Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: mejari - 5.07.2014 kello on 10:21
-
Moi,
Lomat lähenee ja lopulta kerkesin konttorille leimalla. Katsastusmies mainitsi että aisa työntyy liian helposti sisään eli olisi jotenkin löysä. Vaikuttaako tuohon liikkeeseen mikään muu kuin iskarin vaste (edellinen omistaja kehui sen juuri vaihtaneensa n.1,5 v sitten). Onko iskareissa suuria eroja? Veikkaisin että jokin halpa laitettu :(
Jarrutkin pitäisi säätää kun toinen puoli oli ottanut lämpöä herkistelyssä ja mittaritkin näytti eroa.
Vaunuista ei paljoa aiempaa kokemusta, mutta jarrujen toiminta muutenkin tuntuu hieman oudolta eli pienessä jarrutuksessa ei tunnu vaunun jarrut hidastavan lainkaan, mutta sitten vähän voimakkaamassa nappaa melko rajusti kiinni (onko kengät vaan liian kaukana rummusta.)
-
Katsastusmies mainitsi että aisa työntyy liian helposti sisään eli olisi jotenkin löysä. Vaikuttaako tuohon liikkeeseen mikään muu kuin iskarin vaste (edellinen omistaja kehui sen juuri vaihtaneensa n.1,5 v sitten). Onko iskareissa suuria eroja? Veikkaisin että jokin halpa laitettu :(
Lähteekö mekaniikka heti liikkeelle, vai onko siellä 'tyhjää' välissä?
Jarrutkin pitäisi säätää kun toinen puoli oli ottanut lämpöä herkistelyssä ja mittaritkin näytti eroa.
Vaunuista ei paljoa aiempaa kokemusta, mutta jarrujen toiminta muutenkin tuntuu hieman oudolta eli pienessä jarrutuksessa ei tunnu vaunun jarrut hidastavan lainkaan, mutta sitten vähän voimakkaamassa nappaa melko rajusti kiinni (onko kengät vaan liian kaukana rummusta.)
Vähän ruostetta jarruissa, vajerit tiensä päässä... Paras tulee, kun purat kaikki, vaihdat/rasvaat ja paikoilleen. Juuttuvia vaijereita ei voi korjata.
-
Iskareissa on eroja. Laita jäykempi iskari.
-
Onko iskareissa suuria eroja? Veikkaisin että jokin halpa laitettu :(
No tottahan niissä eroja on, 3500kg:n ja 800kg:n vaunujen vermeet on hiukan erilaisia.....
Vaunun massan mukaan se pitää hankkia.
-
Jos kengät ovat liian kaukana rummusta , ei siinä auta hyväkään iskari. ;) Eli toisin päin, hyvänkin iskarin saa hajalle jos jarrukengät ovat liian kaukana rummusta. :(
-
Rumpujen takaa säätämällä tuntuisi muuttuneen käytös paremmaksi eli alkaa nyt ottamaan kiinni pienemmilläkin jarrutuksilla. Mahtoikohan mennä säätö oikealla tavalla, kun käytin käsijarrun ensimmäistä pykälää mittarina (sillä siis molempi puoli alkaa hidastamaan käsin pyöräytettyä rengasta). Tuntui vaikealta arvioida ohjekirjan mukaista puolen kierroksen löysäystä kun alkaa kengät ottamaan kiinni (ei ymmärrä millä löytäisi tarkalleen kohdan milloin kengät alkaa ottaa rumpuun vähän kiinni). Käsijarrun säätöruuviin välyksestä ei oikeen tahdo päästä selvyyteen, kun vetäisee tiukalle ja vapauttaa niin väläys saattaa nelinkertainen, renkatessa taas tuntuisi välys palautuvan halutuksi. Edelleenkin iskarin suhteen epäilykset, ymmärrykseni mukaan aisan pitäisi palautua ulos ruttuun peruutuksen jälkeen, kun irroittaa koukusta (jopa puskuriin voisi saada normaali toiminnalla jäljen ulos pomppaavalla aisalla :D)
-
En ole mikään alan asiantuntija. Mutta mikä sen pompauttaisi ulos? Normaalissa iskarissa ei ole mitään jousitoimintoa. Sehän vain hidastaa/jarruttaa liikettä. Näin ollen aisa pitää vetää ulos.
-
Eikös se ole sentään kaasujousi? On siinä kyllä jousto ominaisuus joka tapauksessa. Oli aika kettumainen takaisin laittaa juuri tuon ominaisuuden takia.
-
Iskari vain irti, se on helppo irroittaa, sitten vain painelemaan, se on varsin jäykkä pieneksi iskariksi painella. Toisaalta jos tuntuu siltä ettei vetopää yhtään toimi, iskarin saa kyllä väärinkin sinne sopimaan, ainakin vanhemmissa solikoissa. Niin kyllähän tuo vetopää työntyy alkuasentoon peruutuksen jälkeen.
-
1. Tue aisa pölkyn nokkaan.
2. Jarru pois päältä.
3. löysää tarvittaessa jarru tanko. tanko ei saa olla kireällä, eikä sitä tästä säädetä kuin lopuksi.
4. Pyörä ilmaan.
5.Sopiva avain ja vasara.
5.Pyöritä rengasta ja jarrukengän säätö ruuvia kiristä samalla. kun renggas pysähtyy ja ei liiku. Lopeta kiristys. Anna muutaman kerran vasaraa rumpuun. Ei hulluna. jos rengas lähtee pyörimään kiristä lisää.
6. Löysytä ruuvia ja laske napsut. (n.5-7 napsua). Kun rengas lähtee pyörimään.
7. Toista 5 kohta ja laske napsut. Löysää saman verran.
8. Käytä jarrua päällä. Jos jää aavistuksen laahaamaan, niin kopauta vasaralla pitäisi loppua.
9. Säädä toinen puoli
10.säädätangon välys muutamaksi 3 milliksi.
9. Ajon jälkeen kokeile rummut, jos on kuumat löysää napsu tai pari napsua.
-
Sanoisin edelleen, että ensin pitäisi tarkistaa, että kaikki on kunnossa ja liikkuu.
Se iskari on vähän kaksmielinen asia, kaikissa sitä ei edes ole.
-
No oiskais se katsuri huomannut, jos jarrut jää hiihtämään.. Uskoisin tässä tapauksessa olevan kengät kaukana. Tai hihnat loppu. nekin pystyy monessa vehkeessä kurkista reijästä..
-
Mulla oli äskettäin hiukan samankaltaisia ongelmia tuon pikku-Hobbyn kanssa.
Vaunu tuli jarrutuksessa rysähtämällä päin vetäjää ja vetopää painui käsin painamalla pohjaan asti.
Uusin vetopäähän tuon iskarin, kun ajattelin vian olevan siinä, mutta eipä jarrutuskäytös siitä parantunut.
Nostin vaunun pukkien päälle ja kokeilin säätää jarrukenkiä lähemmäksi rumpuja, muttei kengät olleet
mitenkään erityisen kaukana. Viimeisenä vaihtoehtona oli siis jarrutangon kiristäminen/lyhentäminen vanttiruuvista.
Vasta tuon tangon säätö auttoi asiaan ja vaunu alkoi jarruttaa normaalisti.
Nyt vetopäätä jaksaa painaa käsin sisälle noin 45mm, eikä rummut tunnu ajossa kuumenevan.
Olis varmaan kannattanut aloittaa homma jarrujen säädöllä, eikä ostaa ensimmäisenä kallista iskaria.
Taas oppi jotain, kai...
-
Meidän LMC 545 kävin katsastamassa jarrut hyvät. :) Mut ei anna peruttaa. >:( Olisikos pumpussa vika.???
Olen purkanut vetopään, pumpun saan painettua pohjaan palautuu hitasti ulos.
-
Jarrujen säätö prinkkalassa ja peruutusmekanismi ruosteessa.
-
Missä sijaitsee peruutusmekanismi??
Jarrut on ok ottavat tasaseen ja hyvin.
-
Siellä jarrukenkien yhteydessä, ehkä sinulla ne on ruostunu kiini?
Tosin vanhoissa ei sellaisia ole, vaan linkku joka vetopäässä käännetään perruutusta varten.
(http://karavaanari.org/kuvat/1404932616.jpg)
Sinulla varmaankin on hiukan erilainen?
-
Moi,
Lomat lähenee ja lopulta kerkesin konttorille leimalla. Katsastusmies mainitsi että aisa työntyy liian helposti sisään eli olisi jotenkin löysä. Vaikuttaako tuohon liikkeeseen mikään muu kuin iskarin vaste (edellinen omistaja kehui sen juuri vaihtaneensa n.1,5 v sitten). Onko iskareissa suuria eroja? Veikkaisin että jokin halpa laitettu :(
Jarrutkin pitäisi säätää kun toinen puoli oli ottanut lämpöä herkistelyssä ja mittaritkin näytti eroa.
Vaunuista ei paljoa aiempaa kokemusta, mutta jarrujen toiminta muutenkin tuntuu hieman oudolta eli pienessä jarrutuksessa ei tunnu vaunun jarrut hidastavan lainkaan, mutta sitten vähän voimakkaamassa nappaa melko rajusti kiinni (onko kengät vaan liian kaukana rummusta.)
Onko vetopään liukukytkin rasvattu
-
Tilasin uuden kumipaljeen+vaimenin toivottavasti korjautuu sillä.
PS Tasasella voi perutta muttei epätasasella tai vasta mäkeen.
-
Tilasin uuden kumipaljeen+vaimenin toivottavasti korjautuu sillä.
PS Tasasella voi perutta muttei epätasasella tai vasta mäkeen.
Muista korjata myös se vika.....
-
Tilasin uuden kumipaljeen+vaimenin toivottavasti korjautuu sillä.
PS Tasasella voi perutta muttei epätasasella tai vasta mäkeen.
Mistä johtuu?
-
Sehän kerrottiin jo aiemmin, mutta muuta ensin vaihtamalla löytyy vika sittenkin ;D
-
Aisajarru toimii normaalisti vaunussani ja olen sen myös useaan otteeseen rasvannyt (3 nippaa, se yksi on käsijarruvipulle) viimeksi ennen reisua ja reisun jälkeen 2600 km. Mutta nyt huomasin etä siinä tuntuu pieni välys (alta millin) kun "nytkyttää"käsin vetoaisasta ylös ja alas. Paljonko saa olla välystä? Katsastusta ajatellen.
-
Paljonko saa olla välystä? Katsastusta ajatellen.
Enpä ole koskaan havainnut, että kärry irroitettaisiin ja kokeiltaisiin välyksiä.
-
Enpä ole koskaan havainnut, että kärry irroitettaisiin ja kokeiltaisiin välyksiä.
Vaikea todeta kyllä kärry koukussa kiinni.
En tiedä onko tosta muuta haittaa, mutta kun vein vaunun talvikatokseensa (tulevilta sateilta suojaan) niin ajelin ikkuna auki ja kuulin pientä loksuntaa. En ole ennen havainnut ja jäi vaivaamaan mistä ääni tuli.
-
Vaikea todeta kyllä kärry koukussa kiinni.
En tiedä onko tosta muuta haittaa, mutta kun vein vaunun talvikatokseensa (tulevilta sateilta suojaan) niin ajelin ikkuna auki ja kuulin pientä loksuntaa. En ole ennen havainnut ja jäi vaivaamaan mistä ääni tuli.
Olisko vaan kenkien säädöstä kiinni, ovat liian kaukana rummuista niin liike on pitempi. Siitä lähtisin...