Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Alan - 12.05.2014 kello on 19:01
-
Kuinkas tiukkaan tuo kiristetään? Toinen etunen oli vuotanut 4 kilosta kahteen, ostin venttiilimeisselin ja kokeilin, niin kiristyi selvästi. Kovin lujaa en raskinut vääntää.
Joku varmaan rengastöitä tehnyt eikä vain käyttänyt liikkeessä.
-
öö hankala sanoo niinku neljän millin pultti ku ranteel meisselill tuntuu ett toppaa.. sillee hennosti :-\
-
Kuinkas tiukkaan tuo kiristetään? Toinen etunen oli vuotanut 4 kilosta kahteen, ostin venttiilimeisselin ja kokeilin, niin kiristyi selvästi. Kovin lujaa en raskinut vääntää.
Joku varmaan rengastöitä tehnyt eikä vain käyttänyt liikkeessä.
Tarkistappa samalla saippuavesiseoksell a tapin juuri, vuotaako ? Ja samoin itse neulakin sieltä hatun alta.
Ei ole harvinaista että neula vuotaa, jos on tarkistettu ilmanpaineet renkaista, lisätty ilmaa, mennyt liikaa, laskettu mittarin poistonapilla liiat pois. Tuon poiston jälkeen voi neula jäädä vuotamaan, ei mitenkään harvinaista . . . .
Onko metalliset venttiilitapit ?
Vai vahvistetut "kumirakenteiset" tapit ?
Vai tavalliaset venttiilitapit ? Tavallisille tapeille EI suositella enää niin korkeita paineita mitä caravan kamppeissa käytetään yleensä . . .
Ylin on 125 psi:tä kestävä eli 8.6 baaria . . .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399913915.jpg)
Keskimmäinen on "tavallinen" jota ei suositella enää yli "muistaakseni" yli 3.5 baarin paineenkäyttöön, voin muistaa väärinkin . . .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399913921.jpg)
Alin on tarkoitettu sitten "mihin vaan", kestää . . .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399914382.jpg)
Kuvat on tuolta kuuklesta . . .
-
Reikä renkaassa??
-
Varteenotettava mahdollisuus on reikäkin. Pieni sellainen. Aloitin helpoimmasta.
Kun on reissu edessä niin saattaa olla, että on liikkeessä käytävä joka tapauksessa.
Ilkeetä huomata laivalla Saksan päässä tyhjä rengas. :(
Mutta oli hyvää venttiilitietoa. Kun renkaat vaihtuu niin vaihtuu venttiilitkin parempiin. Ja tutkin huomenissa venttiilinkin vielä niin kunnon kuin tyypin puolesta.
-
Sylkitesti - eikös se ole munamankeliajoista tuttu ;D
Joskus olen nähnyt (eräässä traktorissa) sisärenkaan metallisen venttiilinvarren (J.T tarkoittaa "tapillaan" näitä varsia - se putkiosa) olevan millin pari lyhyempi/sisäpuolen koneistus matalempi, jolloin venttiilin tappi on jäänyt vartta selvästi ulommas. Sitten kun korkin on kiertänyt kiinni tappi hivenen painui, ja vena vuoti .. vaihtamalla itse venttiili toiseen (varteen kierrettävä osa) homma korjaantui. Jostain syystä noissa "sisuskaluissa" on kokoeroa 1-2mm, että samassa venttiilivarressa venttiilitapin korkeus vaihtelee, jos osia irroittelee eri varsi/venttiilisarjoista.. eikat ne ole Alanilla ole vaihtunut..
Kyllähän voortissa on vakiona met. venttiilin varret..
Voi hyvinkin olla, että renkaassa on ruuvi tms. välillä vuotaa enemmän ja vähemmän - poismalla se sitten reilusti.. eiku rengas irti ja kylpyyn.. rengasliikkeessä vaikka.
-
Koskaan en ole kuullut rengasventtiilistä nimitystä venttiilivarsi, aina on puhuttu venttiilistä (myös Googlen kuvahaku), jonka sisään kierretään venttiilineula.
-
Kerta se on ekakin :D
https://www.google.fi/search?q=metal+vs+rubber+valve+stems&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JdtxU9PwBqK4yQPgjoDABA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1390&bih=953 (https://www.google.fi/search?q=metal+vs+rubber+valve+stems&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JdtxU9PwBqK4yQPgjoDABA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1390&bih=953)
https://www.google.fi/search?q=metal+vs+rubber+valve+stems&oq=metal+vs+rubber+valve+stems&aqs=chrome..69i57j69i60.12623j0j4&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8 (https://www.google.fi/search?q=metal+vs+rubber+valve+stems&oq=metal+vs+rubber+valve+stems&aqs=chrome..69i57j69i60.12623j0j4&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8)
https://www.google.fi/search?q=venttiili+metallivarret&oq=venttiili+metallivarret&aqs=chrome..69i57.15174j0j9&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=venttiili+metalliset+varret (https://www.google.fi/search?q=venttiili+metallivarret&oq=venttiili+metallivarret&aqs=chrome..69i57.15174j0j9&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=venttiili+metalliset+varret)
-
Muisti palailee pätkittäin.
Vaihdoin keväällä vasemman takarenkaan eteen. Ja viime vuoden keväänä juuri kyseinen rengas tuli komean pultin lävistämäksi ja tyhjeni matkalla kaasutarkastukseen. Jyväscaravanin huono paikkaus voi olla hyvin tässä syynä, sillä viime vuonna en havainnut mitään vuotoa, jota löysälle jäänyt venttiili olisi toki heti aiheuttanut.
Vaan kokeilenpa sylki/saippuavesitestiä illemmalla.
-
Muisti palailee pätkittäin.
Vaihdoin keväällä vasemman takarenkaan eteen. Ja viime vuoden keväänä juuri kyseinen rengas tuli komean pultin lävistämäksi ja tyhjeni matkalla kaasutarkastukseen. Jyväscaravanin huono paikkaus voi olla hyvin tässä syynä, sillä viime vuonna en havainnut mitään vuotoa, jota löysälle jäänyt venttiili olisi toki heti aiheuttanut.
Vaan kokeilenpa sylki/saippuavesitestiä illemmalla.
Aja suoraan rengasliikkeeseen ;)
-
Jos Jyväskaravan ei ottanut rengasta vanteelta ja tarkistanut kudosten kuntoa ja sen että, renkaan rakenne on ok suosittelen ehdottomasti rengasliikkeessä käymistä.
Yksi teräslanka joka on poikki voi loppupeleissä tehdä kunnon vahinkoa.
-
Niin se kannattaa/kannattaisi tehdä. On vaan tuo tee-se-itse -minä tunkemassa aina edelle.
Siitä vaan ikävä vika, että rengasliike ei välttämättä saa sitä helposti ja varmasti selville, niin on hidasta vuoto. Joutuvat korjaamaan kaikki vikamahdollisuudet.
Vaan eipä tuo ole Päijätkumi kaukana.
-
Niin se kannattaa/kannattaisi tehdä. On vaan tuo tee-se-itse -minä tunkemassa aina edelle.
Siitä vaan ikävä vika, että rengasliike ei välttämättä saa sitä helposti ja varmasti selville, niin on hidasta vuoto. Joutuvat korjaamaan kaikki vikamahdollisuudet.
Vaan eipä tuo ole Päijätkumi kaukana.
Thumb
-
Niin se kannattaa/kannattaisi tehdä. On vaan tuo tee-se-itse -minä tunkemassa aina edelle.
Siitä vaan ikävä vika, että rengasliike ei välttämättä saa sitä helposti ja varmasti selville, niin on hidasta vuoto. Joutuvat korjaamaan kaikki vikamahdollisuudet.
Vaan eipä tuo ole Päijätkumi kaukana.
Rengasliike näkee rakennevauroi, mahdolliset sellaiset ja jos on niin uusi tilalle tai vararengas käyttöön
-
Yksi huomaamaton mahdollisuus on että vanteessa on hieman ruostetta siitä pääsee hitaasti vuotaan ! kerran oli omassa peräkärryn renkaassa sellainen vuoto, kun otin renkaan irti ja isoon paljuun upoksiin niin siinä paljastui.
-
Rengas irti ja kyljelleen, ja vettä päälle -> näkee, vuotaako vanteen ja renkaan välistä.
-
Yksi huomaamaton mahdollisuus on että vanteessa on hieman ruostetta siitä pääsee hitaasti vuotaan !
Totta. Mulla ei kuitenkaan vielä olla sillä asteella.
Lakkaan murehtimasta ja vien ammattilaiselle prkl.
-
Kuis kävi ?
Äkkiskännis en honannu lopputulemaa . . .
-
Sielu (eli neula) vuoti hyvin hiljakseen, mutta tarpeeksi.
Päijätkumi ei veloittanut mitään, joten tilasin samantien Aygoon uudet Goodyearit.
-
Sielu (eli neula) vuoti hyvin hiljakseen, mutta tarpeeksi.
Eli oli sananmukaisesti, Pienestä kii . . .
-
Kyllä. Nyt on vakiovarusteena rasiallinen sieluja ja meisseli. Kynämallinen mittari oli jo ennestään.
Nämä kannattaa muistaa, kuten myös polkupyörien renkaanpaikkuuvehke et ja varaventtiilit.
Sulakkeista puhumattakaan...
-
Sillä "räkää venaan" -testillä olisit itekin löytänyt neulan vuodon. Onneks löytyi ja halpa korjaus :D
Ja Ranskaa varten varalamput matkassa, huomioliivit jokaiselle - mulla jopa strobo majakka :laugh:. Muutenki 12V kompura, paikkapullo (vaikka vararengas) ja fillareita varten paikkausvehkeet, pumppu.. mitä ihmeellimpiä pieniä työkaluja, mm. butaani kolvi ;)