Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 23.05.2014 kello on 21:23
-
Ivecon lämpömittari on näyttänyt yleensä tasan kahdeksaakymppiä, mutta tänään neula lähti nousuun jyrkässä ylämäessä vaeltaen välillä 90-95 astetta.
Olihan tietysti lämmin päivä, mutta hermostuttaa jo etukäteen parin viikon kuluttua tapahtuva Alppien ylitys ja Kasselin nousut. Aikaisemmissakin ajoneuvoissani on moottorin lämpö kohonnut aina jonkin verran mainituissa paikoissa.
Kuinka korkealle lämpöjen uskaltaa antaa nousta ja olisiko porukalla vinkkejä, joilla lämmönnousut saisi kuriin? Lievä nousu lienee ihan normaalia?
-
Kuulitko lähtikö flektit käyntiin?
-
^
Oisko Ivecossa moottori "oikeinpäin" ja siivapyörällinen flekti viskokytkimellä. ;D
Mutta jos lämmöt soutaa enempi ku ennen, termari vaihtoon?
-
Kannattaa tarkistaa että syylärin ilmakanavat eivät ole tukossa.
(http://www.v8sho.com/SHO/SW9RADZOOM.jpg)
-
^
Oisko Ivecossa moottori "oikeinpäin" ja siivapyörällinen flekti viskokytkimellä. ;D
Mutta jos lämmöt soutaa enempi ku ennen, termari vaihtoon?
Joo, flekti on viskokytkimellä. Ajon jälkeen lämpimänä tuuletin pyörii täysin vapaasti, mutta eikö viskokytkimen pitäisi ottaa tällöin kiinni? (Moottorin käydessä tuulettimen toimintaa ei oikein pääse testaamaan)
-
Joo, flekti on viskokytkimellä. Ajon jälkeen lämpimänä tuuletin pyörii täysin vapaasti, mutta eikö viskokytkimen pitäisi ottaa tällöin kiinni? (Moottorin käydessä tuulettimen toimintaa ei oikein pääse testaamaan)
Siinä on semmoinen sähköllä toimiva visko, muistaakseni sillä oli ihan oma anturi, ettei ottanu lämpömittarin anturista, mut tarkasta nyt ensin, et onko sulake ehjä ja sen viskon lähellä on liitin, ota se auki ja syötä siihen suoraan sähköä, niin näet onko visko rikki.
-
^^
Joo, edes ajosta pysäytettyä koneesta ei oikein käsin tunne toimiiko viskokytkin oikein.. mutta jos normilämmin kone, niin hetkenaikaa, jos pitää tyhjäkäyntiä 1.500rpm, niin huminan pitäisi lisääntyä.. varsinki ainakun nostaa kierroksia, niin humina lisääntyy..
Nii, eihän se haitaksi ole, jos "varalta" asentaa syylärin etupuolelle sähköflektin kaveriksi..
Ripojen tukkoisuuden lisäksi kannattaa tarkistaa, että siellä etupuolella on niitä ripoja - varsinki alaosasta häviävät ajansaatossa.. ;)
-
Viiatissa ennen lämmöt seilasi kans omia aikojaan. Aina kun sähköinen kuorma muualla nousi, nousi lämpömittarikin.
-
Kävin läpi nuo viskon liittimet ja anturin. Nyt tuntuu toimivan. Äänestä sitä ei tosin huomaa, mutta konehuoneessa käy melkoinen puhuri kun kone on kuuma. Ja lämmöt saa putoamaan tosi nopeasti kun antaa kuormittamattomana vähän kierroksia. Jäähdyttäjäkin oli ehjä ja puhdas.
Mutta edelleen kone kuumenee hieman kun ajaa suurella vaihteella ylämäkeen. Enää ei lämmöt kuitenkaan nouse yli 90 asteen, joten tilanne lienee normaali.
-
Voisiko vesipumppu olla tulossa tiensä päähän?
Meinaan jotta pumpun potku ei riitä jos koneessa on vähänlaisesti kierroksia. Periaatteessa koneesta otetaan ylämäkeen suurinpiirtein saman verran tehoa oli ne moottorin kierrokset mitkä vaan.
-
Kävin läpi nuo viskon liittimet ja anturin. Nyt tuntuu toimivan. Äänestä sitä ei tosin huomaa, mutta konehuoneessa käy melkoinen puhuri kun kone on kuuma. Ja lämmöt saa putoamaan tosi nopeasti kun antaa kuormittamattomana vähän kierroksia. Jäähdyttäjäkin oli ehjä ja puhdas.
Mutta edelleen kone kuumenee hieman kun ajaa suurella vaihteella ylämäkeen. Enää ei lämmöt kuitenkaan nouse yli 90 asteen, joten tilanne lienee normaali.
Wispaappa pienempää vaihdetta ja katoppa onko mitää muutosta lämmöissä
-
Kun flekti toimii niin kannattaa lähteä termarin vaihdosta.
-
Mutta edelleen kone kuumenee hieman kun ajaa suurella vaihteella ylämäkeen. Enää ei lämmöt kuitenkaan nouse yli 90 asteen, joten tilanne lienee normaali.
Tuota, tuota, Onkos paineellinen järjestelmä? Silloinhan lämmöt saisi nousta 'normaalisti' toiselle sadalle.
-
Kannattaa tarkistaa että syylärin ilmakanavat eivät ole tukossa.
(http://www.v8sho.com/SHO/SW9RADZOOM.jpg)
Terve!
Mulla oli noi kuvassa näkyvät jäähdyttimen rivat hapettunnu kokonaan pois. Aiheutti norjan reisulla isommissa nousuissa ylimääräisia taukoja, ja tasasellakin piti ajella lämpömittarin mukaan. Syylärin vaihdon jälkeen saa taas ajella nopeusmittarin mukaan. Ja mulla on kyseessä VW LT 31.
-
Tuota, tuota, Onkos paineellinen järjestelmä? Silloinhan lämmöt saisi nousta 'normaalisti' toiselle sadalle.
On erillinen paisuntasäiliö eli eikö se silloin ole paineellinen järjestelmä?
-
Voisiko vesipumppu olla tulossa tiensä päähän?
Meinaan jotta pumpun potku ei riitä jos koneessa on vähänlaisesti kierroksia. Periaatteessa koneesta otetaan ylämäkeen suurinpiirtein saman verran tehoa oli ne moottorin kierrokset mitkä vaan.
Jäin vielä miettimään tuota vesipumppua. En löytänyt vesipumpun vaihdosta merkintää auton huoltohistoriasta ja kilometrejä on takana 170 000. Pyörittääkö sitä tässä mallissa jakohihna? Moottori on Ivecon 8140.27.
-
Reissu tuli tehtyä ja lämpöjen osalta kaikki meni hyvin. Vaihdoin ennen reissua termostaatin ja jäähdytysnesteet sekä poistin moottorin alasuojan ja tuulettimen muovisen ilmanohjaimen. Lisäksi huuhtelin jäähdytydjärjestelm än.
Kun ulkolämpötila oli 20 astetta tai alle, lämmöt pysyivät tasan 80 asteessa. Pahimmillaan Sloveniassa oli kymmeniä kilometrejä pitkä nousu ja hellettä 30 astetta, jolloin moottorin lämpö kipusi noin 95 asteeseen. Ei tarvinnut kuitenkaan pysähtyä tai avata lämmityslaitetta. Eli kyseessä taitaa olla ominaisuus eikä vika.
Näköjään vanhakin auto voi olla luotettava kulkupeli hieman kovemmissakin olosuhteissa.
-
Näköjään vanhakin auto voi olla luotettava kulkupeli hieman kovemmissakin olosuhteissa.
Kop, kop. ;)
-
Aikoinaan kaverilla oli vastaavia ongelmia omassaan. Kesäksi moottorin alasuoja pois ja talveksi taas takaisin. Kävi kesäisin lämpimänä suoja paikoillaan ja talvella kylmänä ilman suojaa.