Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: MarkT - 2.08.2014 kello on 15:42
-
Uusi vetoauto on ollut jonkin aikaa hakusessa ja nyt näyttää siltä, että valinta kohdistuisi Audin Q5:een tai Volvo XC60 AWD:hen. Molemmat vaihtoehdot automaattilootalla.
Koeajossa Q5 vaikutti "sivistyneemmältä" erityisesti automaattilaatikon osalta (stronic= kaksoiskytkinloota=DSG).
Olisiko jollain kertoa kuinka Q5 on toiminut vetoautona ja erityisesti miten tuo stronic on ylipäätään toiminut jne.?
-
Eikö kellään ole Q5:sista mitään kokemuksia? :o Luulisi noita olevan vaunujen vetureinakin, koska vetokykyä riittää (ainakin paperilla) ja taitavat olla automaatteja kaikki.
-
En ole karavaanaripiireiss ä noita liiemmin nähnyt. Syytä en tiedä ?
Enkä uskalla ottaa kantaa tuosta DSG laatikosta vaununvedossa. Jossain versioissa median mukaan ollut ongelmia paljonkin.
En tiedä onko ongelmaversio tässä autossa vai jotain kehitysasteenperuja .
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=98484
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9929123
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6857.0
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-audi-q5-20-tfsi-s-tronic
-
Uusi vetoauto on ollut jonkin aikaa hakusessa ja nyt näyttää siltä, että valinta kohdistuisi Audin Q5:een tai Volvo XC60 AWD:hen. Molemmat vaihtoehdot automaattilootalla.
Koeajossa Q5 vaikutti "sivistyneemmältä" erityisesti automaattilaatikon osalta (stronic= kaksoiskytkinloota=DSG).
Olisiko jollain kertoa kuinka Q5 on toiminut vetoautona ja erityisesti miten tuo stronic on ylipäätään toiminut jne.?
Olen myöskin tehnyt alustavia vertailuja näiden kahden välillä, varsinkin kun noita Q5:a on vähän ajettuja tarjolla jopa kohtuu hintaan. Toisaalta olen tottunut Volvon automaatin käyttäytymiseen joka ensivaikutelmaltaan on toki erilainen, mutta periaatteessa hyvä ja laadukas. Mun mieltymykset ovat kallistumassa kyllä XC 60 AWD:n. Kaupantekoa haittaa tällä hetkellä eniten liikkeiden tarjoama oman auton vaihtohyvitys. :-\
-
Kaupantekoa haittaa tällä hetkellä eniten liikkeiden tarjoama oman auton vaihtohyvitys. :-\
Mutta eikös Volvolta Volvoon ole kuitenkin paras tarjous saatu, siis jos merkkiliikkeestä tuota XC60:stä olet kysellyt.
-
Itselläni on kokemukset olleet pääosin päinvastaiset. Kovasti ovat halunneet asiakkaita pois kilpailevilta merkeiltä joten merkki on aina vaihtunut.
-
Enkä uskalla ottaa kantaa tuosta DSG laatikosta vaununvedossa. Jossain versioissa median mukaan ollut ongelmia paljonkin.
En tiedä onko ongelmaversio tässä autossa vai jotain kehitysasteenperuja .
Q5: ssa pitäisi olla paremmin vääntöä kestävämpi kaksoiskytkinlaatik ko (Tyyppi 0B5 (DL501)). En löytänyt pikaisella googlettamisella valituksia tuosta laatikosta, joten voihan se olla ihan toimiva kapine. Käytännön kokemuksia vailla ollaan vieläkin.
Hintansa puolesta pari vuotta käytetyt Q5 ja XC60 ovat samassa sarjassa. Sisätilatkin ovat samaa kokoluokkaa. Jollain pitäisi nyt eroja saada syntymään, sillä kahteen veturiin ei rahat riitä ;D
-
No ei kahta yhden vaunun vetoon tarvitse. ;)
Jos multa kysyt niin Volvon ottaisin, ihan siitä syystä että niillä vedellyt koppia ja paljon.
Ilman probleemia.
Siihen tietääkseni halvemmat ja helpommat vetokoukun laitot ja huollot myös.
Ei kyllä maailma nyrjähdä vaikka Audinkin ostat 8)
-
Volvossa näytti silmämääräisesti tilavammalta peräkontti kuin Audissa.
-
Seuraan tätä keskustelua silmä kovana :o
-
Seuraan tätä keskustelua silmä kovana :o
Sama juttu, ihan niitä kokemuksia joita on syntynyt kovassa käytössä ja nimen omaan noista aloittajan versioista. Sen jo tiedänkin että XC 60 on tähän astisista Volvon malleista yksi parhaista. :-\
-
Sama juttu jos köyhä joskus sortuis tulevaisuudessa. En kyllä tiedä miksi (vielä tähän mennessä). Vastapäinen vaununaapuri vaihtoi kuukausi sitten uuskoppaisen XC70:n tuollaiseen. Voip olla että kymmenen numeroa isompi pysyy mulla.
-
En miettisi päivääkään kumman ottaisin. AUDI, onhan siinä toimiva nelivetokin..
-
En miettisi päivääkään kumman ottaisin. AUDI, onhan siinä toimiva nelivetokin..
Vaan ei kovin kestävä jos audi foorumin teksteihin on uskominen:
"Mitenkäs tuon S-tronicin kestävyys on rankemmissa olosuhteissa? TM:ssä oli juuri testissä noita korotettuja neliveto farmareita ja audilta A4 Allroad 2.0TDI Quattro S-tronic. Saivat sen laatikon tekemään jotain ihan ihmeellisyyksiä, kun oli hetki möyritty lumessa. Piti mennä mäkeä ylöspäin niin auto luisti vaan taakse päin. Syyksi sanottiin S-tronicin ylikuumeneminen/vikaantuminen rasituksessa tai jotain.
En muista ihan tarkkaan miten oli, kun ei ole nyt sitä lehteä tässä (luin töissä). Eihän TM ole kyllä mikään kauhean laadukas julkaisu mutta outoa ja huolestuttavaa tuo silti on."
Nottanotta 8)
-
En miettisi päivääkään kumman ottaisin. AUDI, onhan siinä toimiva nelivetokin..
Alla olevan videon nähtyäni ei Q5:n neliveto enää täysin vakuuta. Tuo video on tehty vuonna 2008, joten lienee ominaisuudet parantuneet sittemmin.
https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU (https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU)
Harvoinhan moisiin tilanteisiin käytännön ajossa törmää, mutta onpahan tuo nyt jonkinlainen testi.
EDIT: Tutkailin noita videoita enemmänkin, niin sillä näyttäisi olevan suuri merkitys onko luistonesto (ESP) päällä vai pois. Eli tuo vaikuttaa olevan enemmän ominaisuus kuin vika.
-
Elämä on kovaa , kannattaa kaikkien miettiä miten on asiat eikä pelkästään mutu tuntumalla tai merkkivihalla tee päätöksiä ;)
-
Tää wanhahan sopii sitten hyvin jatkoks... ;D
https://www.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q
-
Näyttää siltä, että noita nelivetotestejä on vähintään yhtä monta erilaista kuin on nelivetoautojakin. Vetoautoina uskoisin molempien autojen (XC60 ja Q5) nelivetojen toimivan riittävän mallikkaasti, joten vihelletään siltä osin peli poikki Thumb .
Tunnustaako kukaan ajavansa Q5:lla koppi tai kärry perässä? Nyt reilusti kokemukset jakoon!
-
Alla olevan videon nähtyäni ei Q5:n neliveto enää täysin vakuuta. Tuo video on tehty vuonna 2008, joten lienee ominaisuudet parantuneet sittemmin.
https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU (https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU)
Harvoinhan moisiin tilanteisiin käytännön ajossa törmää, mutta onpahan tuo nyt jonkinlainen testi.
EDIT: Tutkailin noita videoita enemmänkin, niin sillä näyttäisi olevan suuri merkitys onko luistonesto (ESP) päällä vai pois. Eli tuo vaikuttaa olevan enemmän ominaisuus kuin vika.
No videokin vielä .. ;D Thumb ;)