos oikein ymmärsin.
Kyllä saa,mutta pitää käyttää muutamaa kelakytkintä,niillä homma hoituu !!
-
No, eipä näitä paloja enää tarvitse ihmetellä! Miettikääpä noita viritelmiä tehdessänne, että myös sivulliset ovat vaarassa, kun "omatarveasentajat" tekevät tällaisia viritelmiä!
-
No, eipä näitä paloja enää tarvitse ihmetellä! Miettikääpä noita viritelmiä tehdessänne, että myös sivulliset ovat vaarassa, kun "omatarveasentajat" tekevät tällaisia viritelmiä!
Pitää olla oikeudet !!
-
Kyllä saa,mutta pitää käyttää muutamaa kelakytkintä,niillä homma hoituu !!
Rupes kyllä kiinnostamaan, miten kytketään.. Onko siinä pistokkeessa jokin mikro kytkin vai? ???
Viritelmät on hyviä, kunhan ne oikein ja muita vaarantamatta asennetaan ja turvallisuutta viimeisen päälle noudatettuna! :)
-
Kytkentä tehdään niin,että kun inventteri on päällä,kelakytkin irroittaa ulkoisen verkon irti,samoin toisin päin,kun laitetaan verkkovirtaan,irroittaa inventterin järjestelmästä !!
-
Kyllä saa,mutta pitää käyttää muutamaa kelakytkintä,niillä homma hoituu !!
Onko sisällä siis kaksi erillistä virtapiiriä, jolloin ulospäin ei tule virtaa vaikka toinen pistorasia olisi irti seinästä?
-
Onko noissa verkkosähkörasioiss a tuolla karavaaniparkeilla mnkäänlaisia vikavirtasuojia.
Jos niisä ei mitään muuta ole kuin pelkkä pistorasia niin eikö olisi suotavaa tehdä siihen
vaunun rasiaan menevään roikan päähän vikavirtasuojaus.
Vaikka luulis niitä nyt olevan sellasiakin roikkarasioita joissa vikavirtasuojaus olis valmiiksi ympätty siihen
roikan naaras liittimeen. Tai väliäkö sillä jos se olis siinä toisessa päässä roikkaa,koiraassa.
Vai onkohan sitenkään ::)
-
Kytkentä tehdään niin,että kun inventteri on päällä,kelakytkin irroittaa ulkoisen verkon irti,samoin toisin päin,kun laitetaan verkkovirtaan,irroittaa inventterin järjestelmästä !!
No niinhän se onkin perho-ukko kontaktorit on olemassa, mutta en tajunnut ennen kuin selvensit, että nuin kytketään.
Mutta entäs toi tuplapistoke hässäkkä?
-
entäs tupla pistoke hässäkkä, jos toinen irtoo, niin toisessa uroksessa virtaa, kun tolopasta syötetään..
-
Siis uroksethan on autossa, ei roikan päässä, ja jos toisen roikan irroittaa niin toisessa uroksessa ei ole jännitettä. :o
-
Siis uroksethan on autossa, ei roikan päässä, ja jos toisen roikan irroittaa niin toisessa uroksessa ei ole jännitettä. :o
Noh miten se kytkentään niin, se kiinnostaa, koska jokatapauksessa ne on vaunussa jossain vaiheessa vaunun sisällä molemmat urokset yhdessä. En keksi miten se kytketään sillain, että kun toinen johto irroitetaan, niin se kyseinen uros jääpi kylmäksi. :o ???
-
Noh miten se kytkentään niin, se kiinnostaa, koska jokatapauksessa ne on vaunussa jossain vaiheessa vaunun sisällä molemmat urokset yhdessä. En keksi miten se kytketään sillain, että kun toinen johto irroitetaan, niin se kyseinen uros jääpi kylmäksi. :o ???
En neuvo enää enemmän,vastuu kysymys !!!
-
En neuvo enää enemmän,vastuu kysymys !!!
No se tarkoittaannee sitä, että pitänee piirtää paperille ja miettiä se ihan ajan kannssa, joka tapauksessa sinne voidaan laittaa katkaisija ja se on vaara siin, että se unohtuupi päälle ja jää vaaralliseksi. Mutta pitänee ruveta miettimään tuota virran kulku, nimittäin perus kytkennöissäkin voisi olla vastaavan laisessa tapuksessa hyötyä.. :) ;)
-
Lisäystä tuon invertteri kytkennän ymmärsin ja siinä pitää olla muistaakseni vähintää s3 pätevyydet..
-
Kylläpä on Turhan Höpöttäjällä viritys, kertaatko vielä mitä hyötyä tuosta _oikeasti_ on?
-
Oli miten oli, tuo (kasois)jatkopistorasia-hässäkkä on laiton, sitä ei huolellisuus eikä minkäänlainen varovaisuus miksikään muuta. Tuollaista ei minkäänlaisilla luvilla saa (ainakaan "länsimaissa") käyttää. Tekeminen on eri asia, sitä ei laki kiellä.
-
Noh miten se kytkentään niin, se kiinnostaa, koska jokatapauksessa ne on vaunussa jossain vaiheessa vaunun sisällä molemmat urokset yhdessä. En keksi miten se kytketään sillain, että kun toinen johto irroitetaan, niin se kyseinen uros jääpi kylmäksi. :o ???
Et lukenut alusta. Kummankin perässä on eri kulutus kohteet, joille on vedetty omat kaapelinsa. :o
Kirjoitin tuossa pitkän sepustuksen, mutta sivu nuljahti nurin. >:(
-
Se hyöty on turhan höpöttäjän sydeemissä, että säilyisi henkissä ja pistokkeen kuorma jaetaan kahdelle eri pistokeelle= kaksinkertanen varmuus ja puolitettu ampeerin kuljeksinta. Ymmärrän täysin tuota viritystä, mitä sillä haetaan, eli pistokkeelle vöhempi kuormitusta.
Käsitin senkin että sulla on nyt kaksi eri piiriä kytkettynä erilleen uros pistokkeiten kanssa, josta johtuen toisen irrotessa vaaraa tällöin ei ole. ;)
-
Minkä takia moisesta pitää tehdä niin monimutkainen,kontaktori hoitaa homman,kun laittaa töpseliin,verkko siirtyy valtakunnan verkkon !!
-
Minkä takia moisesta pitää tehdä niin monimutkainen,kontaktori hoitaa homman,kun laittaa töpseliin,verkko siirtyy valtakunnan verkkon !!
Milläs pysäytät kontaktorin toiminnan, jos on samassa piirissä kahden uros pistokkeen kanssa, jota periaatteessa sama virta ohjaa. Näin luulin aluksi. ;) :D ;D ;D
-
Oli miten oli, tuo (kasois)jatkopistorasia-hässäkkä on laiton, sitä ei huolellisuus eikä minkäänlainen varovaisuus miksikään muuta. Tuollaista ei minkäänlaisilla luvilla saa (ainakaan "länsimaissa") käyttää. Tekeminen on eri asia, sitä ei laki kiellä.
Sen myönnän että kun roikan naaras pistokkeesta on otettu lyhyellä kaapelilla toinen rinnalle, se on jonkun pykälän mukaan "laiton", kuten aikaisemmin joku totesi, mutta maalaisjärjellä ajatellen täysin turvallinen. :)
-
Mutta edelleen, mitä hyötyä tuosta oikeasti on? Miksi on pitänyt tuollainen järjetön patentti tehdä? ???
-
Mutta edelleen, mitä hyötyä tuosta oikeasti on? Miksi on pitänyt tuollainen järjetön patentti tehdä? ???
Kuorman takia, ettei pistoke sula ainakaan vaunun/auton puolelta ja syty tulee.. ;)
-
Kuorman takia, ettei pistoke sula ainakaan vaunun/auton puolelta ja syty tulee.. ;)
Eli samasta syystä kannattaa olla vyö ja henkselit, ettei vaan housut putoa.
-
Tämä sivu alkoi siitä kun kulkimia liepsahtelee tuleen. Jokainen meistä ymmärtää, että kun kulkimeen laitetaan kulutusta 3,5kW, niin sähköpistoke joutuu koville, varsinkin kosteana ja pölyisenä. Juuri siksi shukot jää pikku hiljaa pois. Yhtä koville se joutuu tolpassakin, mutta vaara ei ole siellä niin suuri. Kun ostin auton, niin siinä oli jo nämä kaksi virran sisääntuloa rakennettuna. Tottakai hyödynsin ne turvatakseni seinäpistokkeen turvallisuuden, samalla asensin invertterin. ::)
P.S. En voi tulla yhteisille treffeille, etten vaaranna köpöstyksilläni teitä muita. ;D
-
Kuorman takia, ettei pistoke sula ainakaan vaunun/auton puolelta ja syty tulee.. ;)
Sekö ei sitten sulata sitä pistoketta josta haaroitus on tehty.mietikää nyt vähän
mitä tapatuu sille pistokeele missä on se haaroitus ???Haaroitus auton sisäpuolelle auto-
maattisulakeen/vikavirtasuojan jälkeen ;)
-
Siellä missä haaroitus on tehty, siellä on ruuvilla kiristetty liitos. Pistoke taas tökätään seinään ilman mitään kiristystä. :o
-
Nyt ei enää jaksa vääntää.Loppu tulema laiton ja vaarallinen viritelmä en itse ainakaan tuollaista käyttäisi.Enkä suosittele muillekaan. ;)
-
Siellä missä haaroitus on tehty, siellä on ruuvilla kiristetty liitos. Pistoke taas tökätään seinään ilman mitään kiristystä. :o
Jos 2,5 neliöisen piuhan liittimeen tukitaan 4-5 neliöö piuhaa, on se melko iso riski.
-
Minkä takia moisesta pitää tehdä niin monimutkainen,kontaktori hoitaa homman,kun laittaa töpseliin,verkko siirtyy valtakunnan verkkon !!
Kontaktorista vielä, valintakytkin siksi että jos ollaan tolpalla ja käytetään lämmitystä sulakkeen keston rajalla, ei lämmitys katkea kun käytetään härpäkkeitä invertterin kautta. ::)
-
Jos 2,5 neliöisen piuhan liittimeen tukitaan 4-5 neliöö piuhaa, on se melko iso riski.
Eikös sen kontakti ole silloin parempi. :o
-
Tuli varmaan jo kaikille selväksi asiaan liittyvät faktat joten tuo diipa daapa voisi jo loppua tämmöinen ei johda mihinkään. :-\
Jokainen täysi-ikäinen tekee omalla vastuullaan ja vastaa itse tekemisistään.
-
Tuli varmaan jo kaikille selväksi asiaan liittyvät faktat joten tuo diipa daapa voisi jo loppua tämmöinen ei johda mihinkään. :-\
Jokainen täysi-ikäinen tekee omalla vastuullaan ja vastaa itse tekemisistään.
Vielä pieni lisäys.. Johti se ainaskin mulla lopulta oksennus tautiin!! :-\ :'(
-
Ja mulla ajatukseen että millä voisi heittää löylyä että sais kunnon riidan aikaiseksi ;D
-
Uskaltaakohan enää kysyä ::)Kysyn kumminki ja pakkohan ei ole vastata.
Siis,Mikä kontaktorityyppi tuohon ois käypänen
verkkovirta /aurinkopaneli+akku+invertterisähkön vaihtoreleeksi. ???
Joku varmasti tietää,mutta niinko sanottu ,ei ole pakko vastata,saan sen kyllä muutakin kautta selville ;)
-
Jokainen täysi-ikäinen tekee omalla vastuullaan ja vastaa itse tekemisistään.
Eipä se siinä vaiheessa ensimmäisenä ketään kiinnosta kuka vastaa, jos oma vaunu palaa ja muutama viereinenkin kun vierivieressä alueella ollaan.
-
Tuommoisiin tupla pistorasioihin olen törmännyt tuolla vähän isommissa huvi veneissä,yleensä jenkkejä (120VAC 60HZ).
Siellä tolppasähkön kuluttajat on jaettu kahteen eri ryhmään (1. ilmastointilaite,jääpalakone yms)( 2.liesi,mikro,kahvinkeitin valaistus yms.)
merellä molemmat järjästelmät saavat sähkönsä agrekaatilta jos tarvetta on.
Maissa molempiin pistokkeisiin vedetään omat syötöt laiturin tolpalta. 2 * 16A
Suomeen tuotuihin käytettyihin veneisiin asennetaan kaksi muuntajaa 230/120 VAC,taajus kylläkin tippuu 50HZ.
-
Tuommoisiin tupla pistorasioihin olen törmännyt tuolla vähän isommissa huvi veneissä,yleensä jenkkejä (120VAC 60HZ).
Siellä tolppasähkön kuluttajat on jaettu kahteen eri ryhmään (1. ilmastointilaite,jääpalakone yms)( 2.liesi,mikro,kahvinkeitin valaistus yms.)
merellä molemmat järjästelmät saavat sähkönsä agrekaatilta jos tarvetta on.
Maissa molempiin pistokkeisiin vedetään omat syötöt laiturin tolpalta. 2 * 16A
Kahdella kaapelilla tuollainen "kaksoiskytkentä" olisikin jo jopa laillinen!
-
Jep. Kahdella kaapelilla tuossa mahtais jopa olis järkeä.
-
Tuo olisikin hyvä pointti. Hommaa kaksi 25m:n kaapelia ja ottaa 2x16A. Luulisi tarkenevan, reilu 7000W lämmitystehoa. ;D
No joo, menen vielä yhdellä kaapelilla. :D
-
Olinko näkevinään että alusta olisi uudehko Ford ?
Ei sillä ettäkö sen takia olisi palanut mutta jotenkin vain tuon keula näyttää Fordilta, liekkö tietoa onko noin ?
-
Eipä se siinä vaiheessa ensimmäisenä ketään kiinnosta kuka vastaa, jos oma vaunu palaa ja muutama viereinenkin kun vierivieressä alueella ollaan.
Täsmälleen samaa mieltä, tarkoitin tuolla diipa daapalla että ei tuota jokaisen tarvitse kommentoida erikseen samalla lailla vaikka samaa mieltä ollaankin, varsinkin kun koko asia on ohi otsikon aiheen.
Aiheeseen palatakseni tämä ihmetyttää.
Silminnäkijätietojen mukaan auto savusi noin kymmenen minuutin ajan, kunnes syttyi tuleen. Palokunnan saapuessa paikalle auto oli palanut täysin.
Jotenkin tuntuu että hitaasti tässä on joku toiminut, miten tämmöisessä tapauksessa, kun tietää että sammutin on oven yläpuolella ja jos vaan repäsee töpselin irti, murtaa oven ja sammuttaa alkavan palon, niin saakohan syytteen vai Larssenia...
-
sammutin on oven yläpuolella ja jos vaan repäsee töpselin irti, murtaa oven ja sammuttaa alkavan palon, niin saakohan syytteen vai Larssenia...
Taitaa moni tuossa tilanteessa ajatella enemmän henkikultaansa kuin ensisammuttamisen aloittamista.
-
Aiheeseen palatakseni tämä ihmetyttää.
Silminnäkijätietojen mukaan auto savusi noin kymmenen minuutin ajan, kunnes syttyi tuleen. Palokunnan saapuessa paikalle auto oli palanut täysin.
Jotenkin tuntuu että hitaasti tässä on joku toiminut, miten tämmöisessä tapauksessa, kun tietää että sammutin on oven yläpuolella ja jos vaan repäsee töpselin irti, murtaa oven ja sammuttaa alkavan palon, niin saakohan syytteen vai Larssenia...
[/quote] jos ei tiedä että sammutinpullo on oven päällä tai vieressä niin mitäpä siinä voi muuta tehdä kuin taivastella ja soittaa palokunnalle! mutta jos on alan harrastaja niin silloin on jo tietoa vaan onko uskallusta ja taitoa mennä toisten autoja sammuttelemaan murtautumalla sisälle saadakseen sammuttimen? johdon voi kyllä voisi irroittaa tolpasta vaikka ei olisi vaanari ollenkaan...tässäki n tapauksessa kuvaaja on aika kaukana autosta ja vähän vaikuttaa että aika saamaton yrittään mitään konkreettista...muu ta kuin että olipahan jännää nähdä autopalo...voisi olla muuten ihan hyvästä harjoitella itsekukin jauhesammuttimen käyttöä.. itse en ole koskaan päässyt kokeileen jauhesammuttimella sammuttamista..oisk o tässä tarvetta ja aihetta järjestää vaanareille pientä kurssitusta.
-
Juu taisi jäädä kuvaaja ihastelemaan ja arvailemaan syttyykö, ennen kuin soitti palokunnan.
Paikalle on palolaitokselta noin 3km joten jos auto ensin savusi 10min ja sitten vielä ehti palaa poroksi ennen kuin tulipalokunnan sammutusyksikkö oli paikalla niin ei hirveen nopeaa toimintaa...
Kaasuräjähdyksen vuoksi lienee syytä ollakin varovainen tuommoisessa palossa, mutta herkuttelin fiktiivisellä ajatuksella jotta jos olisi paikalla kun savua alkaisi muodostumaan ja sen sammuttaisi, toki ensin soitettuaan hätäkeskukseen.
Taitaa moni tuossa tilanteessa ajatella enemmän henkikultaansa kuin ensisammuttamisen aloittamista.
Waari ei välttämättä kuulu tuohon ihmisryhmään... ;D
-
Juu taisi jäädä kuvaaja ihastelemaan ja arvailemaan syttyykö, ennen kuin soitti palokunnan.
Paikalle on palolaitokselta noin 3km joten jos auto ensin savusi 10min ja sitten vielä ehti palaa poroksi ennen kuin tulipalokunnan sammutusyksikkö oli paikalla niin ei hirveen nopeaa toimintaa...
Kaasuräjähdyksen vuoksi lienee syytä ollakin varovainen tuommoisessa palossa, mutta herkuttelin fiktiivisellä ajatuksella jotta jos olisi paikalla kun savua alkaisi muodostumaan ja sen sammuttaisi, toki ensin soitettuaan hätäkeskukseen.
Waari ei välttämättä kuulu tuohon ihmisryhmään... ;D
Jep kyllä se itsekin varmaankin tulisi mentyä tutkimaan, että mistä se savu oikein tulee - ja joskus on tullut käytyäkin ja sitten onkin käynyt ilmi että ajoneuvossa on lämmittimen pakoputki oudossa kohtaa ja sieltä se höyry tupruileekin.
Alaan vihkiytyneet varmaan tietävät että missä niitä sammuttimia on, ja että ne ovet oikeasti murtuvat auki pikku rempaisulla. Ja toisaalta senkin, että millainen savu/höyry kuuluu asiaan ja mikä ei. Sivullisen voi olla vaikeampi hahmottaa että missä kohtaa on tosi kyseessä, ennenkuin liekit jo lyö.
-
Juu taisi jäädä kuvaaja ihastelemaan ja arvailemaan syttyykö, ennen kuin soitti palokunnan.
Paikalle on palolaitokselta noin 3km joten jos auto ensin savusi 10min ja sitten vielä ehti palaa poroksi ennen kuin tulipalokunnan sammutusyksikkö oli paikalla niin ei hirveen nopeaa toimintaa...
Kaasuräjähdyksen vuoksi lienee syytä ollakin varovainen tuommoisessa palossa, mutta herkuttelin fiktiivisellä ajatuksella jotta jos olisi paikalla kun savua alkaisi muodostumaan ja sen sammuttaisi, toki ensin soitettuaan hätäkeskukseen.
Waari ei välttämättä kuulu tuohon ihmisryhmään... ;D
Jep kyllä se itsekin varmaankin tulisi mentyä tutkimaan, että mistä se savu oikein tulee - ja joskus on tullut käytyäkin ja sitten onkin käynyt ilmi että ajoneuvossa on lämmittimen pakoputki oudossa kohtaa ja sieltä se höyry tupruileekin.
Alaan vihkiytyneet varmaan tietävät että missä niitä sammuttimia on, ja että ne ovet oikeasti murtuvat auki pikku rempaisulla. Ja toisaalta senkin, että millainen savu/höyry kuuluu asiaan ja mikä ei. Sivullisen voi olla vaikeampi hahmottaa että missä kohtaa on tosi kyseessä, ennenkuin liekit jo lyö.
Kyllä tuommoise tapauksessa vaikka toteaisi,että auto tosiaankin palaa,kannattaa sitten varautua,
että oma henki menee tai vammaantuu joko sähkö-,palo- tai palokaasuvammoihin,jos ei tiedä mitä tekee.
Sillä yhdellä 2 kg sammuttimella ei saa oikein minkäänlaista paloa sammumaan.Oven aukaisulla taas voi saada vaikka kuinka pienen palon syttymään/räjähtämään !?
Itse työskentelen sähkön parissa,lisäksi kuulun myös tehdaspalokuntaan.
Täälläkin vain koulutetut henkilöt voivat mennä tutkimaan esim.miksi oven takaa tulee savunhajua/savua(tulityökortti ei riitä,monelta se kyllä unohtuu)
Silloin on jo puettu sammutusvarustus päälle..(siinä voi käydä huonosti jos vaan repäisee oven auki)
Jos palossa on vielä sähkö mukana sinne ei mene kukaan ennen kun,sähköt on katkaistu turvallisesti (ei piuhasta repäisemällä).
Ensin varmistetaan,että ei synny henkilövahinkoja sitten vasta elimoidaan muut vahingot. ;)
-
Kyllä tuommoise tapauksessa vaikka toteaisi,että auto tosiaankin palaa,kannattaa sitten varautua,
että oma henki menee tai vammaantuu joko sähkö-,palo- tai palokaasuvammoihin,jos ei tiedä mitä tekee.
Sillä yhdellä 2 kg sammuttimella ei saa oikein minkäänlaista paloa sammumaan.Oven aukaisulla taas voi saada vaikka kuinka pienen palon syttymään/räjähtämään !?
Itse työskentelen sähkön parissa,lisäksi kuulun myös tehdaspalokuntaan.
Täälläkin vain koulutetut henkilöt voivat mennä tutkimaan esim.miksi oven takaa tulee savunhajua/savua(tulityökortti ei riitä,monelta se kyllä unohtuu)
Silloin on jo puettu sammutusvarustus päälle..(siinä voi käydä huonosti jos vaan repäisee oven auki)
Jos palossa on vielä sähkö mukana sinne ei mene kukaan ennen kun,sähköt on katkaistu turvallisesti (ei piuhasta repäisemällä).
Ensin varmistetaan,että ei synny henkilövahinkoja sitten vasta elimoidaan muut vahingot. ;)
JÄRKI KÄTEEN.Tuo yllä oleva on hyvä ohje ja sitä voi soveltaa monissa muissakin tilanteissa ,ei yksin asuntoauton palossa!!!!!
-
Pelastuslaissa sanotaan näin:
" 30 §
Jokaisen toimintavelvollisuu s
Jokainen, joka huomaa tai saa tietää tulipalon syttyneen tai muun onnettomuuden tapahtuneen tai uhkaavan eikä voi heti sammuttaa paloa tai torjua vaaraa, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen sekä ryhtymään kykynsä mukaan pelastustoimintaan."
Mutta jos ei taidot ja kyvyt riitä muuhun kuin kuvaamaan kännykällä...
-
Mitenkähän ja kuka tuon pelastustoiminnan määrittelee käytännössä jos asiasta kina syntyy?En varmaksi tiedä,mutta luulen että pelastustoiminnalla tarkoitetaan ihmishenkien pelastamista ja mahdollisesti esim.tulipalon laajenemisen ehkäisyä.Tuskin pelkkää tavaran ja aineellisen omaisuuden pelastamista tarkoitetaan.Lisäks i tuo "kykynsä mukaan" on laaja ja lavea käsite kuin Laatokan aallot ;D ;D.
-
Pelastuslaissa sanotaan näin:
" 30 §
Jokaisen toimintavelvollisuu s
Jokainen, joka huomaa tai saa tietää tulipalon syttyneen tai muun onnettomuuden tapahtuneen tai uhkaavan eikä voi heti sammuttaa paloa tai torjua vaaraa, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen sekä ryhtymään kykynsä mukaan pelastustoimintaan."
Mutta jos ei taidot ja kyvyt riitä muuhun kuin kuvaamaan kännykällä...
Yhden palohälytyksen tehneenä jälkeenpäin tuli vähän harmia kun kohde ei palanut kunnolla vaikka eletroniikka osat sai lämpöä ja elinkaari oli lyhentynyt aikapaljon, lopputulos että vuodenvanha rakennus meni uusiksi kokonaan. Vakuutusyhtiöiden kiista kesti vuoden, kumman laitetoimittajan vastuuvakuutus vai tilaajan oma vakuutus.
-
Korkeuíntaan jos ois pystynyt, niin tarkistaa ei oo ihimisiä sisällä. Kannattaa olla varovainen ei se oo kivaa, jos on oikosessa ja jäät runkoon kiinni virrasta, kun meet sammuttamaan. Tai sitten ne nestekaasut jysähtää silmille. Palo kaasut syttyy palamaan tai vejät henkeesi kaasuja. On aika paljon vaaroja tollasessa tilanteessa ja roihus han tuo ihan kovasti. Nimittäin saattaa parta ja kulmakarvat pallaa, nimittäin kokemusta sen verran löytyy.. ;)
-
Oletuksena koko ajan nojaan tähän kyseiseen tapahtumaan, joka on aiheena.
SAVUSI KYMMENEN MINUUTTIA ja sitten syttyi tuleen.
Miten sen varmistaa ettei ketään ole sisällä jos sisällä on savua.
Uskonpa kuitenkin että olisin ottanut sähköjohdosta tukevan otteen ja tempaissut sen irti jommasta kummasta päästä, avannut oven ja kurkannut sisälle jos ei sieltä olisi tullut vastaa liekkimerta ja tarkistanut onko siellä ketään.
Olisin mennyt sisälle, ottanut sammuttimen ja tyhjentänyt sen jos olisin paikallistanut savunlähteen/tulipesäkkeen ja jos en niin olisin sulkenut oven uudelleen mahdollisimman tiiviisti.
Sammuttimen olisin pitänyt varalta jos olisi pitänyt suojata jotain kohdetta, mutta roihuavan matkailuauton lähelle en menisi tai olisi mennyt vaan korkeintaan huolehtinut ettei kukaan muukaan mene kaasupullojen ja polttoainesäiliön takia.
Voi olla että olisin hölmöillyt mutta ei olisi ensimmäinen kerta. :D
-
Niin kuin tuossa jutusta käy ilmi että: "Silminnäkijätietoje n mukaan auto savusi noin kymmenen minuutin ajan, kunnes syttyi tuleen." Olisi saattanut auto selvitä paremmassa kunnussa kuin mikä on lopputulos, jos joku olisi tehnyt muutakin kuin ollut "silminnäkijänä". Entisaikoina palot pyrittiin sammuttamaan, ei ihailtu ja kuvailtu liekkimerta.
-
Silloin ei ollut känny kameroita eikä seiskan juttupalkkioita.
No sitten asiaan. Milestäni olisi pitänyt todellakin kiskaista se kaapeli pois. Tutkia ettei sisällä ketään. Sitten mennä kuvaamaan. Itsekin aikoinaan vpk:ssa vuosia olleena tekisin noin. Niin koulutettiin.
-
Sehän tuossa on mielenkiintoista, ettei palokuntaa ole hälyytetty heti kun auton on havaittu savuavan. Jos hälyytys olisi tehty heti, olisi palokunta ollut paikalla syttymisen aikoihin.
-
Sehän tuossa on mielenkiintoista, ettei palokuntaa ole hälyytetty heti kun auton on havaittu savuavan. Jos hälyytys olisi tehty heti, olisi palokunta ollut paikalla syttymisen aikoihin.
Oletko ikinä joutunut soittamaan hätäkeskukseen. Minä olen muutaman kerran ja kaksi tapausta muistuu aina mieleen kun aiheesta keskustellaan uutisissa, siis hätäkeskuksista.
Ensimmäinen oli kun Helsingin keskustassa näin ihmisen saavan sairaskohtauksen. Soitin välittömästi 112 ja vastaamiseen meni useita minuutteja, toinen kun isäni soitti minulle viimeisillä voimillaan kun ei hätäkeskuksen numeroa muistanut, tämä tapahtui 4 aikaan yöllä ja minä laitoin puhelimen soittamaan 112. Ehdin pukeutua, juosta 6 kerrosta portaita, muutama sata metriä autolle ja ajaa 12 km ennen kun vastattiin. Olin siis jo perillä isäni luona ja menossa sisälle kun vastattiin, ambulanssi kyllä saapui hetkessä.
-
Oletko ikinä joutunut soittamaan hätäkeskukseen. Minä olen muutaman kerran ja kaksi tapausta muistuu aina mieleen kun aiheesta keskustellaan uutisissa, siis hätäkeskuksista.
Ensimmäinen oli kun Helsingin keskustassa näin ihmisen saavan sairaskohtauksen. Soitin välittömästi 112 ja vastaamiseen meni useita minuutteja, toinen kun isäni soitti minulle viimeisillä voimillaan kun ei hätäkeskuksen numeroa muistanut, tämä tapahtui 4 aikaan yöllä ja minä laitoin puhelimen soittamaan 112. Ehdin pukeutua, juosta 6 kerrosta portaita, muutama sata metriä autolle ja ajaa 12 km ennen kun vastattiin. Olin siis jo perillä isäni luona ja menossa sisälle kun vastattiin, ambulanssi kyllä saapui hetkessä.
Eipä ole onneksi sattunut viimevuosina kohdalle - olishan tuossa hätäkeskushommassa "kirveelle töitä"
-
Eipä ole onneksi sattunut viimevuosina kohdalle - olishan tuossa hätäkeskushommassa "kirveelle töitä"
Tuossa ajassa roihahtaa pienikin palo rajuksi ja voi olla osasyy palokunnan viipymiselle.
Juu kirveelle löytyisi kyllä töitä, ja ei se parempaan muuttunut kun poliisin suora 10022 numero lopetettiin ja kaikki keskitettiin yhden numeron taakse.
-
Siinä ajassa mitä kännykuvaaja kaivaa luurinsa taskusta, ja alkaa kuvaamaan (oletan ettei ensimmäisiä minuutteja ole klipattu pois), ei palon luonne minusta ole kuvauksen alussa ole mitenkään muuttunut..
Olisiko kuvaajaan pitänyt mennä auton räystään alle - mahdollisesti auton "tuulenpuollelle" perään tolpan luokse johdon kimppuun :o Ei minusta vaikka olisi tilanne minuuttia ennen kuvausta - savukaasut paloivat jo auton katon läpi.. kuumuus jo sitä luokkaa, että kaasupullojen ja mahdollisen putkissa olevan paineen vuoksi (oliko pulloventtiili auki?) riskit on isot "koti-vpk" hommissa tuossa vaiheessa. En olisi itse yritänytkään nyppiä ovea auki, saati murtaa sitä (käsin).
Sähköjen kannalta (mikäli) palo olisi alkanut sulaneesta pisto/vastake osasta auton seinässä, johtimet ovat olleet jo tod. näk oikosulussa jonkin aikaa ja suojat sitä kautta lauenneet..
Ilmoituksen palosta oi kait tehnyt "ohiajanut taksisuhari" savuavasta autosta - tuskin tämä kuvaaja.. Miksi arvostella kuvaajan toimintaa?
-
Aiheeseen palatakseni tämä ihmetyttää.
Silminnäkijätietojen mukaan auto savusi noin kymmenen minuutin ajan, kunnes syttyi tuleen. Palokunnan saapuessa paikalle auto oli palanut täysin.
Jotenkin tuntuu että hitaasti tässä on joku toiminut, miten tämmöisessä tapauksessa, kun tietää että sammutin on oven yläpuolella ja jos vaan repäsee töpselin irti, murtaa oven ja sammuttaa alkavan palon, niin saakohan syytteen vai Larssenia...
jos ei tiedä että sammutinpullo on oven päällä tai vieressä niin mitäpä siinä voi muuta tehdä kuin taivastella ja soittaa palokunnalle! mutta jos on alan harrastaja niin silloin on jo tietoa vaan onko uskallusta ja taitoa mennä toisten autoja sammuttelemaan murtautumalla sisälle saadakseen sammuttimen? johdon voi kyllä voisi irroittaa tolpasta vaikka ei olisi vaanari ollenkaan...tässäki n tapauksessa kuvaaja on aika kaukana autosta ja vähän vaikuttaa että aika saamaton yrittään mitään konkreettista...muu ta kuin että olipahan jännää nähdä autopalo...voisi olla muuten ihan hyvästä harjoitella itsekukin jauhesammuttimen käyttöä.. itse en ole koskaan päässyt kokeileen jauhesammuttimella sammuttamista..oisk o tässä tarvetta ja aihetta järjestää vaanareille pientä kurssitusta.
Mulla sammutin kuljettajan penkin takana, 6kg sammutin
-
Oletko ikinä joutunut soittamaan hätäkeskukseen. Minä olen muutaman kerran ja kaksi tapausta muistuu aina mieleen kun aiheesta keskustellaan uutisissa, siis hätäkeskuksista.
Ensimmäinen oli kun Helsingin keskustassa näin ihmisen saavan sairaskohtauksen. Soitin välittömästi 112 ja vastaamiseen meni useita minuutteja, toinen kun isäni soitti minulle viimeisillä voimillaan kun ei hätäkeskuksen numeroa muistanut, tämä tapahtui 4 aikaan yöllä ja minä laitoin puhelimen soittamaan 112. Ehdin pukeutua, juosta 6 kerrosta portaita, muutama sata metriä autolle ja ajaa 12 km ennen kun vastattiin. Olin siis jo perillä isäni luona ja menossa sisälle kun vastattiin, ambulanssi kyllä saapui hetkessä.
Itse olen joutunut soittamaan parikertaa hätänumeroon Oulun seudulla ( en kysyny menikö puhelu Ouluun vai muualle Suomea) ja kummallakin kerralla on vastattu niin nopeasti mitä olisin odottanutkin. Eka kolari en kerennyt edes paikan päälle kun jo vastattiin, toisella kertaa tulipalo jossa tuli jo savut tuuletus räppänöistä ja räystään alta ja ovea en edes avannut vaikka oli avain taskussa ja tieto ettei ketää ole sisällä, palokuntakaan ei voinut kuin odottaa että saadaan sähköt pois rakennuksesta.
-
Mulla sammutin kuljettajan penkin takana, 6kg sammutin
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
-
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Mikäs mahtaa olla tuollaisessa Transporterissa se pääkulkuaukko?
-
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Sijoituksesta oli aikoinaan .infon puolella juttua. Vaunu on selkeä tapaus, mutta auto ei ihan :D
Viime toukokuussa ekassa katsastuksessa kelpasi sijoitus. Tarkastustarra pullosta kiinnosti :'(
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Sammutin/sammutin_ohjaamosta.jpg)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Sammutin/sammutin_ovelta.jpg)
-
Sijoituksesta oli aikoinaan .infon puolella juttua. Vaunu on selkeä tapaus, mutta auto ei ihan :D
Viime toukokuussa ekassa katsastuksessa kelpasi sijoitus. Tarkastustarra pullosta kiinnosti :'(
Olin kanssa maanantaina katsastuksessa.
Katastaja kysyi, jotta onko sulla sammutinta...sanoin joo. Seuraava kysymys kuului, onko leima voimassa...taas sanoin joo.
Eipä käyny katsomassa, eikä edes kysynyt missä se on.
-
Kyllä mulla tänä keväänä katsastusmies halusi nähdä sammuttimen ja siinä olevan tarkastusleiman.
-
Kyllä mulla tänä keväänä katsastusmies halusi nähdä sammuttimen ja siinä olevan tarkastusleiman.
Näin meilläkin, sammutin katottiin mutta kaasupullokotelossa olleet kolmio ja pyöräkiilat sai olla rauhassa tänä vuonna.
-
^^ ^
Mulla taisi olla yli-innokas kun tarkasti sisältä mm. hlölukema- ja ilmanvaihtotarran olemassaolon ja kaasupullokotelon tarrojen suomenkielisyyden :o
-
Täähän se ongelma on näissä katsastusasemissa. Työn laatua ei valvo kukaan ja se ei ketään kiinnosta.
Kun vaan hylkäys prosentit on oikeissa rajoissa voi päästää läpi mitä romuja sattuu.
-
^^ ^
Mulla taisi olla yli-innokas kun tarkasti sisältä mm. hlölukema- ja ilmanvaihtotarran olemassaolon ja kaasupullokotelon tarrojen suomenkielisyyden :o
Niin no...
Mullakin on se henkilömäärää osoittava tarra, mutta siihen ei ole merkitty mitään henkilömäärää.
Iilmanvaihtotarraki n pitäis olla. Lukee, jotta niitä aukkoja ei saa tukkia sieltä katosta. Paha niitä on tukkia, kun mulla niitä ei edes ole siellä katossa.
-
Mikäs mahtaa olla tuollaisessa Transporterissa se pääkulkuaukko?
Saattaa olla se mihin tähtäät raivoisasti kun heräät tokkuraisena auto täynnä savua.
Avaat vaan sen pääkulkuaukon ja saat raikasta ilmaa keuhkot täyteen, jonka jälkeen onkin hyvä tempaista se sammutin siitä pääkulkuaukon vierestä ja aloittaa mahdolliset ensisammutustoimet. :D
-
Saattaa olla se mihin tähtäät raivoisasti kun heräät tokkuraisena auto täynnä savua.
Avaat vaan sen pääkulkuaukon ja saat raikasta ilmaa keuhkot täyteen, jonka jälkeen onkin hyvä tempaista se sammutin siitä pääkulkuaukon vierestä ja aloittaa mahdolliset ensisammutustoimet. :D
Joo niin kait se on.
Jos nukun yläpetillä, niin tipahdan todennäköisesti etupenkille ja siitä hanttarin ovesta pihalle.
Jos taas nukun alapetillä, niin saatan liueta joko sivuovesta, tai takaluukusta. Riippuen siitä, kummassa päässä käryää eniten.
-
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Ei tuosta katsastusmies mitään muuta sanonut kuin, että ei sillä kaksikiloisella mitää tosipaikan tullessa tee ja kehui viel sijoituspaikkaa :o
-
Nyt on vaihdettu myös kotitolpan piuhan haaroitukseen vahvempi kaapeli. 25m:n ja 10m:n kaapelissa on ollut jo alusta asti. Joo, laiton on, mutta turvallinen.
WC:n huoltoluukussa näkyy tuuletuksen ritilä. :D
-
puskasta kuultua,, että olivat tehneet omia sähkökytkentöjä kyseiseen a-autoon ::)
-
Taas paloi, ei tosin Oulussa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012080915935430_uu.shtml'
edit. jaa tästä olikin jo topic..
-
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/asuntovaunu-paloi-rukalla/611123/
Onneksi ei henkilövahinkoja