Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: 1010jm - 28.07.2014 kello on 13:36
-
Olisiko kellään valokatkaisijaa -89 Ducatoon ?
Tai vinkkiä kellä voisi olla. Uusia kun ei saa enään.
-
Torissa ainakin muutama ilmoitus osina myytävistä pakuista. Jos vaikka olisi sopivasti hollilla. Thumb.
T. Rami
-
http://www.ebay.com/itm/Fiat-Ducato-1981-1993-LIGHT-SWITCH-NOS-NEW-/121395900885?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1c43c271d5&vxp=mtr
Tuossa olis Uusi eikä hintakaan päätä huimaa. Oma kokemus joskus vuosia sitten(ducato hobby 600 -87:ssa) tämmönen nappi joka oli vähä väsähtänyt pomppas ylös mäennyppylällä pikku töyssystä ja auto pimeeks valasettomalla tiellä pikkutunneilla eteläpohjanmaalla ???. Ekana mielessä et pitääkö bussipysäkillä ruveta sähköhommiin mutta onneksi selvisi painamalla nappi uudestaan pohjaan ;D
Edit: näköjään helle sekottanu pään, toi tais ollakin parkkivalokytkin. Mahtaneeko sopia ajovalokytkimeksi? Onkohan vastaavat pösö ja sitikassa samanlaiset kytkimet..
-
Noista pitää nähdä tuo takapuoli, montako pinniä on.
Euroteliltä tilasin katkaisijan, mutta tinnit oli hieman väärin.
Vuosimallien välillä lienee eroja katkaisijoissa, vaikka päälle päin samanlaisia.
Ilman muuta Ebaystä uusi jos löytyisi, yritin niitä aikaisemmin katellakkin, mutta en kyllä osannut käyttää oikeita hakusanoja kun bongannut tuota parkki katkaisijakaan..
-
Noista pitää nähdä tuo takapuoli, montako pinniä on.
Euroteliltä tilasin katkaisijan, mutta tinnit oli hieman väärin.
Vuosimallien välillä lienee eroja katkaisijoissa, vaikka päälle päin samanlaisia.
Ilman muuta Ebaystä uusi jos löytyisi, yritin niitä aikaisemmin katellakkin, mutta en kyllä osannut käyttää oikeita hakusanoja kun bongannut tuota parkki katkaisijakaan..
Laitoin hakusanoiksi vaa: Fiat Ducato switch
Löytyy sumuvalo ja sisävalo ym. katkaisijoita, mutta tosiaan nyt selailin uudestaan ni ei tunnu löytyvän sitä ajovalokatkasijaa :(
-
> http://www.original-genuine-spare-parts.com/a/fiat/181_/181777280-schalter_(fiat).htm
-
> http://www.original-genuine-spare-parts.com/a/fiat/181_/181777280-schalter_(fiat).htm
Siis onko tämän linkin takana valokatkaisija ?
-
Ainakin erään löytämäni keskustelun perusteella varaosanumero sama
-
Siis onko tämän linkin takana valokatkaisija ?
Kyllä vaan :D
-
Googeloimalla tuolla koodilla tulee yksiosainen valokatkaisija. Tuo autossa oleva alkuperäinen on siamilainen katkaisija.
Valot ja parkit on toisiinsa yhteyksissä ja kokonaisuus on suorakaiteen mallinen kokonaisuus.
Oheisen kuvan oikeanpuoleinen katkaisija on oikeanlainen.
Vasemmanpuoleinen on päällepäin oikeanlainen, mutta pinnejä on liian vähän (ostin Euroteliltä, kun en tiennyt että näitäkin on monenlaisia tai on uudemmasta kuin -89).
Vaikka lasit päässä katsoin katkaisijaan, niin ei sitä rikkomatta saa pienemmäksi purettua, vai olenko väärässä ?
-
Tai sitten se vaihtoehto II on että rakennat sen koko valo-ohjauksen uusiksi :D
Eli jokunen tavis rele, piuhaa ja abikoita. Selvität mitkä on tulevia ja mitkä lähteviä naruja ja askartelemaan. Ei tuo loppuen lopuksi mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Joskus muinoin ex. Ford Taunukseeni tälläisen toteutin ja siinä oli sentään nokalla kaikki lisävalotkin mitä laki vaan sallii, huomiovalot mukaanluettuna Thumb
-
Tai sitten se vaihtoehto II on että rakennat sen koko valo-ohjauksen uusiksi :D
Eli jokunen tavis rele, piuhaa ja abikoita. Selvität mitkä on tulevia ja mitkä lähteviä naruja ja askartelemaan. Ei tuo loppuen lopuksi mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Joskus muinoin ex. Ford Taunukseeni tälläisen toteutin ja siinä oli sentään nokalla kaikki lisävalotkin mitä laki vaan sallii, huomiovalot mukaanluettuna Thumb
Samaa meinasin ehdottaa ;D
Samalla vaan päiväajovalot keulille ja kytkentä niin että virrat päälle niin ne syttyy ja sitten nappuloilla parkit/ajovalot.
Tällaisella kytkennällä laittanu jo muutaman auton. Ja takavalot ei pala kuin vasta parkeille tai ajovaloille vaihtaessa.
Ja on laillinen kytkentä.
-
Tuossa se päivävalojenkin lisääminen on helppo juttu, pelkkää relelogiikkaa. Noissa uusissa CAN-peleissä hommaa pitää yrittää räveltää kalliilla merkkikohtaisella ohjelmointilaitteel la ja silloinkin joutuu tyytymään niihin vaihtoehtoihin mitä auton softan vääntäjä on sattunut sinne laittamaan :-X
-
Tällaisella kytkennällä laittanu jo muutaman auton. Ja takavalot ei pala kuin vasta parkeille tai ajovaloille vaihtaessa.
Ja on laillinen kytkentä.
Eikös se olisi fiksuinta että takavalot olisi remmissä koko ajan. Tuo on silkkaa typeryyttä että nykyinen laki sallii takavalojen olemisen pimeänä.
-
Jos se on siitä 14watista kii, kun 2x5+2x2w on takavalojen kulutukset, vanhempaan autoon voi vielä ledit laittaa niin ei mene sitäkään.
-
Eikös se olisi fiksuinta että takavalot olisi remmissä koko ajan. Tuo on silkkaa typeryyttä että nykyinen laki sallii takavalojen olemisen pimeänä.
Ehkä? Monissa uusissa autoissa tuntuu olevan noin että päivävaloilla takapää pimeenä. Sitten kun muuttuu sekin laittomaksi muutan kytkennän lailliseksi. Ei ole paha homma.
Ja on jo takana osa polttimoista ledeillä, ainaki Volvossa.
-
Eikös se olisi fiksuinta että takavalot olisi remmissä koko ajan. Tuo on silkkaa typeryyttä että nykyinen laki sallii takavalojen olemisen pimeänä.
Tuo on kyllä minusta ihan "päätön" päätös.
Näkyy aika harvalla olevan käsitystä mitä valoja missäkin palaa.
-
Ehkä? Monissa uusissa autoissa tuntuu olevan noin että päivävaloilla takapää pimeenä. Sitten kun muuttuu sekin laittomaksi muutan kytkennän lailliseksi. Ei ole paha homma.
Tuskin muuttuu. >:( Vastahan tuo hölmöys tuli! Onneksi takavalot edes saavat palaa päivävalojen kanssa, joten eikö olisi parempi että kytkisit ne?
-
Onneksi takavalot edes saavat palaa päivävalojen kanssa, joten eikö olisi parempi että kytkisit ne?
Kansallinen poikkeus tuo pykälä vain on, muualla se on kiellettyä => oletettavasti tullaan kieltämään siis aikanaan täälläkin kun tuon poikkeuksen määräaika menee umpeen :-X
-
Kansallinen poikkeus tuo pykälä vain on, muualla se on kiellettyä => oletettavasti tullaan kieltämään siis aikanaan täälläkin kun tuon poikkeuksen määräaika menee umpeen :-X
Koetin etsiä. Direktiivi löytyi mutta ei sitä poikkeussäädöstä... :(
-
Koetin etsiä. Direktiivi löytyi mutta ei sitä poikkeussäädöstä... :(
Se on TraFin tekemä kansallinen poikkeus, vaan enpä minäkään tuota tekstiä tähän hätään mistään löytänyt :-[ Pykälän perusteena lienee vanha huomiovalo-pykälä, jossa parkit piti palaa samaan aikaan 8)
-
Jollei muu auta, niin sitten pitää rakennella valot uusiksi. Yritän vielä jostakin löytää alkuperäisen katkaisijan, kun auto on muutenkin joka paikasta alkuperäinen.
Tälle kesälle autoa ei tarvi saada liikenteeseen, kun euroopan turnee on tehty.
-
Se on TraFin tekemä kansallinen poikkeus, vaan enpä minäkään tuota tekstiä tähän hätään mistään löytänyt :-[ Pykälän perusteena lienee vanha huomiovalo-pykälä, jossa parkit piti palaa samaan aikaan 8)
Ai jaa... Oisko niin, että kerrankin Trafi tekee jotain fiksusti, eikä niin kuin yleensä, että kun direktiivi jotain sallii, niin Trafi sanoo että eihän nyt niin saa tehdä! Säätää siis lait uudestaan, vaikkei mikään lainsäätöelin olekaan. Esim se lisävalojen sioittaminen etuakselin etupuolelle.
Tosin, jos tämä nyt on vain Trafin päätös, niin liekö sekään 'laillinen'?
-
Vika löytyi, ei ollut valokatkaisijassa vaan maadoituksessa.
Hansikas lokeron alla vänkärin lokasuojan sivulla on piste johon on maadoitettu noin 10 piuhaa.
Yksi piuhoista oli irronnut omia aikojaan. Kaikki liittimet olivat löysiä ja osa liittimistä mureni hajalle kun puristeli tiukemmiksi.
Yksinkertainen vika kun vaan löytää.
Nyt olisi yksi valokatkaisija ylimääräisenä, se jonka kerkesin ostaa, mutta oli vääränlainen.
Voi myydä sen hintaan 15€ + postikulut. Ymmärtääkseni sopii -90 Ducatoon.
-
Sieltähän se vika takavaloihin, vilkkuihin, sulakkeen palamisiin ja lähes kaikkeen muuhunkin löytyy.
Mukavasti muhii lattiamaton suojassa ja hörppii janoonsa vuotavan tuulilasintiivistee n annostelemaa vettä.
Kas kun ei heti tullut mieleen vinkata , kun ihan mekaanista vikaa kytkimestä luulin olevan.