Karavaanarin keskustelufoorumi

Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: 560FMK - 27.05.2014 kello on 19:55

Otsikko: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 27.05.2014 kello on 19:55
Olis aikomus hurauttaa Via Baltikaa Itävaltaan, suorinta tietä ekaks Wieniin ja siitä länteen Prutziin ja jostain varmaan Prahan kautta takaisin taas Tallinnaa kohti. Kolmisen viikkoa aikomus olla reissussa, ainakin viikko "perillä".

Puolan viaToll-systeemi jo tulikin aika selväks ja vinjetti pitää olla Itävallassa, mutta olisko tuolla jotain muuta huomioonotettavaa/paikkavinkkejä missä kannattais käydä eikä ajaa vierestä autuaan tietämättömänä ohitse? Pariin kertaan on Alppeja ylitetty aiemminkin vaunun kanssa, mutta hyvin pintapuoliseks läpiajellessa jäänyt anti kun on vaan yö tai kaks oltu vuoristomaisemissa.

3 pikkupoikaa matkassa (2, 6 ja 9-vuotiaat), joten niiden ehdoilla pitää mennä.

Tämä raitti (http://3dak.get24.at/media/PPM_3DAK_kaernten/~M15/15203.3dak.jpg) pitäis ainakin päästä ajamaan, mutta lienee viisain jättää vaunu parkkiin siks aikaa? Kokemusta aiheesta?
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Weicco - 27.05.2014 kello on 20:36
Täältä löytyy infoa ja tekemistä Itävallassa
http://www.oetztal.com/en (http://www.oetztal.com/en)
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 29.05.2014 kello on 22:38
Onko kokemusta tuosta Grossglockneristä, onko ookoo vetää vaunun kans ylitte?
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Alf@64855 - 30.05.2014 kello on 01:15
Silloin muutama vuosi sitten kun käytiin vaunulla ei ollut asiaa Grossglocknerille, hinnaston mukaan nykyisin ilmeisesti sallittu. Vaatii paljon vetoautosta, 15 % nousut ja laskut. Ja kun sitten ollaan päästy alas, vaunun jarrut lienee loppuun kuluneet, ellei matkan varrella syty palamaan. Sen verran pitkät jyrkät nousut ja laskut, etten ainakaan omaa kalustoa veisi sinne rikkoontumaan.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: tsahkali - 30.05.2014 kello on 08:37
Kertoisko tämä jotain?

http://www.youtube.com/watch?v=8MHJPTDpGII
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 31.05.2014 kello on 10:47
Ajeleehan tuolla täyskokoiset turistibussitki, joten kyllä se vaunuki perässä tulis. Auto on manuaaliaskilla ja 240-hepoinen, joten sen puolesta pitäis pärjätä. Vaunussa tosin vain 1-akseli ja likemmä pari tonnia painoa, joten jarrut on lujilla.

No katotaan nyt jos kävis päiväseltään tuolla ihan vaan autolla. Moottoripyörähän se olis paras vaihtoehto, mut ei nyt saa kyytiin sitä.

Edit: hankaahan tuolla joku wanhalla Golffillaki vaunu perässä:
https://www.youtube.com/watch?v=OSFnTGkVfoA

Mut jätetään vaunu pois, saattaa mennä fiilis jos joutuu kaasu pohjassa hinkkaamaan ylöspäin ja tarkasti (moottori)jarrutellen alas. Ei paljoa näemmä porukka suosittele muuallakaan: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/europe-western-europe/Austria/grossglockner-hochalpenstrasse?page=1 Virallisemminkin ei suositeltavaa (täältä löytyy näemmä muutkin jyrkemmät tiet): http://www.campingfuehrer.at/Service_En/informationen/camping_info004.htm
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: mjh48 - 31.05.2014 kello on 12:31
Ajeleehan tuolla täyskokoiset turistibussitki, joten kyllä se vaunuki perässä tulis.

Ei se paino, eikä ylösnousu ole ongelma, vaan laskeutuminen vaunun kanssa jossa jarrutus on kokoajan päällä.
Autolla voi sentään jarruttaa moottorilla.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Aakku - 31.05.2014 kello on 13:00
Ei se paino, eikä ylösnousu ole ongelma, vaan laskeutuminen vaunun kanssa jossa jarrutus on kokoajan päällä.
Autolla voi sentään jarruttaa moottorilla.
Noissa busseissa on usein hydraulinen hidastin säästämässä jarruja.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 31.05.2014 kello on 13:24
Noissa busseissa on usein hydraulinen hidastin säästämässä jarruja.
Ja pakokaasujarru.

Onhan nuita serpentiinejä tullu edellisen vaunun kanssaki hangattua, mutta ei varmaan noilla kaltevuus-%:eilla ainakaan noin pitkää matkaa. Jarrut kirskunu ja kuumana ollu mäen alla. Auton jäähdytettyjen levyjen kanssa ei ongelmaa, mut tollanen vaunun rumpu voi käydä turhan kuumana.

Unohdetaan vaunun kans tuonne meno. Olisko muita paikkoja minne autolla pääsis korkeelle, jotai tämmösiä paikkoja? (http://up.picr.de/8389482dmi.jpg) Eli reittejä missä ehkä yleinen tie loppunut mutta maasturilla pääsee luvallisesti ja helposti vielä eteenpäin.

Edit: löytyi aika hyvä saitti, sorateitä ja umpikujia: http://alpenrouten.de/regions.html
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: tsahkali - 31.05.2014 kello on 16:15
Noissa busseissa on usein hydraulinen hidastin säästämässä jarruja.

Siis mikä?   :o
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: K.E.V - 31.05.2014 kello on 16:17
Tarkoittaa varmaan pakokaasujarrua ;)
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: kaarina - 31.05.2014 kello on 16:39
Ei tommosia sivustoja sais laittaa jakoon, menee kaikki yöt valvomiseksi kun noita käy läpi! :) :)


Ihan vakavasti ottaen iso kiitos, ja kysymys, että missä tuo sun kuva on otettu? Kun juuri tuommoista haluaisn päästä maastopyörällä polkemaan!



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Beedro - 31.05.2014 kello on 20:05
Tarkoittaa varmaan pakokaasujarrua ;)

Hidastimen ja pakokaasujarrun ero. Tässä Scanian lyhennelmä hidastimen toiminnasta.

Yhdessä vakionopeussäätimen sekä käyttöjarrujen ja pakokaasujarrun kanssa Scania Retarder mahdollistaa auton automaattisen nopeudensäädön ylä- ja alamäissä.

Hidastinjarrutus aloitetaan joko painamalla jarrupoljinta kevyesti tai ohjaamalla manuaalisesti ohjauspylväässä olevalla vivulla.Matkanopeud en ja alamäen nopeuden välinen erotus voidaan säätää pienin askelin ohjauspyörässä olevan painikkeen avulla.

Kun järjestelmä on asetettu toimimaan automaattisesti pakokaasujarrun ja käyttöjarrujen kanssa, käyttöjarrujen käyttöä voidaan vähentää jopa 75 prosenttia, jolloin jarrujen kuluminen vähenee.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: K.E.V - 31.05.2014 kello on 20:34
Näinhän se on, aikoinaan oli ihan mekaanista läppää pakoröörissä.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Aakku - 31.05.2014 kello on 20:38
Siis mikä?   :o
Siis mikä on hydraulinen hidastin...

Se on vaihdelaatikon yhteyteen asennettu turbiini, joka jarruttaa tehokkaasti öljyn aiheuttaman virtausvastuksen vuoksi. Vaikutus kohdistuu tehokkaasti suoraan kardaaniin. Jarru toimii usein käsikäyttöisesti ja portaattomasti. Se voidaan myös automatisoida jarrupolkimen painamisen yhteyteen. Siinä huonona puolena on vaihteistoöljyn ylikuumeneminen. Öljyn vastus muuttaa liike-energian lämpöenergiaksi. Tällaiset hidastimet ovat tyypillisiä alppiteillä ajettavissa raskaissa kalustoissa.

Pakokaasujarru toimii vastuksena pakokaasuille. Siinä läppä sulkee osittain pakoputken, jolloin vastus kasvaa pakopuolella. Pakokaasujarru on teholtaan mitätön hydrauliseen hidastimeen verrattuna. Sen toiminta tehokkaasti edellyttää aina kovia kierroksia.

Kolmantena voi olla myös sähkömagneettinen hidastin kardaanin ympärillä.

Näitä hidastimia tarvitaan, jotta jarrut eivät kuumenisi liikaa ja syttyisi palamaan. Jarrujen kuumeneminen aiheuttaa myös jarrujen häviämisen. Silloin raskas ajoneuvo saattaa muuttua pitkässä laskussa jarruttomaksi.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Aakku - 31.05.2014 kello on 20:56
Unohdetaan vaunun kans tuonne meno. Olisko muita paikkoja minne autolla pääsis korkeelle, jotai tämmösiä paikkoja? (http://up.picr.de/8389482dmi.jpg) Eli reittejä missä ehkä yleinen tie loppunut mutta maasturilla pääsee luvallisesti ja helposti vielä eteenpäin.

Edit: löytyi aika hyvä saitti, sorateitä ja umpikujia: http://alpenrouten.de/regions.html
Nyt ollaan sen tyyppisiä kummallisia teitä etsimässä, jotka minuakin kiehtoo.

Viime kesän Itävallan ja Sveitsin puolella ajelin siellä täällä hyvinkin jyrkkiä ja mutkaisia sorateitä tuolla piskuisella retkuiluautolla. Navi ei nitä kaikkia tunnista, mutta hyvästä kartasta oli apua.
Mitään nelivetoa ei ole, mutta ei se aina osoittautunut pahimmaksi ongelmaksi. Toki välillä suti ja mietin paluuta, tai peruuttamistakin ylöspäin. Kierroksia piti vain olla paljon, jotta tuo 100 heppainen jaksoi jotenkin vääntää mäkeä ylös. Myös tavarat tuli autossa pakata hyvin, sillä ekalla kerralla hyllyt tyhjeni nopeasti jyrkissä kulmissa. Ehkä ne tärkeimmät ominaisuudet oli auton maavara ja pienet ulkomitat.
Parempi vaihtoehto olisi tavallaan maasturi veturina ja matkailuvaunu parkkiin siksi aikaa. Huono puoli siinä olisi, että se riippa pitäisi hakea taas perään, eikä oikein edestakaisin viitsisi ajella.
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 31.05.2014 kello on 22:22
Ihan vakavasti ottaen iso kiitos, ja kysymys, että missä tuo sun kuva on otettu? Kun juuri tuommoista haluaisn päästä maastopyörällä polkemaan!
Täältä kopsasin kuvalinkin: http://www.fjcruiserforums.com/forums/en-route-completed-expeditions/136578-western-alps-france-italy.html
Ja oikeestaan tuosta stoorista sain kipinän että Alpeille on päästävä.
Nyt ollaan sen tyyppisiä kummallisia teitä etsimässä, jotka minuakin kiehtoo.
Kiva että kinnostaa muitakin, hienoimmat paikat on usein asfaltista kaukana.
Parempi vaihtoehto olisi tavallaan maasturi veturina ja matkailuvaunu parkkiin siksi aikaa. Huono puoli siinä olisi, että se riippa pitäisi hakea taas perään, eikä oikein edestakaisin viitsisi ajella.
Tällä konseptilla ollaan meillä liikkeellä. Toinen probleema että jos ei ole vaunua, ei ole myöskään ruuanlaittopaikkaa eikä muitakaan mukavuuksia mukana päiväretkillä. Joku neliveto-expedition vehicle olis se kivoin ja kallein vaihtoehto.
(http://1.bp.blogspot.com/-9vSjI2qOITk/Uw07vTpsE-I/AAAAAAAACtA/iYHYtl2ooP0/s1600/Earth+Roamer.jpg)
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: Aakku - 31.05.2014 kello on 23:07
^ Tuollainen neliveto olisi sinänsä hieno, mutta onko se sitä sitten enää siinä vaiheessa kun laskeudutaan takaisin asfaltille.  :)
Otsikko: Vs: Itävaltaan kesäkuussa
Kirjoitti: 560FMK - 17.08.2014 kello on 22:42
Ei se paino, eikä ylösnousu ole ongelma, vaan laskeutuminen vaunun kanssa jossa jarrutus on kokoajan päällä.
Autolla voi sentään jarruttaa moottorilla.
Reissu tuli heitettyä jo tosiaan kesäkuussa, mut päivitellään vähän tätäkin jos joku muu arpoo joskus saman asian kanssa.

Eli joo, ei kannata vaunun kans lähtee kikkailemaan maksullisille vuoristoraiteille. Käytiin muistaakseni 5:llä eri pätkällä, joista yhdellä oli vaunu perässä (Gerlos Strasse) kun oltiin läpikulkumatkalla eteenpäin. Ei siinäkään mitään, luultavasti loivempaa länsipuolta tultiin alas, mutta lähes pelkästään moottorilla jarruttelusta huolimatta vaunun jarrut kärys jo loppupuolella, annoin vartin jäähtyä välissä. Ne kun jäänee laahaamaan väkisin vähän päälle vaikka autolla ei varsinaisesti jarruttaiskaan, nojaa tavallaan autoon eli on työntöjarrun päällä. Eli mjh48 oli asian ytimessä.

Ja onhan se eri helppoa ja mukavaa pysähdellä ihastelemaan maisemia ja ottamaan kuvia. Vaunu perässä ei mihin sattuu vois/sopis pysähdelläkkään.