Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: brunberg - 15.07.2014 kello on 18:09
-
Iltaa vaan koko foorumin väelle. Tässä syksyllä olisi tarkoitus ostaa kahden lapsen (2+4V) perheelle joku halpa vaunu, budjetti voisi olla vaikka 5000e mutta allekin saa jäädä. Toki hakusessa on ihan ok kampe useammaksi vuodeksi eikä mikään pommi mikä lähtee kiertoon ekan reissun jälkeen.
Laitetaan vaikka ranskalaisilla muutama pointti
-Lastenhuonemalli olisi ihan jees tai sitten sellainen vaunu missä olisi neljälle ruokailuryhmä aina valmiina + sängyt pedattuina (kasvaako vaunun koko liikaa?)
-Ei tarvitse olla varsinainen talvivaunu mutta tietenki saa olla
-Eka vaunu niin ennemmin jotain keskikokoa kuin kahdeksanmetrinen mörkö, peruutustaidot eivät varmaan ole mitenkään ihmeelliset ja vetoautonakin on vaan E39 528i.
-Pari fillaria varmaan saa aisalle melkein mihin vaan?
-Ehjä ja kuiva vaunu vaikka varmaan aika vanhan joutuu ostamaan budjetin takia, pikku fiksaamistarve ei ole ongelma aka työkalut pysyy käsissä.
Pari mallia mitä on tullut katseltua: Cabby 550 ja LMC:n lastenhuonemallit. Mitä muita tulee mieleen, jotka kävisivät em. kriteereihin? Tuo Cabby jotenkin vetosi, puheiden mukaan pitäisi olla varmemmin kuivia kuin jotkut muut merkit?
-
Minä lisäisin tuohon toive listaan kasettivessan. Nimimerkillä "pienten lasten kans liikkunut" helpottaa kummasti kun lapset voivat tarvittaessa käyttää vaunun vessaa ja se on helppo ja siisti tyhjentää.
Hinta vähän rajoittaa vaihtoehtoja mutta esim. Hobby 560 KMFE (ja muiden vastaavat mallit) olisi hyvä vaihtoehto. Niissä vaan tahtoo vielä hinta pompsahtaa liki tuplaksi. Silloin kun kaikille on valmiit sängyt ja ruokapöytä käytössä niin asiat sujuvat vaivattomammin. Itse olen huomannut 120 cm petauspatjan pussilakanan sisällä helpottavan kummasti petaamista jos ruokaryhmästä joutuu joka yö tekemään sänkyä.
-
Vähän vaivaa saa nähdä jos meinaa 5000 € saada k.o vaunun.
Hobbyn 610 olisi ehkä sellainen
http://www.nettikaravaani.com/hobby/610/1414728
Tai LMC 590
http://www.nettikaravaani.com/lmc/590/1413974
http://www.nettikaravaani.com/lmc/590/1415330
-
5000 e on vähän tuollaisesta, halutusta vaunutyypistä. Kannattaa, jos mahdollista, harkita budjetin korottamista.
Aikoinaan hain juuri noilla spekseillä Knaus 500 TKM:n Saksasta, maksoi silloin 2008 viisivuotiaana kymppitonnin. Vähän käytetty ja monilta osin lähes uudenveroinen vaunu, ei mitään kosteus- ym. ongelmia. Tänä päivänä varmaan ostaisin Dethleffsin, joissa parempi rakenne.
Pohja, jossa yksiakselisessa vaunussa kerrossängyt ja kulkuovi takana, ruokailuryhmä ja keittiö keskellä ja parisänky sekä wc edessä, oli oikein toimiva.
Jos taitoa on vähänkin, niin suosittelen (noin 20. kerran alan_foorumeilla) www.mobile.de . :)
-
Kiitoksia vastauksista. Kyllä täytyy varmaan sitten vaunun koosta tinkiä kun budjettia ei oikeen millään voi venyttää tuhansilla euroilla tässä vaiheessa. Tuo kasetti-wc oli hyvä vinkki, lapset kun ramppaa jatkuvasti pöntöllä/potalla niin helpottaisi kummasti touhua. Pienemmän vaunun kanssa tuo neljälle sängyt valmiina vaatimus jää ensiksi pois, jos nyt edes sen kerrossängyn saisi tuohon osumaan? Millaisia noi LMCn tai Cabbyn vaunut ovat?
http://nettikaravaani.com/cabby/550/1415018?vifAdCount=8&vifNav=Y
http://nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1414317?vifAdCount=3&vifNav=Y
http://nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1414850?vifAdCount=15&vifNav=Y
edit. muokattu mobiililinkit normaaleiksi
-
Tuo alimainen näyttäis ainakin toimivalta
kun siinä on sentään noita sänkyjä ihan kivasti
ja toi u-ryhmä
johon mahtuu istumaankin kunnollaa Thumb
muuta en siittä osaakkaan sanoa
kannattaa ihan kosteus ja ponnekaasuit mittauttaa
jos kauppaa alat hieromaan ..
onnea ostokselle Thumb
-
Mitä vanhempi vaunu sen enemmän kunto vaikuttaa hintaan koon sijasta.
-
http://www.nettikaravaani.com/lmc/munsterland/1412173
Tollanen oli vielä mitä on tullut katseltua, pitäisi lähteä varmaan kierrokselle vähän tutkimaan noita.
-
Meillä on tuollainen 545F -90 ja ihan ok vaunu. Tuon 490 jättäisin suosiolla pois kun se on pieni. Tuo 545 on siinä kinttaalla mahtuuko asustelemaan sovussa. Meillä 4v ja 3v lapset. Ainut mistä en tykkää tuossa 545f mallissa on se sänkyjumppa eli aamulla ekana pura peräpeti pois että pääset aamupalan tekoon ja syömään koko perheellä pöydän ääreen. Lisäksi tuo pöytäryhmästä tehtävä sänky on omaan makuun huono nukkua ja tuolla etupäässäkään kun ei oikein mahdu vähäkään pitempi aikuinen nukkumaan kunnolla. Valintani olisi kiinteä parivuoteellinen lastenhuone mallin vaunu jossa olisi pöytäryhmä aina valmiina. Kannattaa vaikka vuokrata tuollanen vanhempi oman pudjetin vaunu ja kokeilla sitten vaikka hieman uudempaa hobbyn 560 kfu/kmfe tyyppisellä pohjaratkaisulla olevaa, niin siinä kyllä ensimmäisellä reissulla jo huomaa onko tämä se oikea malli teille. Hobbya en mainosta mutta siinä oli omalle perheelle mukavan tuntuinen pohjaratkaisu ja näitä samanlaisia on muillakin merkeillä.
Suosittelen säästämään hetken ja hankkimaan isomman ja uudemman teidänkin kokoiselle perheelle..
-
Ja lisäyksenä vielä että vetoautohan on hyvä vaununveturiksi. Koukkuun saa laittaa 2000kg jarrullista ja muutenkin vaunun kans lepponen ajettava. Mikäli automaatti niin steppilaatikko voi antautua ensimmäisenä.
-
Manuaalilaatikolla on. Jotenkin vaan näyttää niin isolta noi vaunut kuvissa kun on riittävän laajalla lasilla otettu kuvat, vääristää mittasuhteita aika paljon. Täytyy tutkia tuota 545-560 kokoluokkaa tarkemmin kuten alkuperäinen ajatus oli/on.
-
Manuaalilaatikolla on. Jotenkin vaan näyttää niin isolta noi vaunut kuvissa kun on riittävän laajalla lasilla otettu kuvat, vääristää mittasuhteita aika paljon. Täytyy tutkia tuota 545-560 kokoluokkaa tarkemmin kuten alkuperäinen ajatus oli/on.
Joo itsekkin viime kesänä vaunua ostaessa kuvista katsoin että tuolla sitä on tilaa talssia meijjänki poppoolla mutta kyllä ne aika ahtaita on nämä kapeammat keskikokoiset vaunut. 250 leveä ois varmaan jo huomattavasti mukavampi sisätiloiltaan mikäli sadepäivinä vaunussa enemmän viettää aikaa. Onko vaunu tulossa talvikäyttöön? Tuollasella lmc:n eristyksellä varmaan pärjää ihan hyvin pakkasillakin kun siinä on nestekiertoinen primus lämmitys. Mitä erityisesti suosittelen niin etsi rauhassa hyvä ja kuiva "yksilö" ja mieluiten mukaan se vähäkään vaunujen tai autojen kanssa pelehtinyt karavaanari, mikäli itsellä ei ole kokemusta näistä.
Oma tarinahan meni että vaunua etsin pitkään ja ostokuumeessa ostin tuon 545f ja eihän se ihan niin kuiva ollutkaan mitä myyjä väitti ja nyt se tuolla tallissa odottaa laittajaa loppuun. Märät vaihdettu ja sisälevyt uusittu. Vielä maalaus ja kalustus. Lisäksi laitoin tuon matkailuauton kiinteillä pedeillä ja pöytäryhmällä niin kylläpä mukavuus nousi kerta heitolla, vaikkakin vaunuilussakin omat hyvät puolensa. ;)
Toivotaan että sopiva vaunu löytyy ja ehjä sellainen niin mukava se on sitten reissata. Thumb
-
Manuaalilaatikolla on. Jotenkin vaan näyttää niin isolta noi vaunut kuvissa kun on riittävän laajalla lasilla otettu kuvat, vääristää mittasuhteita aika paljon. Täytyy tutkia tuota 545-560 kokoluokkaa tarkemmin kuten alkuperäinen ajatus oli/on.
Mistäpäin olet ostamassa? Jos täältä Keski-Suomesta,niin voisin käydä vilkasemassa vaunun kuntoa..
-
Etelä-suomesta etusijassa mutta kai hyvää voi hakea vähän kauempaakin, onpahan heti mökki missä nukkua kun käy silmiä painamaan. Toki nollareissu esim. jonnekin Rovaniemelle saattaa käydä vähän nyppimään. Noi Hobbyn 560 kfu/kmfe mallit olisivat kyllä aivan loistavia mutta hinta nousee aika korkealle budjettiin nähden, halvinkin oli 7700e pyynnillä ja kuitenkin 16v vanha sekin, että kunnosta ei ole sen kummempia takeita kuitenkaan.
Täytyy tuota talvikäyttöä nyt vielä miettiä, kai noilla saksalaisillakin tarkenee kun vähän katsoo mihin väliin lähtee matkaan, ei ainakaan tässä projektin vaiheessa ole tarkoitus kylmimpään aikaan olla Kittilän Pokassa. Pääasia on, että löytyisi ehjä kuiva vaunu kohtuullisella hinnalla, pakkohan tässä on jostain kohdasta varmaan tinkiä. Mahtuuko Matkaaja 7000 tai Pallaksen yläsänkyyn kahta lasta?
-
Vähän samoilla kriteereillä etsiskelin itse muutama vuosi sitten vaunua ja valitsin LMC 590F:n. Hobby 610 oli toinen vaihtoehto. Jostain syystä halusin telivaunun...
Tuon ikäisissä vaunuissa korin kunto on tärkeintä tsekata huolella! Katsastuksessahan ei siitä välitetä lainkaan, joten se ei takaa mitään. Itse sain vaunun suht. halvalla, mutta oli siinä sitten hommaakin. Vaimokin sanoi, että hieman huonolla hyötysuhteella menee loma, kun ekat pari viikkoa menee aina vaunun korjaamiseen :D Omaan LMC:hen jouduin etupään rakenteet uusimaan, kun kosteus oli päässyt puurakenteisiin katon ja keulapellin saumasta. Toisena kesänä petti vesisäiliön kiinnikkeet, joten piti koko vessa purkaa :(
90-luvun LMC:ssä on pinnoitettu pohja ja uretaanieristeet (kosteus ei leviä, kuten styroksissa), joten ne on monesti kunnoltaan parempia kuin soliferit, hobbyt, knausit jne... Kannattaa silti tsekata etu- ja takapään sisäpinnoista, ettei kosteus ole päässyt rakenteisiin. Pohjasta lokasuojien etu- ja takapuoli. Hobbyistä pitää katsoa pohjan kulmat, sillä se alkaa pehmetä niistä alkaen.
Minusta 590F (ja 545F) ovat kyllä suositeltavin valinta. Meillä aikuiset nukkui takapään sohvaryhmässä (120cm petaria suosittelen minäkin) ja lapsia meni kolme mukavasti kerrossänkyihin, jolloin pieni pöytäryhmä jäi vielä käyttöön. Jos lapset on isoja, niin tuohonhan on rakennettavissa kerrossänky toisellekin puolen.
-
Kyllä minäkin katsoisin LMC vaunuja,kokemusta yhdestä eikä moittimista ;) Ja nestekierto lämmitys ehdottomasti!
-
Lienekköhän tony saanu myytyä solkun 6102:sensa?.siinä olis varmasti paras mahollinen vaihtoehto ketjun aloittajalle.. :D
-
Kyllä se vaaka rupeaa kääntymään tuon LMC 590 puoleen, muutama näytti olevan myytävänä ja kaikki oli ihan ok oloisia. Tässä syksyllä ei ole edes tarkoitus lähteä mihinkään vaan talvi olisi sitten aikaa laitella kampetta kuntoon jos on tarvetta.
-
Vähän samoilla kriteereillä etsiskelin itse muutama vuosi sitten vaunua ja valitsin LMC 590F:n. Hobby 610 oli toinen vaihtoehto. Jostain syystä halusin telivaunun...
Tuon ikäisissä vaunuissa korin kunto on tärkeintä tsekata huolella! Katsastuksessahan ei siitä välitetä lainkaan, joten se ei takaa mitään. Itse sain vaunun suht. halvalla, mutta oli siinä sitten hommaakin. Vaimokin sanoi, että hieman huonolla hyötysuhteella menee loma, kun ekat pari viikkoa menee aina vaunun korjaamiseen :D Omaan LMC:hen jouduin etupään rakenteet uusimaan, kun kosteus oli päässyt puurakenteisiin katon ja keulapellin saumasta. Toisena kesänä petti vesisäiliön kiinnikkeet, joten piti koko vessa purkaa :(
90-luvun LMC:ssä on pinnoitettu pohja ja uretaanieristeet (kosteus ei leviä, kuten styroksissa), joten ne on monesti kunnoltaan parempia kuin soliferit, hobbyt, knausit jne... Kannattaa silti tsekata etu- ja takapään sisäpinnoista, ettei kosteus ole päässyt rakenteisiin. Pohjasta lokasuojien etu- ja takapuoli. Hobbyistä pitää katsoa pohjan kulmat, sillä se alkaa pehmetä niistä alkaen.
Minusta 590F (ja 545F) ovat kyllä suositeltavin valinta. Meillä aikuiset nukkui takapään sohvaryhmässä (120cm petaria suosittelen minäkin) ja lapsia meni kolme mukavasti kerrossänkyihin, jolloin pieni pöytäryhmä jäi vielä käyttöön. Jos lapset on isoja, niin tuohonhan on rakennettavissa kerrossänky toisellekin puolen.
Siis saisinko tarkennusta tohon styroksi hommaan? Vai ymmärsinkö oikein, ettei styroksittomissa vaunuissa ole kosteus ongelmia?
Minun mielestä vanerikin on vettyvää..
-
Siis saisinko tarkennusta tohon styroksi hommaan? Vai ymmärsinkö oikein, ettei styroksittomissa vaunuissa ole kosteus ongelmia?
Polystyreeni:
- EPS (=styroksi) on huokoista, vettyvää materiaalia, lämmönjohtavuus 0,033-0,036 W/(Km)
- XPS (=Finnfoam yms) on suulakepuristettua, höyrytiivistä EPS:ää, siinä kun ei ole huokosia, jolloin se ei myöskään vety, lämmönjohtavuus 0,029-0,034 W/(Km)
Polyuretaani:
- XPS:n tapaan puristettu, vettymätön eriste, jonka lämmönjohtavuus on EPS:ää pienempi 0,020 W/(Km) - 0,022 W/(Km)
Käytännössä urkulla päästään siis samaan lämmöneristävyyteen ohuemmalla eristepaksuudella, mutta vastaavasti urkun hinta on aika paljon kovempi 8)
-
Polystyreeni:
- EPS (=styroksi) on huokoista, vettyvää materiaalia, lämmönjohtavuus 0,033-0,036 W/(Km)
- XPS (=Finnfoam yms) on suulakepuristettua, höyrytiivistä EPS:ää, siinä kun ei ole huokosia, jolloin se ei myöskään vety, lämmönjohtavuus 0,029-0,034 W/(Km)
Polyuretaani:
- XPS:n tapaan puristettu, vettymätön eriste, jonka lämmönjohtavuus on EPS:ää pienempi 0,020 W/(Km) - 0,022 W/(Km)
Käytännössä urkulla päästään siis samaan lämmöneristävyyteen ohuemmalla eristepaksuudella, mutta vastaavasti urkun hinta on aika paljon kovempi 8)
Mahtaa myöskin olla painavampaa..
Hain myöskin sitä että aivan sama mikä eriste siellä on niin aina on rakenteessa jokin vettyvä materiaali, esim puu. Tai sitten seinä pitää olla muovista. Rakene pitää olla tehtynä sillain, ettei se kostu. Kuten riitävästi massaa, oikean kokoiset listat, tiivistenauhat ja oikean verran ruuveja. Se on aivan sama onko se finfoammi vai styroksi, kunhan tiivistys on oikein tehty. Vaikka olisi kuinka vettä hylkivää materiaalia home myös voi ruveta asumaan.
-
Käsittääkseni soliferin 6102i vm1991 on polyuretaanista. Toki sielläkin on Se puu tukirakenteessa
Sent from my RM-937_eu_finland_202 using Tapatalk
-
Hain myöskin sitä että aivan sama mikä eriste siellä on niin aina on rakenteessa jokin vettyvä materiaali, esim puu. Tai sitten seinä pitää olla muovista. Rakene pitää olla tehtynä sillain, ettei se kostu.
No uudethan on tehty näin, seinät on muovilevyn ja eristeen toisiinsa liimattua sandwitch-rakennetta, jonka sisällä ei ole sitä klassista, mätänevää puurunkoakaan lainkaan = täysin saumaton, höyrytiivis, yhtenäinen kuorirakenne 8)
-
Nyt tässä on tongittu niin paljon tietoa kasaan, että Soliferin 500 kerrossänkyineen vaikuttaa aika hyvältä, jos löytyy ehjä yksilö. Muutama näitä tuolla myynnissä näytti olevankin, toinen toista parempikuntoisina ja kuivempina, nyt saa kertoa mitkä paikat noissa Solifereissa happanee ekana? Perjantaina olisi tarkoitus käydä katsomassa muutamaa, rahaakin saatan ottaa mukaan. Olihan noita paljon muitakin soveltuvia merkkejä ja malleja, tarvii tulostaa sellanen backup-lista mukaan mistä sitten ottaa uutta ehdokasta tulille, jos joku ei olekaan mieluinen.
Led-nauhat ja himmentimet tuli jo ostettua valaistukseen vaikka ei ole edes vaunua, tarkoitus oli vetää sähköhilppeet ym. talvella viimesen päälle tikkiin. Ja tietysti käydä kaikki saumat ym. läpi. Keväällä saa sitten lähteä reissuun ja nähdään mistä porsii vehkeet.
-
Vaunun kulmat, ikkunoiden alapuolet ja kattoluukun ympäristöt. Katsele ne alkuun
-
Helkkari kun piti mennä tänään katsomaan yhtä 550 Soliferia mutta se myytiin eilen illalla. No, uutta matoa koukkuun.
http://www.nettikaravaani.com/solifer/5602i/1413048
Mites tollanen? Onko tossa sitten uretaanit seinässä ja onko samat paikat kuin muissakin, joista kostuu?
Paria Dethleffsin Nomadia olisi kanssa tarkoitus käydä katsomassa perjantaina, mites ne?
-
Mulla juuri tollanen ja tämänikäset(25v)yksilöt on aina yksilöitä..mut edellä tulikin jo hyviä katteluohjeita,eli etu ja takakulmat,lasien ympärykset ja jne..nenä kertoo jo aikapaljon kunnosta ja ulkoapäin yleensä pintapellit alkavat mutruilla jos kosteutta on rungossa,ja tietysti sisäiset vedet(putkistot ja viemärit)kannattaa tsekata.
Jos kuitenkin löydät kuivan 5602i:n niin tarkenee talvellakin(kokemusta viime talvena-35c ja eikä tullut kylmä)
Tässä vaunussa on 7cm eristeet katossa ja lattiassa (styroksia) ja seinät 35mm uretaania..eli ei kesälläkään heti aamusta saunasta herää.. :D
-
Helkkari kun piti mennä tänään katsomaan yhtä 550 Soliferia mutta se myytiin eilen illalla. No, uutta matoa koukkuun.
http://www.nettikaravaani.com/solifer/5602i/1413048
Mites tollanen? Onko tossa sitten uretaanit seinässä ja onko samat paikat kuin muissakin, joista kostuu?
Paria Dethleffsin Nomadia olisi kanssa tarkoitus käydä katsomassa perjantaina, mites ne?
Jos menet katsomaan niin kysäise tuon jääkaapin toiminnasta, ei näytä kaasu/12V/230/ kaapilta. Kävin vuosia sitten katsomassa yhtä solikkaa samalla seudulla, siinä oli jääkaappi tossahtanut, ja joku samantyyppinen ratkaisu, olisko ollut sama vaunu. Silloin oli nokea vähän joka paikassa.
-
Näytti kyllä tavalliselta jääkaapilta joten varmaan toimii vain verkkovirralla mikä on pitkä miinus. Kun haki Nettikaravaanista muita saman mallin vaunuja niin Porissa (aika liki Tampereen täältä katsottuna :-)) näytti olevan toinen vaihtoehto. Siinä oli oikean näköinen jääkaappi ja ilmoituksen mukaan kasettivessa mitä ei Tampereen vaunusta löytynyt. Hintaa oli muutama satanen enemmän mutta asiat paremmin kohdallaan, kunnosta ei kuvien perusteella voi sanoa paljoakaan.
-
Mutta invertteri ja 100w aurinkopaneeli porskuttaa aika pitkälle tuon jääkaapin kanssa, noissa on yleensä varsin hyvä hyötysuhde.
-
Mulla on vaunussa toisena jääkaappina tavallinen 220v kaappi. Viikonlopun se toimii ilman sähköä pelkästään invertterillä ja tavallisella akulla. Invertteriltä vaaditaan lähtöpotkua sen 1000w verran noin 2 sekunnin ajan.
-
Oma mielipide, älä osta vaunua, jossa ei ole kasettivessaa
-
Oma mielipide, älä osta vaunua, jossa ei ole kasettivessaa
Minäkin olen aina ollu kasettivessan puolella. Onhan se näppärä vaunun sivusta tyhjentää mutta en minä portta pottaakaan pahana pidä. Nykyisessä portta potta ;)
(http://karavaanari.org/kuvat/1406805276.jpg)
-
Kasetti olisi kyllä aika hyvä mutta tähän hintaluokkaan ennemmin yritän saada mahdollisimman kuivan ja siistin vaunun, sitten jos osuu vielä kasetti kohdalle niin hieno juttu. Tampereella näytti olevan komia 550 Jubilee, sitä vois käydä tsekkaamassa.
edit. ja kyllä, tuossa 5602i:ssä on 230V only jääkaappi. Mikä sinänsä ei ole mikään ongelma, invertterillähän se toimii ja on varmaan luotettavampikin helteellä kuin noi vanhat kaasukaapit.
-
1989 solkuissa oli jo kasettivessa -88:ssa ei.
-
tuossa 5602i:ssä on 230V only jääkaappi. Mikä sinänsä ei ole mikään ongelma, invertterillähän se toimii ja on varmaan luotettavampikin helteellä kuin noi vanhat kaasukaapit.
Kun vaan akkukapasiteetti riittää . . .
Loppuu akselipainot jos meinaat kauankin jääkaappia inventterillä käyttää sillä akku eikä kaksikaan kauaa pelitä . . .
-
Joo puskassa tulee kyllä siitä ongelmia, katotaan nyt mitä tässä tulee osteltua.
-
Matkaaja ostettu! 9004 käytiin nappaamassa mukaan, kasettia ei ole mutta muuten varsin ryhdikäs laitos, vaikuttaa täysin kuivalta ja muutenkin siisti. Se takapään kerrossänky systeemi toimii 2+2 kokoonpanolla loistavasti. Vähän laittamistakin on, Primus 2470 ei toimi ja listoista puuttuu melkein joka puolelta ne punaiset tarra?nauhat.
Mistä saa tuota matkaajan punaista listanauhaa? Ja listojen päissä olevat muovisuojatkin on aika valmista kamaa näin 25v jälkeen.
edit. käykö tämä, vaunu on muualla säilössä niin ei pääse mittaamaan...
http://www.vapaa-aika.com/2892080-alumiinilistan-taytenauha-punainen-n-11-mm-200-m-390119.html
edit2. tuo on kuulemma oikea nauha, kiitokset nimimerkille humoristi
edit3. kotimatkalla hukkui tuo 230V inletin kansi johonkin, taidan samalla vaihtoo koko luukun, jos sen saa helposti takaisin kiinni kun näytti olevan pop-niiteillä kiinnitys. Käyttöveden täyttöaukon rojut olivat kanssa aika rupisen näköiset, sen varmaan laitan uuden, onkohan vakio 85mm asennusreikä?
edi4. 230V pistokkeen ja käyttöveden täytön systeemit löytyivät mutta mistä saa kaasupullokotelon tuuletusräppänän tuohon matkaajaan? On vielä vähän speciaalin muotoinen luukku, tarvii varmaan mittaillaa mahtuisiko siihen joku vakiomalli.
-
Tervehdys foorumille!
Saako käyttää vanhaa osuvaa threadia? Sama tilanne nimittäin täälläkin, vuosia olemme vaimon kanssa puhuneet, että vaunu pitäisi hankkia, ja nyt alkaa polttelu nousta liian suuriin mittasuhteisiin. Meillä on kolme pientä lasta (4v, 2v, 0v), joten mielestämme emme vielä tarvitse mitään isoa vaunua, vaan voisimme "harjoitella" karavaanailua pienellä vaunulla. Ja budjetti olisi mahdollisimman pieni ensimmäiseen vaunuun, tavoitteena lähinnä päästä jyvälle koko homman jujusta, ja myöhemmin voisimme sitten panostaa enemmän kun tiedämme, mitä oikein haluamme.
Vetoautona olisi Rellun Grand Espace 2.0 bensaturbolla ja automaatilla. Sallittu vetomassa on varmasti riittävät kaksi tonnia, mutta rajoitteeksi tulee meiltä molemmilta puuttuva pikku-e. Auton kokonaismassa on 2550 kg, joten tämä ensimmäinen vaunu pitäisi olla maksimissaan 950 kg, ettei heti tarvitse autokouluun lähteä ryöstettäväksi. Myöhemmin toki lisäkirjaimet ei ole ongelma, kunhan saisi varmistuttua, että tämä on se "oma juttu", ja halutaan tätä jatkaa.
Tarjontaa ei ihan kohtuuttoman paljoa näyttäisi olevan, ainakaan sellaisista mitkä ei näyttäisi jo heti pikkukuvissa läpimäriltä. Etenkin täällä idemmässä tarjonta tuntuisi olevan suorastaan olematonta, valtaosa on joko etelässä tai länsirannikolla.
Tämä esimerkkinä on jäänyt kaivertamaan mieltä, näyttäisi aika siistiltä ja meille sopivalta. http://www.nettikaravaani.com/tec/470/1417132
Onko tuossa parin tonnin luokassa harrastuksen aloittaminen tuhoontuomittu yritys, jolla saadaan vain lahoa käsiin ja hermostutaan koko harrastukseen aivan tarpeettomasti? :)
-
Tervetuloa mukaan hyvään harrastukseen - kunhan se vaunu löytyy ;)
Eikai se paritonnia ihan mahdoton ajatus ole, mutta tarkkana saa olla kun vaunua katselee - ettei asumus aiheuta piileviä terveysongelmia.
Pikku-e:n suorittamista ei kannata kauheesti pelätä, kun siinä ei tarttee mennä autokouluun. Pelkkä kirjallinen koe ja inssiajo sopivalla yhdistelmällä riittää ;)
-
Pelkkä kirjallinen koe ja inssiajo sopivalla yhdistelmällä riittää ;)
Eikä kärryn tarvitse olla matkailuvaunu. Iso umpinainen tavarakärrykin käy, kunhan kuormaa on senverran, että menee e-kortin puolelle.
-
Joo, taitaa pikku e:n hinta jäädä kaikkine kuluineen alle 200 €, huomioiden myös mahdollinen kalustovuokra. Kortti taskuun ja katselemaan aavistuksen isompaa vaunua, siinä jo mukavuus nousee kuitenkin eri tasolle.
-
Kasettivessan tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Meillä vaunun vessaa käytetään vain satunnaisten yöllisten tarpeiden takia, muulloin käytetään leirintäalueiden, ravintoloiden, huoltoasemien jne saniteettitiloja.
Pikkuinen Portapotta tyyppinen laitos riittää neljälle hengelle useamman viikon ilman tyhjennystä. Kasettivessan lisäarvoa on tällä tavoin menetellen vaikea hahmottaa.
-
Kasettivessan tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Meillä vaunun vessaa käytetään vain satunnaisten yöllisten tarpeiden takia, muulloin käytetään leirintäalueiden, ravintoloiden, huoltoasemien jne saniteettitiloja.
Pikkuinen Portapotta tyyppinen laitos riittää neljälle hengelle useamman viikon ilman tyhjennystä. Kasettivessan lisäarvoa on tällä tavoin menetellen vaikea hahmottaa.
Jos on kuten viimeisimmän kysyjän tapauksessa kolme alle kouluikäistä lasta, eipä sinä isi ja äiti sitten tartteekkaan muuta ajanvietettä kuin kulkea vaunun ja vessan väliä ;D Ite käyn mielummin siinä lähellä olevassa vessassa - kunnollisessa, jossa pytty ei heilu ja karkaa alta ;) Makuasioita varmaan, kun meillä on lastenkanssa pysähdytty mielummin linja-autopysäkille tai P-paikalle vessatauolle kuin huoltoasemien epäsiistien? vessojen läheisyyteen ;D
-
Aika evästä saattaa olla portapotissakin muutaman viiikon säilytyksen jälkeen (vaikka ei vielä täysi olisikaan)... :o
-
Aika evästä saattaa olla portapotissakin muutaman viiikon säilytyksen jälkeen (vaikka ei vielä täysi olisikaan)... :o
Samaa mieltä..
-
Jos on kuten viimeisimmän kysyjän tapauksessa kolme alle kouluikäistä lasta, eipä sinä isi ja äiti sitten tartteekkaan muuta ajanvietettä kuin kulkea vaunun ja vessan väliä ;D Ite käyn mielummin siinä lähellä olevassa vessassa - kunnollisessa, jossa pytty ei heilu ja karkaa alta ;) Makuasioita varmaan, kun meillä on lastenkanssa pysähdytty mielummin linja-autopysäkille tai P-paikalle vessatauolle kuin huoltoasemien epäsiistien? vessojen läheisyyteen ;D
Teidän lapsista en tiedä, mutta meidän tuon ikäiset lapset eivät käy yöllä vessassa, kuin poikkeustapauksessa . Ikää karttuessa tilanne saattaa muuttua.
"Eväiden" kauhistelijoille tiedoksi: satunnaiset pissit laadukasta Thetfordin wc-huuhteluainetta käytettäessä säilyvät hajuttomana pytyssä viikkokaupalla. Jäävät myös ne itse kustakin tulevat pökällyksen ohessa tulevat sulotuoksutkin niihin yleisiin tiloihin, eivätkä leviä omassa vaunussa tai autossa, mutta makunsa kullakin.
-
Teidän lapsista en tiedä, mutta meidän tuon ikäiset lapset eivät käy yöllä vessassa, kuin poikkeustapauksessa . Ikää karttuessa tilanne saattaa muuttua.
"Eväiden" kauhistelijoille tiedoksi: satunnaiset pissit laadukasta Thetfordin wc-huuhteluainetta käytettäessä säilyvät hajuttomana pytyssä viikkokaupalla. Jäävät myös ne itse kustakin tulevat pökällyksen ohessa tulevat sulotuoksutkin niihin yleisiin tiloihin, eivätkä leviä omassa vaunussa tai autossa, mutta makunsa kullakin.
Edellekiin eri mieltä ;) Mitä asuin pari vuotta tuolla Etelä-Suomessa,niin kyllä piti tyhjentää joka toinen päivä ja vaunu oli LMC 450 -85...
-
Ja sinä kävit silloin tällöin ainoastaan yöpissillä vaunussa, vai käytit sitä pääasiallisena wc:nä?
Tuo lienee oleellista mietittäessä sopivaa wc-ratkaisua itse kullekin.
-
Makunsa kullakin mutta en edes satunnaisia "pissejä" säilöisi noin pitkiä aikoja omassa kasettivessassa... Sillä, säilyykö ne hajuttomana vai ei, ei liene merkitystä kun se haju ei ehjästä kasettivessasta minnekään kanna.
Käytämme Thetford:in kemssa-aineita ja muistelen että suositus oli jotta 3-4 päivän välein tekisi tyhjennyksen vaikka säiliö ei täynnä olisikaan. Aineiden teho hiipuu jossain vaiheessa ja "eväs" alkaa elää omaa elämäänsä. Lisäksi Thetfordin pussukoita käyttäessä tyhjentäminen on sen verran ystävällisen tuoksuinen toimenpide että sen voi tehdä vaikka joka päivä eikä herkkäkään nenä mieltään hajuista pahoita tai ruokahalu häviä siltä päivältä.
Mutta: kukin tavallaan. Jos tykkää käydä ABC:n vessoissa, tienvarsien kojuissa ja roudailla satunnaisia pissejä viikkotolkulla mukanaan niin mikäpä ettei ;D
Meille se auton vessa on se ykkösvaihtoehto matkoilla jo ihan hygienia- ja mukavuussyistä. Muita käytetään sitten jos on pakko. Esim. kyllähän sitä ABC:n vessassa voi käydä vedet heittämässä mutta siihenpä se melkein jääkin.
-
Makunsa kullakin mutta en edes satunnaisia "pissejä" säilöisi noin pitkiä aikoja omassa kasettivessassa... Sillä, säilyykö ne hajuttomana vai ei, ei liene merkitystä kun se haju ei ehjästä kasettivessasta minnekään kanna.
Käytämme Thetford:in kemssa-aineita ja muistelen että suositus oli jotta 3-4 päivän välein tekisi tyhjennyksen vaikka säiliö ei täynnä olisikaan. Aineiden teho hiipuu jossain vaiheessa ja "eväs" alkaa elää omaa elämäänsä. Lisäksi Thetfordin pussukoita käyttäessä tyhjentäminen on sen verran ystävällisen tuoksuinen toimenpide että sen voi tehdä vaikka joka päivä eikä herkkäkään nenä mieltään hajuista pahoita tai ruokahalu häviä siltä päivältä.
Mutta: kukin tavallaan. Jos tykkää käydä ABC:n vessoissa, tienvarsien kojuissa ja roudailla satunnaisia pissejä viikkotolkulla mukanaan niin mikäpä ettei ;D
Meille se auton vessa on se ykkösvaihtoehto matkoilla jo ihan hygienia- ja mukavuussyistä. Muita käytetään sitten jos on pakko. Esim. kyllähän sitä ABC:n vessassa voi käydä vedet heittämässä mutta siihenpä se melkein jääkin.
Täälä kanssa käytän pussukoita,ovat tosi hyviä ja käteviä,ja kemsa tyhjenee joka toinen päivä ;)
-
Meille se auton vessa on se ykkösvaihtoehto matkoilla jo ihan hygienia- ja mukavuussyistä. Muita käytetään sitten jos on pakko. Esim. kyllähän sitä ABC:n vessassa voi käydä vedet heittämässä mutta siihenpä se melkein jääkin.
Sammoo mieltä. Thumb
-
Ai, että on niin epähygieenistä? Ei kai auta todeta, kuin Rölli-peikko laulussa: "Yöllä meinas tulla hätä, vaarallista elämätä..."
-
Kiitokset vinkeistä! Ei kai se auta muu kuin käydä jossain tutustumassa ensin tuollaiseen pienempään vaunuun, ja katsoa pitääkö suosiolla siirtyä isompiin (ja suorittaa se pikku-e). Eiköhän tämä ura tästä urkene :)
-
Jos päädyt isompaan, niin suosittelen pohjaratkaisua, jossa kerrossängyt ovat toisessa päässä vaunua ja parisänky toisessa, keskellä ruokailuryhmä vapaana. On vanhemmilla ilta- ja yörauha, lapsilla unirauha. Siitä on hyvä lähteä etsimään vaihtoehtoja. Thumb
-
Alanin kanssa samaa mieltä Thumb
-
Aloitetaan nyt tällaisella pikkuisemmalla. -89 Sprite Musketeer EK. Ehanan kasaria kaikkialla, näyttäisi ettei ole koskaan rempattu. Jonka tosin näen positiivisena, ei ainakaan ole peitelty kosteuksia, tai sitten käytetty vaivaa löytääkseen ehtaa 80-lukua materiaaleihin... Kaikkien ikkunoiden/luukkujen reunat on täysin kupruilemattomat, eikä koputtelulla ainakaan löytynyt mitään pehmeyksiä. En toki ole liian varma kun näin vanhasta laitteesta kyse, mutta aika näyttää. Kai näistä eroon pääsee tarvittaessa :D
Rellu tuntuu olevan oikein kotonaan tuollaisen edessä. Ilman vaunua tuon automaatti on vähän ärsyttävänkin herkkä vaihtamaan ylämäissä pienemmälle, mutta vaunun kanssa tuo on sangen positiivinen ominaisuus. Eipähän junnaa liian pienillä kierroksilla, eikä ole pelkoa mäkiin hyytymisestä. D silmään, cruise päälle ja menoksi. Vitosvaihdetta ei käytä näköjään kuin alamäissä vaunuvauhdeissa, tasamaallakin pitää nelosen silmässä kun tuota vetää. Menomatkalla (ilman vaunua siis) kulutus 9,0, takaisintullessa 13,9 l/100 km. Voisi kai olla pahempikin, kokonaismassa yhdistelmällä himpun vajaa 3500 kg, bensakone ja automaatti.
Pikaräpsy hakureissulta.
(https://lh3.googleusercontent.com/-B2DBZF424Mw/VATFj6XQ1fI/AAAAAAAABkw/1gdIyR8C4Mo/w1276-h899-no/IMAG0478.jpg)
-
https://onedrive.live.com/redir?resid=4AB3DAAFA36FF2AC!4852&authkey=!AKlBnPDE1FoNZIU&ithint=folder%2cjpg
Tuolta löytyy tuon meidän matkaajan kuvia, fiksailu edelleen kesken mutta aika hyvällä mallilla.