Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: kimi - 14.06.2014 kello on 23:36
-
Vähän tekniikkaongelmaaki n, sähkökeskus kärähti. Asiantuntijaa tarvitaan. Jääkaappi ei pelaa ajon aikana.
(http://karavaanari.org/kuvat/1402776892.jpg)
Tuosta luultavasti syöttö itse kaapille. Kaappiin tulee myös D+ jos en muista väärin ja se kytkee tuon kärähtäneen. Jos sinulla on yleismittari ja löydät kaapin D+ johdon ja kytket sen irti kaapin pitäisi toimia kaasulla ajon aikana. Onhan sulla kaappi jossa automaattinen energiavalinta.
Tuo siis kytkentä joissakin malleissa, toisissa tuo D+ ohjaus jo sähkökeskuksessa, muttaa mittaamalla selviää jos mittari mukana. Meillä kaapin ohjauspaneliin saa irti kun avaa kaksi ruuvia ja vetää ulos.
(en taas muista kulkeeko tuo ohjaus sen kautta vaiko suoraan releelle joka kaapin takana)
-
Automaattinen valinta on. Voi olla, että pystytään pärjäämään ilman kytkentöjä. Ei onneksi enää hellettä ja reissua jäljellä vielä 5 päivää, ajoa vain tuhannen km.
-
Kyllä minä ton korjata voin. Thumb
-
Ok, laitoinkin jo viestiä... Thumb
-
Kun tuon kärähtäneen liittimen pitää irti niin kaikki muu toimii. D+ on myös silloin irti. Jääkaapille menevä jännite menee nastan 1 kautta ja siinä paha kontaktihäiriö on saanut moisen vahingon aikaan.
-
Kun tuon kärähtäneen liittimen pitää irti niin kaikki muu toimii. D+ on myös silloin irti. Jääkaapille menevä jännite menee nastan 1 kautta ja siinä paha kontaktihäiriö on saanut moisen vahingon aikaan.
Ok
Mulla on nasta tai kaksi omassa laturissa jolla kytketään hyppylangalla D+ ohjaus jääkaapille. Mun ymmärryksen mukaan kaapin pitäisi toimia kaasulla jos sinne ei tule relettä ohjaavaa D+. Mutta, jääkaain automatiikka vaatii ilmeisesti myös jatkuvan + joka ohjaa kaapin toimintoja. Alanin kaapissa nuo kaikki ilmeisesti saman laturin nastan takana ja kaappi toimii ainoastaan 230v
-
Ok
Mulla on nasta tai kaksi omassa laturissa jolla kytketään hyppylangalla D+ ohjaus jääkaapille. Mun ymmärryksen mukaan kaapin pitäisi toimia kaasulla jos sinne ei tule relettä ohjaavaa D+. Mutta, jääkaain automatiikka vaatii ilmeisesti myös jatkuvan + joka ohjaa kaapin toimintoja. Alanin kaapissa nuo kaikki ilmeisesti saman laturin nastan takana ja kaappi toimii ainoastaan 230v
Liitin Block1 pitää myös irroittaa kun sitä kautta tulee myös D+. Normaalisti riittää kun estetään kaapille menevä jännite, mutta Alanin piirilevy on palanut niin pahasti, että on syntynyt hiilisilta.
-
Alanin piirilevy on palanut niin pahasti, että on syntynyt hiilisilta.
Mitä epäilet syyksi tuohon oikosulkuun ?
-
Mitä epäilet syyksi tuohon oikosulkuun ?
Erittäin pahasti hapettunut liitin tai tosi löysä.
-
Eli -09 ikäisessä autossa kyse lienee löysästä liittimestä, täytyypä käydä vielä läpi tarkemmin nuo sähkökeskuksen liittimet kun viikonloppuna tarkistin varasulakkeet.
-
Vähän tekniikkaongelmaaki n, sähkökeskus kärähti. Asiantuntijaa tarvitaan. Jääkaappi ei pelaa ajon aikana.
En tiedä miten muita kiinnostaa tai paremminkin ei ilmeisesti kiinnosta kun tätä kysymystä en ole tämän ongelman myötä nähnyt tässä ketjussa eli;
Missä tilanteessa tuo sähkökeskus kärähti, sähköverkkoon kytkettäessä vai ajon aikana vai eikö siitä ole havaintoa milloin tuo tapahtui ?
-
En tiedä miten muita kiinnostaa tai paremminkin ei ilmeisesti kiinnosta kun tätä kysymystä en ole tämän ongelman myötä nähnyt tässä ketjussa eli;
Missä tilanteessa tuo sähkökeskus kärähti, sähköverkkoon kytkettäessä vai ajon aikana vai eikö siitä ole havaintoa milloin tuo tapahtui ?
On tähän reakoitu ja Alanin kanssa sovittu korjauksestä, Käry on tullut 12 voltin käytöllä jääkaapissa, eli ajon aikana.
-
Laite on nyt irti, parempi kuva...
(http://karavaanari.org/kuvat/1403546136.jpg)
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1403546355.jpg)
-
Tuossahan on jääkaapille 20A:n sulake. Eikö se ollut palanut?
-
Ei. :(
-
Tuossahan on jääkaapille 20A:n sulake. Eikö se ollut palanut?
Ei sulake pala sen takia, että liittimessä on kontaktihäiriö vaan liitin kuumenee kuvan mukaisin seurauksin.
-
Ei sulake pala sen takia, että liittimessä on kontaktihäiriö vaan liitin kuumenee kuvan mukaisin seurauksin.
Asia selvä.
-
Eilen kokeilin EBL:n liittimet läpi tämän ketjun tuottaman huolen vuoksi ja kyllä ne tukevan tuntuisesti kiinni tuntuivat olevan mutta onko tämä Alanin auton sähköpääkeskus jo vaihdettu vai mitä sille on tehty ?
-
Eilen kokeilin EBL:n liittimet läpi tämän ketjun tuottaman huolen vuoksi ja kyllä ne tukevan tuntuisesti kiinni tuntuivat olevan mutta onko tämä Alanin auton sähköpääkeskus jo vaihdettu vai mitä sille on tehty ?
Se on minulla korjattavana ja ilmeisesti saan tänään osat siihen. Vaurio oli paha, mutta ei vakava eli tulee kuntoon. Thumb
-
No sehän on hyvä se että kuntoon saa ja vieläpä palstan kautta. Thumb
Alanille vielä sellainen kysymys, huomasitko ajon aikana tuota kärähtämistä millään lailla tai paremminkin huomasiko perhe siellä takana istuessaan ?
-
Kuten olen tainnut kertoa, niin käry oli tuntuva, mutta ei niin kova, että olisi ymmärtänyt heti sen tulevan sisältä. Luultiin, että jossain poltetaan jotain, kun ajettiin maaseudulla hitaalla tiellä.
Kysymyksen tarkoitus lienee, jotta voiko tuohon haveriin ennakolta varautua. Tuskinpa voi, muuten kuin kokeilemalla liittimet.
-------------
Se on minulla korjattavana ja ilmeisesti saan tänään osat siihen. Vaurio oli paha, mutta ei vakava eli tulee kuntoon. Thumb
Mukava kuulla. Thumb
-
Kuten olen tainnut kertoa, niin käry oli tuntuva, mutta ei niin kova, että olisi ymmärtänyt heti sen tulevan sisältä.
Kysymyksen tarkoitus lienee, jotta voiko tuohon haveriin ennakolta varautua. Tuskinpa voi, muuten kuin kokeilemalla liittimet.
Multa lienee jäänyt sitten matkakertomuksen joku ketju lukematta kun ei tuosta kärystä ole jäänyt mitään mieleen. Joo sitä varautumistahan minä tässä vähän peräänkuulutin mutta näköjään näiden laitteiden kanssa saa aina olla takajaloillaan että mitä ja mistä seuraavaksi.
-
Kyllä saa olla. Johonkin voi varautua etukäteenkin. Mulla on raikasvesipumppu olemassa varalla, eihän se voi ikuisuuksia kestää ja hajoaa tietenkin silloin, kun sitä käytetään. Jos ei ole varalaite mukana.
Tärkeää on, että tuntee autonsa. Keväällä otin irti vänkärin tuolin ja ekaa kertaa tutkin, että miten nämä sähköhommat on toteutettu. Aiheesta aion viisastua vielä lisää, kun laitetaan keskus paikoilleen.
Aamukahvisammion juotuani ja asiaa mietittyäni tuli mieleen, että osasyyllinen vahinkoon voi olla suhteellisen tiukasti mitoitetut/niputetut liittimien johdot. Kannattaa tutkia, onko niissä vetoa, jolloin kontakti voi heiketä.
Vaan reissuun kannattaa lähteä siitä huolimatta, että joskus sattuu vahinkoja.
-
Tuollainen kärähtäminen ei synny hetkessä, vaan siihe tarvitaan pitkä ajanjakso ja useita - ehkä talviakin väliin. Löysäksi liitos ei itsestään rupea, jokin ulkoinen vaikuttaja (tavarat, ihminen) voi aiheuttaa tapahtumaan. Oletuksena tietty, että liitin on alkujaan oikean kokoisena totetettu ja oikein asennettu/kiinnitetty (johdinnippu ei väännä liitosta) ..
Korroosio/hapettuminen lopulta tekee tuo viimeisen työn kun nuo messikiä/kuparia sisältävät puristusliittimet meltaantuvat ensimmäisissä "lämpökäsittelyissä" - kontaktipinta entisestään pienenee ja puristusvoima heikkenee.
Mitänkäkö ihaa tai muut voivat ennakoida vastaavaa; kun kaappi on ollut ½-1 h päällä, ajoa takana, yksinkertaisesti sormin käy tunnustelmassa liitintä ja johtimia sen juuressa (kuparijohtimet johtavat hyvin lämpöä) - jos tuntuvat selvästi (ei edes polttavasti) lämmenneiltä, tilannetta kannattaa tarkkailla. Jos ovat kuumia kannaattaa harkita avaamista, tarkistamista/puhdistamista ja rasvausta.. jos kuumenevat jo näppejä polttavan kuumiksi, tarvitaan jo korjaustoimia..
..
Tärkeää on, että tuntee autonsa.
..
Vaan reissuun kannattaa lähteä siitä huolimatta, että joskus sattuu vahinkoja.
Ehdottomasti - reissaaminen on aina riskinottoa tekniikankin kannalta. Voi toki varautua korjaamaan (ed. välineitä ja osaamista/tuntemista) - pelkällä lompsalla korjaamiseen en itse luottaisi.. valmiiksi viallisella edes lähtisi.
-
Rasvaamalla liittimet voi ennakoida viat vähäisemmiksi. Thumb
-
Rasvaamalla liittimet voi ennakoida viat vähäisemmiksi. Thumb
Mikäs on ammattilaisen suositus liitinrasvaksi!
Kiitos,
-
WD40 :-*
-
CRC 2-26 Elektro, ei ammattilainen suosittelee :)
-
Vuonna 2012 keskustelu kulki tuolla linjalla ...
http://karavaanari.org/index.php?topic=5705.0
-
JOtain liitinrasvaa, esim sellaista, jota myydään akun napoihin. Vaikka Biltemasta.
-
Jos ei mitään muuta ole niin ketjurasvakin käy. Rasva suojelee liitintä hapettumasta. Floorakin on parempaa kuin, ei mitään. ;)
-
Terve kaikille..
Tässä täysin märkäkorvakaravaana rinalkuna tuli sitten tapettua burstner :D kaikki pimeäksi ja kusi alleen... Muuta en tehnyt kuin painoin tuosta mustasta katkaisiasta asennota Ein asentoon Aus.. :o Onko se ehkä joku "tappo" kytkin??
Tietenkin oli töpseli seinässä...
-
Ei sen siitä pitäisi kuolla. Kytki on-off verkkovirralle.
-
Niijoo ja varaaja tyhjenee kun sähköt häviää.
-
Nyt sit on kaikki pimeenä ei mitään 12v toimintoja?
-
Laita se takasin alkuperäiseen asentoon.
-
Kyllä sitä on napsuteltu :D
-
Kyllä sitä on napsuteltu :D
Koitapas tutkailla löytyykö asunto-osan puolella vielä oma 12v on/off, josko olisi hypännyt tuossa napsutellessa päältä?
-
kuva
-
Koitapas tutkailla löytyykö asunto-osan puolella vielä oma 12v on/off, josko olisi hypännyt tuossa napsutellessa päältä?
Se onkin sit kovasti piilossa...Koittanu t kyllä etsiä kovasti sitä kadonnutta sulakerasiaa ;D
-
Jotenkin kummallisesti nuo sulakkeiden koot.. Edellisen omistajan jäljiltä. Voikohan olla oikeesti noin?
-
Ota töpseli pois. Odota minuutti kaksi ja paina se elektroblockin katkaisia "Batterie transchalter" asentoon "Ein" ja jätä se siihen asentoon. Mene sinne boilerin tai missä se sun pakkaskytkin onkin, ja nykäse siittä tapista se venttiili kiinni. Esim tuon näköinen. Vedä punaisesta nupista ylöspäin.
http://www.mlcaravan.fi/kauppa/images/72108_1302_604.jpg
Pistä auto käyntiin ja kokeile tuleeko virrat sieltä ohjauspaneelista. Jos tulee, sammuta auto. Täytä vesisäiliö, kytke auto verkkoon ja avaa ensin kylmävesihanat että vesi alkaa kulkea pussahtelematta (ilmat poistuu) putkistossa.
Sitten jos sulla on sähkönen vesihuuhtelu wc pöntössä paina nappia että huuhtelu toimii.Seuraavaksi avaa vesihanan kuumavesi puoli ja laske niin kauan että pussahtelu loppuu (ilma poistuu) Tarkasta vesimäärä ja lisää säiliö täyteen. Lukitse vesisäiliön korkki.
Jos jokin laite ei toimi, tarkista electroblockin sulakkeet
Interenal ladegerät = akkulataaja
Pumpe = vesipumppu
Kuhlschrank = jääkaappi
Heitzung = lämmitin
Jne.
http://www.apuljackengineering.co.uk/images/EBL%2099%20front%20panel.gif
Siellä on myös automaattisulakebok si joka voi olla lauennut
Tarkista että on viritetty.
Luultavasti kaapissa lähellä verkkovirta rasiaa.Ja esim. voi olla tän näkönen..
http://www.matkailuvaunut.fi/image/cache/catalog/tuotteet/AUTOMAATTISULAKE_10A_415V__HIDAS_3203015_05912-800x600.jpg
Jos virrat ei tule vieläkään tarkista pistokkeiden kiinnitys elecktroblocin jakokeskukseen alkaen kolminapaisesta tietokone verkkovirta kaapelista."Netz".
Jos verkkovirta toimii mutta akkuvirta ei tarkasta akkujen pääsulakkeet, jotka voivat esim. sijaita vapaa-ajan akkujen läheisyydessä olevissa mustissa pitkulaisissa rasioissa. Sulake voi olla pelkkä litteä suikale kahden mutterin välissä. Tai sitten perinteinen autosulakkeen näköinen. Kuitenkin jos olet katkaissut päävirran vahingossa katkaisijasta, sulakkeiden kyllä pitäisi kaikkien olla ehyet.
-
Vaiha nyt ekana noi sulakkeet oikein.
-
Komppaan tarkkaisimäisiä! yksi 10ah sulake 25ah tilalla todnäk pimiä,
-
Sulakkeet laitettu oikein... ei mitään ei sit mitään ....rikki on :'( Erikoista et kaikki pimeenä...
Ei edes käynnissä mitään toimintoja..
-
Sulla on jossakin joku n. 50a sulake mykkä. Hupi-akun lähellä?
-
Kaikki sulakkeet ehjiä..
Mites onko normaalia jos kummankin akun navat irti mut 230v töpseli kytketty tulee 12v virta vielä ajotilaan???
-
Korjattu tilalle Thumb nyt toimii :D
-
On tää palsta kyl hyvä Thumb Nyt vaihdetaan rappunen.. Se taas onkin eri puolen juttuja.