Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JJJ - 31.05.2014 kello on 21:27

Otsikko: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JJJ - 31.05.2014 kello on 21:27
Avasin uuden aiheen koska en löytänyt muuta kuin "traktoreille" keskittyneen huoltoaiheen.

Useamman eri rottosen omistajana olen alkanut kiinnittää entistä enemmän  huomiota siihen mitä noiden kotteroiden huoltaminen maksaa ja missä se kannattaa teettää. Tietenkin näppäräsormiset joilla on paikka ja aikaa voivat huollot tehdä itsekin. Uudemmissa autoissa vaan tarvitaan kaikenmaailman spesiaalityökalua ja testeriä jotta homman saisi tehtyä kunnolla. Päivät kun noiden romujen kanssa touhuu niin ei kyllä riitä intoa alkaa ylimääräistä ropata.
Tässä on kovasti ollut Vokkeloa huollettua ja huomannut että kyseisen merkin takuuehdot ovat kamalat ja huoltohinnat hävyttömän korkeat. Vaikka auto ei kuulu mihinkään premium-ryhmään niin mersut ja volvot ovat paljon halvempia huoltaa. Kustannukset ovat olleet n. 400€/10 000 km.
Omana mielipiteenä on ettei tämän merkin autoa kannata edes ostaa.

Möhkön tilanne taas on, että kun toukokuussa syttyy huoltovalo 2000 km service ja soitat merkkihuoltoon niin toivottavat juhannuksen jälkeen tervetulleeksi ja kehoittavat kysymään josko Turusta tai Tampereelta löytyisi aika nopeammin. En viitsinyt edes soittaa koska +2000 € huolto on seuraavaksi edessä ja anomalla pitää aikoja kysellä. Eipä siinä merkkihuoltoon kun pääsee niin palvelu on kyllä laskunkin odottamalla tasolla. Jonot ovat vain mahdottomia.
Hypätään seuraavaan aiheeseen, eli hermot meni (vaikka ne kuulemma leikattu kitarisojen yhteydessä pois -70 luvulla) ja netti käyttöön. Soitin seuraavaan firmaan http://www.carmus.ee/ (http://www.carmus.ee/) eilen ja toivottivat tervetulleeksi jo keskiviikkona. Huoltoon on merkitty ajaksi 8,5 h ja paikanpäälle pääsen vasta n. klo 10.30. Lupasivat sen kuitenkin tehdä päivässä joten klo 22.30 lautalla takaisin Helsinkiin. Noudattavat virallista huolto-ohjelmaa mutta hinta on tonnin halvempi kuin täällä.
Matkalippurahat saan takaisin jo kaljan tuonnilla. Ainoa vaiva on tuo 2 h/ sivu laivassa istuminen.
Mitenkäs muut, oletteko miettineet auton huollattamista Viron puolella ? Periaatteessahan merkkiliikkeissä voi suorittaa takuuajan huollotkin. Ei pitäisi olla takuunasioiden suhteen kenelläkään mitään sanomista.
Taidan itse siirtää kaikki kotteroni etelä-helsinkiläisten huollettavaksi.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: K.E.V - 31.05.2014 kello on 21:44
VW.t hesassa hoitelee
http://aallonauto.com/
Heillä ihan pc yhteydet tehtaalle.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Weicco - 31.05.2014 kello on 21:52
Mersut huoltaa Viron "veho" Silberauto (http://www.silberauto.ee/mercedes-benz/?a=page&page=4a37404780ae9521c324f). Hinta noin 1/2 Vehon hinnasta ja ajan saa nopeasti.
(http://www.silberauto.ee/mercedes-benz/?http://admin.silberauto.ee/mercedes-benz/index.php/a=picture&thumb=&id=4a5450a51b31824a50807)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JeanS - 31.05.2014 kello on 21:53
Ford:in merkkihuoltoihin olin tyytyväinen. Hinta oli edullinen ja työnlaatukin oli hyvää.
Hyundain osalta tilanne olikin sitten ihan toinen. Olen onnistunnut löytämään vain toinen toistaan huonompia huoltopaikkoja. Esimerkkinä mainittakoon, että kerran autoa huollosta haettaessa se ei käynnistynnyt, koska se oli vissiin seissyt valot päällä päivän huollon pihassa ja akku oli tyhjä. Toisen kerran raitis ilmasuodattimen luukku oli jätetty auki ja puhaltimen ilmat karkasivat apukuskin jalkatilaan. Eräällä kerralla ajovalon umpiota oli naarmutettu huollon yhteydessä, oli varmaan haalarin taskusta työkalut raapineet.
Toisessa huollossa diagnosoitiin dieselpumpun vuoto väärin ja vaihdettiin vääräosa, jota odotin kaksiviikkoa. Kun sitten dieseliä vuotavalla autolla ajoin kolmannen kerran huoltoon, niin asentaja sanoi suoraan että eivät he osaa dieseleitä korjata.
Eräällä kerralla ajelin kuukauden vuokraautolla, kun olivat huollossa räjäyttäneet öljytynnyrin autonpäälle. Sisusta pesun ja ruostesuojauksen tarkastuksen sain voimakkaalla keskustelulla hoidettua (öljyä oli valunnut penkille, ja jokaikiseen rakoon mihin sitä vain voi mennä, kun katolta aletaan kaatamaan). Kyseinen huoltoliike yritti vielä peitellä jälkensä, eikä kertonnut vahingosta kun hain auton huollosta.

Mainittakoon vielä, että mikään näistä liikkeistä ei ole mitään nyrkkipajoja, vaan ihan valtuutettuja huoltoja.

Kaikkien toinen toistaan huonompien kokemusten ja kalliiden hintojen myötä olenkin päätynyt huoltamaan autoni ihan itse. Teetän vain tarvittaessa tietyt täsmätyöt jossain huollossa. Näin säästyy rahaa ja hermoja.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JJJ - 31.05.2014 kello on 22:15
JeanS:n kanssa Fordien huoltojen osalta samaa mieltä. Muutenkin luotto kyseiseen merkkiin nousemassa koko ajan. Vanha sanonta "Ford ei ole auto eikä piika ihminen" ei pidä kyllä paikkaansa. Olen tässä kaikenmaailman merkkejä koko ajan vaihdellut ja oikein kaiholla muistelen Voortteja. Huollot ovat todellakin edullisia, alle puolet siitä mitä vokkeloon maksaa. Voisipa sanoa, että niin edullisia ettei Viron reissullakaan pääse säästöjä tekemään. Useiden muiden merkkien kohdalla on toinen tilanne. Montaa merkkia, kuten Hyundaita, myydään mahtavalla takuueduilla, mutta huollot kalliita, niihin ei saa aikaa ja kaikenlisäksi mitään ei saada korjattua.

KV:n vinkki aallon autosta ei ehkä minun vokkeloni kohdalla toimi koska kyseessä on taksiliikenteessä oleva auto ja siinä myyjäliikkeen, nimikkoasentajan ja helvetin huonojen takuuehtojen välillä on jonkinlainen symbioosi. Joitakin ei takuuseen meneviä asioita voi välillä saada takuuseen, sekä akuutissa tilanteessa välitön palvelu jos tilanne vaatii. Tämän edellytyksenä tietysti on sikahintaisten huoltojen maksaminen juuri siinä liikkeessä mistä auto on hankittu.

Weke, oletko käyttänyt autoasi tuolla huollossa ?
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: ipe - 31.05.2014 kello on 22:15
minä huollan kaikki vehkeet itte, aikoinaa ku nykysen auton ostin siinä oli vielä tehtaan takuu voimassa joten käytin marmorilla, maksoi omilla öljyillä yli 500e (ilman omia öljyjä oli ollu pari sataa kalliimpi viel). Sen koommin en ole liikkeessä huollattanut, miks maksaa siitä toiselle minkä voi tehdä itsekkin.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Weicco - 1.06.2014 kello on 07:50
Weke, oletko käyttänyt autoasi tuolla huollossa ?
En kerennyt käyttämään, kun vaihtui tuohon Volvoon. Soitin sinne kun kysyin seuraavaa tulevaa huoltoa MLään. Palvelun sai suomenkielellä.
Ennen soittoa pyysin vielä Spllä tarjouksen.
Lainaus
Tere!
Perushuolto maksaa noin 450 €


Lugupidamisega

Peeter Prillop
Kliendinõustaja (teenindus) / Customer Advisor

Järve esindus / Järve dealership
Järvevana tee 11, 11314 Tallinn, Estonia
––––––––––––––––
Tel +372 626 6003, GSM +372 626 6003
Fax +372 626 6066
E-mail Peeter.Prillop@silberauto.ee, teenindus.jarve@silberauto.ee
www.silberauto.ee

AS Silberauto Eesti, Peterburi tee 50a, Tallinn
Reg. nr. 10284932, VAT nr. EE100054752
IBAN EE3410 10022005071002 (SEB Pank), EE512200 221011764554 (Swedbank)

Veholla sama huolto noin 900€.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: RR - 1.06.2014 kello on 09:20
Fordin laatua en menis kehumaan, tosin kokemusta vaan yhdestä transitista vm 2001. Vikoja on ja ne on semmosia mitä ei muissa ole edes ollut, öljynpaineanturi vuoti öljyä, ajovaloumpio oli sulanut niin meni uusiksi.

Pikkuvikoja on melkein koko ajan ja esimerkiksi ohjaustehostimen hihnan  vaihto on tehty ihan liian vaikeaksi.

Mutta jo muiden mainitsemista syistä teen kaiken mahdollisen itse. Sprintteriin kun vaihdoin eteen levyt ja palat säästin noin 300 ja työ kesti noin 1,5 tuntia. Osat oli samoja mitä ne käyttäis siellä Raskoneella. Eihän noissa hinnoissa ole enää mitään tolkkua, nosturilla ja paineilmatyökaluill a ton homman tekis alle tunnissa.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: cossuesco - 1.06.2014 kello on 09:29
Fordin laatua en menis kehumaan, tosin kokemusta vaan yhdestä transitista vm 2001. Vikoja on ja ne on semmosia mitä ei muissa ole edes ollut, öljynpaineanturi vuoti öljyä, ajovaloumpio oli sulanut niin meni uusiksi.

Pikkuvikoja on melkein koko ajan ja esimerkiksi ohjaustehostimen hihnan  vaihto on tehty ihan liian vaikeaksi.

Mutta jo muiden mainitsemista syistä teen kaiken mahdollisen itse. Sprintteriin kun vaihdoin eteen levyt ja palat säästin noin 300 ja työ kesti noin 1,5 tuntia. Osat oli samoja mitä ne käyttäis siellä Raskoneella. Eihän noissa hinnoissa ole enää mitään tolkkua, nosturilla ja paineilmatyökaluill a ton homman tekis alle tunnissa.
Ei taida olla helpompaa muissakaan etuvetoisissa, eikös tuossa ole jo stretch-hihna?
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Aakku - 1.06.2014 kello on 10:14
Mulla on peukalo keskellä kämmentä...

Onneksi näin autoharrastelun kautta on vahva tukiverkko. Merkkikerholaisena ja miksei muutenkin minulla on mahdollisuus tehdä oikeassa merkkikorjaamossa huollot ja korjaukset hyvän ammattilaisen kanssa.
Työ on mielestäni paljon laadukkaampaa, kuin isoissa maahantuojan huolloissa. Ainakin tiedän ja opin itsekin autoistani paljon.
Hinnatkin ovat edullisemmasta päästä, kun on itsekin välillä apupoikana.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Yrjö - 1.06.2014 kello on 12:23
  Ite yritetään pärjätä. ;D ;D
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 1.06.2014 kello on 12:26
Onneksi vanhin poika on autonasentaja ;)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: koponen843 - 1.06.2014 kello on 13:10
lapsuuden kaveri huoltanut kaikki ne 500 e kotterot jotka olen omistanut...ja nyt tuota arvokkaampaa tupa-autoa, ikinä en ole muiden palveluita käyttänyt syystä että kaveri on pätevä ja tietää mitä tekee eikä mene siitä mistä aita on matalin  :)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: jorma - 1.06.2014 kello on 13:48
Ketjun aloittajan tavoin monenmerkkisten ropposten huoltoa on matkanvarrella tarvittu.Ylivoimais esti kaikilla mittareilla mitattuna ykkönen on ollut Toytan ja citroenin huollattaminen Alavudella Sepänmaan korjaamolla merkkihuollossa. Olihan korjaamon omistaja toki maailmanmestari useaan otteeseen Toutan järjestämässä asentaja mestaruus kisassa. Volvon merkkihuollossa/takuissa paljon epäselvyyksiä. No Seinäjoella on onneksi Volvo asiantunteva huolto yksityisellä.Foorum ilta tutuksi tullut  "Miksu" auttaa aina. Lisäksi siellä on toinenkin yksityinen, joka pystyy ohjelmoinnitkin hoitelemaan. Luulenkin että seuraavaan autonvaihtoon vaikuttaa se, että omasta kylästä löytyy hyvä, tässätapauksessa loistava huolto. Turha ajella 50km. edestakaisin jos on mahdollista lähempänä hommat hoitaa.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 1.06.2014 kello on 15:00
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288695509666.html
Tämmöstä tutkimusta nyt..
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Aakku - 1.06.2014 kello on 15:18
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288695509666.html
Tämmöstä tutkimusta nyt..
Joo Cadillakki ja Buikki pärjäs hyvin...
Pitäiskös hommata jompi kumpi noista.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JJJ - 2.06.2014 kello on 00:11
minä huollan kaikki vehkeet itte, aikoinaa ku nykysen auton ostin siinä oli vielä tehtaan takuu voimassa joten käytin marmorilla, maksoi omilla öljyillä yli 500e (ilman omia öljyjä oli ollu pari sataa kalliimpi viel). Sen koommin en ole liikkeessä huollattanut, miks maksaa siitä toiselle minkä voi tehdä itsekkin.
Kuinka kattavaan huoltoon omat evääsi riittävät?  Uudehkossa audissa on tekniikka jo sitä luokkaa että testeriä tarvitsee moniin asioihin. Toki öljyt ja suodattimet, mutta eikö huoltovalon nollaamiseenkin tarvitse "vag-com" vai mikä se nyt oli. Kuuden kympin välein pitäisi laatikkoöljytkin vaihtaa? S-tronicissa voi tosin olla huomattavasti pidempi vaihtovälikin.
Oma kanta on, että jos ei autolle nosturipaikkaa ole niin antaa muiden tehdä. Merkkihuoltojen kustannuksia saa toki laskettua viemällä öljyt, jarrupalat/levyt ja muita kuluvia osia mukanaan. Itseasiassa sillä tavalla säästöä voi tulla hyvinkin paljon. Viime huollossa jarrulevyjen paksuuskin oli kuulemma alarajalla vaikka ihan hyviltä ne minun mielestäni näytti. Toisaalta oletan aina että seuraavan huoltovälin pääsen jarrupaloilla jne. jolloin ne ehkä vaihdetaan liian aikaisin. Pitäisi hakea tarvikeosat aina valmiiksi ja tunkea ne mukaan autoon huoltoon mennessä, ja tarpeen niin vaatiessa suorittaa vaihto.
Sellainen yleinen tuntuma minulle on tullut että huoltojen hinnat olisivat viime vuosina nousseet reilusti. Sama koskee korjauskustannuksia . Takuuehdot heikkenee jatkuvasti ja ns."kuluvia osia" jää takuun ulkopuolelle enemmän ja enemmän.
Liikkeet kauppaavar jatkotakuita esim. Ford protect joka kattaa 5 v/100 000 km. Normaalitakuu fordissa on valinnsn mukaan 2v/ilman kilometirajaa tai 3v/100 000 km. Tämä jatkotakuu ei ole täystakuu vaan kattaa mm. voimansiirtolinjan ja moottorin (tuskin apulaitteita?). Tänä päivänä voidaan olettaa että huolto-ohjelman mukaan huolletun auton pitää kestää 100 000 km. Jos vaihteisto tai moottori hajoaa niin mennään selkeästi valmistajan virhevastuun alueelle jolloin tehtaan se on korjautettava omaan piikkiin kuitenkin.

Monet merkit, kuten hyundai, kia myöntävät hyvinkin pitkiä takuita. Kilometrit ovat kuitenkin rajattu. Pitkän takuun kattamiseksi on sitten keksitty kalliit huollot. Ottavat siinä lisätakuun ottamat kustannukset moneen kertaan takaisin.

Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JJJ - 2.06.2014 kello on 00:22
lapsuuden kaveri huoltanut kaikki ne 500 e kotterot jotka olen omistanut...ja nyt tuota arvokkaampaa tupa-autoa, ikinä en ole muiden palveluita käyttänyt syystä että kaveri on pätevä ja tietää mitä tekee eikä mene siitä mistä aita on matalin  :)
Tuo on oikeasti fiksu linja. Voisi ajatella että kun halvoilla autoilla ajelee niin pelkästään uudemman huollon hinnalla voi päivittää pelin toiseen. Jos jotakin isompaa hajoaaniin ei muuta kuin kuusankoskelle.

Loppupelissä vaikea pähkinä ratkottavaksi. Uusi maksaa paljon, arvo tippuu nopeasi, huoltaminen kallista mutta turvallista kulkemista takuun myötä.
Ostamalla vanhemman premiumin (mb,volvo,bmw,audi jne.) muutaman vuoden vanhana. Takuu ohi, huollattaminen halvempaa tai huollon suorittaa itse. Ongelms vain siinä, että jos nyt käy se huono tuuri moottorin tai vaihdelaatikon kanssa niin lasku voi olla sitä luokkaa ettei normaalituloisen takamus kertakaikkiaan kestä remontin hintaa. Mikäli autosta on vielä velkaa niin tilanne voi olla kestämätön.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: ose - 2.06.2014 kello on 06:43
Huoltovalon saa nollautettua 10-20 eurolla. Vaihdan öljyt suodattimineen itse 15-20 tkm välein. Moottorin ilmansuodatin 30 tkm välein (joka toisen öljynvaihdon yhteydessä), samoin polttoainesuodatin ja sisäilmasuodatin. Jarrupalat ja levyt noin 120 tkm. Jarrulevyjen ja palojen kunto on hyvä todeta syksyisin ja keväisin renkaidenvaihdon yhteydessä. Mitä muuta nykyauto oikein kaipaa? jakohihnan vaihtoa 120 tkm tai 4 v välein jonka teetän muilla. Testeriä en ole kaivannut kun ei ole palavia vikavaloja ollut. Auto -08 Fiat Bravo Multijet, mittarissa nyt 162 000 km.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: ihaa - 2.06.2014 kello on 06:49
Aikoinaan eli perheettömänä tuli itse huollettua autoja niin paljon kuin vain itse pystyi mutta nykyisin kuten JJJ mainitsi että se mihin tarvitsee nosturia niin tulee teetettyä sitten vakipajalla, Ducato ei viitsi Fiatin marmoripalatsiin viedä ihan vähästä...reilut 1500 euroa isomman huollon hinta: kaikki hihnat + vesipumppu ja nesteiden vaihto...tuo tuntui suolaiselta varsinkin kun tuosta närkästyneenä vertailin Fiatin alkuperäishintoja tarvikehintoihin joiden myötä tuo huolto olisi jäänyt puoleen tuolla vakipajallani.

Ducatossa jo pelkkä öljynvaihtokin on saatu tehtyä perin hankalaksi teeseitsemiehen kannalta, pohjamuovin takia auto pitäisi saada lähes puolen metrin korkeuteen jotta sen saa käännettyä pois edestä ja sitten tuo samainen huolto perheen henkilöautoissakin, öljynsuodattimet ovat pelkkiä paperisuodattimia jotka vaihdetaan kupin sisälle...ei sellaista enää viitsi tehdä omalla pihalla, mutta pienet huoltotoimenpiteet jotka voi tehdä ilman nosturia tulee tehtyä jos vaan työkalut löytyy siihen ja ei vaadi mitään erikoislaitteita, mukavaa ajanvietettähän se vaan on ja mukavaa ajankulua poikien kanssa jahka ne tuosta vielä innostuvat mukaan.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 2.06.2014 kello on 12:33
Toki öljyt ja suodattimet, mutta eikö huoltovalon nollaamiseenkin tarvitse "vag-com" vai mikä se nyt oli.

Muistele siinäkin Voortia: Virta päälle ja sitten poljetaan jarrua ja kaasua, kunnes vehje ilmoittaa, että öljynvaihto tehty.   8)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: ipe - 2.06.2014 kello on 12:57
Kuinka kattavaan huoltoon omat evääsi riittävät?  Uudehkossa audissa on tekniikka jo sitä luokkaa että testeriä tarvitsee moniin asioihin. Toki öljyt ja suodattimet, mutta eikö huoltovalon nollaamiseenkin tarvitse "vag-com" vai mikä se nyt oli. Kuuden kympin välein pitäisi laatikkoöljytkin vaihtaa? S-tronicissa voi tosin olla huomattavasti pidempi vaihtovälikin.
Oma kanta on, että jos ei autolle nosturipaikkaa ole niin antaa muiden tehdä. Merkkihuoltojen kustannuksia saa toki laskettua viemällä öljyt, jarrupalat/levyt ja muita kuluvia osia mukanaan. Itseasiassa sillä tavalla säästöä voi tulla hyvinkin paljon. Viime huollossa jarrulevyjen paksuuskin oli kuulemma alarajalla vaikka ihan hyviltä ne minun mielestäni näytti. Toisaalta oletan aina että seuraavan huoltovälin pääsen jarrupaloilla jne. jolloin ne ehkä vaihdetaan liian aikaisin. Pitäisi hakea tarvikeosat aina valmiiksi ja tunkea ne mukaan autoon huoltoon mennessä, ja tarpeen niin vaatiessa suorittaa vaihto.
Sellainen yleinen tuntuma minulle on tullut että huoltojen hinnat olisivat viime vuosina nousseet reilusti. Sama koskee korjauskustannuksia . Takuuehdot heikkenee jatkuvasti ja ns."kuluvia osia" jää takuun ulkopuolelle enemmän ja enemmän.
Liikkeet kauppaavar jatkotakuita esim. Ford protect joka kattaa 5 v/100 000 km. Normaalitakuu fordissa on valinnsn mukaan 2v/ilman kilometirajaa tai 3v/100 000 km. Tämä jatkotakuu ei ole täystakuu vaan kattaa mm. voimansiirtolinjan ja moottorin (tuskin apulaitteita?). Tänä päivänä voidaan olettaa että huolto-ohjelman mukaan huolletun auton pitää kestää 100 000 km. Jos vaihteisto tai moottori hajoaa niin mennään selkeästi valmistajan virhevastuun alueelle jolloin tehtaan se on korjautettava omaan piikkiin kuitenkin.

Monet merkit, kuten hyundai, kia myöntävät hyvinkin pitkiä takuita. Kilometrit ovat kuitenkin rajattu. Pitkän takuun kattamiseksi on sitten keksitty kalliit huollot. Ottavat siinä lisätakuun ottamat kustannukset moneen kertaan takaisin.


aika pitkälle pystyy itte tekemään. rosstecin ohjelma ja piuha löytyy joten ohjelmoinnit ja muut hoituu itteltä. Alkuperäis osat ja öljyt tilaan tilaan ulkomailta alle puoleen hintaan. esim jarrut tohon on iha yhtä helppo tehdä kuin johonkin 80 luvun volvoon. Tosin tietokonetta tarvitsee käsijarruun kun on sähköinen. Vaihdelaatikon öljyt ei kuulu huolto ohjelmaan, ei kuulu vaihtaa koskaan, tosin monessa paikassa suositellaan 100.000km vaihtoväliä. Itsellä on ajankohtainen mutta en tiedä vaihdanko itse.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Vemppu - 2.06.2014 kello on 12:58
Nykyisellään teen itse niin pitkälle kuin voin. Kun oli takuunalainen uusi auto, käytin sitä pari kertaa merkkihuollossa ja kerran "villillä". En kokenut saaneeni maksuille vastinetta kun osaan ne jarrulevyt mitata, saranat rasvata ja öljyt vaihtaa itsekin.

Nykyisellä katsomuksella hankin vain sen ikäisiä autoja ettei takuu ole enää "rasitteena". Normihuollot (suodattimet, öljyt jne) teen "aikataulun" mukaisesti mutta kuluvia osia vaihtelen sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Jos vastaantulee jotain sellaista mihin ei taidot riitä, sitten maksan suosiolla jollekulle sellaiselle joka sen tietyn homman osaa tehdä (esim. matkakopin jakohihna tai ilmastoinnin täyttö).

Kaikissa talouden ajoneuvoissa huoltovalot yms saa nollattua ilman tietokoneen kytkemisiä. Ja kaikki talouden ajoneuvot osaavat kertoa vaivansa tietsikalle (paitsi 89-mallin Corolla jonka ymmärtämys bittitekniikasta on vajavaisempaa :-) eli vammoihin pääsee kohtuuhyvin käsiksi.

Ja uusinta autoa varten löytyy perhepiiristä passeli softa että pääsee myös hieman syvemmälle Pökötin sielunelämään jos on tarve.  Pääsi mm. päiväajovalot aktivoimaan, peilien automaatti käännön ottamaan talveksi pois, takalasin pyyhkijän perutuusautomatiika n disabloimaan yms joista olisi joutunut muuten maksamaan merkkihuollolle. Pitäis varmaan Volgaan löytää samanlainen softa  :-\
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 14:28
Eilen sytty just huollon merkkivalo ja nyt pähkäilen jotta veis volvolle huoltoon sais uudet päivitykset jne.159e maksais...
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ossi66 - 2.06.2014 kello on 14:51
Eilen sytty just huollon merkkivalo ja nyt pähkäilen jotta veis volvolle huoltoon sais uudet päivitykset jne.159e maksais...
Onko "essential-huollon" hinta noussu kympillä?
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 14:55
Onko "essential-huollon" hinta noussu kympillä?
Juu on noussut ;) :(
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 15:35
Varattu aika Teboilille jossa käyttänyt aina volvot huolossa,eikä ole ollut mitään ongelmia...Ja tarkistaa jakohihnan samaan hintaan elikkä 80e...
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: ihaa - 2.06.2014 kello on 16:03
Mä luulin Ripan aiemmista puheista että vanhin poika hoitaa Volvon huollot mutta ihan maksullisessa huollossahan sekin Volvo tuntuu käyvän.

Onneksi vanhin poika on autonasentaja ;)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 16:11
Mä luulin Ripan aiemmista puheista että vanhin poika hoitaa Volvon huollot mutta ihan maksullisessa huollossahan sekin Volvo tuntuu käyvän.
Vanhin poika vaihtaa jakoremmin,vesipumpun ja muut tarvittavat osat ja täytyy sillekin vähän maksaa ;)Pakko käyttää maksulisessa huollossa jota,noi allinmaiset eurot.ei homehdu ;) :D
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 2.06.2014 kello on 17:57
En kokenut saaneeni maksuille vastinetta kun osaan ne jarrulevyt mitata, saranat rasvata ja öljyt vaihtaa itsekin.


Paljos se jarrulevyjen mitta pitää olla?
On meinaan ajankohtaista kun tänään just käväsin kyselemässä hintaa paloille ja levyille. Halpaa on 370€ yhteensä  :o
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 18:01
Paljos se jarrulevyjen mitta pitää olla?
On meinaan ajankohtaista kun tänään just käväsin kyselemässä hintaa paloille ja levyille. Halpaa on 370€ yhteensä  :o
Missä noin halpaa on? :o
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 2.06.2014 kello on 18:08
Missä noin halpaa on? :o

Toisesta paikkaa kun kyselin niin meni reippahasti yli 400€:n

Palat eteen 53€
Palat taa 19€
Levyt eteen 110€  (toisessa paikkaa 140€)
Levyt taa 186€ (toisessa paikkaa oli 238€)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.06.2014 kello on 18:19
Toisesta paikkaa kun kyselin niin meni reippahasti yli 400€:n

Palat eteen 53€
Palat taa 19€
Levyt eteen 110€  (toisessa paikkaa 140€)
Levyt taa 186€ (toisessa paikkaa oli 238€)
No taitaa sit olla normi hinta jarru työlle..
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 2.06.2014 kello on 18:46
No taitaa sit olla normi hinta jarru työlle..

Ei tossa viellä mitään töitä ollut  :P Pelkät osat..
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 2.06.2014 kello on 20:29
http://www.iltalehti.fi/autot/2014060218362767_au.shtml

https://www.autohuoltaja.fi/
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: JJJ - 5.06.2014 kello on 03:01
Tallinnan reissusta kotiuduttu. Auto seisoo huollettuna pihassa ja kaikki sujui enemmän kuin hyvin. Hinta oli se mitä sovittiin. kallistuksen vakaaja vaihdettiin extratöinä ja maksoi sen 50€. Koko huolto oli yhteensä 1349€. Kuullostaa kalliilta, mutta Suomen hinta olisi ollut pitkälle päälle 2000.
Kyseinen huolto suurin mitä Cayennen huolto-ohjelmasta löytyy. Jos vertaa Volkkarin viimeiseen huoltoon joka tehtiin vw:lla ja paljon pienempi ja maksoi 1442 €.
Laivalippurahat saan takaisin kaljan kärräämisestä.
Selvitin myös maalaustyön hintoja. Koko auton maalaus huippumaalarilla maksaa 1700-1800€ joka on minun mielestäni aika edullista.

Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Arska - 5.06.2014 kello on 06:44
Tuossa meidän civikissä on huollot 10tkm välein,ja pitääkin tilata huomiseksi 30tkm huolto. Tämähän voikin olla hiukka kalliimpi huolto kuin nuo edelliset ,jotka taitavat sisältää vain öljynvaihdot ja tarkastuksia.ja reilun satasen niistä on joutunut maksamaan. Mutta huomennahan onkin perjantai,tilaankin huollon maanantaiksi.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: james_III - 5.06.2014 kello on 07:10
http://www.iltalehti.fi/autot/2014060218362767_au.shtml

https://www.autohuoltaja.fi/
Palvelu on tällä hetkellä avoinna pääkaupunkiseudulla ja Turun seudulla. Laajennamme huoltoliikkeiden määrä parhaillaan.

Kerkesin jo innostua  :(
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Oulaa - 5.06.2014 kello on 16:10
Koska keskustelu on yleistä niin rohkenen sanoa että kaikki kalusto ,niin autot kuin motskarit on tarkoituksella sen ikäistä että omatoiminen korjaaminen ja huoltaminen on tarkoituksenmukaist a.
Ainoa takuunalainen moottoriruputti on perämoottori jossa on takuu  ;)
ei sen harmittavampaa vehjettä kuin huonosti toimiva peräprutku johon ei voi luottaa.

Naapurin korjaamon monttuun kun saa nyt tukeutua ,on asiat hyvällä mallilla  ;D
Ei senpuoleen onhan näiden vanhusten kanssa sitten aina jatkuvasti pientä laittoa .
Juurikin tulin Mersun vikakoodin luvusta kirkonkylältä ,kun lakkasi vaihtamasta vaihteita , en kehtaa sanoa mikä ol vikana :-X
Koodin luku 29 eur ,no kyllähän siitäkin mokomasta maksua kertyy ajan kanssa  ^-^
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: aaoulusta - 5.06.2014 kello on 17:10
Koska keskustelu on yleistä niin rohkenen sanoa että kaikki kalusto ,niin autot kuin motskarit on tarkoituksella sen ikäistä että omatoiminen korjaaminen ja huoltaminen on tarkoituksenmukaist a.
Ainoa takuunalainen moottoriruputti on perämoottori jossa on takuu  ;)
ei sen harmittavampaa vehjettä kuin huonosti toimiva peräprutku johon ei voi luottaa.

Naapurin korjaamon monttuun kun saa nyt tukeutua ,on asiat hyvällä mallilla  ;D
Ei senpuoleen onhan näiden vanhusten kanssa sitten aina jatkuvasti pientä laittoa .
Juurikin tulin Mersun vikakoodin luvusta kirkonkylältä ,kun lakkasi vaihtamasta vaihteita , en kehtaa sanoa mikä ol vikana :-X
Koodin luku 29 eur ,no kyllähän siitäkin mokomasta maksua kertyy ajan kanssa  ^-^
        No sen ratkaisu on 2t yamaha 90luvulta
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Oulaa - 5.06.2014 kello on 18:58
        No sen ratkaisu on 2t yamaha 90luvulta

no se vähän riippuu jamahasta, jos se ois ollu itellä niin varmasti pelaisi mutta ette usko millaisia moottoreita ihmiset myi käypäsinä peleinä
siispä ostin halpiskiinalaisen ja se pelaa ku mikäkin
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: aaoulusta - 5.06.2014 kello on 19:46
no se vähän riippuu jamahasta, jos se ois ollu itellä niin varmasti pelaisi mutta ette usko millaisia moottoreita ihmiset myi käypäsinä peleinä
siispä ostin halpiskiinalaisen ja se pelaa ku mikäkin
       Parsun??
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: TT-V - 5.06.2014 kello on 20:45
Paljos se jarrulevyjen mitta pitää olla?
On meinaan ajankohtaista kun tänään just käväsin kyselemässä hintaa paloille ja levyille. Halpaa on 370€ yhteensä  :o

Riippyy levystä...
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 5.06.2014 kello on 20:50
Riippyy levystä...

Rellu Scenic II -04

Takapään uusi levy tais olla 10 mm mut molempien päitten minimimitat kiinnostais
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Oulaa - 5.06.2014 kello on 21:26
       Parsun??

Yamabisi (http://www.glanspower.fi/tuote/1212)Kone Glansilta
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: jamppa508 - 5.06.2014 kello on 21:27
Rellu Scenic II -04

Takapään uusi levy tais olla 10 mm mut molempien päitten minimimitat kiinnostais

Voin autodatasta vilkasta, mut ranskalaisesta  ??? kun on kyse niin vaihtoehtoja löytyy, eli pitäis olla vähän tarkempaa tietoa, eteen kun on 260, 280 ja 300mm jarrulevyä ja taakse 240, 270 ja 274 halkaisijalla olevaa levyä.



Edit:
Näyttäis kaikissa olevan, vaikka halkaisijat eri, niin samat paksuuden minimimitat, edessä 21.8mm ja takana 6.5mm
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2014 kello on 21:53
        No sen ratkaisu on 2t yamaha 90luvulta

Ja nekin tahtoo olla vähän kranttuja, jos ajaa pitkään tyhjäkäynnillä, tai ainakin melkein.
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: Ipsu - 5.06.2014 kello on 22:42
Voin autodatasta vilkasta, mut ranskalaisesta  ??? kun on kyse niin vaihtoehtoja löytyy, eli pitäis olla vähän tarkempaa tietoa, eteen kun on 260, 280 ja 300mm jarrulevyä ja taakse 240, 270 ja 274 halkaisijalla olevaa levyä.



Edit:
Näyttäis kaikissa olevan, vaikka halkaisijat eri, niin samat paksuuden minimimitat, edessä 21.8mm ja takana 6.5mm

Suurkiitos!! Takaa oltiin mittaavinamme 8,5mm joten sen vaihto ei olis just nyt pakollista!
Otsikko: Vs: Yleistä keskustelua autojen huoltamisesta/huollattamisesta
Kirjoitti: "Masi" - 6.06.2014 kello on 13:07
Ja nekin tahtoo olla vähän kranttuja, jos ajaa pitkään tyhjäkäynnillä, tai ainakin melkein.
Tuommoinen kahdeksan-yhdeksänkymmen luvun taittee yamaha malta 2 hv.
Toimii aina. Ja jos sattuu vesipumpun siivet vanhuuttaan katoamaan ja leikkaa kiinni, niin eikun vauhtipyörän päästä pyöritystä ja taas toimii. Kaksi on mökillä ja molemmat on varmaan viimmeksi oikeasti huollettu vuonna yks.
Toinen jumahti viitisen vuotta takaperin jäissä ajon myötä. Keväällä bensaa tulpan reiästä sisään ja isola jako-avaimella pyöritystä. Noin kymmenen kiekan jälkeen tulppa kiinni ja verkon laskuun. Ei tarvinnut painona käyttää, mutta ehkä se pumpun kuminen siipipyörä pitäs joku kerta vaihtaa jos muistas.