Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jussivalo - 16.05.2014 kello on 12:41
-
Hep!
Ducato -99 alusta, ja tuo ajovalojen korkeuden säätö ei tietenkään toimi, ehkä hiukan nytkähtelee.
1.Onko tuo säätö "nestevälitteinen"(mikä neste sisällä) vai mikä?
2.Mikä osa noista hajoaa yleisimmin?
3.Löytyykö kepulikonsteja.
4.Löytyykö jostain osaa/osia joilla pääsisi edukkaammin, typerä laite muutenkin kun ei tuossa sitä koskaan tarvitse ja on kuitenkin aina rikki.
-
1. Nestevälitteinen, glygoli käy hyvin.
2. Säätimet valoissa, letkut (säätimien juuresta) ja itse säädinkin kojelaudassa
3. Löytyy, mutta toimii todennäköisesti alkup. osilla vuoden. Omassa on tehty sähköservut pyörittämään lamppuja
4. skoda felician osat käy, mutta luulen ettet toimivaa saa ikinä noilla osilla.
Aiemmassa kulkineessa ja nykyisessäkin katsastusmies kysyy ensimmäisenä että ei varmaan toimi tuo säätö, entisessä vastasin aina ettei toimi ja nykyisessä kerron että säädin on sähköinen, ja hämmästys on kova :)
-
1. Nestevälitteinen, glygoli käy hyvin.
4. skoda felician osat käy, mutta luulen ettet toimivaa saa ikinä noilla osilla.
Minä laitoin jarrunestettä. Se lamppua liikuttava työsylinteri oli halki mutta korjaantui epoxilla. Putkenkin vaihdoin, 6mm kova paineilmaletku oli sopivaa.
Ne Skodan työsylinterit ovat kuulemma sopivia ja kohtuuhintaisia.
Ja tottahitossa siitä taas toimivan saa.
-
1. Nestevälitteinen, glygoli käy hyvin.
2. Säätimet valoissa, letkut (säätimien juuresta) ja itse säädinkin kojelaudassa
3. Löytyy, mutta toimii todennäköisesti alkup. osilla vuoden. Omassa on tehty sähköservut pyörittämään lamppuja
4. skoda felician osat käy, mutta luulen ettet toimivaa saa ikinä noilla osilla.
Aiemmassa kulkineessa ja nykyisessäkin katsastusmies kysyy ensimmäisenä että ei varmaan toimi tuo säätö, entisessä vastasin aina ettei toimi ja nykyisessä kerron että säädin on sähköinen, ja hämmästys on kova :)
Totta hitossa nuot Skodan vermeet toimii, tuo järjestelmä oli rikki kun as-autoni ostin. Vaihdoin Skodan säätimen joka passasi mukisemati paikoilleen. Nyt on toiminut neljä vuotta ilman mitään ongelmia.
En muista mistä/keltä sain neuvon tuohon järjestelmän käyttöiän lisäämiseksi, voin kertoo sen eteenpäinkin.
Bitumikorkkieristee stä tuollainen "huntu" päälle, estää tärinöitä/värinöitä vaurioittamasta muovia, liekkö tuosta apua mutta kestäneet ovat. Samanlaisen "kuorrutuksen tein sisällä olevalle "ohjausyksiköllekkin".
Katsastusmiehet ovat vaatineet että valojen korkeus-säädön on toimittava, kokeili viimeksikin katsastuksessakin kun kävin pariviikkoa sitten.
Minun integroidussa ei ole Ducaton alkuperäiset umpiot, tuo järjestelmä on "nidottu" hellan umpioihin. Vaihto-operatsuuni oli aika kinkkinen . . .
(http://karavaanari.org/kuvat/1400250984.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400250992.jpg)
-
Onpas kyllä tutun näköinen systeemi. Mulla oli Skodassa juuri tuollainen järjestelmä, joka sopivasti hajos juuri kun sain auton myytyä :-)
-
Katsastusmiehet ovat vaatineet että valojen korkeus-säädön on toimittava, kokeili viimeksikin katsastuksessakin kun kävin pariviikkoa sitten.
En nyt muista mutta jossain -94 on raja. Sitä wanhemmat, vaikka säätö olisi joskus ollutkin, voi muuttaa kiinteäksi.
-
itellä samanlainen systeemi hymerissä ja ainakaan siilinjärvellä ei tarvii katsastuksessa toimia kun 3viikkoo sitten katsastin..kun meinaan ite olin hytissä ja katsastusmies oli masiinan kanssa siinä edessä..tietysti edellyttää että valot on suunnattu oikein.
-
Olisko samoin kuin pesurien kanssa, jos ne on niiden pitää toimia. Jos vuosimallin ei vaadita säätöä, ne voi poistaa, mutta jos ei ole poistettu on toimittava.
-
Ainakin minulla tuossa Omegassa korkeussäätö ei toimi,katsuri sanoi riittävän,kunhan ne on oikein suunnatut !
-
3
4 Valaisimet edessä
4.1 Lähivalaisimet
Lähivalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen aiheutta-
matta häiritsevää häikäisyä tai häiriötä muille tienkäyttäjille.
Lähivalaisimia tulee olla kaksi. Ennen 1.1.
1980 käyttöönotetuissa autoissa lähivalot saa
kuitenkin kahdentaa, jolloin kahdennetun valais
imen valaisevien pintojen projektioiden
poikittaisella tasolla tulee peittää vähintään
puolet (ei 60%) niiden ympäri piirretyn pie-
nimmän suorakulmion pinta-alasta. Lähivalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreu-
nasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevi
en pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden
on oltava vähintään 600 mm. Mikäli aj
oneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm,
tulee vähimmäisetäisyyden olla kuitenkin vähintään 400 mm. Valaisevan pinnan vä-
himmäiskorkeuden (=heijastimen alareunaan mitattuna) tulee olla 500 mm ja enim-
mäiskorkeuden (=valaisevan pinnan yläreunaan mitattuna) 1200 mm . Ajovalojen suun-
tauksessa on noudatettava auton valmistaj
an ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyt-
töönotetuissa autoissa vaadit
aan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisi-
men ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on tes-
teissä todettu riittävän jäykäksi). Alku
säätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-
1,5% alaspäin. Lähivalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 15° ylös- ja
10° alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos-
ja 10° sisäänpäin valaisimen valmistajan il-
moittamaan referenssiakseliin verrattuna. Lähivalaisimen merkkivalo on vapaaehtoinen.
-
Mulla on Skodan säädinsarja ja pelaa edelleen hyvin. Ostin Hämeen Tehoautosta, oisko reilu vuosi sitten satkun hujakoilla hinta. Kuskin puolelta joudut ottaa kojelaudan alaosan pois tieltä.Ja säätimen. Itse otin myös ilmanputsarin koteloineen. Kuvaa kännykällä alkuperäinen asennus ennen vanhan purkua.Ota joku kaverikisi kun pujotat uuden paikalleen. Vaatii pitkämielisyyttä ja lieviä voimia.
-
Ei oo kyllä meilläkäänpäin katsastuksessa edes testannut koko valonsäätöjä. Katsoo ainoastaan et on oikein suunnattu ja sillä hyvä. N.4 autoa vuosittain leimuutan ja kaikissa ne on.
-
Mulla juuri katsastuksessa tuli huomautus tuosta korkeudensäädöstä, en aikonut tehdä sille mieään.
Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla
-
Viime keväänä sain korjauskehotuksen ja merkinnän rekisteriotteeseen.
Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Tapatalk
-
Korkeintaan tulee merkintä rekisteriotteeseen. Eikä vaikuta seuraavaankaan katsastukseen vaikka se siellä lukisikin. Itselläni luki rek.otteessa kun menin katsastukseen ja pois lähtiessä ei lukenut vaikkei edes ollut korjattu.
-
Mulla tuo on lukenut 5v rekisteriotteessa, ajan jonka auton omistanut :P
-
Mun tarttis ehkä korjata -99 Skoda Feliciasta tuo korkeudensäätö. Ei ole vuosiin toiminut, mutta ei ole maakuntien konttoreita kiinnostanut, eikä otteeseen merkintöjä tullut. Nyt, jos sen vie Vantaalle leimaan, en ihmettele vaikka huomauttavat - niin isot erot ovat konttorien "laaduissa" :laugh:
Saattaisin tankata systeemin kun liemi liikkuu valaimen pään pilleissä - kuiva tiiviste, ja hörpännyt/hörppää ilmaa?
Josko joku jo perehtynyt noiden tankkaamiseen - kuunnella ... ;)
-
Googleta,kyllä netissä on oikein hyvät ohjeet,kuvien kera miten noi korjataan.oliskos ne ohjeet ollu Fiat foorumilla,en muista varmasti
Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Tapatalk
-
Asia korjattu Skoda Felician "sarjalla", 86€ + rahti!
Tilasin Autotalo Laakkoselta Iisalmi, hyvä palvelu!
Kiitokset vinkeistä!
-
Asia korjattu Skoda Felician "sarjalla", 86€ + rahti!
Tilasin Autotalo Laakkoselta Iisalmi, hyvä palvelu!
Kiitokset vinkeistä!
Asennuksessa ota huomioon se että kasaa järjestelmä paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin olet purkanut. Kokoaminen ei onnistu "väärässä järjestyksessä". En muista syitä tarkemmin mutta jäi vain mieleen että onnistuu vain kuten edellä kerroin purkua päinvastaisessa järjestyksessä.
Ja se keskusyksikkö josta säädetään korkeutta ei mene kuin toisesta suunnasta paikoilleen, näin ma muistelen ja sen rintapellin läpivientikumin paikoilleen laittoon suosittelen astipesuliuosta, menee nätisti paikoilleen ja ei tarvi pelijätä että letkut vaurioituis keskusyksikön puolipäästä.
-
Asennuksessa ota huomioon se että kasaa järjestelmä paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin olet purkanut. Kokoaminen ei onnistu "väärässä järjestyksessä". En muista syitä tarkemmin mutta jäi vain mieleen että onnistuu vain kuten edellä kerroin purkua päinvastaisessa järjestyksessä.
Ja se keskusyksikkö josta säädetään korkeutta ei mene kuin toisesta suunnasta paikoilleen, näin ma muistelen ja sen rintapellin läpivientikumin paikoilleen laittoon suosittelen astipesuliuosta, menee nätisti paikoilleen ja ei tarvi pelijätä että letkut vaurioituis keskusyksikön puolipäästä.
Asia korjattu Skoda Felician "sarjalla", 86€ + rahti!
Tilasin Autotalo Laakkoselta Iisalmi, hyvä palvelu!
Kiitokset vinkeistä!
Tuliko luki- vai ymmärryshäiriö?
-
Tuliko luki- vai ymmärryshäiriö?
Ei kumpikaan, nyt kun kamu oli kamppeet tilannu niin ohjeita mukaan jotta tietää mitä ottaa huomioon asennuksessa.
Joskus sattuu niinki että puolihuolimattomast i riipasee vanhan "pihalle" ja sitten rupee uutta "tyyrään" paikoilleen tuleekin "tenkkapoo" et' kuinkas tää nyt menikään ? Mites se vanaha siel' olikaan . . .
Niin tilasin . . . Asia korjattu . . . Ottaa tuostany selvän onko asennettu vai ei . . . Voi tulkita että' ei ole asennettu mutta korjattu sil'taval' et' o' jo tilattu ja tullaan vaihtamaan kuhan osat tuloo ....
Jo ...kele män saivarteluksi, pitäkää tunkkinne . . .
-
Felician osalla minäkin omani korjasin. Jos sitä arvelet.
Lampuista irti ja ohjaamoon päin pois ja toisinpäin takaisin.
-
Siis tuotaa, laitoin sarjan samointein paikoilleen, ja pitää vielä suuntaus käydä tarkistamassa.
-
Nyt meni nuukailuksi..
Laittoihan tuo katsuri otteeseen korjauskehoitteen Sokota säätymättömyydestä Thumbd
Olis pitänyt maksaa kaverin osaputkassa 76€ Feilcian uudesta sarjasta - ajattelin että katotaan lomien jälkeen..
Otin tänään lamppujen kork. säätömännät, butanikolvasin muoviosat ehjäks. Olivat halkenneet muovit metalli liittimen juuresta 10mm. Poistin tehdastulpan ja laitoin tilalle holkin, pätkän johtimen eristettä ja oma tulppa perään. Tuo naula oli vain kokeilu..isolla hevosruiskulla kokeilin, että pitää ja mäntä työntää tapin ulos Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1405694259.jpg)
Sitten ei kun paikoilleen.. Molemmista pilleistä lähti 15m pois kun helpoin oli viiltä auki. Takaisin laitossa kirkasta letkua kannattaa lämmittää (käytin taas butaanikolvia). Ennen yhteenliittämistä tankkasin letkun vajauksen raa'alla glykolilla ja männän myös (+ilmaus).
Molemmat puolet ovat omilla paineilla. Pelkkä 0 bar paine, ei riittänyt oikeaan liikkeeseen, joten piti paineistaa..
Mitenkö;
- ajovalon sääto kojelaudasta alimpaan asentoon
- Mäntä piti vetää ulos jousivoimaa vasten
- lukkopihdellä lukitus about ½ väliin
- hevosruiskulla ilmauspuolelta painaen, että mäntä liikkuu. Ilmakuplia poistu vielä
- lopuksi vielä ruiskuun pieni paine päälle
- pienillä kärkipihdeillä tuosta johtimen kuoresta puristaen
- ruisku pois ja tulppa tilalle
- hienosti männät tulee ulos ~25mm sisäsäädön ääriasentojen välillä. Kelpaa :P
- eiku männät lampuihin ja osat nippuun
Katotaan kauanko kestää 8)
-
Itsellä ei toimi, mutta autossa on laite, jolla valoja voi säätää kuormituksen mukaan: ilmajouset. Katsastusinssi on sanonut tuon riittävän ja minähän en tuota paheksu.
-
Auttakaapas kyseessä -03 vuosimallin Ducato joka sai korjauskehotuksen kuskinpuolen ajovalon korkeudensäädin ei toimi. Eli on sähköinen. Uusi ostettu Motonetistä paikalleen ei pelittänyt?
No rajattiin vikaa tuli jännitteet johtoihin niinkuin pitääkin ja siitä viisaana kokeilemaan hänkkärin puolen umpiota ja kappas se pelaa kuskin puolella, noh palauttamaan Motonettiin säädinmoottoria rahat takaisin ja caravan liikkeeseen ostamaan toista. Sieltä sai uuden ja tuumattiin että jos ei pelaa niin on oikkarissa? Ei voi olla oikkarissa koska hanttari puolen terve umpio pelasi kuskin puolella. Nyt kokeiltu kahta uutta moottoria umpioon eikä kumpikaan pelaa?! Voiko umpiossa olla jokin paskana? Johto umpiossa mikä pukataan säädinmoottoriin on kunnossa mitattuna!