Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: 0d3_ - 13.07.2014 kello on 23:03
-
onko tuo tässä oleva halkaisija 48mm maksimi vai minimi paksuus?
http://vaunushop.fi/product.php?id_product=877 eli meneekö tuohon pienenmpikin putki ? vai onko nuo aina vakio kokoisia
kyseessä on solifer artic 50t alkuperäinen nokkapyörä
juuri en pääse mittaamaan putkea kun ei ole vaunu lähettyvillä mutta ensi kerralla pitäisi kiristin vaihtaa kun pääsee paikalle.
-
Ainakin nykyään niitä on vain yhtä kokoa.
-
Uus nokkapyörä maksaa 20-25 € joten ei ole kovin kallis hankinta vaikka uuden ostais :)
-
onko tuo tässä oleva halkaisija 48mm maksimi vai minimi paksuus?
http://vaunushop.fi/product.php?id_product=877 eli meneekö tuohon pienenmpikin putki ? vai onko nuo aina vakio kokoisia
kyseessä on solifer artic 50t alkuperäinen nokkapyörä
juuri en pääse mittaamaan putkea kun ei ole vaunu lähettyvillä mutta ensi kerralla pitäisi kiristin vaihtaa kun pääsee paikalle.
48mm nokka pyörä yleinen vasta ostin vatkaajaan uuden kärkkäiseltä
48mm ei ole maksimi eikä minimi paksuus ;) vaan se on tarkoitettu keskimäärin 48mm putkelle.
menee isompi ja pienempi putki mutta einyt mahottomia kuitenkaan ;D
-
Joo, ei vaan viitsisi turhaan ostaa uutta kun on toimiva ja tukeva nokkapyörä nytkin, eli jos on esim 42mm putki niin sen saa oikeesti kiristettyä tohon
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Joo, ei vaan viitsisi turhaan ostaa uutta kun on toimiva ja tukeva nokkapyörä nytkin, eli jos on esim 42mm putki niin sen saa oikeesti kiristettyä tohon
Skickat från min iPad med Tapatalk
Nyt heitit pahan ;D kyllä se aika pienelle menee
jos olisin ollu kotosalla niin olisin voinu käydä mittaamassa, mutta kun en ole vasta kuin huomenna :(
jos joku viittis irrottaa aisapyörän ja kiristää sen kiinnikkeen niin pienelle kun menee ja mitata ::)
-
kyseessä on solifer artic 50t alkuperäinen nokkapyörä
..
Tuota noin.. alkuperäiseen ei käy nuo. Jos kiristys ei pelaa, olet ilm hukannut alkup. kiristyspalan. Putoaa (ja häviää) helposti, jos nokkapyörän poistaa reiästään vetopäässä. 8)
Muistimpas oikein, ja tarkistin vanhasta manuskastani http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/pdf/Kasikirja.pdf
(http://karavaanari.org/kuvat/1405324293.jpg)
-
firman pihalla oli tuommonen mutta ei auvennut nokkapyörän kiristin "ruoste"
(http://karavaanari.org/kuvat/1405325569.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1405325595.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1405325624.jpg)
piti ottaa työkaluja ja irtoshan se
(http://karavaanari.org/kuvat/1405325648.jpg)
-
^
Minusta tuo vaunu on Solifer Artic 500 (L kenties). Vm -83->
..kysyjän oli 50T joka on eri tyyppi (valm. -78.. -82). Niissä eri vetopäät. Vanhemmassa "integroitu" nokkapyörä ;D
-
^
Minusta tuo vaunu on Solifer Artic 500 (L kenties). Vm -83->
..kysyjän oli 50T joka on eri tyyppi (valm. -78.. -82). Niissä eri vetopäät. Vanhemmassa "integroitu" nokkapyörä ;D
joo asia on tiedossa ;D ;)
vastasin vain tähän aloittajan kysymykseen ;)
http://vaunushop.fi/product.php?id_product=877 eli meneekö tuohon pienenmpikin putki ? vai onko nuo aina vakio kokoisia
EDIT: havainnolistin kuvin toki ei nuin monta kuvaa olisi tarvinnut laittaa ettei asia sotkeutuisi
-
¨
Ok :D
Tuohon 50T:hen liittyen (ja yleisesti muihin) - tietääkseni vetoaisan varsiin ei saa mennä poraamaan esim. pultinreikiä uudelle nokkapyörän kiristimelle ::)
-
Tuohon 50T:hen liittyen (ja yleisesti muihin) - tietääkseni vetoaisan varsiin ei saa mennä poraamaan esim. pultinreikiä uudelle nokkapyörän kiristimelle ::)
Siitä lähtien, kun aisat on ollut tyyppihyväksyttyjä, niille ei voi laillisesti tehdä mitään. Wanhemmat ovat omantunnon ja tietämyksen varassa.
Jos muutoksia pitää tehdä, jonkinlainen välipala syntynee helposti.
-
Olisiko tuo vanha manuska ladattavissa jostain itselle? On niitä ennenkin pultin reikiä porattu aisoihin. Laitettiin tuollainen irto kiristin ja kyllä se nyt hetken asiaansa ajaa. Vaihdetaan myöhemmin koko rengas systeemi. Vanhasta reiästä hyvä pyykkitelineen teline
kiitos erittäin paljon teille kaikille. Edelleen olen ihmeissäni että joku foorumi voi näin hyvin toimia.
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Olisiko tuo vanha manuska ladattavissa jostain itselle? On niitä ennenkin pultin reikiä porattu aisoihin. Laitettiin tuollainen irto kiristin ja kyllä se nyt hetken asiaansa ajaa. Vaihdetaan myöhemmin koko rengas systeemi. Vanhasta reiästä hyvä pyykkitelineen teline
kiitos erittäin paljon teille kaikille. Edelleen olen ihmeissäni että joku foorumi voi näin hyvin toimia.
Skickat från min iPad med Tapatalk
PDF-linkki tuolla aiemmassa viestissä..
Oisko täällä noita (kylä)luutia tasaisesti pitkin päivää ;D :laugh:
-
Kysäisin vielä paikalliselta katsastusasemalta tuosta aisan rei ittämisestä, sanoivat ettei noin vanhassa ole väliä
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Ja solikan oma nokkapyörä oli niin ohut kun sille laski painoa se notkahti, hain biltemasta korvaavan nyt toimii, kiitos kaikille!
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Jatketaan nyt vielä tässä samassa. Elikkäs vetopään vaihdosta kyse, tietääkö joku onko vetopäätä mahdollista vaihtaa vai täytyykö vaihtaa koko aisa? Solifer artic 50t
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Jatketaan nyt vielä tässä samassa. Elikkäs vetopään vaihdosta kyse, tietääkö joku onko vetopäätä mahdollista vaihtaa vai täytyykö vaihtaa koko aisa? Solifer artic 50t
Skickat från min iPad med Tapatalk
Vetopään pystyy vaihtamaan,erikseen..
-
Onko tietoa mikä vetopää käy, vai käykö mikään suoraa?
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Onko tietoa mikä vetopää käy, vai käykö mikään suoraa?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jos on nykyisiä ulkomuodoltaan muistuttava, kiinnitykset pitäisi olla samat jo 80-luvulta.
-
en ole ainakaan löytänyt sopivan näköistä mistään, tai sitten en vaan ymmärrä mistä kohtaa se vaihtuu.
-
en ole ainakaan löytänyt sopivan näköistä mistään, tai sitten en vaan ymmärrä mistä kohtaa se vaihtuu.
Ei nyt ole ihan selvää, oletko vaihtamassa pelkän kuulakytkimen, vai koko työntöjarrun.
No kuiteski, kato teohydrauli.fi ja sieltä joko kuulakytkimet tai työntöjarrut.
Kun löytyy sopiva, jossa on riittävä paino ja kiinnityspultit samoin kuin alkuperäisessä, polttimen välit pitäisi täsmätä.
Sitten otat sen tuotenumeron ylös ja tilaat osan sopivaan varaosaliikkeeseen.
-
Pelkkää kuulakytkintä vaihtaisin, mutta onko se mahdollinen vaihtaa tuohon malliin?
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Pelkkää kuulakytkintä vaihtaisin, mutta onko se mahdollinen vaihtaa tuohon malliin?
Kuva saattais auttaa enemmän kuin sata sanaa selitystä ;)
-
Löytyykö tuolta etsimäsi:
http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=917&OpenGroups=917
-
Tällainen siis kyseessä.
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Sen suojakumin alla on pultit joista kuulakytkin lähtee irti, muista että iskari on saman pultin alla. Ehkä kannattaa vaihtaa samalla.
-
Komea kuulakytkin. Vaunuun kuuluva ja sopivasti ajan patinoima :) Ilmeisesti se ei ole kunnossa, koska vaihto on mielessä?
-
Sen suojakumin alla on pultit joista kuulakytkin lähtee irti, muista että iskari on saman pultin alla. Ehkä kannattaa vaihtaa samalla.
Kun muisti ei riitä, niin kysyn, että onko todella näin?
-
En väittelemään rupea, tuskimpa yhtäpuuta on koko juttu ?
Paavokin on norjassa, ei viitsi kysyä.
-
(http://www.mig-welding.co.uk/forum/attachments/b-b-beta-coupling-with-autolock-head-jpg.27913/)
lue..
http://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/trailer-project.32973/
-
Pelkkää kuulakytkintä vaihtaisin, mutta onko se mahdollinen vaihtaa tuohon malliin?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Eipä taida löytyä enää pelkkää vetokytkintä tuohon malliin (tuurilla jostain voi löytyä).
Kokonaan uutta työntöjarrua vielä saatavissa.
-
Eipä taida löytyä enää pelkkää vetokytkintä tuohon malliin (tuurilla jostain voi löytyä).
Kokonaan uutta työntöjarrua vielä saatavissa.
Mistä löytyisi mahdollisesti koko paketti.
Ja kuulakytkinhän ei sinänsä ole rikki vaan vapautuksen lukitusmekanismi alkaa olla hieman löysä, olisin vain päivittänyt tälle vuosituhannelle.
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Niin, olikohan se "vika" se, että kuulakytkimen kahva nurjahtaa vaateriin pienen ajon jälkeen. Vaihda(korjaa kuoleentuneet jouset 21-22 osanrot.. Voihan itse kitakin olla kulunut isommaksi kuin 50mm ;)
Nokkapyörän kiristimen se "kitkapala" (josta alussa kirjoitin) on osanro 5, jonka voi tehdä itse sopivasta putkesta tai taivuttaa lattarautaa.. jos tuo kiristinruuvin jengat on mennyt, voihan siihen tehä isommalle uudet vaikka M10..