Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: nomadi - 26.07.2014 kello on 10:58
-
Terve!
Saksalainen ystävä ja minä suunnittelemme 1-2 vuoden kierrosta Euroopan ja Lähi-idän halki. Käytettävissämme museorekisteröityä 1981 508D Mersu, joka on muunnettu matkailuautoksi yli 20 vuotta sitten.
Kysymys: kannattaako auto tullata Suomeen mun nimellä, vai jättää hänen nimessä Saksan rekisteriin?
Ymmärtääkseni Saksassa maksaa verot vuosittain noin 300e. Autosta ei maksettu kun 2600e, mutta epäilen että tulli yliarvioi arvoa reilusti ja lykkää päälle vielä 50% verot..
Ensimmäistä kertaa tässä rumbassa. Kuitenkin tyytyväinen että kelpo auto löytyi! : )
-
Mun mielestä matkailuautoksi rekisteröidystä autosta ei tarvi maksaa autoveroa maahantuotaessa. Erikoisajoneuvoissa ei ole autoveroa. Käyttövoimavero ja muut käyttömaksut + pakollinen liikennevakuutus menee kyllä sitten käytön mukaan mutta seisonnassa ollessa ei mene näitäkään.
Tämä siis jos auto on saksanrekiserissä matkailuauto, ei henkilö- tai pakettiauto.
Viisaammat korjatkoon.
-
Riippuu vahvasti siitä, täyttääkö Suomessa matkailuautoluokan vaatimukset, seisomakorkeus lie se kriittisin.
-
Minusta ei kannata, verot on suomessa kovemmat. Kun ei se varmaankaan suomessa kuitenkaan kelpaa museoreksiteriin, saati että suomalaisessa museorekisterissä olevaa autoa saa käyttää sen 30 päivää vuodessa.
Vai mitä hyötyä siitä olisi että se olisi suomen kilvissä?
-
Heh heh, vielä Lähi-Idänkin halki :D
Ei tarvi tullata, voit vapaasti tuoda. Tulli pikemminkin aliarvioi v. 1981 508D:n ellet ole kätkenyt siihen mitään lain vastaista tuomista. Ei verot päätä huimaa. Hyvää matkaa ja terveiset saksalaiselle kaverille ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Eikait m-auto voi olla samanaikaisesti Saksan rekisterissä ja Suomen rekisterissä. Mitä mieltä sitä on tuoda Suomen kilpiin?
Nooh, ehkä vain siksi, että suomalainen saisi ajaa sillä Suomessa..
Mutta ei siitä Suomeen tuotaessa tarvii maksaa tullia, auto- tai arvonlisäveroa, mikäli se tuodaan EU-maasta..
-
Pidä vaan Saksan rekkareissa. Kukaan ei koskaan mitään kysele - miksi kyselisi, jos paperit on kunnossa.
-
Suomen rekisteriin tuonnin porkkanana lie lähinnä verovapaata oleskelua. Saksan rekisterissä olemista maksaa meille tällä hetkellä 240e/vuosi.
Ymmärtääkseni Suomeen tuonti vaatisi vähintään sähkö-/kaasuasennusten tarkastusta (200-300e). Mutta tullin sivuilta en löydä erikoisajoneuvoja/matkailuautoja koskevaa pykälää. Onko siis todella niin, että tulli päästää Saksalaiset matkailuautot nollaverolla Suomeen? Ei muuta kun katsastamaan?? Pitääkö edes ilmoittaa tuonnista mitään? (pidennetyllä katolla sisäkorkeus on meillä yli 1,90 metriä!)
Entäs museorekisteröinnit .. auton runko ja etupää on hyvässä alkuperäisessä kunnossa - sisätilat hyvin riisutut painon vuoksi. Kivaa olisi kun EU hommat toimisi eikä tarttis kääntää näitä, mutta Suomessa siis astetta tarkempia näiden lupien myöntämisessä?
-
Otahan yhteyttä Paavo Rouskuun, hän tekee edullisesti vaadittavat tarkastukset, tai ainakin neuvoo missä ne saa tehdyksi.
Paavo on SFC:n asiantuntijana, ja yhteystiedot saat soittamalla SFC:n toimistoon.
-
Museorekisteröinnis tä. Jos voit sanoa että auto on hyvässä alkuperäisessä kunnossa niin silloin ongelmia ei ole. Mutta, usein ihmiset yliarvio autonsa. Jos ei mennä rimaa hipoen niin lähtökohtana voisi olla ajatus, vastaako auto muuten uutta kuntoa, toki niin että siinä näkyy vaikkapa 50tkm ajon jäljet. Eli, pieniä köytön jälkiä näkyy, mutta kaikki on alkuperäisen näköistä, täysin ehjää ja kunnossa olevaa. Mitään ei puutu eikä mitään asiaan kuulumatonta ylinmääräistä ole näkyvissä.
Tuossa lähtökohtaa jos haluaa arvioida museokatsastuskunto a. Näin minulle tuo asia on selitetty tarkastajan toimesta kun oman kaarani museoajoneuvotarkas tusta olen pohtinut.
-
Aiheen aloittajallahan on mielessä 1-2 vuoden matka. Museorekisteröityä autoa saapi ajaa 30 vrk vuodessa
-
Jep, museorekkari muuttuisi ajankohtaiseksi vasta reissun jälkeen. Mutta edelleen tulisi Suomi halvemmaksi vaihtoehdoksi kunhan tuota tuontiveroa ei tarvitse maksaa. Soitanpa tullille huomenna.
-
Jep, museorekkari muuttuisi ajankohtaiseksi vasta reissun jälkeen. Mutta edelleen tulisi Suomi halvemmaksi vaihtoehdoksi kunhan tuota tuontiveroa ei tarvitse maksaa. Soitanpa tullille huomenna.
Halvemmaksi?
M1 luokan matkailuauton painon mukainen (3401- kg) ajoneuvovero, 530 e vuodessa + dslvero 3.5tn autolle 140 e vuodessa :-X
Jos se on jo sakukilvissä, niin kaikki suomettaminen on vain kulua..
-
Hitto. Totta. Tulli kyllä päästää näitä verottomina Suomeen mutta jotenkin utopiamieleisesti ajattelin, että myös käyttöverot olisi mitättömiä.
Eipä siinä, Saksaan jää.
Kiitoksia neuvoista!!