Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: JuhaL - 21.08.2014 kello on 21:17
-
SFC:n sivuilla käytiin keskustelua varastetusta asuntovaunusta ja siitä, ettei vakuutusyhtiö suostunut korvaamaan sitä kun sitä ei ollut asianmukaisesti lukittu.
Tarkistin Ifin kaskovakuutusehdois ta oman vakuutukseni tältä osin ja siellä luki varkausvakuutusta koskevassa osuudessa näin:
Matkailu- ja muut perävaunut katsotaan lukituksi vain, kun ne on lukittu aisalukolla, vannelukolla tai ketjulla ja lukolla.
Toisessa ajoneuvossa tai perävaunussa oleva ajoneuvo katsotaan lukituksivain, kun ne molemmat on lukittu.
Jälkimmäisen lauseen voi tulkita siten, että lukituslaite pitäisi olla paikoillaan kun vaunu on kytkettynäkin. Näin ollen auton perästäkin vietynä lukko pitää olla paikoillaan, jos meinaa korvauksia saada.
Vaununi seisoi pihalla ilman yllä mainittua lukitusta, mutta ei enää... Nyt vaunun paripyörät on väliaikaisesti kettingillä ja abloylukolla kytketty toisiinsa... ja aisalukon osto on nyt työn alla.
Suosittelen kaikkia tarkistamaan oman vakuutuksensa ehdot ja hankkimaan vakuutusyhtiön edellyttämät lukituslaitteet.
-
Vaunun oveako ei vakuutusyhtiön mielestä tarvitse lukita? Entä ikkunat ja kattoluukut?
..niin, jos ei mainita, niin ei sitten..
E: aisalukon olemassa olohan on helppo todistaa ;D Ennen vahinkotarkastajan tapaamista käy ostamassa sellaisen, ja näyttää siitä vain niitä avaimia :laugh: :laugh: Mikään iso vaiva varkaalle ei sen poistamisesta ole..
-
Mites kausipaikalla jos lukitset ketjulla vaikka puuhun tms. Eiks se pitäis pystyä siirtämään jos jotain sattuu? Ja sit taas vakuutus ei korvaa!
-
Mites kausipaikalla jos lukitset ketjulla vaikka puuhun tms. Eiks se pitäis pystyä siirtämään jos jotain sattuu? Ja sit taas vakuutus ei korvaa!
Tää oli hyvä pointti Thumb
-
Meillä vaunussa aina aisalukko paikallaan.
-
Vaikka tosihan se on ettei se aisalukko rosvoa pidättele, mut onpahan edes pieni kiusa :)
Ja voi vakuutusyhtiölle sanoa että oli se lukossa.
-
Vakuutukset ostetaan sitä varten, että vahingon sattuessa saa korvauksen. Sen takiahan vakuutusmaksut peritään, että korvauksia voidaan maksaa.
Tämä murheellinen tapaus osoitti jälleen kerran, että vakuutusjutuissa vahingon sattuessa on hyvä miettiä ja kysellä sieltätäältä hiukkasen, ennen vahinkoilmoituksen tekoa.
-
Perävaunujen vetoaisan lukituskahvassa on pieni reikä mihin saa kuvan mukaisia lukkoja. Hinta jotakin 8 €.
Kahvaa ei pysty avaamaan kun tuo tappi on sisällä. En ole tutkinut mitä tapahtuu jos tuon väkivalloin jotakin vipuvartta apuna käyttäen vääntää auki,
-
Perävaunujen vetoaisan lukituskahvassa on pieni reikä mihin saa kuvan mukaisia lukkoja. Hinta jotakin 8 €.
Kahvaa ei pysty avaamaan kun tuo tappi on sisällä. En ole tutkinut mitä tapahtuu jos tuon väkivalloin jotakin vipuvartta apuna käyttäen vääntää auki,
Mistäs tuollaisen saa ostaa?
-
Mistäs tuollaisen saa ostaa?
Rautakaupoista (mitkä myy perävaunuja) tai joistakin missä lukkoja myynnissä on näissä halpakauppaketjuiss a ja ilmeisesti Motoneteista.
Tuo hinta on hatarasta muististani.
-
Rautakaupoista (mitkä myy perävaunuja) tai joistakin missä lukkoja myynnissä on näissä halpakauppaketjuiss a ja ilmeisesti Motoneteista.
Tuo hinta on hatarasta muististani.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/452870/Peravaunun-ALBE-kuulakytkimen-lukko
Mulla kärryssä tuollainen, saa myös koukussakin lukkoon.
Ja vaunussa tämän tapainen pitkä sankainen http://www.motonet.fi/fi/tuote/389083/Riippulukko-ABUS-Marine-6550-HB-80
-
Mistäs tuollaisen saa ostaa?
mulla oli niitä pari kolme täällä myynnissä, ei kelvannut kenellekään. 10€/kpl kahdella avaimella. Kai ne on vaunun kaapissa edelleen........
Enkä minä ole noita AL-KOn omia lukkoja saanut tuohon rahaan mistään.
-
Miksi ostaa aisalukkoja? Useimpiin vetopäihin saa tavallisen Abloy-lukon ( järeyden voi itse päättää ) lukitsemaan vetopään kiinni-asentoon. Lukon sangalla saa estettyä vetopään irrottamismekanismi a liikkumasta auki-asentoon. Toisinaan lukon saa pujotettua suoraan, joskus sille pitää porata sopiva reikä lukitusmekanismiin.
-
Aisaan eikä muuhun vetopäähän saa porata, hitsata yhtikäs mitään. Sannoo viranomainen ja leimasetä. Miksi ihmeessä pitäisi porata kun saa tarkoitettuja lukkojakin kaupasta. Joskus ei käsitä ihmismieltä :-[
-
Aisaan eikä muuhun vetopäähän saa porata, hitsata yhtikäs mitään. Sannoo viranomainen ja leimasetä. Miksi ihmeessä pitäisi porata kun saa tarkoitettuja lukkojakin kaupasta. Joskus ei käsitä ihmismieltä :-[
Hän tarkoitti sitä kahvaosaa, jolla lukitus avataan.
-
Alkuperäiseen viestiini otin vain tuon itselleni uutena tulleen kohdan lukituksesta. Ifin vakuutusehdoissa luonnollisesti oli maininta myös ovien, ikkunoiden ym. asianmukaisesta lukitsemisesta.
Aisalukituksen puuttuminen tuskin poistaa korvauksen, jos joku sisään murtautuu ja tavaroita varastaa.
Jos voro vie koko vaunun, niin silloin jää korvaukset saamatta ellei aisalukkoa tms. ole.
Kitkavetopäähän ei tuo edellisissä viesteissä ollut edullinen lukkopesä-mallinen lukitus sovi. Näitä näyttää löytyvän moniin merkkeihin. Kitkavetopää vaatii valitettavasti ko. valmistajalle dedikoidun lukon. Itse haen Winterhoff WS 3000 -vetopäähän sopivaa lukkoa, joita näyttää löytyvän ainakin kahdelta valmistajalta. Tästä lähtien vaununi on pääsääntöisesti aisalukossa.
Edit: Nyt on aisalukko tilattu, odotellaan Vapaa-ajan tavaratalon nopeaa toimitusta
-
Aisaan eikä muuhun vetopäähän saa porata, hitsata yhtikäs mitään. Sannoo viranomainen ja leimasetä. Miksi ihmeessä pitäisi porata kun saa tarkoitettuja lukkojakin kaupasta. Joskus ei käsitä ihmismieltä :-[
Kai voi hiukan järkeäkin käyttää elämässä? Myös poraamisessa, joka ei ole ollenkaan kaikissa tapauksissa välttämätöntä, vetopäästä riippuen. Mikä leimasetä tai lakipykälä muuten kieltää poraamasta esim vetopään käsikahvaan tai sen lukituslevyyn reikää?
-
Ei kannata porata ettei ala poraamaan kun katsastusmies ilmoittaa, että vetopää on vaihdettava.
Säännökset ovat tässä kohtaa ehdottomia. :(
-
Alkuperäiseen viestiini otin vain tuon itselleni uutena tulleen kohdan lukituksesta. Ifin vakuutusehdoissa luonnollisesti oli maininta myös ovien, ikkunoiden ym. asianmukaisesta lukitsemisesta.
Aisalukituksen puuttuminen tuskin poistaa korvauksen, jos joku sisään murtautuu ja tavaroita varastaa.
Jos voro vie koko vaunun, niin silloin jää korvaukset saamatta ellei aisalukkoa tms. ole.
Kitkavetopäähän ei tuo edellisissä viesteissä ollut edullinen lukkopesä-mallinen lukitus sovi. Näitä näyttää löytyvän moniin merkkeihin. Kitkavetopää vaatii valitettavasti ko. valmistajalle dedikoidun lukon. Itse haen Winterhoff WS 3000 -vetopäähän sopivaa lukkoa, joita näyttää löytyvän ainakin kahdelta valmistajalta. Tästä lähtien vaununi on aina aisalukossa.
Tuollainen ws3000 on minullakin lukkoineen. Ei tartte porata etukäteen, eikä jälkikäteen.
-
Tuollainen ws3000 on minullakin lukkoineen. Ei tartte porata etukäteen, eikä jälkikäteen.
Samoin mullakin ja lukossa aina kun pysähdytään..
-
Samoin mullakin ja lukossa aina kun pysähdytään..
WS3000 kitkavetopään voi pitää lukittuna vaunun ollessa autoon kytkettynäkin, Ainoa haittapuoli on leiriytyessä ei voi kitkavetopäätä löysätä ennen kuin ottaa lukon irti. (löysäys helpottaa etenkin peruuttaessa auton kääntelyä kun kitkavetopää ei narise turhanpäiten)
-
Ei kannata porata ettei ala poraamaan kun katsastusmies ilmoittaa, että vetopää on vaihdettava.
Säännökset ovat tässä kohtaa ehdottomia. :(
Pyytäisin laittamaan linkin ehdottomasta poraamiskiellosta.
-
Eiköhän 560fmk tähän sulle sellaisen laita :-*
-
Ote katsastajan käsikirjasta:
Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite
kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä
raaka-aineita.
Eli ei siis kannata porata...
-
Ostin kärkkäiseltä matkaajaan tämmösen. Kustansi 14.90€
(http://karavaanari.org/kuvat/1408803496.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1408803528.jpg)
-
Peräkärryssä on tuommonen
(http://karavaanari.org/kuvat/1408810111.jpg)
Tais olla mallia motonet
-
Peräkärryssä on tuommonen
(http://karavaanari.org/kuvat/1408810111.jpg)
Tais olla mallia motonet
Mulla on samanlainen...
Kävin juuri hakemassa sen autotallin hyllyltä pölyttymästä. Tuumasin, että sillä on enemmän käyttöarvoa kärryn nokalla.
-
Ote katsastajan käsikirjasta:
Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite
kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä
raaka-aineita.
Eli ei siis kannata porata...
Onneksi katsastajat ovat koulutuksen saaneita ammattimiehiä ja osaavat lukea sääntöjä kuten lainlaatija on tarkoittanut, eikä niin kuin haluaa ikiomaa kantaansa perustella.
Ken ei ymmärrä asiaa, voi tutkia Humoristin linkittämiä kuvia muutamasta vetopäästä.
Aika vaikeaa olisi katsastusmiehen perustella hylkäystä tai korjauskehotusta, mikäli ohuesta pellistä prässätyssä irrotuskahvassa on yksi reikä.
Ainakaan minun kohdalle ei ole koskaan sellaista sattunut. Itse puomia tai vetokidan rasitukselle johtuvaa rakennetta ei pidä porata ja siksi se on kiellettyä.
PS. Humoristin klo 17.20 linkittämässä kuvassa lienee hyvä esimerkki järkevästä porauskohteesta. Alkuperäisen, naurettavaa tasoa olevan, kahvan pikkulukon, jonka avaimet ovat yleensä jääneet myyjän pöytälaatikkoon tai kadonneet jonnekin, muuttaminen Abloy-munalukolliseksi. Sopivalla poranterällä lukitusvipu oikeassa asennossa lukkopesästä reikä läpi. Tämän jälkeen munalukon voi pujottaa lukitsemaan vetopään. Ei ole puomin tai vetokidan vahvuus heikentynyt pätkääkään ja on helppokäyttöinen lukitus, niin tienpäällä kuin parkissakin.
" Ammattimiehiä " hidastaa ihan yhtä vähän, kuin muutkin muutaman kympin härpäkkeet, mutta toteuttaa vakuutusehdoissa lukitusvaatimuksen myös ajon aikana, eikä "lainaaminen" onnistu kuitenkaan ilman työvälineitä.
-
Ei ole puomin tai vetokidan vahvuus heikentynyt pätkääkään
Tuon kyllä määrittelee leimaukko :P
On ihan yx hailee vaikka väännät minkä lukon siihen kahvaan, oli sitten mitä materiaalia nyt sattuu löytymään. Ammattimies joka tilaustyönä määrätyn vaunun hakee ottaa repusta akkurälläkän, poistaa esteen ja vaunu koukkuun, valitettavasti.
Minulla on winterhoffiin asiallinen siihen tarkoitettu lukko, sitten on pyörään laitettava asiallinen lukko. Käyttää kun siltä tuntuu, lähinnä maailmalla :D
Edit: Humoristin kuvassa on kyllä ihan normaali kotelomallinen aisalukko, ei poravirityksenkauhi stus ;D
-
Joo, ei nuo mätänetin aisalukot kalliita ole. Jos en väärin muista tämkin oli 14.99€ joku vuosi takaperin..
(http://karavaanari.org/kuvat/1408949665.jpg)
..saa lukittua kärry koukkuunkin.
Kuvaa räppästessä tutkin tuota kahvaa - tais olla Albe, ja reikä tuolle kahvalukolle
(http://static1.motonet.fi/img/4/452870/150/452870.jpg)
..löytyy. Mutta sellainen käsitys jäi, että tuota ei saa paikalleen kuin vetokoukussa kiinni asennossa - en kyllä sormiani sotke/telo kidassa laukaisemiseksi.. Thumbd
Muutoin tuo olisi näppärän kokoinen.. Toinen kysymys; toimiiko talvella hyvinki?
-
Kun sitten tällainen "lukittu" vaunu katoaa, niin kenelle jää näyttövelvollisuus?
Omistajalle, että oli lukittu, vai vakuutusyhtiölle, että ei ollut lukittu?
-
Tässä ei ole tainnut olla vielä yhtään lukkoa näkyvissä, jotka estäisi vaunun vientiä alle viiden minuutin pienellä valmistelulla jos "ammattilainen" haluaa sen viedä.
Uusi vetopää reppuun ja pari 19mm avainta - vaihdetaan vetopää ja menoksi - eikä rälläköinti herätä talonväkeä, vaikka se olisi pariminuuttia nopeampi toimenpide. Sama tilanne oletko lukinnut vetopään auton koukkuun vai onko itekseen.
Eikähön kaikilla lukoilla ole se tarkoitus, ettei homma kiinnosta satunnaista rosvoa - helpompia kohteita kun on aina naapurustossa olemassa jos jonkin haluaa viedä. Siihen riittää vaikka tuo hengetön napin lukitus.
Huom. Kahtaenvaihda ei ole laittanut vielä kuvaa rengaslukosta ;D
-
^
Niin. olisko jarrullisessa helppo askarrella käsijarrukahvaan lukitus - vaikka poraamalla :D
Ajaa lähes saman asian kuin rengaslukko, mutta nopeampi laittaa... no, miinuksena, että joutuu säilyttä jarrut päällä, ja peruuttamalla kärryn saa vietyä ;D
-
Huom. Kahtaenvaihda ei ole laittanut vielä kuvaa rengaslukosta ;D
Vähän tuon tyylinen, lukko on vaan eri paikassa, tässä lukko poikittain, minulla päädystä, ei saa rälläkällä poikki. Lisäksi huomattavasti järeämpi.
Ei kai tuo ketään pidätä, hidastaa tai lopettaa viemishalut monelta.
Eikä tuollainen Polar kiinnosta maailmalla viedä kun on harvinainen, taas yleiset merkit sulautuu massaan ;)
Lukko on volvon kontissa nyt, ei ehdi käydä kuvaamassa.
(http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/f~AAAOSwRLZT7KqH/$_12.JPG)
-
Muutoin tuo olisi näppärän kokoinen.. Toinen kysymys; toimiiko talvella hyvinki?
En ole aikoinaan probleemia havainnut
-
Vähän tuon tyylinen, lukko on vaan eri paikassa, tässä lukko poikittain, minulla päädystä, ei saa rälläkällä poikki. Lisäksi huomattavasti järeämpi.
Ei kai tuo ketään pidätä, hidastaa tai lopettaa viemishalut monelta.
Eikä tuollainen Polar kiinnosta maailmalla viedä kun on harvinainen, taas yleiset merkit sulautuu massaan ;)
Lukko on volvon kontissa nyt, ei ehdi käydä kuvaamassa.
Tulihan se kuva ;D Vastaavalla lukolla lukitun lupaan jättää varastamatta viiteen minuuttiin. ;)
Muuten riittää tarpeen mukaan irrallinen vetokytkin, joko 60x60 putkelle tarkoitettu kevytperävaunun kytkin tai jarrullisen pyöreälle 50mm putkelle tarkoitettu - muita on alle 5% vedettävistä vehkeistä ;)
-
Mutta sellainen käsitys jäi, että tuota ei saa paikalleen kuin vetokoukussa kiinni asennossa - en kyllä sormiani sotke/telo kidassa laukaisemiseksi.. Thumbd
Ei siinä sormet rikkoonnu tai sotkeennu, kun joutuu pitämään kevytperäkärryn vetopään kuivana ettei vaunun kitkapalat mee pilalle ;)
-
Tulihan se kuva ;D Vastaavalla lukolla lukitun lupaan jättää varastamatta viiteen minuuttiin. ;)
Muuten riittää tarpeen mukaan irrallinen vetokytkin, joko 60x60 putkelle tarkoitettu kevytperävaunun kytkin tai jarrullisen pyöreälle 50mm putkelle tarkoitettu - muita on alle 5% vedettävistä vehkeistä ;)
Tuo Winterhoffin lukko peittää myös vetopään kiinnityspultin, eli ensin murrat lukon , ennekuin vaihdat vetopään :P
(http://www.campingplus24.de/media/images/squiggle-popup/127465b.jpg)
-
Tuo Winterhoffin lukko peittää myös vetopään kiinnityspultin, eli ensin murrat lukon , ennekuin vaihdat vetopään :P
(http://www.campingplus24.de/media/images/squiggle-popup/127465b.jpg)
Tuo on kyllä hyvä Thumb. Tarttee mennä naapuriin ;)
Minkälainen lukko tähän pitäisi olla?
(http://karavaanari.org/kuvat/1408956936.jpg)
Ei muuten lähde tää mun kärryjä helposti rälläkkämiehen matkaan ;D molemmat sangat lukittu, joten vaatii katkaisun molemmin puolin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1408957196.jpg)
-
Tuo on kyllä hyvä Thumb. Tarttee mennä naapuriin ;)
Minkälainen lukko tähän pitäisi olla?
Joku tommonen http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/1588/alko-lukkolaite-safety-plus-aks2400-punainen/
Tossa erililaisia > http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/alustatarvikkeet/vetopaat-ja-tarvikkeet.html?limit=30&mode=list&order=price&dir=desc
-
No ne lukothan on yleensäkkin vain rehellisiä varten, joka tosissaan haluaa viedän jonkin lukitun kapistuksen niin kyllä se todennäköisesti vie sen. Siis lukko ei ole este se on hidaste.
-
Pätevä tiirikka mies vie nuo teijän kaikki paskat ilman rälläkkää. :o ;D Mulla on vakuutukset kunnossa. :)
-
Tarkistin Ifin kaskovakuutusehdois ta oman vakuutukseni tältä osin ja siellä luki varkausvakuutusta koskevassa osuudessa näin:
Matkailu- ja muut perävaunut katsotaan lukituksi vain, kun ne on lukittu aisalukolla, vannelukolla tai ketjulla ja lukolla.
Toisessa ajoneuvossa tai perävaunussa oleva ajoneuvo katsotaan lukituksivain, kun ne molemmat on lukittu.
Jälkimmäisen lauseen voi tulkita siten, että lukituslaite pitäisi olla paikoillaan kun vaunu on kytkettynäkin. Näin ollen auton perästäkin vietynä lukko pitää olla paikoillaan, jos meinaa korvauksia saada.
--
Kävimpä tänään vakuutusneuvottelui ssa, jossa varta vasten kysyin tästä perävaunujen lukituksesta - eipä ollut heillä sellaista vakuutusehtoa. Y-fennian vastaaja oli itsekin karavaanari..
If oli hänestä juuri sellainen yhtiö joka heittelee kovia ehtoja..
Nykyisien yhtiös (Pohjantähti) ehdoissa lukee näin;
"Säilytettäessä ajoneuvoa toisessa kulkuvälineessä
tai perävaunussa tulee ne lukita niin, ettei niihin voi murtautumatta päästä tai ottaa käyttöön.
Perävaunussa on käytettävä sellaista lukituslaitetta, joka estää perävaunun luvattoman käytön."
..tuohan tarkoittaa ehdotonta, eli luvatonkäyttö pitää poissulkea vakuutuksenottajan kokonaan :o
E: vaan löytyypä netin syövereistä Fenniakaskon ehdoista; "Perävaunu on lukittu, kun siinä käytetään
laitetta, joka estää perävaunun kytkemisen vetoajoneuvoon."
-
Meille vakuutusta ottaessa Fennian edustaja sanoi, että aisalukko on oltava ja siitä on löydyttävä murron jälkiä.
Eli jos vaunu häviää, niin motonetistä 15e lukkolaite ja rälläkällä halki. Vai miten se nyt menikään...
-
Täytyypä soitta vak.yhtiöön ja tiedustella hommaa ;)
-
Nythän mä hokasin, että eihän mun peräkärryssä ole edes varkausvakuutusta.. .
No onneksi on nyt ainakin lukko paikallaan.
-
Täytyypä soitta vak.yhtiöön ja tiedustella hommaa ;)
Mutta lueppa ehdot ennakkoon - taitaa joka yhtiön web-sivuilta löytyä.. Thumb
Välttämättä vakuutusvisrkailija ei tiedä tarkkaan. Hyvä tivata hältä mitä ehto tarkoittaa "lukitsemisella"..
-
Mutta lueppa ehdot ennakkoon - taitaa joka yhtiön web-sivuilta löytyä.. Thumb
Välttämättä vakuutusvisrkailija ei tiedä tarkkaan. Hyvä tivata hältä mitä ehto tarkoittaa "lukitsemisella"..
Ne on,niin pienellä kirjoitettu,että tartee suurennuslasin ;) :D
-
Täytyypä soitta vak.yhtiöön ja tiedustella hommaa ;)
Kannattaa sinun samalla tiedustella sellaista tilanetta että sitten, kun olet antanut Tori.fi n kautta vaunun vuokralle ja se pöllitään siinä samallan niin miten vakuutus yhtiö siihen suhtautuu..
-
Kannattaa sinun samalla tiedustella sellaista tilanetta että sitten, kun olet antanut Tori.fi n kautta vaunun vuokralle ja se pöllitään siinä samallan niin miten vakuutus yhtiö siihen suhtautuu..
En lainaa enää,kenellekkään ;) :D
-
Kannattaa sinun samalla tiedustella sellaista tilanetta että sitten, kun olet antanut Tori.fi n kautta vaunun vuokralle ja se pöllitään siinä samallan niin miten vakuutus yhtiö siihen suhtautuu..
Vakuutusyhtiö viittaa kintaalla. Vuokravaunut ja omakäyttö on erikseen.
-
No niin... Vapaa-ajan tavaratalo toimitti tilaamani WS 3000 Robostop -lukon. Nyt on vaunu lukossa ja voi vakuutuksen voimassa ollessa nukkua yönsä hyvin. :)
Eihän lukko silti ammattilaisia pidättele...eikä varmaan paljon hidastakaan. Vakuutusehdot kuitenkin täytyvät mikä oli tarkoituskin.
-
Asia kunnossa!
Jos vaunu kuitenkin, syystä tai toisesta, joutuu vieraiden käyttöön, niin millaisen näytön vakyhtiö haluaa/tarvitsee todetakseen lukituksen olleen asianmukaisessa kunnossa.
Sehän ei vielä todista mitään, että on näyttää heille kaksi alkuperäistä avainta?
Tämä kysymys hieman askarruttaa ja kukaan ei toistaiseksi ole tuohon antanut vastausta.
No niin... Vapaa-ajan tavaratalo toimitti tilaamani WS 3000 Robostop -lukon. Nyt on vaunu lukossa ja voi vakuutuksen voimassa ollessa nukkua yönsä hyvin. :)
Eihän lukko silti ammattilaisia pidättele...eikä varmaan paljon hidastakaan. Vakuutusehdot kuitenkin täytyvät mikä oli tarkoituskin.
-
Kyllä siihen täytyy riittää asianmukaisen lukon avaimet , mielestäni siinä alkaa olemaan yhtiöllä vastuu todentaa ettei se ollut lukossa.
-
Parina päivänä tällä viikolla olen vuokrannut avokärryn kun tarve on ollut hiukan erikoisempi ja just sopiva siihen tarkoitukseen oli tarjolla.
Mielenkiintoinen ehto oli että, 4 tunnin vuokra-ajalle ei tarvitse antaa lukkoa mukaan, vasta kun vuokra-aika yli vuorokauden vaativat lukituksen.
-
Minkälainen lukko tähän pitäisi olla?
(http://karavaanari.org/kuvat/1408957196.jpg)
Itselleni vastaten, tuollaisen hain Oulun Caravanhuollosta
(http://karavaanari.org/kuvat/1428512184.jpg)
Melko passeli oli, pultteja piti lyhentää millillä, jotta passasi paikoilleen. ;)