Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: jamppu76 - 3.06.2014 kello on 22:38

Otsikko: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 3.06.2014 kello on 22:38
nyt haluais pappatunturin taakse peräkärryn. Maktaako siihen olla jonkin moisii vaatimuksii minkä lainen se kärry olla pitäis
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Humoristi - 3.06.2014 kello on 22:51
itse suunnitelin kans aikoinaan että vanhoista maitokärryistä ois tehny mutta jäi suunnittelu asteelle  ::)
renkaat piti olla mopon tai vastaavan renkaat että ei ihan mitkään pikku pyörät käyny muistelisin  ::)

tämmönen löyty tuolta
Lainaus
Moottoripyörään, mopoon, kolmipyörään, nelipyörään ja kevyeen nelipyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Moottoripyörään kytkettävän perävaunun leveys saa olla enintään 1,25 metriä. Perävaunussa pitää olla kutakin pyörää varten tarkoituksenmukaise t roiskesuojat. Kytkettäessä perävaunu moottoripyörään on moottoripyörän rekisterikilpi siirrettävä perävaunun taakse.
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Humoristi - 3.06.2014 kello on 22:53
renkaiden suhteen voin olla myös väärässä mutta itse en kovin heikkoja laittas

tässä mallia
http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1678451 (http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1678451)

http://www.kuvakuja.fi/node/45225#!photo_45298 (http://www.kuvakuja.fi/node/45225#!photo_45298)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 3.06.2014 kello on 23:08
ei pahannäköinen olis jos tekis 40L maitotonkasta. isoilla pyörillä aattelin kin sen värkätä
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 4.06.2014 kello on 08:31
Entäs fillarin lasten kuljetus kärry.  :)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: HiTec - 4.06.2014 kello on 08:58
Alle metrin leveässä riittää 1x kolmioheijastin + jarruvalo, mutta leveämmässä tulee olla 2x kolmio + täydelliset takavalot. Ja tosiaan jos mopon oma kilpi peittyy, niin sitten sekin + rek.valo. Kats.konttorilta voi tilata mopon kilvestä myös kaksoiskappaleen tätä käyttöä varten, niin ei tartte sitä kilpeä siirrellä mopon ja kärryn välillä. Ja kärryn kokonaismassa kun ei saa ylittää 50% mopon omasta massasta, niin aika kevyeksi tuo hyötykuorma jää kun ne renkaatkin painaa jo jonkin verran => moottoripyörään on kehitetty 1-renkainen peräkärry hyötykuorman maksimoimiseksi :o

(http://www.mono-trail.co.uk/trailers/tourmax/images/harley-davidson-2/harley-davidson-motorcycle-trailer-2.jpg)

Ja siellähän se perässä tulee, kun se kytketään pyörään ristikkonivelellä, ei perinteisellä vetokuulalla Thumb

(http://www.quosig.com/pc800/uni-go/starbug1_newzealand_sold/Hitch/Hitch_Cleat_Joint.JPG)

Huomattavaa on että sen paremmin kärryllä kuin "vetokoukullakaan" ei tartte kats.konttorin virkailijoita vaivata = omavalmiste = OK :D
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 4.06.2014 kello on 12:38
Ei siihen kärryyn paljoo painnoo tuliskaan. Esim teltta, makupussi 1-2, retki patja 1-2,
ja pientä pustavaa esim rillimakkara paketti
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Rauzi - 4.06.2014 kello on 17:32
Kysäseppä konttorilta Jamppu, mä just olin muuttamassa prätkän ajoneuvoluokkaa L3 sesta L4 luokkaan, mutta onneks konttorilla katsastussetä sanoi että eikä, pannaan vaan otteeseen lisätietona vaihtoehtoinen ajoneuvoluokka että käy sivuvaunun kanssa tai ilman sitä.

Yleensä konttorilla on kätevin tieto mitä tehdä. Mutta jos tarttee käydä konttorilla, käy sen saman ukon juttusilla. Käytännöt vaihtelee.
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Oulaa - 4.06.2014 kello on 20:29


(http://karavaanari.org/kuvat/1401902719.jpg)
tuossa mun eka versio,Bilteman pikkuboksista



(http://karavaanari.org/kuvat/1401902755.jpg)
toi oli vähän turhan painava  :o



(http://karavaanari.org/kuvat/1401902818.jpg)

Heinemann oli kätevä ja siihen jäi melkein 100 kg kantavuuttakin

mutta aloitus oli pappatunskan kärry ,joo  :-X :-X
yllättävän painavakin kärry kulkee tosi helposti mukana
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: HiTec - 5.06.2014 kello on 09:37
mutta aloitus oli pappatunskan kärry ,joo  :-X :-X
yllättävän painavakin kärry kulkee tosi helposti mukana

Siinäpä se. Tuna itse painaa pattiarallaa 100kg, joten siihen saa laittaa kokonaismassaltaan 50kg nyytin perään. Tuosta kun vähennetään 10kg/rengas + akseli ja 20kg runkoon, niin sulle jää "valtaisat" 10kg hyötykuormaa, jee jee :-X
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2014 kello on 10:27
Siinäpä se. Tuna itse painaa pattiarallaa 100kg, joten siihen saa laittaa kokonaismassaltaan 50kg nyytin perään. Tuosta kun vähennetään 10kg/rengas + akseli ja 20kg runkoon, niin sulle jää "valtaisat" 10kg hyötykuormaa, jee jee :-X

On sulla kovat varmuuskertoimet!   :laugh:
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 5.06.2014 kello on 13:19
eilenkun punnittin papitsun niin painoi 50kg. vaakana käytin henkilö vaakaa sellanen jousimalli. voi olla et vaakakaan ei oikeen näyttänut oikein vaik kiersin sen nolliin
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: HiTec - 5.06.2014 kello on 14:19
eilenkun punnittin papitsun niin painoi 50kg.

No siinähän sulla on sitten tavoitetta saada aikaiseksi peräkärry, joka lasteineen painaa max. 25kg :o
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 5.06.2014 kello on 15:14
No siinähän sulla on sitten tavoitetta saada aikaiseksi peräkärry, joka lasteineen painaa max. 25kg :o

jep taijan unohtaa koko homman ton kärryn suhteen. tai tuskin sitä kärryy kukaan maantiellä punnitse :(
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: "Masi" - 5.06.2014 kello on 15:26
Kyllä se normi maitokärri kestää niillä normi renkailla.
Ottaa rälläkän ja kaventaa.
Käy hakemassa vetokuulan ja kidan motonetistä.
Painoa tulee alle 20 kg.
Ja eikun matkailemaan.
Vai tukkiako ajattelit kuskat jos jykevämpi pitää olla ?
Vai kulkeeko se tunturi yli 80 km/h ?
Silloin alkaa loppua noista kärrin pyöristä ominaisuudet.

Eikun värkäilyn iloa, ei mssään taapuksessa luovutusta!!! ;)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: jamppu76 - 5.06.2014 kello on 15:34
mopedi on vanhempi kuin minä niin ei sillä kaahata. olisko 50-55 km/h en ol sitäkään raaskinut ottaa vielä kun kone käytiin kokonaan läpitte ja kaikki uusittiin mitkä oli mahollista ja sai vielä hankittua :)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: HiTec - 5.06.2014 kello on 15:44
Vai kulkeeko se tunturi yli 80 km/h ?
Silloin alkaa loppua noista kärrin pyöristä ominaisuudet.

Maitokärry on jousittamaton => laki leikkaa nopeuden max 60km/h :D Eikä sitä jousitettuakaan saa yli 80km/h nyppiä :-X

Vaan renkaiden suhteen laki määrittelee tieliikennekäyttöön hyväksytyt, enkä oikein usko että maitokärryn renkaista moista merkintää löytyy ::)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Rölli - 5.06.2014 kello on 15:46
aikanaan suomess mopon maksimipaino oli 50kg, joten toi punnitus voi hyvinni pittää paikkaansa Thumb
va elä masennu tee ikäkaudelle sopiva kärrri juurikin esm maitorattaista eii niihi kukaan tien päällä puutu.. ja jos haluu ettei vaikuta juurikaan ajoon ni kuula taka svingin jatkoksija kuulaks riittää pienempikin ku auton 50mm:nen
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: "Masi" - 5.06.2014 kello on 16:33
Maitokärry on jousittamaton => laki leikkaa nopeuden max 60km/h :D Eikä sitä jousitettuakaan saa yli 80km/h nyppiä :-X

Vaan renkaiden suhteen laki määrittelee tieliikennekäyttöön hyväksytyt, enkä oikein usko että maitokärryn renkaista moista merkintää löytyy ::)

Sitte mää oo ajellu pitkin ja poikittain euroopaa laittomalla vehkeellä, kun on pyörä ja siinä normi renkaat ja peräkärrikin perässä.
Siinäi normi kummit. ;)
 Tuossa mallia tekijälle, on ehdat peräkärri renkaat sillä samoilla renkailla saa myös auton perään kärrin jota saa vedellä täällä 120 km/h kun ei ole jarruja. http://www.itek-webwinkel.be/gokart-aanhangwagen.html
tuossa pikkaisen kevyempi malli, mutta edelleen saa liikkua tiellä.http://www.itek-webwinkel.be/fiets-transportwagen.html

Ja tämmöinen minulla on fillariin.http://www.itek-webwinkel.be/fietskar-x-tract-honden-t-10-grijs-zwart.html

Ei ole saksan politzei, ei belgia politie eikä ranskan gendarme puuttunut hulvattomaan menoon julkisilla teillä. ;) 
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: "Masi" - 5.06.2014 kello on 16:42
Tämä ei liene laillinen, mutta kun mopon pudottaa pois niin on.

(http://karavaanari.org/kuvat/1401975714.jpg)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Aakku - 5.06.2014 kello on 19:37
Off-Topic:
Hieman asian vierestä...
Miksiköhän Euroopassa suositaan sellaisia pieniä perävaunuja, joilla ei nyt oikeastaan saa mitään isompaa kuljetettua?
Tällaisia oli vähän joka rautakaupan pihassa ja liikenteessäkin. Suomessa sellaisia pieniä ei myydä varmaan missään.

(http://karavaanari.org/kuvat/1401986037.jpg)
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2014 kello on 21:46
Off-Topic:
Hieman asian vierestä...
Miksiköhän Euroopassa suositaan sellaisia pieniä perävaunuja, joilla ei nyt oikeastaan saa mitään isompaa kuljetettua?
Tällaisia oli vähän joka rautakaupan pihassa ja liikenteessäkin. Suomessa sellaisia pieniä ei myydä varmaan missään.

Kyllä niillä pikkuauton perässä matkatavarat kulkee ja vähän isommankin, jos kabiini on penkkejä täynnä.
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Aakku - 5.06.2014 kello on 21:56
Kyllä niillä pikkuauton perässä matkatavarat kulkee ja vähän isommankin, jos kabiini on penkkejä täynnä.
Niin niin, kulkee kyllä..
Minusta tuollainen sopisi kylläkin vain Sätkän perään. Ihmettelin jo aikaisemminkin moisen suosiota. Liekö siihen joku juridinen syy?
Tuollainen pieni kärry on aika toivoton esimerkiksi levytavaran, lautojen, ym. kuljetukseen. Elikä siis sellaisen tavaran kuskaamiseen, johon oikeasti kärryä voisi tarvita. No joku Jukkapalmu siihen voisi pystyyn sopia.
Lisäksi aika viheliäinen peruuttaa, kun koko kärryä ei näy takaa sen kapeuden takia.
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: Oulaa - 5.06.2014 kello on 22:00
(http://karavaanari.org/kuvat/1401994685.jpg)

piti jo aijemmin sanua notta
vuoskausia ajelivat Keuruun varuskunnassa postilähetin mopolla postia tuollaisella peräkärryllä

siihen sai vaihdella vanteita ja tuo kytkentänivel ei kestänyt
on se kummaa kun varusmiehistä oli kyse  :o
tais joskus kuormaussäännöt olla hukassa poijilla


tuommoinen on TORILLA (http://m.tori.fi/vi/12355887.htm) myynnissä ,siittähän se tulee helposti sulle kärry

kyllähän Suomessakin myydää noita  pieniä kärryjä (http://www.ylikorpi.fi/erde.htm) rekisteröitäväksiki n
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: "Masi" - 5.06.2014 kello on 22:31
Niin niin, kulkee kyllä..
Minusta tuollainen sopisi kylläkin vain Sätkän perään. Ihmettelin jo aikaisemminkin moisen suosiota. Liekö siihen joku juridinen syy?
Tuollainen pieni kärry on aika toivoton esimerkiksi levytavaran, lautojen, ym. kuljetukseen. Elikä siis sellaisen tavaran kuskaamiseen, johon oikeasti kärryä voisi tarvita. No joku Jukkapalmu siihen voisi pystyyn sopia.
Lisäksi aika viheliäinen peruuttaa, kun koko kärryä ei näy takaa sen kapeuden takia.
Suurimmassa osassa länsi-euroopan maita saa noita pikkukärrejä vetää sitä nopeutta kuin merkki näyttää.
Ja pieni kärry mahtuu pieneen tilaan, mutta vie paljon tavaraa. Levyille on saatavissa teline kärri laitojen päälle.
Siinäpä ne tärkeimmät syyt.
Otsikko: Vs: mopon perä kärry
Kirjoitti: HiTec - 6.06.2014 kello on 08:51
Lisäksi aika viheliäinen peruuttaa, kun koko kärryä ei näy takaa sen kapeuden takia.

Ja ennen kaikkea aisan "akseliväli" vs. auton oma akseliväli on just päinvastoin kuin pitäisi => kärry kun lähtee menemään linkkuun, niin sen oikaisemiseen ei auton kääntely ihan helpolla enää autakaan. Tähän kun lisätään kärryn kapeus ja lyhyt aisa, niin peruuttamisen yhtälö ei kun surkenee ja urakalla :-\