Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin tietotekniikka => Aiheen aloitti: Aakku - 2.08.2014 kello on 22:05
-
Hauska ominaisuus tuo korkeusmittari ja yllättävän tarkkakin...
Vertasin Norjan serpentiineillä tienvierelle merkittyjä korkeusmerkkejä Garminin lukemiin ja ne pitivät jokseenkin paikkansa.
Yksi asia jäi kaivelemaan mieltä. Jossain kohtaa ajoin tunneliin, jossa mentiin meren alta. Satelliittisignaali t häviävät melko pian tunnelissa ja nopeus näyttää normaalissa navissa nollaa. Toki on niitä, jotka päättelevät auton omasta nopeussignaalista jotakin.
Niin se kummajainen oli korkeusmittari, tai tässä tapauksessa syvyysmittari. Garmin alkoi näyttämään miinusmerkkisiä lukuja tietty, kun mentiin merenpinnan alapuolelle. Oletin että laite ei pysty mittaamaan korkeuksia ilman satelliitteja. Kysymyksessä oli useiden kilometrien meren alitus ja mittaus jatkui koko sukelluksen ajan. Syvimmillään lukema oli toistasataa metriä miinusmerkkinen, kunnes lukema lähti nousemaan lähemmäs nollaa, kun alettiin tulla taas ylös sukelluksesta tunnelin päästä.
Tälle on varmaan joku luonnollinen selitys ja olisi kiva tietää, miten Garmin kaivaa tietonsa tunnelin syvyyksissä.
Tarkemmin kuvaa katsellen, niin onkohan se näyttänyt nopeudenkin....
(http://karavaanari.org/kuvat/1407006137.jpg)
-
Hauska ominaisuus tuo korkeusmittari ja yllättävän tarkkakin...
Vertasin Norjan serpentiineillä tienvierelle merkittyjä korkeusmerkkejä Garminin lukemiin ja ne pitivät jokseenkin paikkansa.
Yksi asia jäi kaivelemaan mieltä. Jossain kohtaa ajoin tunneliin, jossa mentiin meren alta. Satelliittisignaali t häviävät melko pian tunnelissa ja nopeus näyttää normaalissa navissa nollaa. Toki on niitä, jotka päättelevät auton omasta nopeussignaalista jotakin.
Niin se kummajainen oli korkeusmittari, tai tässä tapauksessa syvyysmittari. Garmin alkoi näyttämään miinusmerkkisiä lukuja tietty, kun mentiin merenpinnan alapuolelle. Oletin että laite ei pysty mittaamaan korkeuksia ilman satelliitteja. Kysymyksessä oli useiden kilometrien meren alitus ja mittaus jatkui koko sukelluksen ajan. Syvimmillään lukema oli toistasataa metriä miinusmerkkinen, kunnes lukema lähti nousemaan lähemmäs nollaa, kun alettiin tulla taas ylös sukelluksesta tunnelin päästä.
Tälle on varmaan joku luonnollinen selitys ja olisi kiva tietää, miten Garmin kaivaa tietonsa tunnelin syvyyksissä.
Tarkemmin kuvaa katsellen, niin onkohan se näyttänyt nopeudenkin....
(http://karavaanari.org/kuvat/1407006137.jpg)
Lie siellä tunnelissa kuitenkin langaton netti niille kameroille jotka vartioi teitä..Saisko signaalin niiden kautta.Mitään en mistään tiedä mutta tuli ensimmäisenä mieleen.. :-*
-
Joissain tunneleissa on virtuaalinen gps signaali, en tarkkaan tiedä miten se on toteutettu käytännössä, mutta navi toimii sillon ilman oikeita sateliiteja.
-
Kepseissä on monesti ohjelmoituna tunneleiden tiedot. Kun signaali katoaa, laite tietää, että poiketa ei voi ja laskee viimeisimmällä nopeudella paikan.
Täytyykin joskus kokeilla, mitä tapahtuu Tromsassa, kun siellä on vuoren alla myös risteyksiä...
-
On noissa navin kartoissa näkynyt tunnelissa olevat liittymät. Ainakin Volvon ja Nokian. Noita liittymiä on maailmalla paljonkin.
-
En tiedä mitä tietoja Garminiin on ohjelmoitu, mutta Tomtomissa on kiihtyvyysanturi jonka perusteella se laskee nopeuden ja paikan tunnelissa.
Karttahan niissä on luonnostaan, myös tunneleista.
Olisiko Garminissa ilmanpaineeseen perustuva korkeusmittari jota se kalibroi GPS tietojen perusteella, en tiedä.
Itselle olen asentanut Tomtomiin erillisen ohjelman joka näyttää korkeuden geoidiin verrattuna
http://www.fgi.fi/fgi/fi/teemat/geoidi
-
Muistan kun Tompan ostin 2008, se mainosti toimivansa tunneleissa ja parkkihalleissa (ainakin GO930 sarja silloin), joku EPTsysteemi; laskee/aprikoi+mittaa jollain inertia/G-anturilla.. todellakin toimii. Joku lisä merkki tulee alalaitaan ja nopeusnäyttö poistuu.. auton kuva etenee tunnelissa ihan reitillään..
(http://www.gpsmagazine.com/assets/review-tomtomgo930/map_screen_tomtom_ept.gif)
Aiempii nakkilaatoreihin nähden tunnelista ulostulon jälkeen heti.
E: lähimmät liittymät tunneleissa taitaa olla Tukholmassa - ainakin siellä kaikki on toiminut kuin maanpäällä.