Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: kaarina - 22.07.2014 kello on 22:35
-
Moi!
Tulipa tuossa reissun päällä karttojen äärellä pohdittua, että mitenkähän porukat matkojaan suunnittelee. Mistä etsii kohteita ja tietoa, paljonko siitä tapahtuu matkan aikana ja paljonko etukäteen.
Entä reiitit, lähinnä ne, jotka kulkevat navigaattorin kanssa (lähes kaikkiko jo?). Eli kun meillä tutkitaan karttaa ja tehdään sieltä löytöjä, että hei tuolla näyttäisi olevan joku luola/linna/muu nähtävyys/luonnonpuisto jne, mennäänkö katsomaan! Ja sieltä sitten reitti taas jatkuukin jonnekin, mikä sieltä käsin näyttää mielenkiinoiselta. Tai voi toki paltaa takaisin, aiemmin suunnitellulle reitille, jos semmoinen on.
Niin, voiko/toimitteko navigaattorin kanssa samoin, vai lyödäänkö sillä päivän reitti helpommin aamulla valmiiksi ja kuljetaan sitten sen mukaan? Näyttääkö se noita kaikkia jänniä pikkukohteita, mitä tarkoista kartoista löytyy ja jos näyttää, onnistuuko sen kanssa toimiminen samoin kuin paperikartoilla, eli selaatteko ruudulla karttaa ees taas ja tutkitte mitä se sisällään pitää?
Tämmöisiä vaan mietittiin, kiva olisi kuulla muiden toiminnasta.
Itse "harrastetaan" karttojen lisäksi kaikenlaisia matkaoppaita, niitä on muutama hyllymetri kotona ja toisinaan vaikea on valita mitkä kaikki otetaan kulloinkin mukaan. Kun aina ei tiedä minkä maiden kautta matka vie, ja toisaalta ne painaa aika lailla.
Maakohtaisia kirjoja voi olla joskus muutamaltakin kustantajalta, kun painottavat asioita eri kanteilta. Joistain sitten vielä läänikohtaisia, ja lisänä kävely-pyöräreittejä esittelivä kirjoja, mistä on tosi kiva käydä vaikka Saksan läpiajon lomassa yksi kiva patikka-tai fillarireitti.
Eihän niitä kaikkia kokonaan koskaan lueta, mutta monesti yksittäinen kuva kiehtoo ja houkuttelee tutustumaan kohteeseen tarkemmin, joksus joku irrallinen lause jostain kohteesta.
Hyvänä esimerkkinä vuosia vuosia sitten bongasin LonelyPlanetin Tsekki ja Söovaika-kirjasta kuvan vaeltajasta rinkka selässä metallisilla tikapuilla jossain kanjonissa joen varrella, ja sain selville paikan olevan Slovensky Raj-kansallispuisto, ja siitä saakka se on ollut takaraivossa odottamassa sopivaa matkaa, ja nyt se vihdoin toteutui, retkeilimme silelä päivän, onnistui jopa koira kainalossa, kaikki ne ketjut, tikkaat, askelmat jne, ja oli mainio kohde, minne mennään takuulla toistekin:)
Makedonia kirjasta löysin lauseen, missä puhuttiin muinaisesta astrologisesta observatoriosta, sitä sitten googletin, löysin lisää tietoa ja kun sen sijaintia ihmeteltiin makedonialaisella huoltiksella, tuli luoksemme nainen kysymään tarvitsemmeko apua. Kerroin minne aiomme, ja kävi ilmi että asuu siinä vieressä, mutta oli menossa nyt muualla, kirjoitti kuitenkin kyyrisin kirjaimin sanoja, mitä voimme näyttää paikallisille, jos emme muuten löydä perille:)
(Tuo tarina tulee jatkumaan blogissa)
Jos joku haluaa jatkaa turinointia aiheesta, olisi se ainakin minusta mielenkiintoista!
t.Kaarina
-
Tulipa tuossa reissun päällä karttojen äärellä pohdittua, että mitenkähän porukat matkojaan suunnittelee. Mistä etsii kohteita ja tietoa, paljonko siitä tapahtuu matkan aikana ja paljonko etukäteen.
t.Kaarina
Meillä oli tällä Tanskaan suuntautuvalla reissulla mukana Autoliiton etelä-ruotsin ja tanskan mielenkiintoiset lomakohteet tjsp...jonka mukaan reissu aika pitkälti myös tehtiin. Toki oli jo ennen tuota kirjasta tiedossa että pääkohteena Tanskan Legoland ja sitten Tanskan ympäri rannikkoa seuraten.
Ilman tuota kirjasta olisi moni kohde jäänyt tietämättä joten kyllä se tuo etukäteissuunnitelm a on hyvästä reissulle lähtiessä. Thumb
-
Juu, ei.
Aikoinaan suunniteltiin ja todettiin ettei tarkat suunnitelmat ole meitä varten.
Molemmat viihdymme autossa ja jollain tasolla katsotaan minne ajetaan päivän mittaan.
Tänä vuonna selvisi lyhyeköllä varoajalla että voimme pitää neljän viikon loman touko- kesäkuussa ja päätimme lähteä Bulgariaan ja Romaniaan.
Lähtöpäivän aamuna tilasin liput, aikaisemmin ei pystynyt kun asioita piti saada hoidettua kotona.
Bulgaria ja Romania jäi näkemättä ja kesken matkan päätimme Kroatiassa kääntyä kotiinpäin. Ajettiin Saksan, Tanskan ja Ruotsin ja Tornion kautta kotiin. Kääntymiselle oli useita syitä, mutta suurimpana ehkä se ettei innostusta ollut ja todettiin, että kotona on tekemistä ja Pohjanmaalle tuli asiaa.
Ihan vakavissani harkitsin jo auton myymistä kun reissaaminen ei maistunut. Nyt kyllä olisi taas hinku Lappiin ja koitetaan saada Elokuussa viikko vapaata ja toteutettua tuo.
-
Kohteita etsitään valmiiksi enemmän kuin ehditään käydä, matkan varrella pudotetaan osa pois ja löydetään lisää. Etenkin ennakkoon pohdittu yöpymispaikka vaihtuu usein, mutta joskus halutaan ihan tarkoituksella jollekin alueelle, kuten Innsbruckiin viime vuonna.
Tarkka ja joustamaton suunnitelma olisi ahdistava, mutta totaalinen tietojen hankkimatta jättäminen etukäteen typerää. Pitää olla jotain, mistä innostua; jos ei ole niin reissu voi lakata kiinnostamasta vaikka kesken matkan.
Kohteeksi kelpaa kaupunki, museo, luonnonnähtävyys, linna, huvipuisto per reissu, melkein mikä vain. Muutama päivä saatetaan viettää melkein rantalomaillen leirintäalueella, mutta pituus riippuu hetken mielipiteestä, ei ennakkosuunnitelmas ta.
Matkaopas- ja matkakertomuskirjoj a on meilläkin useampi hyllymetri ja niitä lähtee myös mukaan. Hiukan niiden merkitys on netin myötä vähentynyt.
Navigaattori on mainio renki ja tekee mitä käsketään. Sokeasti sitä ei yleensä uskota, joskus kylläkin. Motarikielto päälle ja seikkailemaan.
-
Vaikka emme suunnittelekaan, matkassa on yleensä kaapillinen oppaita alueilta jonne mahdollisesti menemme. Nykyään tietty nettikin on apuna.
-
KIva kun olette jo kirjoitelleet aiheesta!
Voisko joku kertoa siitä, kun en siis tiedä, että pystyykö/tekeekö kukaan niin, navigaattorin karttaa tutkimaan samoin kuin paperikarttaa, mitä tutkaillessaan sieltä löytää kaikkea jännää, niitä pieniä kivoja erilaisten nähtävyyksien merkkejä? Ja sitten lähdetään niitä etsimään. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
Eli kun kartan äärellä voi istua iltaa ja tutkailla sitä ja se kertoo sinulle tarinoita, voiko navigaattorin ääressä tehdä samoin?:)
t.Kaarina
ps.hauska kuulla että kirjat elävät edelleen muillakin!
-
Navi toimii meillä lähinnä karttana ja kompassina. Katsomme että tievalinta osuu suunniilleen oikeaan ilmansuuntaan. Paperikartalla se varsinainen suunnittelu tehdään.
-
On se navin näytöltä sellaista tihrustamista ettei sitä kannata paljoa harrastaa, helpompi on jos nyt haluaa navilta etsiä esim. Huvipuistoja on ainakin TomTomissa tehdä siten että laittaa jonkun reitin ensin ja sitten HAE KP:t REITILTÄSI ja valitsee sitten Huvipuistot niin se näyttää kaikki huvipuistot sillä reitillä mikä on naviin laitettu. Oliko riittävän hankalasti kerrottu ? :D
-
Kyllähän navigaattorin karttaa voi selailla - nimenomaan siitä kiinnostuksenkohtei ta, kauppoja, pankkeja, huoltoasemia, stellplatseja, jne..
Osa on laitteen valmistajan / tukisivuston kautta tulleita. Mutta onhan se sellaista "postiluukusta kurkkimista". Ihan vastaavaa voi tehdä Google Mapsilla tai Earthilla - lisänä toki muiden kuvat, wikipedia ja muut tietolähteet - senkun kilkuttelee auki..
Itse teen tuota kotona suunnitellessa sekä reissunpäällä - varsinki jos vinkkiä joltain saa käymiskohteena. Noita tallette omiin karttamerkintöihin -> siirrän ne navigaattoriin (POIksi).
Reissussa (tai jopa kotona) laitan navigaattoriin reittisuunnitelman päivälle; välietappeja, päämääriä. Eli siis reittejä paikoista toiseen. Välttämättä kaikkia ei tule käytettyä.. Paperikartasta yleensä tutkin navigaattorin ehdottaman reitin, ja yleensä lisäilen vielä välietappeja, jotta reitti menee haluttua tietä,. Usein nuo reititysoptiot ei tuota mielestäni 'parasta turistireittiä' :D
Mukavaa navigaattorin tuollaisessa käytössä on, että päivän päämäärä jotenki tiedossa - kenenkään ei tarvitse karttaa lukee skarppina, ettei tule hasardia - nvi vaan huutele mitä huutelee, mutta mennään sinne minne mieli vie.. Usein päivä katkeaa kesken reitin kun katotaan, että 'olisko näin hienolla seudulla stellplatsia'.. Thumb
-
Riippuu Navista. Meillä tuo 7 tuumainen portaattomalla zoomilla ja siinä karttaa voi hipaisulla siirtää, toimii ok. Vaimon tomppa on syvältä ja sitten taas tabletti ja siinä Nokian Here kartat toimii hyvin, tai ehkä mieluisinta niissä on KPt.
-
Pitkin talvea noita paikkoja katsellaan valmiiksi, syötetään paikat www.here.com :iin (ollen kirjautuneena omilla tunnuksilla)
Reissussa käytetään navina isonäyttöistä Nokian Lumiaa , siinä näkyy pc:llä tallentamani kohteet , aina edellisestä lähtiessä syötämme seuraavan paikan ja opastaa perille.
Tuo Lumia tuntee joka kärrypolun ympäri eurooppaa , kun jätän auton johonkin pysäköidyksi näpäytän luurista "etsi autoni" ja luuri opastaa takaisin autolle kävellen.
Hyödyllinen toiminto kun vetoauto voi olla pysäköitynä johonkin isonkin kaupungin kadulle /parkkihalliin.
Ajaessamme käytämme järkeä ja paperikarttaa tuon navin lisäksi. Meillä on kustakin maasta kohtuu hyvät paperikartat. Nehän täytyy aika ajoin uusia.
Nokian kartat voi päivittää ilmaiseksi vaikka kuinka usein, eivätkä tarvitse nettiä navigoimiseen.
Lisäksi kartta-ohjelman haulla löytyy kohteita kaupoista nähtävyyksiin jne tarvittaessa.
ps sitten on vielä win 8.1 tabletti missä näkyy nuo syöttämäni kohteet ja tiet myös
-
Meillä tuommonen systeemi käytössä, edellisenä päivänä tehdään päätös, minne mennään, osoite navigaattoriin, miniläppärissä on Genimapin karttaohjelma gps seurannalla ja siitä voi ajaessa seurata missä on menossa ja katsella paikkoja jonne poiketa, tai tarvittaessa muuttaa määränpäätä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1406095630.jpg)
-
Mää mitään suunnittele...
Tänä vuonna se oli Norja ja siellä Lofootit. Lisäksi paikallistie 17, Peikonpolku ja sitten niitä luonnonsuojeluylänk öjä. Kävin sitten vielä siinä puutalokylässä, kun sattui reitille.
Googlen kartoilla vähän hahmottelen, jos löytyisi maisemateitä, tai muuten vähäliikenteisiä asfalttiteitä. Sitten autossa on AL- karttakirja, josta näkee maisematiet merkittynä ja nähtävyydet. Lisäksi iso Euroopan paperikartta, josta näkee kokonaisuudet kerralla. Matkan navigointi tapahuu lähinnä AutoRouten kanssa realiaikaisesti. Sillä tallennan myös ajetun reitin. Täsmäajoon on pari navia, Tomppa ja Garmin vierekkäin. Niillä ei mitään reittiä suunnitella, mutta näkeepä saapumisajat, korkeudet, erilaisia POI pisteitä, kuten huoltoasemat jne. Kaksi erimerkkistä navia antaa yllättävän erilaiset ohjeet suunnitellulle reitille, jos niitä käyttää yhtäaikaa. Sitten on vielä Lumian HERE taustalla, joka lähinnä piippaa ylinopeuksista. Siitä kyllä löytää joskus varsin helpolla valmiina POI pisteitä.
-
Karttoja tulee välillä selailtua, ihan mielenkiinnosta. Saksassa on kirjakaupoissa monipuoliset ja hyvät valikoimat. Läpikulkumatkalla kannattaa poiketa johonkin isoon kauppakeskukseen (einkaufszentrum), usein kaupunkien ulkopuolella, moottoriteiden varsilla ja parkkitilaa riittävästi. Thalia (http://www.thalia.de/shop/tha_homestartseite/show/) on esimerkiksi yksi kirjakauppaketju jolla on useita kivijalkaliikkeitä ja jonka myymälästä ostin juuri Autoatlas 2014-2015 (http://www.amazon.de/Großer-ADAC-AutoAtlas-2014-Deutschland/dp/3826422252) kirjan hintaan 4€ tarjous hyllystä.
-
Naville tehdään perusrunko jota täydennetään kartoilla/matkaoppailla vast. eli se nk. navireitti ei ole ehdoton
-
Samat kuviot nykyisin kuin Dusterilla. Kaarinan tapaa harrastin vuoteen 2008, useimmiten ajelin yksin, ja nuotit piti joka päivälle funtsia ja isolla tekstillä lehtiöön kirjoitella.
Nyt en lähde mihinkään ilman navia, mutta karttaa pälyilen vähän väliä.
-
Itsellä on yhdistelmä kartoista/esitteistä ja navin käytöstä.
Kaivelen esitteistä mahdolliset kiinnostuksen kohteet ja laitan ne valmiiksi naviin POIna tai suosikkeina.
Reissussa sitten mennään sinne mikä mielenkiinnon, sään ja kuun asennosta riippuen sattuu reitille ja kiinnostaa.
Kartalla katsotaan minne mennään ja navilla suunnistetaan sinne
Onhan noita karttoja ja esitteitä kertynyt vuosien saatossa pari - kolme hyllymetriä, kun olen karttafriikki ja keräilen karttoja.
-
Faija opetti, että kartat on tarkoitettu käytettäviksi myös niin, että piirtelee lyijykynällä sen reitin karttaan, ja kirjoittelee mitä lustaa, kunhan sitten kumittelee reissun jälkeen ne merkinnät pois.
Nykyisin käytän surutta tussia, semmosta "läpinäkyvää", sillä joka vuosihan se uusi karttakirja on ostettava. Olen kans net kaikki säästänyt vuodesta 1998. Toistametrinen pino kaapinnurkassa.
-
autoliiton karttakirjoilla isot suunnitelmat
voorumilta saaduilla linkeillä muutama ilta/öy tässä plärännyt sopivia yöpymispaikkoja ja niitä tallennellu
Lumiaan
nyt tässä opettelen Nokia Here toimintoa miten tuo puhelin löytäisi nuo peeseelle tallennetut reitit
nyt olen yrittänyt suunnitella maltillisia ::) päivämatkoja
leirialueitahan tuolla on tuhansia ja vaihtoehtoja mutta useat menevät kiinni 15.9
Tässä Croatian nähtvyyksiä tiirailen tuolta (http://www.campercontact.com/route/detail/id/304)
-
Hanki hyvä leirintäalueopas. Vaikka ADAC tai Campingführer. On tiedot aukioloajoista.
Ehkä joku tämän vuoden reissunsa jo tehnyt myisi sulle tuoreen oppaansa edullisesti? Ite en hankkinut tänä vuonna.
-
Hanki hyvä leirintäalueopas. Vaikka ADAC tai Campingführer. On tiedot aukioloajoista.
Ehkä joku tämän vuoden reissunsa jo tehnyt myisi sulle tuoreen oppaansa edullisesti? Ite en hankkinut tänä vuonna.
kyllähän leirialueet löytää myös netistä hyvin
tarkoitin vain että tarkkana saa olla onko paikka auki näin syksyllä vielä
tuo nyt olisi kiva kun saisi Nokia Heren toimimaan että puhelin löytää nuo reitit mitä peeceellä tekee
-
Kieltämättä löytää. Noissa kirjoissa on silti yhä puolensa, suunnittelu on helppoa.
Netti ei ole kaikkialla käytettävissä, mutta esim. ACSI -kännykkäsovellus toimii offline ja on hyvä. Samoin toki ACSI -kirjatkin, jos on hankkinut low season cardin.
-
Suunnitelmat tehdään milloin miltäkin pohjalta. Esimerkiksi seuraava kesämatka on suunniteltu jo pääpiirteiltään , mutta ei tiedetä minne päin ranskaa joudutaan. Se selviää sitten kun tulee ensi vuoden Tour de France opaskirja kioskeihin.
Ja kun se saadaan eteen niin kartat myös esiin. Siitä tehdään pohja eli muutama kunnon nousu pätkä menee pakolliseksi ja loppu sitten sen seutukunnan muut kiinnostavat kohteet jotka kaivetaan esiin niin kartoista kuin netistäkin. Ja sen jälkeen tomppa laskee erilaisia reittejä jotka tarkastetaan paperikartasta.
Eli kaiken näköistä on suunnittelussa mukana. Mutta yöpymiset on yöpymisiä eikä niitä lyödä lukkoon milloin ja missä, vaan menään sen mukaan kuinka matka joutuu.
-
Jos ensi kesän brittireissu ei vaihdu rakennustöihin joudun vähän tarkemman suunnittelun tekemään.
Kohdealue kun on Lontoota ja Birminghamin keskustaa lukuunottamatta täysin uusi, samoin leirintäaluepolitii kka ja liikenne, lisämausteena vasemmalla ajaminen. Ei viitti lähteä vain ihmettelemään; mieluummin tietää heti, mitä tekee.
-
Vaikka en uskokaan että jotakin henkilöä kiinnostaisi meidän tapamme matkailla niin kirjoitan kuitenkin yhden tavan.
Meillä suunnitelma on tehty Helsingistä/Naantalista/Turusta seuraavaan lauttasatamaan ja päätetty suunnilleen matkan kestoaika 3 - 7 viikkoa.
Sitten kun laivasta pääsee ulos on tie auki, mutta ei muuta ajatella kuin suunnilleen tuonne yöksi. Näin ne viikot kuluvat päivittäin.
Päivittäiset pysähdykset syntyvät eka ajotunnin aikana, käydään jo tutuissa kohteissa ja mietitään mistä muusta ollaan kiinnostuneita.
Pakkotahtinen ennakkosuunnittelu ei missään nimessä sovi meille - parempi on tutkia ihan itse.
-
^
Mahtaa olla hyvät aineistot mukana, tai nettiyhteys tai todella hyvä yleissivistys/maantieteen ja historian tiedot. Matkailukokemusta epäilemättä riittää.
Muuten olisi työlästä. Euroopassa on paljon isohkojakin alueita, joissa on vähän mielenkiintoista nähtävää. Kun naapurimaakunnassa saa kulumaan kuukauden.
--------------------------------------
On täällä muutkin ilmoittaneet reissaavansa suunnilleen noin. Jos siihen ei ole taito hanskassa olen melko varma, että jää paljon näkemättä ja kokematta. Eri asia on, jos ei paljoa vaadi, vaan ihan yleinen haahuilu riittää (mulle ei riitä).
-
kyllähän se toenperrään sanoen on niin että
Tallinnan jälkeen ei tiedä,eikä tarvikkaan tietää miten se reissu menee
no tuo meno reitti nyt kait on tuo
mutta millä vauhdilla mennään niin se on arvoitus
sen takia juuri yrittänyt katsella kuinka noita leirialueita on siellä vielä auki
vai ettei itäreitillä Puolassa ole häävisti kämppikejä
-
Itäpuolassa on esim Zamoscissa, Kazimiertz Dolnyssä ja Sandomiertzissa campingit. Muitakin on , noista omakohtaisia kokemuksia.