Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 09:33

Otsikko: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 09:33
Lähdettiin juhannusaatonaatton a ajeleen maalle tuosta Raitotietä kohti Kuusamontietä niin ensimmäinen pätkä meni ongelmitta. Myös Kuusamontien pätkä ennen Ylikiimingintietä kanssa ilman ongelmitta. Olisko ollu n.5km risteyksestä kun alkoi tulla ensimäisiä mutkia huomasin että ratin perskule vatkaa vähän.Pysähdyin linja-autopysäkille tarkistaan että renkaat on kiinni mutta heiluttelemalla ja potkimalla en ainakaa mitään erikoista huomannu. Se mikä tässä oli outoa niin vatkaus hävisi välillä. Sama homma palatessa. Ei käyty kaukana vaan n. 55km siivu.
Vapina ilmestyi tämä viimeisimmän remontin jälkeen.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: 0yxxy0 - 22.06.2014 kello on 10:00
Tulikohan pajalla kaikki alatukivarret yms. mitä löysännyt myöskin ruuuvit kireälle, ja ohjauskulmat oikeaan säätöön. Tuommonen vaihtoehto tuli ekana mieleen.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 10:09
Tulikohan pajalla kaikki alatukivarret yms. mitä löysännyt myöskin ruuuvit kireälle, ja ohjauskulmat oikeaan säätöön. Tuommonen vaihtoehto tuli ekana mieleen.
Toivottavasti tuli.......pakko kait tehdä taas reklamaatio.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Aippe - 22.06.2014 kello on 10:47
Tarkista onko vetoakselin sisäpään maljat kunnolla pohjassa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 12:08
Tarkista onko vetoakselin sisäpään maljat kunnolla pohjassa.
Minusta tämä ja kaikki muutkin tarkistuksen tulee Raskoneen huollon tehdä.
Miten muuten tuon voi tarkistaa ja on vähän hankalaa kun on toi pohjamuovi paikallaan. Pitäisiköhän heittää vesilintua koko
muovilla kun ei me tuolla talvella kuljeta?
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: perho-ukko - 22.06.2014 kello on 12:18
Oliskohan sinun syytä vaihtaa korjaamoa ! Thumbd
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 12:44
Oliskohan sinun syytä vaihtaa korjaamoa ! Thumbd
Ehkä...alkaa olla vain käydä käymättömät korjaamot vähiin täällä Oulussa :) Aika montaa on kokeiltu ja kovin on laaduntonta palvelu. Tähän taitaa auttaa vain paikkakunnan vaihto.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Exi - 22.06.2014 kello on 15:55
Ettei olis renkaasta paino lentäny mettää? Sitä kun voi välillä siltä tuntua että ei vatkais jos pikkupaino on lähteny.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: vaanari61 - 22.06.2014 kello on 16:48
Renkaasta vyö poikki, kasso linkin kuvasta kuisen rengas käyttäytyy . . .  Oisko mahrollista ?

Kahdessa ensimmäisessä kuvassa on "asiaa" . . .

https://www.google.fi/search?q=vy%C3%B6+poikki+rengas&client=firefox-a&hs=4W4&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ad6mU4W9IOfoywOl_YLADw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1536&bih=708
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 22.06.2014 kello on 18:42
Näihin molempiin kommentti että olisko remontin aikana voinu...tuskin. Siis auto ei vatkannu ennen viimesintä kytkimenvaihtoa.

Renkaasta vyö poikki, kasso linkin kuvasta kuisen rengas käyttäytyy . . .  Oisko mahrollista ?

Kahdessa ensimmäisessä kuvassa on "asiaa" . . .

https://www.google.fi/search?q=vy%C3%B6+poikki+rengas&client=firefox-a&hs=4W4&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ad6mU4W9IOfoywOl_YLADw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1536&bih=708

Ettei olis renkaasta paino lentäny mettää? Sitä kun voi välillä siltä tuntua että ei vatkais jos pikkupaino on lähteny.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: aaoulusta - 22.06.2014 kello on 19:04
Näihin molempiin kommentti että olisko remontin aikana voinu...tuskin. Siis auto ei vatkannu ennen viimesintä kytkimenvaihtoa.
       Katos kumminki vanteet jos vaikka olisi paino irronnu..jää siihen jälki.  tuo on tuttua autoilun alkuajoista  kun ei raskinnu painottaa renkaita niin joissain nopeuksissa alkoi ratti tärrään..
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Exi - 22.06.2014 kello on 19:31
Kaikki on mahdollista. Ravistaako se aina vai pelkästään silloin kun on veto päällä?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: samrah - 22.06.2014 kello on 20:06
Omasta hävisi vatkaus 7-80 vauhdissa kun vaihdatin vetoakselit molemmille puolille. Sitä vetarinmalja ongelmaa arvelin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.06.2014 kello on 17:57
       Katos kumminki vanteet jos vaikka olisi paino irronnu..jää siihen jälki.  tuo on tuttua autoilun alkuajoista  kun ei raskinnu painottaa renkaita niin joissain nopeuksissa alkoi ratti tärrään..
On niin monta painon paikka "merkkiä" etten osaa sanoa mutta se kummastuttaa kun se ei tasaisesti heiluta vaan välillä tuntuu ettei heiluta lainkaan....tosi outoa. Sen verran tuossa vilasin että kun mulla on noi alkuperäiset ducaton kapselit edessä niin venttiilin kolo ei ole oikialla kohdalla.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.06.2014 kello on 17:58
Kaikki on mahdollista. Ravistaako se aina vai pelkästään silloin kun on veto päällä?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Vähän niinku sekä että...välillä ei ja välillä kyllä eikä eroa onko ylä/alamäki. Tuntuis että mutkissa pahenee, varsinki oikealle kaartavissa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.06.2014 kello on 17:59
Omasta hävisi vatkaus 7-80 vauhdissa kun vaihdatin vetoakselit molemmille puolille. Sitä vetarinmalja ongelmaa arvelin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Voishan se olla sekin mutta kun se alkoi just remontin jälkeen niin siksi outoa. Ei siis vemputtanut yhtään ennen kytkimen vaihtoa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Exi - 23.06.2014 kello on 18:08
Vähän niinku sekä että...välillä ei ja välillä kyllä eikä eroa onko ylä/alamäki. Tuntuis että mutkissa pahenee, varsinki oikealle kaartavissa.
vaan epäilen kuitenkin että paino on lähtenyt vasemmasta etupyörästä, helppo on koittaa vaihtamalla renkaat takaa eteen tai kokeilemalla talvirenkailla. Mutta toisaalta kun on korjaamolta tälläisenä pois annettu niin veisin sinne takaisin ja saisivat laittaa kuntoon, oli mikä oli.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.06.2014 kello on 18:49
vaan epäilen kuitenkin että paino on lähtenyt vasemmasta etupyörästä, helppo on koittaa vaihtamalla renkaat takaa eteen tai kokeilemalla talvirenkailla. Mutta toisaalta kun on korjaamolta tälläisenä pois annettu niin veisin sinne takaisin ja saisivat laittaa kuntoon, oli mikä oli.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Jep...olen reklamoinut korjaamolle tästä mutta kestää aina pari kolme päivää ennen kuin soittavat Raskoneelta.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: vaanari61 - 23.06.2014 kello on 20:56
Renkaan vyö voi vaurioitua ihan normikäytössäkin, ei välttämättä tarvi mitään kummempaa iskua. Vika renkaassa on ollut jo tehtaalta lähtiessä, mahdollisesti, rengas "porsii" kun aika koittaa  . . .

Niin, onko tuo tarkistaminenkaan ylitsepääsemättömän vaikeaa ?  Olisi heti yksi "lenkki" pois, noloa jos vika onkin renkaassa ja sormella osoitetaan "toista" . . .

Noi ilmenemistavat voivat olla kohorallaan vyöviankin suhteen . . .

Kotikonstein, rengas ylös ja pyöritystä . . .

Rengasliikekkin tekee testin myynnin toivossa edullisesti . . .

 

Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Rölli - 24.06.2014 kello on 06:27
Nämä on vaikeita tapauksia niin korjaamolle kuin asiakkaalle, jos autoa on korjattu ja tulee uusi vika esimerkiksi kotimatkalla ni sehän on asiakkaan mielestä aina korjaamon vika, vaikka tehdyllä työllä ei oo mitään merkitystä tulleeseen vikaan.
itelle sattu kerran sellainen tapaus , kun vaihdoin autoon uuden laturin ja asiakas ei päässyt aivan kotiin asti kun tankikissa ollut polttoaine pumppu särkyi, arvatkaa vaan kenen vika se pumpun särkyminen oli kymmen vvuotiaasssa autossa :D
En tarkota ett tässä keskustelussa olleessa tapauksessa olisi juuri vastaavanlainen kyseessä mutt kannattaa pitää mieless näiden vanhojen romujen kans pelatessa..
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: ihaa - 24.06.2014 kello on 06:34
kannattaa pitää mieless näiden vanhojen romujen kans pelatessa..

Huom!

Ne on vanhoja aarteita, ei romuja.  :D
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: AnneN - 24.06.2014 kello on 07:12
Vanhan aarteen omistaja vastaa- juuri kuten kerroit Rolli, sattui minulle- muuta vikaa korjattiin ja korjaamolta hakumatkalla polttoainepumppu alkoi oireilla. Harmitti, mutta eihän se niiden vika ole. Ja sattui muuten yhteen alle 5v henkilöautoon.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: 0yxxy0 - 24.06.2014 kello on 08:25
Huom!

Ne on vanhoja aarteita, ei romuja.  :D

Eikös se kerrallinen kauppias mainostanut: "Ostamme romua myymme antiikkia."
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: MM - 24.06.2014 kello on 11:57
Vaihdelaatikkoa irrotettaessa on ehkä avattu pyöränlaakerin kiristysmutterit.  (toisessa menetelmässä alatukivarret irrotetaan sisäpäästä eikä muttereihin kosketa)  Mutterit kuuluu vaihtaa joka kerta uusiin ja niiden kiristys on tosi huolellisen hommaa.  Korjaamokirjan mukaan kierteet puhdistetaan heptaanilla, jonka jälkeen niihin pursotetaan palot Loctite-lukitusnestettä ja kiristetään mutterit ohjetiukkuuteen ja lukitaan rikkomalla mutterin reunasta kieleke vasten aukeamissuuntaa lukitusuraan.  Autoa ei saa liikuttaa kuin hyvin varovasti eikä luovuttaa asiakkaalle vuorokauteen.  SFC-etuteltassa oli juuri tapaus, jossa mutteri oli lähtenyt löystymään ja aiheutti pyörän heilunnan.  Tarkistuksessa on ongelmana pölysuojuksen irrrottaminen ehjänä.  Isolla putkipihdillä varovainen ote ja nitkuttaminen on hyvä konsti.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: jus66si - 24.06.2014 kello on 23:42
Jos kaikki painot on tallella vanteessa, niin sitten on mahdollisesti voinut asentaessa mennä likaa (hiesua tai savea yms.) sinne vanteen ja navan väliseen pintaan. Sen voi selvittää kun nostaa sen auton ylös ja irroittaa sen renkaan ja katsoo sinne vanteen napa-alueen kiinnityskohtaan. Jos siellä on esim savea tms. näkyy kyllä pieni jälki. Teräshärjalla pinnat puhtaaksi ja rengas pultteineen takaisin paikoilleen.Ja sitten koeajo.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.06.2014 kello on 16:52
Vaihdelaatikkoa irrotettaessa on ehkä avattu pyöränlaakerin kiristysmutterit.  (toisessa menetelmässä alatukivarret irrotetaan sisäpäästä eikä muttereihin kosketa)  Mutterit kuuluu vaihtaa joka kerta uusiin ja niiden kiristys on tosi huolellisen hommaa.  Korjaamokirjan mukaan kierteet puhdistetaan heptaanilla, jonka jälkeen niihin pursotetaan palot Loctite-lukitusnestettä ja kiristetään mutterit ohjetiukkuuteen ja lukitaan rikkomalla mutterin reunasta kieleke vasten aukeamissuuntaa lukitusuraan.  Autoa ei saa liikuttaa kuin hyvin varovasti eikä luovuttaa asiakkaalle vuorokauteen.  SFC-etuteltassa oli juuri tapaus, jossa mutteri oli lähtenyt löystymään ja aiheutti pyörän heilunnan.  Tarkistuksessa on ongelmana pölysuojuksen irrrottaminen ehjänä.  Isolla putkipihdillä varovainen ote ja nitkuttaminen on hyvä konsti.
Minusta näytti että alatukivarsi oli irroitettu joten tuskin näitä laakerin kiristysmuttereita olis käytetty auki.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.06.2014 kello on 17:18
Jos kaikki painot on tallella vanteessa, niin sitten on mahdollisesti voinut asentaessa mennä likaa (hiesua tai savea yms.) sinne vanteen ja navan väliseen pintaan. Sen voi selvittää kun nostaa sen auton ylös ja irroittaa sen renkaan ja katsoo sinne vanteen napa-alueen kiinnityskohtaan. Jos siellä on esim savea tms. näkyy kyllä pieni jälki. Teräshärjalla pinnat puhtaaksi ja rengas pultteineen takaisin paikoilleen.Ja sitten koeajo.
Tämä tarkistus tehdään piakkoin mutta kun se koeajo vaatii sen liikennekäyttöönoto n niin ajelen kokeen sitten seuraavalla reissulla.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.06.2014 kello on 19:10
Molemmat eturenkaat nyt pösön takakontissa. Käytän huomenna painotuksessa jossain josko selviäis jotain. Se ainaki selvis etten enää ikinä osta renkaita Haaparannasta KMDäckiltä....oliva t jo toisen kerran myyneet mulle 5-vuotta vanhat renkaat uusina. .ittu että sitä pitää olla sinisilmänen ja naivi eikä älyä tarkistaa asioita ennenku on liian myöhästä.
Siis en kehoita olla ostamatta renkaita KMDäckiltä mutta kehoitan kaikkia pyytämään rengasliikettä näyttämään renkaat mitkä aikovat vanteille laittaa ennen asennusta ja painotusta......ain akin jos haluaa todella uudet gummit.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: 88k5 - 26.06.2014 kello on 09:24
..
Siis en kehoita olla ostamatta renkaita KMDäckiltä mutta kehoitan kaikkia pyytämään rengasliikettä näyttämään renkaat mitkä aikovat vanteille laittaa ennen asennusta ja painotusta......ain akin jos haluaa todella uudet gummit.
Hyvä neuvo - tai ainakin kysyä asentajalta paistoleimoja (jatkot sen mukaan)..

Itse tein taktisen vedon kesän alussa; halusin kevään uutuusmallin alle, niin oli leimakin "1714"  :D
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 26.06.2014 kello on 17:08
Eturenkaat käytetty K-Renkassa painotuksessa ja kovasti oli paikkojen paikat vaihtuneet ja toisessa jopa lisääntyneet. Peukut pystyyn että vapina johtui tästä....tosin vasta viikonpäästä lähetään reissulle testaamaan.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Exi - 26.06.2014 kello on 17:43
Toivottavasti vatkauks lakkasi
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: reiska14 - 28.06.2014 kello on 19:51
Eikö sitä kehtaa kotikylillä kurvailla testejä  ;D
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 29.06.2014 kello on 10:28
Eikö sitä kehtaa kotikylillä kurvailla testejä  ;D
Ei pelkän testauksen takia kannata ottaa liikennekäytöön :)
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 6.07.2014 kello on 23:23
Reissu tehty...ei tehonnu 100%sti tasapainotus eli edelleen ratti vatkaa mutta vain välillä. Annetaan olla nyt mutta yritän seuraavaksi säädättää aurauskulmat.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: jorma - 7.07.2014 kello on 09:52
Mulla oli alkuperäiset etujarrupalat sellaiset, että liimaus tai niittaus päistään antoi hiukan periksi lämmetessään, eli jarrupalat käpristyivät ja hankasivat epämääräisesti. Tehtiin kaikki mahdolliset renkaitten tasapainotukset allepäin että irrallaan.Ratin vatkaus vain jatkui ja kesti vuosia, kunnes joku viisas kehotti vaihtamaan etujarrupalat. En uskonut niiden aiheuttavan moista vipatusta, mutta jarrupalat vaihdettiin ja niin loppui ratin vatkaus. Joskus voi olla pienestäkin kiinni.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 7.07.2014 kello on 21:55
Mulla oli alkuperäiset etujarrupalat sellaiset, että liimaus tai niittaus päistään antoi hiukan periksi lämmetessään, eli jarrupalat käpristyivät ja hankasivat epämääräisesti. Tehtiin kaikki mahdolliset renkaitten tasapainotukset allepäin että irrallaan.Ratin vatkaus vain jatkui ja kesti vuosia, kunnes joku viisas kehotti vaihtamaan etujarrupalat. En uskonut niiden aiheuttavan moista vipatusta, mutta jarrupalat vaihdettiin ja niin loppui ratin vatkaus. Joskus voi olla pienestäkin kiinni.
Mielenkiintoista....tätä(kin) täytyy kokeilla :) Kiitti vinkistä.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: jus66si - 8.07.2014 kello on 21:25
Mielenkiintoinen  ja keljumainen ongelma sulla autossa. Jos nyt vielä osais tässä vähän avittaa.
Kun olet sillä autolla seuraavan kerran ajossa. Testaappa muutama heleppo tee se itse testi näin.

Suoralla osuudella päästät ratin "vapaaksi" ja kiihdytät. Ravistaako ratti?

Sitten kun on vauhti päällä, kytkin pohjaan. Ravistaako ratti?

Seuraavaksi jarrutat n. 60 km/h sta (katso tietysti ettei ketään tule takana) tasaisesti. Ravistaako nyt?

Jos vedolla ravistaa niin vetonivelessä/ vetoakselistossa on luultavimmin vikaa. Jos olis kytkinlevyvika niin auto kiihtyisi nykimällä.

Kun moottorista on kytkimellä "veto pois" ja vatkaa/ravistaa , niin sen tekee esim. runkovika renkaassa.
Jos jarruttaessa ravistaa, on jarrulevy kiero.

Oulussa näky olevan hidastustöyssyjä, joten niitäkin voit hyödyntää testauksessa. Ajat sellaiseen töyssyyn rauhallisella nopeudella, kuuntele ääniä etupäästä kun auto kohtaa töyssyn. Ja kun se tulee hidasteesta alas. Jos kuuluu poksaus tai koputusääni on pallonivel/et vaihtopaikassa. Se ääni on selkeä "kops" mikä kuuluu. Kuin vasaralla kopauttas. Mulla meni nivelet vaihtoon tuossa jokin aika sitten. Vaikuttaa ohjaukseen!!

Katso samalla joustaako tasaisesti ilman että jompi kumpi kulma jää korkeammalle kuin toinen. (iskarivika tekee tällaista)

Parkkipaikalla voit kokeilla puslat niin, että käsijarru päälle kone käyntiin ja nostat kytkintä ja painat pohjaan, jos kolahtelee, on tukivarren puslassa väljää. > vaihda tukivarsi.

Isolla parkkipaikalla voit kokeilla vetonivelet seuraavasti. Aja tiukahkoa ympyrää kiihdyttäen vuorotellen kumpaankin suuntaan. Jos kuuluu naputusta kiihdyttäessä on sen puolen vetari rikki tai menossa.

Samalla tunnustele liikkuuko ratti juoheasti kun käännät ääri asentoihin ajaen hitaalla nopeudella ja palauttaa kevyesti avustamalla ilman rutinoita. Jos rutisee tai takertelee, on syynä yläpään tukilaakerit jotka pitää ehdottomasti sitten vaihtaa.

Sitten etsit hiekkatien tai kentän. Ajat siinä 30  -40 km/h ja lyöt lossit ihan pohjaan ja päästät. Tarkasta hiekasta jälki jarruttaako yhtenäisesti, eikä jää joku kulma "laahaamaan"(eli jatkaa jarruttamista vielä hetken).

Samalla testaat käsijarrun. Vauhtia ja kahvasta veto. Sama tarkistus. Jos jarrusylinterit jumittelee ja jää ns. "huulille" niin pala/ kenkä laahatessaan voi aiheuttaa ohjausongelmia.

Kun ajat kaarteeseen esim kiertoliittymässä ääntääkö (jurina) ulkokarteen pyörä selvästi ?
Jos ääntää, laakeri on kulunut.

Seuraavaksi jos nämä on ok ja edelleen ohjaus ravistaa, suosittelen että käyt katsastusasemalla ja maksat sinne ylimääräisen tarkastuksen, että tutkivat mikä tuon ohajusongelman aiheuttaa. Saat mielenrauhaa ja puolueettoman diagnoosin viasta jos sellainen on. Ei sitten tarvitse arpoa vikaa.

Harmittaa kun en aiemmin huomannut, että asut Oulussa. Kävin siellä viime viikolla veljeäni tervehtimässä Lapin reissulla. Olin siellä pari päivää ja korjasin veljen naapurin auton siinä yöpyessä. Olisimme voinut koeajaa sen sinun auton yhdessä.
Toivottavasti saat autosi kuntoon.

Meilläpäin on täällä Hämeenlinnan Autokeskus oy joka on hyvä korjaamaan nimenomaan matkailuautoja. Heiltäkin voit kysyä neuvoja. Tuossa linkki.

http://www.hml-autokeskus.fi/default.asp?osio=caravan






Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Valtteri - 8.07.2014 kello on 22:03
No kokeile Juha vielä tämäki ;)
Ota renkaan yläreunasta kiinni "miehisesti" ja ravista jos tuntuu väljää niin mulla edelleen yx J5:ta
jäänyt laakeri jonka saat pokkaamalla.oireet nimittäin juuri samat ku itellä aikanaan pösössä.

Jaa mikä vielä jännempää niin välys ei tuntunut jos tunkkasi renkaan ylös :o

Eikä muuten pitänyt minkäänmoista ääntä suoralla eikä kurveissa :D
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 9.07.2014 kello on 17:36
Kiitos hyvistä testiohjeista kaikille.
Auto on nyt matkalla kohti eteläistä Suomea (lainassa, en ite ole matkalla) ja reissaa 1,5 viikkoa jossei tule ongelmia. Pitäkää kaikki peukkuja pystyssä :)
Kuuntelen mitä lainaaja kertoilee ja käyn siten testailemassa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Arska - 10.07.2014 kello on 22:10
Huomasin tänään että meidän fiatti alkoi vatkaamaan kun kiihdytti matkanopeuteen hitonmoiseen ylä mäkeen,muutoin ei  kiihdytettäessä vatkannut. Naapurin tuossa sanoi vaihtaneensa saman vuotiseen fiiattiiinsa 2005 ja n.70tkm ajettu juuri uudet vetoakselit samaisen ongelman vuoksi. Asentaja oli sitä edottanut,kun eivät kuulemma maksa paljoa ja vatkaaminen loppuu siihen. Niin tapahtuikin,oli kaveri tyytyväinen kun tuossa äsken lähti euroopan turneelle.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 12.07.2014 kello on 10:39
Huomasin tänään että meidän fiatti alkoi vatkaamaan kun kiihdytti matkanopeuteen hitonmoiseen ylä mäkeen,muutoin ei  kiihdytettäessä vatkannut. Naapurin tuossa sanoi vaihtaneensa saman vuotiseen fiiattiiinsa 2005 ja n.70tkm ajettu juuri uudet vetoakselit samaisen ongelman vuoksi. Asentaja oli sitä edottanut,kun eivät kuulemma maksa paljoa ja vatkaaminen loppuu siihen. Niin tapahtuikin,oli kaveri tyytyväinen kun tuossa äsken lähti euroopan turneelle.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
149,90€ vasen  ja 129,90€ oikea mun vehkeeseen....+ vaihtotyö..ei ole kovin halpaa lystiä.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Arska - 12.07.2014 kello on 11:01
149,90€ vasen  ja 129,90€ oikea mun vehkeeseen....+ vaihtotyö..ei ole kovin halpaa lystiä.
oho,onhan osilla hintaa,naapuri puhui parinsadan euron remontista..
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 12.07.2014 kello on 18:43
oho,onhan osilla hintaa,naapuri puhui parinsadan euron remontista..
No nää on Motonetin hintoja...tiedä mitä sitten Tarviketorilla maksanee..
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: eura665 - 12.07.2014 kello on 18:47
Muistaakseni tamgearssilta sai vajaaseen 200euroon koko vetarin molempine nivelineen ja laatikon stefakin mukana, ei ollu kummone vaihtaa pihatyönäkään, kannattaa soittaa sinne tamgearsille niin hinta on äkkiseltään pienempi kuin nettihinnastossa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: samrah - 12.07.2014 kello on 20:20
Tamgearsilla aika ystävällisissä alennuksissa nämä vanhempien mallien vetarit, nettisivulta löytyy hinnastot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 13.07.2014 kello on 12:13
Tamgearsilla aika ystävällisissä alennuksissa nämä vanhempien mallien vetarit, nettisivulta löytyy hinnastot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
140e/puoli Tamgearsin sivuilla...mutta jos saapi halvemmalla niin aina parempi...mutta se missä saa edullisesti vaihdatettua niin se onkin se kysymys. Jokainen varmaan voi arvata missä EN käy vaihdattamassa :)
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: tsahkali - 13.07.2014 kello on 13:16
140e/puoli Tamgearsin sivuilla...mutta jos saapi halvemmalla niin aina parempi...mutta se missä saa edullisesti vaihdatettua niin se onkin se kysymys. Jokainen varmaan voi arvata missä EN käy vaihdattamassa :)

Vaihda ite, tiedät sitten mitä pajalla on tehty.   :D
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: jus66si - 13.07.2014 kello on 15:32
Oulussa ja Kempeleessä toimii Vepsäläisen Autoasi autokorjaamo. Veljenpoika anto vinkin.
(asuu Oulussa) Otappa heiltä tarjous vianselvityksestä ja korjauksesta osineen. Tuossa on linkki alla. Heillä on kolmen vuoden takuu korjauksilla ja mitään ei tehdä vianselvityksen jälkeen, ilman asiakkaan kanssa neuvottelematta.

http://www.autokorjaamovepsalainen.net/index.php?id=1417
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 18.07.2014 kello on 18:17
Auto tuli reissusta. Ei moitteita vaihteistosta tai kytkimestä mutta ohjaus vipattaa edelleen. Vaihdan renkaat takaa eteen ja katsotaan sitte onko runkovikainen rengas mutta epäilen että olisi pitänyt näkyä tasapainotuksessa.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: vaanari61 - 18.07.2014 kello on 19:09
Auto tuli reissusta. Ei moitteita vaihteistosta tai kytkimestä mutta ohjaus vipattaa edelleen. Vaihdan renkaat takaa eteen ja katsotaan sitte onko runkovikainen rengas mutta epäilen että olisi pitänyt näkyä tasapainotuksessa.

Ei välttämäti, mut jos tasapainoituksen teki ammattitaitoinen rengasasentaja niin hänen olisi pitänyt tutkia rengas erityisen tarkasti kun tuollaiseen "vaivaan" syyllistä etsitään.

Onks sull' talvigummei biiliin ? Kokeile niitä etheen . . . Jos vikaa etusis, ovatten sillon kokonaan poes altaa . . .

Kyll pollari tienpäällä sattuu kohoralleen nii hää anteeks antaa kun kertoo miks ny on talvitöppöset alla, kokeeks vaan . . .

Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 19.07.2014 kello on 16:17
Ei välttämäti, mut jos tasapainoituksen teki ammattitaitoinen rengasasentaja niin hänen olisi pitänyt tutkia rengas erityisen tarkasti kun tuollaiseen "vaivaan" syyllistä etsitään.

Onks sull' talvigummei biiliin ? Kokeile niitä etheen . . . Jos vikaa etusis, ovatten sillon kokonaan poes altaa . . .

Kyll pollari tienpäällä sattuu kohoralleen nii hää anteeks antaa kun kertoo miks ny on talvitöppöset alla, kokeeks vaan . . .
On talvikumit..kerran olen käyttäny alla. Mutta pittää katella. Ei tuo vapina ihan kamala ole etteikö sen kanssa vois elää.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: kimi - 19.07.2014 kello on 21:08
Kyllä kaikki ylimääräinen värinä ja tärinä pitkän päälle rikkoo jotain. Rasittaa niveliä ja vaikuttaa niitten kestoon
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 20.07.2014 kello on 09:28
Kyllä kaikki ylimääräinen värinä ja tärinä pitkän päälle rikkoo jotain. Rasittaa niveliä ja vaikuttaa niitten kestoon
Tämä on totta mutta on pirun kallista ja hankalaa etsityttää tämmönen kummitusvika ennekuin ko. paikka kilahtaa kunnolla.
Kunhan kestää tämän kesän reissut niin olen tyytyväinen.
Olen tässä miettiny ja jo etsinykki tekniikanluovuttaja-autoa mutta saattaa olla kiven alla vähän ajettu noin vanha mistä irrottas voimansiirron ja moottorin+muut sälät. Kun koppi on vielä hyvässäkunnossa niin ei raskis paskan teniikan takia hylätä koko autoa.Mottiin ja vaihteistoon vois jonku tonnin uhratakki jos se jatkaa auton käytöikää.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: eura665 - 20.07.2014 kello on 12:11
Mulla oli vanhassa fiatissa vastaava outo vika, auto täristi välillä kiihdytyksissä, joskus enempi joskus vähempi, vikaa haettiin renkaista puskuriin asti, vika oli lopulta pudonnut 21 mm mutteri. Mutteri oli pudonnut jostakin tuonne laatikonpuolen moottorinkannattime n kumityynyn väliin, jossain kun se sopivasti pyöri sinne kupin ja kumityynyn väliin alkoi auto täristään, kun taas sai kone heiluntaa esim kiihdytykses oli mutteri hiukan siirtyny ja tärinä lakkasi, vikaa ei ihmetelty ku puolitoista vuotta kun se vahingossa löyty.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Mjerica - 23.07.2014 kello on 03:14
Tuo remontti josta mainitsin sai lähtölaukauksensa lopulta juuri
tuollaisesta vatkauksesta, jos oikein kuvauksesi tulkitsin, tapahtumasta löytyy
tarkemmin säikeessä <Ducaton vaihteistoremontti>.  Paitsi että itsellänikin vatkaus
katosi yllättäen niin mielenkiintoista oli se että vian kadottua en sitä saanut enään
tunnustelemallakaan esiin. Nyt kun vetoakselit ovat irrallaan niin asia on kyllä selvä.
Vasen ulompi nivel alkaa käsin kieputettaessa ahdistaa ja siinä tuntuu "värisevä"
vastus. Mutta vain toiseen suuntaan. Kun kieputtaa toisinpäin niin ahdistus, nivelen siis,
katoaa. Tuo vastus oli kuitenkin liian pieni tuntuakseen pyörästä pyöritettäessä.
   Tuo nytkytys ei ehkä nyt ajatellen olisi ollut niin vaarallista mutta synnytti
epäluottamuksen tunteen ja kun muuta "pientä" oli odottamassa korjausta niin
aloitin remontin ajateltua aiemmin.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.07.2014 kello on 13:49
Joillakin on auttanut ja antanut lisäkilsoja kun vetonivelet (ilmeisesti molemmat, sisempi ja ulompi) on vaihdettu puolelta toiselle. Kysyin taannoin Raskoneelta Oulusta tarjousta tähän operaatioon ja antoivat muistaakseni hinnaksi yli 1000e. Jäi teettämättä.
Otsikko: Vs: Ducato vatkaa 80km/h vauhdissa
Kirjoitti: Mjerica - 24.07.2014 kello on 03:45
Näin minäkin olen pitänyt tapanani tehdä tyypillisessä tapauksessa kun nivelet on
purettu vielä terveinä kumien vahtoa varten. Mutta se yleensä onnistuu vain ulommille
nivelille, toisaalta tyypillisessä henkilöauton tapauksessa sisemmille nivelille ei
tällaista tarvetta niin paljoa olekaan sikäli kun ei kyseessä ole tältä osin erityisen
ongelmallinen malli. (Ducato taitaa sellainen olla...?) Tähänastiset kokemukset ovat
sikäli hyvät että yksikään noista ei tietääkseni ole tullut vielä tiensä päähän. Mutta
jo vikaantuneelle nivelelle en tällaista tekisi, tuntuisi väärässä paikassa säästämiseltä.
  Voisin kuvitella että sisempien nivelien (joissain malleissa) irrotettavan kolmihaaran
voisi vaihtaa puolelta toiselle jolloin oltaisiin jo lähellä e.m. toimenpidettä. Edellyttäen
että koko nivel on kallis ja kolmihaaraa ei saa tai sekin on kallis. Ja että sen juoksu-urat
on terveet. Jos kolmihaara on symmetrinen niin sen voinee kääntää paikallaankin
ja taas kuormituskohdat (osittain) uusiutuvat. Itse en tätä ole vielä tehnyt ja tuskin
ainakaan Ducatossa ensimmäiseksi kokeilisin.
   Mutta asiaan... pelkästään vaivan maksava menettely saattaisi olla se
että nostat etupyöriä aina yksi puoli kerrallaan jostain alanivelen alta ja pyörität
paikallaan "ajamalla" ja jos vetovastus ei riitä vian manifestoituimiseen niin sitten
kiihdyttelemällä isolla vaihteella. Itselläni tuo nytkytys oli niin vedosta riippuvainen
että todennäköisesti se olisi tuolla paljastunut  Jollei vika olisi hävinnyt niin kaiketi näin
olisin kokeillut.