Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Pena10 - 30.05.2014 kello on 22:35
-
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014053018355517_uu.shtml
Oli ilmeisesti ollut auringonpaisteessa neljätuntia. Kaasupullon pinta ei saisi lämmittää yli 40 astetta.
-
Paljompa taas jätettiin lukijan keksittäväksi
Minkälainen kaasupullo kyseessä? Oliko itse täytelty, miksi letku kiinni jos ei olla edes käyttämässä? Liittyykö kuva tapaukseenmitenkään? Hoh, onhan se ikävää että näin on käynyt, mutta tämmösellä uutisoinnilla on kohta kaikki kaasupullot käyttökiellossa Thumbd
-
näyttäis alumiinipullolta,tossahan olis voinut tulla ruumiita
-
Paljompa taas jätettiin lukijan keksittäväksi
................... .mutta tämmösellä uutisoinnilla on kohta kaikki kaasupullot käyttökiellossa Thumbd
Tai kaasun käyttäjän pitää olla suorittanut ainakin neljäpäiväisen kurssin.
-
Alumiinipullo
minunkin mielestä, mutta eikös tuo kaulus ole moottorikaasupullon kaulus?
Lisäys: Väärä havainto, kyllä AGA:n kaasupullo karavaanarikäyttöön on juuri tuollainen.
-
Paljompa taas jätettiin lukijan keksittäväksi
Minkälainen kaasupullo kyseessä? Oliko itse täytelty, miksi letku kiinni jos ei olla edes käyttämässä? Liittyykö kuva tapaukseenmitenkään? Hoh, onhan se ikävää että näin on käynyt, mutta tämmösellä uutisoinnilla on kohta kaikki kaasupullot käyttökiellossa Thumbd
Iltalehden kommenttiosassa on kirjoitus, että pullo on täytetty Venäjällä, ja pullon täyttäminen oli näyttänyt suurpiirteiselta.
-
Iltalehden kommenttiosassa on kirjoitus, että pullo on täytetty Venäjällä, ja pullon täyttäminen oli näyttänyt suurpiirteiselta.
Eikä ollut ainoa fiksu kommentti ;)
-
Paikallislehden uutinen samasta asiasta...
http://www.uutisvuoksi.fi/Uutiset/2014/05/29/R%C3%A4j%C3%A4hdys+repi+m%C3%B6kkil%C3%A4isen+kaasupullon/2014517433992/17
-
"Lonka epäilee räjähdystä useiden syiden seuraukseksi. Hellepäivänä pullo oli ehkä liian pitkään liian kuumassa paikassa. Syy saattoi löytyä myös Venäjän puolelta. Lonka oli täytättänyt 11 kilon pullonsa Viipurissa. Täyttötoimenpide oli näyttänyt sen verran suurpiirteiseltä, että pulloon meni kaasua mahdollisesti liikaa. Yksi mahdollisuus on Longan mukaan vielä se, että pullon venttiili fuskasi kohtalokkain seurauksin.Jatkossa Lonka kertoo pitävänsä kaasupullot paremmassa varjossa. Lonka sanoo myös lopettavansa pullojen täytön Venäjän puolella suositellen samaa muillekin kaasun käyttäjille."
-
Eikö tätä tapausta kukaan viranomainen tutki?
Vai siirretäänkö pullonpuolikkaat vaan syrjään ja jatketaan entiseen malliin.
Tuolla Siinailla yk joukoissa pelattiin paljon kaasupullojen kanssa, missä varjossakin lämpötila kohosi 50 asteeseen. En ole kuullut ennen pullon itsekseen räjähtäneen?
Tulipalossakin kuulemma pullot korkeintaan repeää eikä lähde irtonaisia sirpaleita. Vai onko ihan väärää tietoa ::)
-
Miten fuskaava venttiili voi aiheuttaa räjähdyksen, en tajua.
-
Venakon pojat vääntäny varoventtiilin tukkoon et saa enemmän tavaraa sisään?
-
Venakon pojat vääntäny varoventtiilin tukkoon et saa enemmän tavaraa sisään?
Mitkä varoventtiilit?
-
Luulisi,että jos on räjähtänyt syttymisestä,luulisi näkyvän palojäljet,meinaan,siitä tulisi aika lieskat !
-
Mitkä varoventtiilit?
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/news_propane_safety
"Kaikissa AGAn nestekaasupulloissa on varoventtiili. Venttiili vapauttaa pullon kuumentuessa muodostuvan ylipaineen, mikä estää pullon räjähtämisen. Jos nestekaasupullon sisällä oleva paine ylittää 25 baaria, varoventtiili aukeaa, ja se vapauttaa nestekaasua ilmaan niin paljon, että pullon sisäinen paine ja lämpötila laskevat 65 celsiusastetta vastaavalle tasolle."
"Pullot tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti lakien ja standardien mukaisesti. Esimerkiksi venttiilit vaihdetaan ja pullojen tiiviys testataan nestepainekokeella. Lisäksi kuluneet teräspullot hiekkapuhalletaan ja maalataan uudestaan. Liian kuluneet pullot poistetaan kokonaan kierrosta. Jokainen pullo tarkastuspunnitaan oikean kaasumäärän varmistamiseksi ja testataan vuotojen varalta."
Ylitäytetty pullo. Pitäisi aina täyttää vaakan kanssa.
Itsekin joskus entisessä elämässä olen täyttänyt omia pulloja täyttölaitteella ja pullon varoventtiili on alkanut suhista. Silloin on jo ylitäytetty.
Kaasupullot kun täytetään suomalaisissa täyttölaitoksissa, niin niistä ainakin ennen vanhaan kierrettiin pulloventtiili kokonaan auki. Pullo ja venttiili tarkastetaan silmämääräiseti joka täytön yhteydessä.
Tämä räjähtänyt pullo on voinut olla jo kierrossa Venäjällä monen täytön ajan, jolloin minkäänlaista tarkastusta ei ole tehty
-
Taitaa olla niin että tuo varoventtiili toimii vain jos siitä virtaa nestekaasu kaasumaisena. Eli jos pullo on kyljellään, tai liian täysi, ja varoventtiiliin virtaa nestekaasu nestemuotoisena, niin se ei toimi kuten on ajateltu.
Ryssitty pullo se on. Turha siitä ottaa päänvaivaa, mutta hyvä opetusmateriaali, ja tuleepahan kerrattua nestekaasun vaaroja.
-
Tämä on nyt taas sitä itseään, kukaan ei tiedä mitään varmaa ko. tapauksesta, paitsi sen että posahti. Tuonkaltaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Lento-onnettomuuksia tapahtuu moninverroin useammin kuin kaasupullojen räjähdyksiä. Niissäkin lento-onnettomuuksissa yleisin syy on inhimillinen erehdys, alan termein "human error". Silti lentokoneella matkustaminen on aukottomasti tutkittuna faktana turvallisin tapa matkustaa.
Jokainen, jopa noin kuusivuotias terve lapsikin tietää mitä tapahtuu, jos työntää kaksi metalliesinettä sähköpistorasiaan. Se, että lapsia sähköiskuihin kuolee, johtuu joko siitä, että ne ovat liian nuoria ymmärtääkseen, ja kokeilevat, jos heidät jätetään yksin, tai sammutaan jurrissa ja unohdetaan se lapsi, jota kovasti houkuttaa kokeilla moniakin jyrkästi kiellettyjä asioita. On täysin merkityksetöntä sitten yrittää sysätä ikäviä seurauksia muiden kontolle.
Se, että kaasupullo jätetään tunneiksi alttiiksi lämpenemiselle/kuumenemiselle on vain ja ainoastaan käyttäjän omaa huolimattomuutta. Näistä kaasun vaaroista on iät ja ajat puhuttu, johtuen siitä varsin yksinkertaisesta syystä, että isommissa kaupungeissa oli vuosikymmeniä 1900- 1950 rakennetuissa taloissa kaasutoimiset hellat. Valistustakin kaikenlaisista mahdollisista vaaroista ylläpidetään jatkuvasti. Silti sattuu ja tapahtuu, yleensä vahingossa.
Niinkin yksinkertainen asia kuin pullon heiluttelu ja hölskeen tunteminen jo riittää paljastamaan sekä pullon tyhjyyden, että myös liian painon, eli vahingossa ylitäytetyn kaasupullon. Niitä täytetään jopa tahallisesti täyteen joissakin täyttölaitoksissa.
Itse kun olen myyjän ominaisuudessa näissä kaasukuvioissa, niin kokemuksesta tiedän kuinka perusvarovaisia ihmiset yleensä ovat kaasun ja kaasupullojen suhteen.
Vaikka mitä varmuuden maksimointia tehtäisi, niin aina se vaara on olemassa. Jopa poliisitkin onnistuvat hyvin tiukasti valvotuissa olosuhteissa ampumaan vahingossa naapuriaan, tai itseään. Näitä tapauksia, siis poliisien harjoitusampumarada lla tapahtuneita, raportoidaan Suomessakin keskimäärin 20 kpl vuodessa. Niistä vaan ei juuri puhella, vaan tiedän todeksi, kas kun tyttäreni on vanhempi konstaapeli, jolla on halutessaan kaikki tämänkaltainen tieto muutaman näppäilyn takana. Eivätkä ne edes ole salaisuuksia.
Mitäs tästä pitkästä vuodatuksesta sitten voisi oppia ? - no sen, että vaara vaanii likitulkoon joka paikassa. Eniten vakavia ja kuolemaan johtavia kodeissa tapahtuvia tapaturmia sattuu toistatuhatta vuodessa pelkästään vuoteesta noustua ja kahvinkeittoon mennessä. Suomessa. :(
Kaasupullojen varoventtiilien tarkoitus on se, että mahdollisimman tarkoin varmistetaan pullossa olevan ylipaineen purkautuminen mahdollisimman vähäisin seurauksin. Sivuventtiilipulloi ssa on sinetti, joten sen tukkeutumisen mahdollisuuskin on estetty. Pääliventtilipullon voi tukkia sopivankokoinen muniva koppakuoriainen. Ihan totta, luettavissa olevaa tietoa tämäkin on ???
Itse ylipaineen syntymisen mahdollistavat vain kaksi tekijää: joko pullo on ylitäytetty vastoin kaikkia ohjeistuksia ja siten syntyy vaaran konkretisoituminen, tai sitten toiseksi pullon lämpötilan kohotessa ja kaasun ominaisuudesta laajentua lämmön kohotessa. Se pelivarakin on aika suuri, sillä pullot täytetään vain 80 prosenttisesti kokonaistilavuudest a. Siis 11 kg kaasupullosa saa olla max 22 litraa nestekaasua. Yksi litra propaania painaa pyöreästi 500 grammaa. Ja tuossa ylempänä kysytään mitä tapahtuu, jos normipullon kaataa kyljelleen. Ei mitään. Jotta jotain tapahtuisi, niin venttili on avattava, ja silloin kuuluu suhinaa, ja kaasu haisee mädältä hiirihaukan munalta. Nestemuodossa kaasua voi lirutella isosta pullosta esim 2 kg varapulloon. Mutta se sitte edellyttää yhdysletkun, ja sen, että se isompi pullo on korkeammalla kuin täytettäksi tarkoitettu pikkupullo. Tällaisissa täyttelyissä on kaikkein helpointa saada ylitäytettyä se pikkupullo. Kuinkahan moni sitten todellisuudessa sitä vaakaa ja kalkkulaattoria käyttänee ::)
Eihän sekään mene jakeluun, että autoa ajaessa pitäisi yrittää välttää vaaraa pitämällä turvaetäisyys edelläajavaan. Romaanin, tai ainakin parisataasivuisen mietennön näistä voisi kirjoittaa.
Ei riitä, että panee herätessään kypärän päähänsä, sillä meteorikin saattaa pudota kattojen ja kypärien läpi
ikävähköin seurauksin. Menee hyvä kypärä piloille ;D
-
^ Tuo oli ilmeisesti monen yhteensattuman summa, mutta lähinnä ihmettelen, jotta vähätteletkö tuota onnettomuutta?
-
AGA:n sivuilta kopio:
"6. Säilytä nestekaasupullo aina pystyasennossa.
• Varoventtiili on suunniteltu tasaamaan pullon sisäinen ylipaine.
• Jos pullo on vaakatasossa, varoventtiilistä vapautuu nestemäistä nestekaasua, ja pullon sisäinen paine ei laske halutulla tavalla. Tällöin kaasupullo voi räjähtää"
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/news_propane_safety
-
Tämä räjähtänyt pullo on voinut olla jo kierrossa Venäjällä monen täytön ajan, jolloin minkäänlaista tarkastusta ei ole tehty
Ei ole.
- Siellä täytetään asiakkaan mukanaan viemä pullo, on ihan oma vika jos käyttää 10 -15 vuotta samaa pulloa.
-Siellä myös saa halutessaan 13-14kg tavaraa 11kg:n pulloon ja Suomipoikahan ottaa kun saa halvalla :)
-myös kaasun täyttäjillä, kuten muillakin kilotavaran myyjillä ON vaaka käytössään (joka vielä on useimmiten kalibroitu hieman "taloon päin) sillä ryssä on hyvin tarkka siitä että saa vähintäänkin omansa pois oli kyseessä sitten karhunvatukat, suolakurkut ,bensa tai nestekaasu.
-
^ Tarkoitin tietysti kierrolla, että tämä suomalainen asiakas on voinut täyttää oman pullonsa useita kertoja Venäjällä.
-
En vähättele, Aakku.
Kirjoitukseni jälkeiset kommentit vain tukevat sitä, että syy oli käyttäjän huolimattomuus. Se, että tapaus ei aiheuttanut vakavia vahinkoja on se hyvä asia Thumb ;. Syystäkään ei olla eri mieltä, oma vika/virhe/töppäys. Ja hyvä näin. Ainakin pullon omistaja lienee aika tarkkana seuraavan pullosa kanssa ja varmaan myös yleensä kaasun kanssa. ;)
-
Tämähän on taas helppoa kuin heinänteko. Ostaa eli vaihtaa kaasupullonsa ihan liikkeestä ja säilyttää kuten kuuluu. Thumb
-
Mikä mahtaa olla helteisenä päivänä kaasupullokotelossa,
autossa tai vaunussa, lämpötila? Ei varmaan riittävästi
jotta pullot poksahtelisivat saatikka räjähtäisivät.
Nestekaasukaapeissa lienee hyvä tuuletus? Siis niissä
mitä pihoilla pitävät ja sieltä vaihtopulloja ojentelevat.
Mietin vain tuota lämpötilan vaikutusta auringonpaahteessa.
Luulisi että pulloilla olisi mahdollista lämmetä muuallakin kuin
pihamaalla auringossa. En tiedä :(
-
Huolto-asemien ja kauppojen nestekaasu kaapit on monesti suurimman osan päivää täydessä auringon paahteessa.
Ei ne suomen tasolla räjähtele auringon paahteesta.
Mutta kun täytellään tavallisia pulloja adapterin avulla, niin helposti lipsahtaa ylimääräistä pulloon vaikka kuinka vahtii.
Eli tuossakin tapauksessa on joko ylitäyttö tai sitten mekaaninen vaurio syy.
Ja toisesta riskistä pääsee, kun ei täyttele normaaleja pulloja missään huolto-asemalla, vaan ostaa oikean täyttöpullon jos uskoo tarvitsevansa. Niissä on ylitäytön estimet.
-
Eipä tuollaisen pullon lämpeneminen sen ollessa suojassa peltikaapissa ole mitenkään verrattavissa lämpenemiseen, kun pullo on suorassa auringonpaisteessa.
Kuvan tapauksessa näyttää siltä, että kaasu ei ole syttynyt, kun ei näy hiiltymistä missään. Pullo on siis haljennut silkasta paineesta. Kuten täällä on jo epäiltykin, sellaista ei pitäisi käydä jos pullon ylipaineventtiili on kunnossa.
Mahtaa se kaasu kovasti nopeasti jäähtyä siinä vaiheessa kun pullosta paine vapautuu ja neste nopeasti höyrystyy...?
-
Mahtaa se kaasu kovasti nopeasti jäähtyä siinä vaiheessa kun pullosta paine vapautuu ja neste nopeasti höyrystyy...?
+10
Thumb