Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: pstj - 14.08.2014 kello on 22:08
-
Hei,
Oireet seuraavanlaiset:
1) Kotona piuhan päässä pannu suhisee käynnistettäessä noin 10 sekuntia, jonka jälkeen poksahtaa käyntiin. Pannu lämmittää ok, kunnes termari katkaisee. Kun pitäisi alkaa lämmittämään uudestaan pannu suhisee noin 20 sekuntia, lopettaa ja vikavalo syttyy. Sama toistuu jos vian resetoi.
2) Nyt reissussa ajattelin testata, kun ei olla pistokkeessa. Käynnistettäessä pannu suhisee noin 20 sekuntia, lopettaa ja vikavalo syttyy. Sama toistuu jos vian resetoi.
Lueskelin täältä ketjuja aiheesta ja oli kaikenlaista vinkkiä tutkia jos jonkin väristä piuhaa. Ongelmana on se, että pannun päässä värejä kyllä löytyy, mutta ohjauspaneelia on ilmeisesti joskus "korjailtu". Kaikki piuhat on mustia ja osaan nastoista (1 ja 8) menee kaksi piuhaa.
Tosin ei ole yleismittarikaan matkassa, joten tarkemmat tutkimukset jää ensi viikkoon.
Sähköpatruuna toimii ok, tosin sillä ei taida olla tämän vian kannalta paljoa merkitystä.
Avasinpa nyt ketjun, että joku voi ideoida paljon puhdetöitä maanantaiksi. Olisi kiva saada futaamaan, ettei tarvi aina johtoon päästä.
-
Eikös tuossa kaapelissa ole nuo mustat kuitenkin numeroitu? Sitten vain etsimään kaapelin toinen pää ja tekee vaikka paperille kaavion, jossa numero ja väri kohtaavat?
-
En ollut ihan varma mitä kaikkea tuosta voi ja pitää mittailla vian diagnosoimiseksi, mutta parin ketjun perusteella puuhastelin vähän yleismittarin kanssa ja volteista siis puhutaan.
Akun jännite, kun vaunu ei ole seinäpistokkeessa 12,95.
Ohjauspaneelista mittasin liittimet 1 ja 5 liitintä 8 maana käyttäen. Tuloksina "lepotilassa" liitin 1 antoi 12,87 ja liitin 5 0,02. Käynnistysvaiheessa liitin 1 antoi 11,75 ja liitin 5 10,92.
Hehkuun tuli käynnistettäessä 1,62.
Bonuskysymyksenä: mikä on kuvassakin näkyvä pannun alaosassa oleva valkoinen tökötin? Siihen menevä läpikuultava piuha tuntuu olevan aika herkällä kiinnityksellä.
Miten tästä jatkan?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
En ollut ihan varma mitä kaikkea tuosta voi ja pitää mittailla vian diagnosoimiseksi, mutta parin ketjun perusteella puuhastelin vähän yleismittarin kanssa ja volteista siis puhutaan.
Akun jännite, kun vaunu ei ole seinäpistokkeessa 12,95.
Ohjauspaneelista mittasin liittimet 1 ja 5 liitintä 8 maana käyttäen. Tuloksina "lepotilassa" liitin 1 antoi 12,87 ja liitin 5 0,02. Käynnistysvaiheessa liitin 1 antoi 11,75 ja liitin 5 10,92.
Hehkuun tuli käynnistettäessä 1,62.
Bonuskysymyksenä: mikä on kuvassakin näkyvä pannun alaosassa oleva valkoinen tökötin? Siihen menevä läpikuultava piuha tuntuu olevan aika herkällä kiinnityksellä.
Miten tästä jatkan?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo ohjauspaneelin nastan 1 ja akun välillä on liitosongelma, ei saa pudota noin paljon. Jos välillä on keraamisia sulakkeita niin vika on siellä. Ohjauspaneelin rele on vioittunut tai sulakkeessa huono kontakti. Toi johdonpätkä kuvassa ei auennut minulle, eli ei selviä kuvakulmasta.
-
Ok, aletaanpa käymään piuhoja läpi.
Tuolla kuvalla hain lähinnä tuon pannun alaosassa kierteellä kiinni olevan valkoisen tököttimen merkitystä. Siihen menee kuvan ylälaidassa näkyvä läpikuultava johto, joka irtoaa mainitusta valkoisesta osasta kohtuu helposti. Liitinjohto on ontto päästään ja tuntuu kiinnittyvän osassa jonkinlaiseen nastaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ok, aletaanpa käymään piuhoja läpi.
Tuolla kuvalla hain lähinnä tuon pannun alaosassa kierteellä kiinni olevan valkoisen tököttimen merkitystä. Siihen menee kuvan ylälaidassa näkyvä läpikuultava johto, joka irtoaa mainitusta valkoisesta osasta kohtuu helposti. Liitinjohto on ontto päästään ja tuntuu kiinnittyvän osassa jonkinlaiseen nastaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se läpikuultava johto menee liekintunnistimeen, jossa sulla on nyt se valkoinen " tökötti "
Siihen pitää laittaa kunnon liitin, muuten pannu ei tunnista liekkiä.
-
Siihen pitää laittaa kunnon liitin, muuten pannu ei tunnista liekkiä.
Otetaanpa sekin työn alle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Otetaanpa sekin työn alle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onkos se mustajohto mitä on jatkettu valkosella, menossa hehkulle?
Se on kans vähän arveluttavan näkönen.
-
Ei ole hehkulle menevää johtoa jatkettu, eikä nähdäkseni muitakaan.
Kuvassa boksille tulee johtonippu, josta boksiin menee sininen ja keltainen piuha ja musta piuha suoraan hehkulle. Lisäksi erillään näistä tulee ruskea ja vihreä piuha.
Pannulle boksista lähtee jo mainittu läpikuultava, musta ja kaksi punaista johtoa. Boksin eteen tulee kaksi liitintä, jotka näyttää tältä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Joo oikeinhan ne menee, mutta hehkulle pitäis saada 1v lisää virtaa.
Kaikki liittimet pitää tarkistaa/putsata.
-
Onko kellään ajatusta miksi ohjauspaneelin nastojen 1 ja 8 abikoihin on vedetty kaksi johtoa kuhunkin? Ihan peruskuvio vai jonkinsortin viritys?
Mitä kautta tuo hehkun piuha mahtaa kulkea. Jossain ketjussa törmäsin kytkentäkaavioon, mutta en löytänyt äkkiseltään keskustelujen seasta.
-
Tässä jotain kuvia.
(http://karavaanari.org/kuvat/1408300253.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1408300438.jpg)
-
Liittimiä käyty läpi ja hehku käynyt sitruunakylvyssä yön yli.
Nyt keksintö syttyy kyllä, mutta jos sen sammuttaa ja yrittää uudelleen käyntiin, niin ei enää lähdekään.
Kokeillaam nyt ensin kontaktisprayta joka väliin ja liittimien vaihtoa sitten viime kädessä. Oli parissa paikkaa sen verran ahtaat oltavat, ettei oikein huvittaisi ryhtyä... Vaikka toki varmasti kannattaisi.
Rutisen tänne lisää, jos en saa vieläkään toimimaan.
Minkä verran ohjauspaneelin ykkös- ja vitosnastaan pitäisi käynnistyshetkellä tulla sitä virtaa? Nyt tuli käynnistettäessä pari kymmenystä enempi voltteja.
-
Kokeile siten, että otat ohjauspaneelin nastasta 5 johdon irti ja tökkäät sen nastaan 1 ja pidät siinä niin kauan kun haluat pannun käyvän. Toista se useita kertoja ja jos pannu käynnistyy joka kerta on vikaa ohjauspaneelissa. Mittarilla ongelmaliitin selviää hetkessä.
-
Kokeile siten, että otat ohjauspaneelin nastasta 5 johdon irti ja tökkäät sen nastaan 1 ja pidät siinä niin kauan kun haluat pannun käyvän. Toista se useita kertoja ja jos pannu käynnistyy joka kerta on vikaa ohjauspaneelissa. Mittarilla ongelmaliitin selviää hetkessä.
Jossain ketjussa tuon tempun näinkin ja testasin sitä. Ei syttynyt pannu kertaakaan, ei siis edes yrittänyt. Hyvä vai huono asia?
Nyt tuo lämmittelee itsekseen tuossa pihalla. Täytyy parin tunnin päästä käydä kurkkimassa onko jaksanut käynnistyä uudestaan termarin katkaistua vai meneekö vialle.
Kysäisenpä samalla:
Vaunu ei ole nyt sähkössä, mutta painoin epähuomiossa sähköpatruunan päälle. Tämän seurauksena kiertovesipumppu alkoi hurisemaan. Kuuluisiko ohjauspaneelin tunnistaa, onko vaunu sähköistetty, vai luottaako se käyttäjään ja tekee mitä pyydetään?
Nythän lienee se mahdollisuus, että mukula (1v, ei vielä kovin kauaa muista jos jotain kieltää) painaa sähköpatruunan päälle puskassa ja pumppu huristelee akun tyhjäksi.
-
Jos sähköpatruunassa on oma pumppu, niin voi ottaa ohjauspanelin nastasta 4 johdon
irti, niin 12v pumppu ei pyöri silloin kun sähköpatruuna on päällä.
-
Vanha ongelma säilyi edelleen, eli kun pannu sammuu, se ei syty enää uudestaan. Voiko vika olla jossain muualla kuin liian matalassa jännitteessä?
Lisäksi huomasin, että termarin pyörittely ei tehnyt mitään. Kaasulämmityksen valo paloi koko ajan punaisena, pannu lämmitti ja vaunussa oli aikamoisen lämmin. Kun yritin katkaista lämmitystä pyörittämällä termaria pienemmälle, ei sillä ollut mitään vaikutusta. Aiemmin kaasulämmityksen valo on muuttunut ensin vihreäksi ja sitten lämmitys on lakannut. Mikähän siinä nyt sitten on särki?
-
Vanha ongelma säilyi edelleen, eli kun pannu sammuu, se ei syty enää uudestaan. Voiko vika olla jossain muualla kuin liian matalassa jännitteessä?
Lisäksi huomasin, että termarin pyörittely ei tehnyt mitään. Kaasulämmityksen valo paloi koko ajan punaisena, pannu lämmitti ja vaunussa oli aikamoisen lämmin. Kun yritin katkaista lämmitystä pyörittämällä termaria pienemmälle, ei sillä ollut mitään vaikutusta. Aiemmin kaasulämmityksen valo on muuttunut ensin vihreäksi ja sitten lämmitys on lakannut. Mikähän siinä nyt sitten on särki?
Onko hananappi päällä?
-
Kukas se hananappi on?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Tästä kuvasta se selviää.
(http://karavaanari.org/kuvat/1408387630.jpg)
-
Hananappi oli kuin olikin päällä.
Ei ymmärrys riitä miksi tuo paneeli on laitettu juuri sille korkeudelle, että se on pienelle lapselle täysin vastustamaton :)
Vaikuttaako tuo nappi jotenkin ongelmiini?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Hananappi oli kuin olikin päällä.
Ei ymmärrys riitä miksi tuo paneeli on laitettu juuri sille korkeudelle, että se on pienelle lapselle täysin vastustamaton :)
Vaikuttaako tuo nappi jotenkin ongelmiini?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hananappi vaikuttaa sen verran että, termostaatista ei saa sammutettua pannua.
Pannu käy niin kauan kun pullossa on kaasua, tai sitten kytket virrat pois paaneelista.
-
Testataanpa tuokin.
Jösses sentään miten paljon voi taas oppia lyhyessä ajassa. Kunhan tämän lämppärin saa hoidettua, täytyy alkaa selvittelemään miten vaunun akun saa latautumaan auton pistokkeesta. Mutta siihen sitten toisessa ketjussa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
^
Ettei olisi se akku huonossa hapessa, ettei jaksa käynnistyä uudestaan.
Kannattaa mitata käynnistys hetkellä myös se akku.
Ettei mene polvilleen.
-
Hyvä vinkki tuokin. Uudeksi akkua kehuttiin, kun vaunu kesemmällä ostettiin. Tosin onhan se voinut pilalle mennä muutenkin.
Termari ei alkanut kuitenkaan pelaamaan, vaikka lämmittelin hananappi ylhäällä. Jotain on siinä mennyt vikaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Hyvä vinkki tuokin. Uudeksi akkua kehuttiin, kun vaunu kesemmällä ostettiin. Tosin onhan se voinut pilalle mennä muutenkin.
Termari ei alkanut kuitenkaan pelaamaan, vaikka lämmittelin hananappi ylhäällä. Jotain on siinä mennyt vikaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko ohjauspaneelin nastoissa 9 ja 10 lämpötila-anturi kiinni?
(http://karavaanari.org/kuvat/1408423201.jpg)
-
Hananappi vaikuttaa sen verran että, termostaatista ei saa sammutettua pannua.
Pannu käy niin kauan kun pullossa on kaasua, tai sitten kytket virrat pois paaneelista.
Oisko näin? Olettaisin että on kiinteä termari lämminvesivaraajass a. Kylläkait se kiehuis alta aikayksikön muuten.
-
Oisko näin? Olettaisin että on kiinteä termari lämminvesivaraajass a. Kylläkait se kiehuis alta aikayksikön muuten.
Kaikissa vaunuissa ei ole lämminvesivaraajaa, mutta pannun vesitermari voi välillä katkoa
näillä keleillä, jos pari liekkiä päällä. Esim. mulla oli knaussissa näin.
Kyllä siellä oli välillä +30 astetta lämmintä, kun oli vahingossa painanut hananapin päälle
itse lähtenyt vaikka baariin :D
-
Oisko näin? Olettaisin että on kiinteä termari lämminvesivaraajass a. Kylläkait se kiehuis alta aikayksikön muuten.
Knaus-90 tarkoitti, että jos hananappi on päällä ja ei ole lämminvesivaraajaa niin lämmitin käy vaikka kuinka pitkään. Jos on lämminvesivaraaja niin lämmitin sammuu kun on saavutettu 70 asteen lämpötila varaajassa. Jos varaajan termostaatti on rikki niin lämmitin käy koko ajan.
Ai kerkesit korjaamaan. Thumb
-
^
Jut näin.
-
Onko ohjauspaneelin nastoissa 9 ja 10 lämpötila-anturi kiinni?
On kyllä, mutta anturin päässä oli liittimet ottaneet jostain siipeensä. Nyt olisi sekin korjattu ja vaunu sähköistettynä kaikki toimii kuten pitääkin.
Kohta uudet testailut akun varassa, pitää tosiaan mitata kyykähtääkö akku pannun käynnistyksessä, koska liitokset vaikuttivat olevan äkkiseltään ok.
Jokin mittausjärjestyshän tuohon hommaan taisi olla? Akusta aloittaen, ohjauspaneelin ykkösnasta, sitten vitonen, sitten ...??
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
On kyllä, mutta anturin päässä oli liittimet ottaneet jostain siipeensä. Nyt olisi sekin korjattu ja vaunu sähköistettynä kaikki toimii kuten pitääkin.
Kohta uudet testailut akun varassa, pitää tosiaan mitata kyykähtääkö akku pannun käynnistyksessä, koska liitokset vaikuttivat olevan äkkiseltään ok.
Jokin mittausjärjestyshän tuohon hommaan taisi olla? Akusta aloittaen, ohjauspaneelin ykkösnasta, sitten vitonen, sitten ...??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuossa ohjetta mittaukseen.
http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
-
Jeppistä! Akku ei romahtanut pannun starttauksessa, mutta aika vauhdilla lähti jännite tulemaan alas. 13,33V oli lähdössä ja sitten alkoi tippumaan sadasosavoltin sekuntivauhtia. Kohta uusi mittaus mihin on päätynyt, jospa onkin akku vaan entinen uusi akku. Samalla näkee onko pannu toiminut nyt kun termari pelaa. Hyvä tietää pahan päivän (siis kylmän yön) varalle, että jos pannu temppuilee ka tietää, että siitä saa sen yhden sytytyksen, niin nyppäsee termarista piuhan irti. Pöhiseepä sitten niin pitkään kun kaasua riittää. Ilmeisesti hätäsytytyksenkin voi tehdä hehkun aukosta. Näin olin jostain ketjusta lukevinani.
Kiitos jo tähän astisesta avusta!
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jeppistä! Akku ei romahtanut pannun starttauksessa, mutta aika vauhdilla lähti jännite tulemaan alas. 13,33V oli lähdössä ja sitten alkoi tippumaan sadasosavoltin sekuntivauhtia. Kohta uusi mittaus mihin on päätynyt, jospa onkin akku vaan entinen uusi akku. Samalla näkee onko pannu toiminut nyt kun termari pelaa. Hyvä tietää pahan päivän (siis kylmän yön) varalle, että jos pannu temppuilee ka tietää, että siitä saa sen yhden sytytyksen, niin nyppäsee termarista piuhan irti. Pöhiseepä sitten niin pitkään kun kaasua riittää. Ilmeisesti hätäsytytyksenkin voi tehdä hehkun aukosta. Näin olin jostain ketjusta lukevinani.
Kiitos jo tähän astisesta avusta!
Sent from my iPhone using Tapatalk
En kyllä menis tekemään mitään hätäsytytyksiä noin, voi lentää koko pannu pihalle
ja syttyä palamaan. Mieluummin toinen akku mukaan.
Mulla oli kerran vähän saman laista vikaa, akunkengät oli hapettunut, niin laturi ei saanut
työnnettyä kunnolla virtaa. Olin tolppasähkössä.
-
Knaus-90 tarkoitti, että jos hananappi on päällä ja ei ole lämminvesivaraajaa niin lämmitin käy vaikka kuinka pitkään. Jos on lämminvesivaraaja niin lämmitin sammuu kun on saavutettu 70 asteen lämpötila varaajassa. Jos varaajan termostaatti on rikki niin lämmitin käy koko ajan.
Ai kerkesit korjaamaan. Thumb
Kiitos selvennyksestä myös Knaus-90
Menee jo ohi alkuperäisestä mutta hassua jos ei varaajaa niin eikö luulis "termarin" olevan auki koska puuttuu. Sitten just eri asia jos varaaja on mutta termostaatti rikki.
-
Kokeile siten, että otat ohjauspaneelin nastasta 5 johdon irti ja tökkäät sen nastaan 1 ja pidät siinä niin kauan kun haluat pannun käyvän. Toista se useita kertoja ja jos pannu käynnistyy joka kerta on vikaa ohjauspaneelissa. Mittarilla ongelmaliitin selviää hetkessä.
Palaan tähän pitkästä aikaa. Pannu pelaa tällä ohjeella. Mitä tarkalleen ottaen kannattaa mitata ohjauspaneelista?
-
Palaan tähän pitkästä aikaa. Pannu pelaa tällä ohjeella. Mitä tarkalleen ottaen kannattaa mitata ohjauspaneelista?
Mittaat käynnistyshetkellä nastan 1 ja 5 jännitteen. Jos ero on 1,5 volttia niin ohjauspaneelissa on vika.
-
Selvittelin vikaa. Ilmeisesti jokin noista releistä epäkunnossa?
-
Keskimmäinen on lämmityksen käynnistysrele.
-
Hei. Löytyykö sinulta noita releitä? Tai mistä niitä saa?
-
Releen päällä on teksti 211E D012-M
-
Tämä rele. > https://www.partco.fi/fi/saehkoemekaniikka/releet/pienoisreleet/7431-mz-12hs-u.html
-
Tuosta puuttuu kortin reunan puolelta yksi pinni joka vanhassa näyttäisi olevan. Haittaako? Reunassa olevat näyttäisi olevan yhdistetty toisiinsa.
-
Tuossa punaisen sutturan kohdalla on vanhassa pinni.
-
Tuossa punaisen sutturan kohdalla on vanhassa pinni.
Ei haittaa. Toi rele jonka laitoin on alkuperäinen. Toi sinun tyyppi on ollut jossain vaiheessa tehdasasennuksessa, mutta harvinaisempi.
-
Ok. Paljon kiitoksia vinkeistä!
-
Terve. Nyt vaihdettu rele mutta pannu ei syty. Nyt ei lähde käyntiin edes resetoimalla pannun kyljestä. 5 ja 1 piuhan kun kytkee yhteen, syttyy pannu joka kerralla ja palaa niin kauan kun johdot on yhdessä.
-
Mikä se jännite-ero on nastan 1 ja 5 välillä. Nasta 8 0n miinus.
https://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55