Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: v-e-s-a - 16.08.2014 kello on 12:38
-
Kysymyksille ei varmaan tule heti loppua... 1/ miksi oljynpaineenvalon sammuessa kuuluu niinkuin pieni releen napsahdus? eikö sitä ohjaa suoraan öljykello? 2/ ostin tosiaan kansivikaisen auton jossa piti olla alakerta hyvä, mutta 50 km ajettuani kamala kolina koneesta. tänään avasin kiertokangen laakerit, jotka olivat aivan paskat :-\ kampiakseli näytti hyvältä. mitäs jos vaihdan vain ne, alakautta??? kiitos ja anteeksi
-
1/ miksi oljynpaineenvalon sammuessa kuuluu niinkuin pieni releen napsahdus? eikö sitä ohjaa suoraan öljykello?
Ohjaa, samassa virtapiirissä on myös polttoaineen lämmityksen ohjaus.
-
Kysymyksille ei varmaan tule heti loppua... 1/ miksi oljynpaineenvalon sammuessa kuuluu niinkuin pieni releen napsahdus? eikö sitä ohjaa suoraan öljykello? 2/ ostin tosiaan kansivikaisen auton jossa piti olla alakerta hyvä, mutta 50 km ajettuani kamala kolina koneesta. tänään avasin kiertokangen laakerit, jotka olivat aivan paskat :-\ kampiakseli näytti hyvältä. mitäs jos vaihdan vain ne, alakautta??? kiitos ja anteeksi
toki voi vaihtaa alakautta ja kannattaaki, tarkista runkolaakerit samalla, nekin voi vaihtaa alakautta... eihä siit välttämättä iha uuven veronen tuu mutt saattaa laakerien puolesta kestää seuraavat viissattaatuhatta kilometrii..
-
Ihan perusasioitten kartoitus...
Tulkitsen niin että kone kävi ensin nätisti ja sitten kolina
alkoi jokseenkin kerrasta. Sitten totesit että useampia kampilaakereita
oli vioittunut. Runkolaakerikuoria ei avattu yhtäkään....?
Menikö näin...?
Haen tällä sitä että kyseessä on vakava äkillinen voiteluhäiriö
joka on öljyn jakokanavassa tai sitä ennen. Eli ei siis esimerkiksi
kampiakseliin asti päässyt roska. Silloinhan vaurio tulisi vaan pahenemaan
kampilaakereitten vaihdolla. Jos vaihtaa vaan laakereita niin silloin
on kyllä oltava jokin tieto vaurion syystä ja että se syy on poistunut.
Olihan kampilaakerikuoret normaalisti tiukalla? Mikäs sulla olikaan
kannessa.. voiko liittyä tähän?
-
Mitä tuossa koneessa tapahtuu hihnan pettäessä. Jos venttiilit on osunut mäntiin alakerta voi tuntua hyvältä ja tiukalta, mutta lyhyen käytön jälkeen laakerit alkaa ääntämään ilkeästi.
-
Juu, eli koneesta oli remmi katkennut ja kansi oli laatikossa kun ostin auton. ed omistaja ei mielestäni ollut kovin tekniikkamiehiä. sen vuoksi kyselin öljynpainevalon syttymisestä että seurasin että milloin sammuu ja syttyy. ja että paineet on tosiaan koneessa. en ole avannut runkolaakereita. voi olla että vauriot laakereissa on ollut jo pitenpään mutta ed omistajan hissunkissun ajelulla sitä ei ehkä ole huomannut. kun sain toisen käytetyn kannen asennettua niin kävin tosiaan ajamassa ja annoin kunnolla kierroksia jolloin ääntäminen alkoi. ylemmät liuskat olivat aivan kuparilla alenmissa vaurio ei niin paha, ja mielestäni kampiakseli on virheetön. ainakin kiertokankien kohdalta...
-
Lienee siis selvää että venttiilit on osuneet mäntiin... mutta
miltä mäntien päät näyttivät..?
-
Kaikissa männissä jälkiä. venttiilin muotoiset. en muista mikä sylinteri, mutta pahimmassa jälki ehkä noin millin syvä' muita näkyviä vaurioita ei männissä ollut...
-
Kaikissa männissä jälkiä. venttiilin muotoiset. en muista mikä sylinteri, mutta pahimmassa jälki ehkä noin millin syvä' muita näkyviä vaurioita ei männissä ollut...
mun mielestä tuo tilanne ja syntynyt vaurio on sellainen ettei juuri mitään menetä laakerien vaihdolla, verrattuna ett rupee nostaan koneen pois ja irrottaa juuriasennetun kannen ja rupee syynään kanavia...
muutaman kympin osat ja muutaman tunnin työ on niin halpa kokeilu ett kannattaa tehä silläkin uhalla ett joutuu homman mennessä perseelleen hiomaan kampiakselin... onnistimusen mahollisuus on musta parempi ku 50/50.. ikuinen optimisti :D
toki siell on voinu myös haleta mäntä.. mutt siin tapauksess ei laakerit menny hukkaan ainoostaan pikkasen lisätöitä ja kannen tiiviste pultteineen männänkaveriksi..
ei muuta ku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä Thumb
-
Just näin. Minulla pärähti edellisestä Ducatosta jakohihna 90 vauhdista ja männissä oli aika syvät jäljet venttiileistä. Kannen uusimisen jälkeen ajoin noin 35000 km ennen myyntiä ilman ongelmia. Elikkä vauriot on aina tapaus kohtaisia.
-
Öljypohjassa oli noin puoli teelusikkaa kuparihiluja (laakereista) mikähän on romukuparin päivän hinta? 8) kuulin että se runkolaakeripedin ja lohkon välinen tiiviste olisi vaikea löytää. pitääkö paikkaansa? lähinnä ajattelin että katsonko edes runkolaakereita. mitenkähän männän tapin laakrointi kestää tällaista remmin katkeamista? ei niissä männissä halkeamia tai lohkeamia näkynyt, jos ei sitten ollut jotain hiustyyppisiä...
-
Voi olla,että kiertokangen silmukka on muuttanut muotoaan,on soikea,isku on ollut aika kova! Ostin kerran yhden Golfin,jsta oli hihna katkennut,vaihdoin liuskat,mutta ei noussut oljynpaineet,mittauksissa selvisi,silmukka soikea !
-
Öljynpaineet olivat noilla surkeilla liuskoillakin ihan ok, merkkivalon mukaan. sen vuoksi alussa kyselin sitä pientä releen ääntä kun valo sammuu. Vois kuvitella että joku tosi kauppamies olis laittanut öljynpainevalon viivereleellä...
-
Onko siinä liitteen mukainen pa-lämmitys systeemi?
-
Öljynpaineet olivat noilla surkeilla liuskoillakin ihan ok, merkkivalon mukaan. sen vuoksi alussa kyselin sitä pientä releen ääntä kun valo sammuu. Vois kuvitella että joku tosi kauppamies olis laittanut öljynpainevalon viivereleellä...
Ilmeisesti meidän auto ostettu samalta kauppamieheltä,koska meidän autossa kuuluu samainen releen ääni kun valo sammuu :D Ei vaine asiaan. Ajovalojenrele se siellä naksahtaa,tuossa meidän -93 ducatossa on ainakin sellainen "valoautomatiikka" että ajovalot syttyy kun öljynpainevalo sammuu.
-
Kyllä on. aukaisin kytkimen puoleisen viimeisen kiertokangen kaulan ja se oli kaikista surkein ja jälkiä myös kampiakselissa. joten OSTETAAN 2.5 td MOOTTORI jos jollakulla olis tiedossa, en taida alkaa tekemään koneremonttia tuohon... >:(
-
Tuttavalla on romutuskuntoinen Iveco jossa on toimiva kone. Sama mylly kuin ducatossa.
-
Kyllä on. aukaisin kytkimen puoleisen viimeisen kiertokangen kaulan ja se oli kaikista surkein ja jälkiä myös kampiakselissa. joten OSTETAAN 2.5 td MOOTTORI jos jollakulla olis tiedossa, en taida alkaa tekemään koneremonttia tuohon... >:(
pitkittäiset urat ei haittaa laakeripinnassa mitään jos laakerin reunaosalla on riittävä akselipaksuus...
urat keski osalla itseasiasa vain parantaa voitelun toimivuutta, sen vuoksi monen valmistajan kiertokangen laakereissa on keski osassa ihan reilu öljy ura
-
Miksei koneremontti miellytä. Saat koneen kuntoon ja pystyt luottamaan siihen.
En Aippe nyt osoita sinua mitenkään, mutta käytetyn koneen ostaminen ja asentaminen sisältää aina omat riskinsä, viinmeistään siinä vaiheessa kun käytetty alkaa muutaman kuukauden jälkeen naputtamaan suoni pullistuu otsassa, ainakin minulla.
Yli 20v vanhassa koneessa voi mikä vaan yllättää, tai sitten ei.
-
Tottakai jos tekisin täysremontin niin tulisi varmasti peli pitkäksi aikaa, mutta puntarissa on myös kustannukset sekä helppous. jos sattuu löytään kohtuu koneen kohtuu hintaan niin pääsee myös kohtuu työllä... ja jättäis tuon vanhan myllyn varaosiksi.
-
Vanha mylly kertoa voi monta tarinaa.... jos niitä
pääsee kuulemaan ennen kaupantekoa niin oikein hyvä. Jos kone
on jo jossain irti autosta niin silloinkin pääsee tutkimaan
asioita jos vaan on viitseliäisyyttä. Molempi vielä parempi...
Esim. Öljypohja irti, tiirailua pohjaan, mitä sinne kertynyt.
Itse tapaan kurkistella öljynäytettä mikroskoopin alla niin
että liikutan samalla magneettia siinä vieressä.
Laakerikuoria ei tarvitse välttämättä irrottaa, kampilaakerin
oleellisen väljyyden tuntee käsinkin. Runkolaakerissa muuten
sama mutta kampiakselin jäykkyyden takia siinä täytyy käyttää
vipuvarrella saatua voimaa apuna, mittakello olisi hyvä olla.
Sylintereitäkin olisi syytä mulkoilla vaikka niiden seinämistä
näkeekin vain aika vähän ja todennäkoisesti epäoleellisen
alaosan.
Sitten.. hehkutulpasta paineilmaliitos. Männät kukin vuorollaan
yläkuolokohtaan työiskun alkuun ja painetta pyttyyn. Pitää olla
aika tarkasti yläkuolokohdassa, muuten pyörähtää herkästi ja saa
hakea uudestaan. Siitä vaan kuuntelemaan mistä pihisee ja miten
kauan sen jälkeen kun ilmantulo on suljettu. Ei tarvitse virtausmittaria
vaikka luulisi.
Jos ei tuota viitsi tehdä niin ainakin on syytä pyörittää
konetta käsin ja tunnustella että puristusten vastus ei ihan heti
anna periksi.
Lopuksi vielä kurkistus venttiilikoneistoon eli tarkistus
että nokat ja painimet ovat naarmuttomat ja muuten terveet. Voihan
samalla tarkistaa välyksetkin. Venttiilien kuntoa ei näin pääse
näkemään mutta jos ne eivät painekokeessa vuotaneet imu eli pakopuoleltakaan
niin luottanemme siihen.
Sullahan lienee jokseenkin uusi jakohihna nykyisessä koneessa,
tekemästäsi kansiremontista päätellen. Jos kohta irrotettua jakohihnaa
harvoin takaisin laitetaan niin 50km ajettua voinee pitää uutena joten
käyttänet ainakin sitä. Ja vaihtaessasi näet samalla ettei hihnapyörissä
näy mitään hälyttävää sekä että rullat kulkevat "sileästi". Vai olisiko
sulla uudet rullatkin kuten hyviin tapoihin kuuluu...?
Pari juttua tulee ratkaistavaksi kun kone on irti vaihteistosta....
Ensimmäiseksi vauhtipyörän hammaskehän kunto. Itse juuri omassani käänsin
hammaskehän kun se oli melko huono. Omassani oli täysin suorilla hampailla
joten siis puoliltaan symmetrinen. Jos on loveukset niin sitten vaan
neljänneskierroksen siirto koska silloin saadaan myös hyvät kohdat käyttöön.
Jos edellisen takia tuli vauhtipyörä irrotettavaksi niin sitten ilman muuta
uusi takapään huulitiiviste. Ei maksa paljoa mutta hankala juttu jos reistaa
myöhemmin. Eri juttu sitten jos ei ole muuta syytä irrottaa vauhtipyörää.
Ymmärrän oikein hyvin ettet halua lähteä perusteeliseen
remonttiin. Osiin ja koneistuksiin saa uppoamaan ällistyttäviä summia
vaikka työn tekisikin itse. Kun nämä koneet eivät luonnostaan liene ihan
pommeja (siis enempää kuin mitä hammashihnajakopäis et normaalisti ovat)
niin luultavasti itsekin luottaisin vaan muuten perusteellisesti
tutkittuun käytettyyn.
Ja lopuksi, kun Ducaton omistajalla on mahdollisuus päästä näkemään
ja tutkimaan kytkimensä niin sitä tilaisuutta ei kannata hukata. Siinä taidetaan
ratkaista auton tulevaisuus.... miksikö näin?. Kurkistapa säikeeni <Ducato
kytkimen värinäntasaus>
-
Vanha mylly kertoa voi monta tarinaa.... jos niitä
pääsee kuulemaan ennen kaupantekoa niin oikein hyvä. Jos kone
on jo jossain irti autosta niin silloinkin pääsee tutkimaan
asioita jos vaan on viitseliäisyyttä. Molempi vielä parempi...
Esim. Öljypohja irti, tiirailua pohjaan, mitä sinne kertynyt.
Itse tapaan kurkistella öljynäytettä mikroskoopin alla niin
että liikutan samalla magneettia siinä vieressä.
Laakerikuoria ei tarvitse välttämättä irrottaa, kampilaakerin
oleellisen väljyyden tuntee käsinkin. Runkolaakerissa muuten
sama mutta kampiakselin jäykkyyden takia siinä täytyy käyttää
vipuvarrella saatua voimaa apuna, mittakello olisi hyvä olla.
Sylintereitäkin olisi syytä mulkoilla vaikka niiden seinämistä
näkeekin vain aika vähän ja todennäkoisesti epäoleellisen
alaosan.
Sitten.. hehkutulpasta paineilmaliitos. Männät kukin vuorollaan
yläkuolokohtaan työiskun alkuun ja painetta pyttyyn. Pitää olla
aika tarkasti yläkuolokohdassa, muuten pyörähtää herkästi ja saa
hakea uudestaan. Siitä vaan kuuntelemaan mistä pihisee ja miten
kauan sen jälkeen kun ilmantulo on suljettu. Ei tarvitse virtausmittaria
vaikka luulisi.
Jos ei tuota viitsi tehdä niin ainakin on syytä pyörittää
konetta käsin ja tunnustella että puristusten vastus ei ihan heti
anna periksi.
Lopuksi vielä kurkistus venttiilikoneistoon eli tarkistus
että nokat ja painimet ovat naarmuttomat ja muuten terveet. Voihan
samalla tarkistaa välyksetkin. Venttiilien kuntoa ei näin pääse
näkemään mutta jos ne eivät painekokeessa vuotaneet imu eli pakopuoleltakaan
niin luottanemme siihen.
Sullahan lienee jokseenkin uusi jakohihna nykyisessä koneessa,
tekemästäsi kansiremontista päätellen. Jos kohta irrotettua jakohihnaa
harvoin takaisin laitetaan niin 50km ajettua voinee pitää uutena joten
käyttänet ainakin sitä. Ja vaihtaessasi näet samalla ettei hihnapyörissä
näy mitään hälyttävää sekä että rullat kulkevat "sileästi". Vai olisiko
sulla uudet rullatkin kuten hyviin tapoihin kuuluu...?
Pari juttua tulee ratkaistavaksi kun kone on irti vaihteistosta....
Ensimmäiseksi vauhtipyörän hammaskehän kunto. Itse juuri omassani käänsin
hammaskehän kun se oli melko huono. Omassani oli täysin suorilla hampailla
joten siis puoliltaan symmetrinen. Jos on loveukset niin sitten vaan
neljänneskierroksen siirto koska silloin saadaan myös hyvät kohdat käyttöön.
Jos edellisen takia tuli vauhtipyörä irrotettavaksi niin sitten ilman muuta
uusi takapään huulitiiviste. Ei maksa paljoa mutta hankala juttu jos reistaa
myöhemmin. Eri juttu sitten jos ei ole muuta syytä irrottaa vauhtipyörää.
Ymmärrän oikein hyvin ettet halua lähteä perusteeliseen
remonttiin. Osiin ja koneistuksiin saa uppoamaan ällistyttäviä summia
vaikka työn tekisikin itse. Kun nämä koneet eivät luonnostaan liene ihan
pommeja (siis enempää kuin mitä hammashihnajakopäis et normaalisti ovat)
niin luultavasti itsekin luottaisin vaan muuten perusteellisesti
tutkittuun käytettyyn.
Ja lopuksi, kun Ducaton omistajalla on mahdollisuus päästä näkemään
ja tutkimaan kytkimensä niin sitä tilaisuutta ei kannata hukata. Siinä taidetaan
ratkaista auton tulevaisuus.... miksikö näin?. Kurkistapa säikeeni <Ducato
kytkimen värinäntasaus>
Mies puhuu vähän, mutta asiaa... Thumb
-
Miten moottorinetsintä on edennyt..?
-
Miten moottorinetsintä on edennyt..?
Ens viikolla tulis vm-90 samanmoinen kone. Pitäisi olla ihan kelpo kunnossa. Senhän näkee vasta sitten myöhemmin... :( Kytkin kannattaa varmaan kunnostaa samalla, mitähän muuta...?
-
Ens viikolla tulis vm-90 samanmoinen kone. Pitäisi olla ihan kelpo kunnossa. Senhän näkee vasta sitten myöhemmin... :( Kytkin kannattaa varmaan kunnostaa samalla, mitähän muuta...?
Jakopään remmi, jos ei vasta vaihdettu, helpompi kun kone pöydällä