Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: pamaus - 12.05.2014 kello on 18:02
-
Postissa tuli Kaben lehti vaunuelämää 2014.
Viimeisellä aukealla on Polarin, Kaben, Cabbyn ja Soliferin markkinaosuudet pohjoismaissa.
Tilasto lähtee vuodelta 1992, jossa Soliferin markkinaosuus on yli 30 %. Vuonna 2013 markkinaosuus pohjoismaissa on enää 6 %.
Toinen huolestuttava asia on se, että myös Polarin markkinaosuus on laskenut n 13 %.
Vuodesta 1993 on Kaben markkinaosuus noussut n 17% n 57 %.
Cabby on noussut samassa ajassa 20%, 22 %. Eli pysynyt suunnilleen samoissa.
Kaikista huolestuttavinta on tässä se, että edes Kabe ei ilmoita montako vaunua se on myynyt koko vuoden aikana.
Yleisessä tiedossa on se, että myynti on romahtanut viimeisen 20 vuoden aikana.
Mikä on onkaan Pohjoismaisten vaunujen kohtalo tulevaisuudessa.
-
Se hinta ;)
-
Ja se laatu... Korkealle hinnalle pitäisi saada vastinetta.
-
Ja se laatu... Korkealle hinnalle pitäisi saada vastinetta.
Niin pitäisi ;D :laugh:
-
Ja se laatu... Korkealle hinnalle pitäisi saada vastinetta.
Mikäli prosentuaalisiin markkinaosuuskäyrii n on luottamista, niin Kaben osuus on karkeasti ottaen sama kuin näillä muilla yhteensä. Hintataso pohjoismaisilla on kaikilla korkea, jotakin nuo suuret myynti erot kuitenkin kertoo, en tiedä vaan mitä. Solifer on tästä joukosta mielestäni laadukkain vaunu, mutta, mutta, tästa huolimatta myynti osuus on ihan mitätön ja edelleen jyrkässä laskussa. :(
-
Tammi-Maaliskuun rekisteröinnit suomessa 2014:Hobby 45.Kabe 32.Cabby 6.Solifer 5.Siitä Solifer laadusta voidaan olla montaa mieltä.Kuluttaja äänestää lompakollaan laadusta ja hinnasta. ;D Kabe vastaan Cabby on reilusti Kaben hyväksi osin hinnoittelun ja pohjaratkaisujen ansiosta.Kabe vastaan Solifer/Polar =32 vastaan 7. :o vastaa hinta/laatua aika hyvin
-
Ei se ole helppoa muillakaan. "Laatuvaunujen valmistajilla" edes kotimarkkinoilla :(
Cabby Caravan rekonstrueras
Cabby Caravan har avvärjt ett konkurshot genom att begära hjälp med att rekonstruera företaget. Anledningen är att Cabby under en längre tid kämpat med ansträngd likviditet.
Den 15 april i år bestämdes i Värmlands tingsrätt att rekonstruktionen skall pågå fram till den 25 juni 2014. Rekonstruktion är ett sätt att söka en lösning på företagets ekonomiska bekymmer, och i detta fall är det också beslutat att Cabby Caravan AB under rekonstruktionen kommer att bedriva sin verksamhet som vanligt. Under rekonstruktionsperi oden kvarstår också Cabbys garantiåtaganden mot kunder och återförsäljare.
Rekonstruktionen görs av advokatbyrån Allians med säte i Stockholm och Karlstad.
Tidningen Husvagn & camping har gjort flera försök att få reda på vad som händer med reservdelsförsörjni ngen, garantiåtagande och annat när rekonstruktionen genomförts. Vi har tyvärr inte lyckats få svar på de frågorna.
Ihan på finska , on yrityssaneerauksess a :(
-
Missäs ne Solihverit nykyään tehdään?
-
No Ruotsissa, kai sen jokainen tietää. Olisiko vuodesta 2004/2005 ;)
-
Ruotsiin matkasi Solifer Polarin kanssa samaan pajaan.Vaunun rakentaja merkistä riippumatta on pohjoismaissa vaikeuksissa osin ostajien puutteesta osin uusien ideoiden puutteesta. :o Kun arvostellaan pohjoismaisten vaunujen mallivuosien aikana uudistumista jää Solifer/Polar ryhmä kirkkaasti Kabe/Cabby valmistajista.Solif er tais mennä myyntiin jotta konkurssi vältettäis,joten suuntaus ei ole uusi.Vaunu kauppa muutenkin on alamaissa koska auto on käytössä yön yli reisuihin ylivoimaisesti parempi.
-
No Ruotsissa, kai sen jokainen tietää. Olisiko vuodesta 2004/2005 ;)
Minä en tiennyt. :D Kun autot tulee Hymeriltä, (tai ainakin tuli pari vuotta sitten), niin voihan waunut tulla vaikka Puolasta...
-
Eipä tuosta markkinaosuudesta kannata olla huolissaan. Se kun on kuitenkin aina absoluuttisen oikea, koska kuluttajat ovat sen ostopäätöksillä muovanneet.
Hyvät vaunut käy kaupaksi. Hinnan täytyy vastata laatua. Näin se vaan menee meillä vapaassa markkinataloudessa.
-
Ja sekin on ikävä tosiasia, että uusia Saksalaisia vaunuja saa melkein kaksi yhden Ruotsalaisen hinnalla :(
-
Hyvät vaunut käy kaupaksi. Hinnan täytyy vastata laatua.
Hmm. :D
Meinaatko että myös Adrian, Toyotan ja Volkkareiden täytyy olla hyviä kun niitä myydään niin paljon. Adriakin ollut myydyin matkailuautomerkki jo...olikohan se kolmas vuosi jo peräjälkeen. Ja entäs sitten tuo Toyota ja Volkkari, niillä kansa ajaa. ;D
Eiköhän se ainakin näiden matkailuautojen ja -vaunujen suhteen mene niin että se merkki jolla on laaja myynti- ja huolto-organisaatio Suomessa niin silloin sitä merkkiä me suomalaiset sitten myös ostetaan, vähänkin harvinaisempi merkki niin osien saaminen voi olla niin ja näin.
Ja sitten näiden autojen suhteen, on parempi etten sano mitään, voi tulla vielä sanomista. ;D
-
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20140131/soliferpolar-stanger-i-tre-veckor
2013 myyty ilmeisesti 220 vaunua tuolta Dorotean tehtaalta ja vuonna 2001 on valmistettu pelkästään Polaria 773 kappaletta. Huima lasku.
-
Ja sekin on ikävä tosiasia, että uusia Saksalaisia vaunuja saa melkein kaksi yhden Ruotsalaisen hinnalla :(
Se on totta..
-
Meinaatko että myös Adrian, Toyotan ja Volkkareiden täytyy olla hyviä kun niitä myydään niin paljon.
Hyvä hinta-laatumielikuva myy, mikä sitten onkaan niiden suhde.
Laadukkaasta maksetaan, kuten VW:sta ja Toyotasta, enemmän kuin muista.
Esimerkiksi Hobbyja saa kohtuuhintaan, eli hinta lienee sitten hyvässä suhteessa laatuun.
Jokainen ostaa tarpeeseensa ja mieltymystensä mukaan; joku voi olla valmis maksamaan laadusta enemmänkin kuin mikä valtaosan mielestä on järkevää, joku taas tuijottaa hintaa laadusta sen kummemmin välittämättä. Mulla ei ainakaan ole jälkimmäiseen varaa.
-
Meinaatko että myös Adrian, Toyotan ja Volkkareiden täytyy olla hyviä kun niitä myydään niin paljon.
Katsot mitä kamaa tahansa, niin mielikuvilla myydään kaikkein eniten.
Eiköhän se ainakin näiden matkailuautojen ja -vaunujen suhteen mene niin että se merkki jolla on laaja myynti- ja huolto-organisaatio Suomessa niin silloin sitä merkkiä me suomalaiset sitten myös ostetaan, vähänkin harvinaisempi merkki niin osien saaminen voi olla niin ja näin.
Tuo on jännä asia, joka tulee jatkuvasti esiin: Osien saanti. Kaikki autot/vaunut on tehty tekniikan osalta samoista härpäkkeistä, eroa löytyy sitten muoviosista, pelleistä ja sisustuksesta. Miten usein sellaisia osia tarvitaan?
-
Tuo on jännä asia, joka tulee jatkuvasti esiin: Osien saanti....Miten usein sellaisia osia tarvitaan?
Sepä se. Ei tarvita kuin yksi takapuskuri tai asunto-osaan kuuluva osa jonka saa vain valmistajalta ja jos sitä saa odottaa kuukausia niin uskon että seuraava vaunu/auto merkki on sellainen jota on myyty monta vuotta ja jolla on useampia jälleenmyyjiä.
Joku harvinaisempi merkki jota ei edes ole Euroopan mittakaavassa paljoa myyty niin aika hankalaa on siihen löytää sitten osia muutaman vuoden päästä. Nettikaravaanissa löytyy aika tavalla merkkejä joita ei ole täällä meillä myyty enää vuosikausiin ja voi olla jopa ettei sitä merkkiä enää edes tehdä lainkaan.
Vaihtoehtona merkki ja malli jota löytyy Euroopastakin tuhansia niin osien saanti on varmaa vielä vaikka autolla olisi ikää kymmenen vuotta. Toisaalta, jos vaihtaa matkailuautoa muutaman vuoden välein niin ei tarvitse tällaisen asian kanssa pähkäillä.
-
Soliferin brändi on pilattu kehnoilla ja kurjan näköisillä kinuskituotteilla. Pakostakin syntyy mielikuva tuotteesta kokokaisuutena kun esmes jossan mopotestissä Solifer on se pahnanpohjimmainen. Kabe on saanut luotua kuvan laadukkaasta ja lämpimästä vaunusta ja miksei myös autoissa joissa se laatu painaa kylläkin liikaa kuvainnollisesti. Polar on jotenkin ollut koko ajan hissukseen ja vaipumassa unholaan. Kyllä nykyään rumpua pitää takoa ja tyrkyttää itseään esille. Taitaa oman auton tekeminen olla jo liian myöhäistä, suunnittelu ja tehtaan viritys kun ei taida olla halpaa vaikka ei ne paljoa toisistaan eroa.
-
Ruotsiin matkasi Solifer Polarin kanssa samaan pajaan.Vaunun rakentaja merkistä riippumatta on pohjoismaissa vaikeuksissa osin ostajien puutteesta osin uusien ideoiden puutteesta. :o Kun arvostellaan pohjoismaisten vaunujen mallivuosien aikana uudistumista jää Solifer/Polar ryhmä kirkkaasti Kabe/Cabby valmistajista.Solif er tais mennä myyntiin jotta konkurssi vältettäis,joten suuntaus ei ole uusi.Vaunu kauppa muutenkin on alamaissa koska auto on käytössä yön yli reisuihin ylivoimaisesti parempi.
Siis senaikainen Solifer teki "sosiaalisen" siirron. Heillä oli kallis vuokrakiinteistö Vantaalla. Siirtämällä tehdas Ruotsin lappiin saatiin huomattavat tuet Ruotsin valtiolta . Kun työllistettiin haja-asutusalueen henkilöt ja varmaan kiinteistökulutkin pienenivät.
Taas KABE laajensi huomattavasti jälleenmyyntiverkos toaan. Niitä alettiin myydä monissa aiemmin Solifer vaunuja myyvässä firmassa. Esim Helsinkicaravan , Aula-Caravan , Jyväskylän putiikki jne. Tällöin saatiin lisää myyntiä pyydystämällä vanhoja Soliferin käyttäjiä. Kuten aiemmin sanottiin , myynti ja markkinointi on se mikä kaupan saa aikaan.
Taas väittämä että saa kaksi yhden hinnalla. On höpöhöpöä. Sellainen mielikuva annetaan tietenkin.
Mikäli kaksi toisiaan vastaavan kokoista vaunua laitetaan vastakkain.
Toinen saksasta
Toinen scandi.
Otetaan molempiin identtinen varustus
Hinnat lähenee huomattavasti toisaan.
Kylläkin on saksalainen vielä halvempi ,mutta se puolet on kaukana.
Toisaalta siinä ei välttämättä ole kaikkia samoja , koska kaikkiin merkkeihin ei saa esim nestekeskuslämmitys tä lattiaan kiertämään.
Tähän joku sanoo "ettei tarvitse" , mutta vertailtaessa on laskettava nämäkin asiat ja joku toinen taas senkin varustuksen haluaa.
Edit: et ole tainnut uusimmissa käydäkään. Oma solkkusi oli 2008 tai 2007 ja sen jälkeen on sisustassa ja myös ulkokuoressa tullut paljon muutoksia.
-
Ja lisänä vielä sähköllä lattialämmitys ;) :D
-
Ja lisänä vielä sähköllä lattialämmitys ;) :D
Ja vieläkin lisä lisänä pienenevä markkina osuus joka ehkä lisä lämmityksellä voisi kasvaa, vaan onko rahat jo tuhlattu eikä sitä enää riitä uhrattavaksi.
Ja pikku hiljaa painutaan marginaali merkiksi. Ja se on se mistä harva selviää enää ylös.
Ja solifer ei ole enää mitään muuta kuin markkinoiti nimi.
-
Taitaa oman auton tekeminen olla jo liian myöhäistä, suunnittelu ja tehtaan viritys kun ei taida olla halpaa vaikka ei ne paljoa toisistaan eroa.
Polar on tehnyt omia autoja jo vuosia, Soliferillakin ne on. Osittain muualla tehtyjä kylläkin.
Taas mopoilla ei ole mitään tekoa muitten tuotteiden kanssa. Niitäkin kai paljon ? myydään
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuautot/multi-800/
3 mallia on olemassa, lisäksi nämä sarvikuonojen maassa kielletyt matkailukorit
http://www.solifer.com/fi/tutustu-soliferiin/matkailuautot/action/
-
Polar on tehnyt omia autoja jo vuosia, Soliferillakin ne on. Osittain muualla tehtyjä kylläkin.
Taas mopoilla ei ole mitään tekoa muitten tuotteiden kanssa. Niitäkin kai paljon ? myydään
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuautot/multi-800/
3 mallia on olemassa, lisäksi nämä sarvikuonojen maassa kielletyt matkailukorit
http://www.solifer.com/fi/tutustu-soliferiin/matkailuautot/action/
Siistin näkösiä pelejä ;)
-
;D 2009 630PH.Voit :o ihmetellä miksi vaihtaa 4v vanha hyvillä varusteilla oleva vaunu toiseen merkkiin.Minusta se oli laatu mikä vaikutti.Toiset saa olla eri mieltä.Köyhän :( ei kannata ylläpitää huonoa.
-
;D 2009 630PH.Voit :o ihmetellä miksi vaihtaa 4v vanha hyvillä varusteilla oleva vaunu toiseen merkkiin.Minusta se oli laatu mikä vaikutti.Toiset saa olla eri mieltä.Köyhän :( ei kannata ylläpitää huonoa.
Thumb
-
Olen kirjoittanut aiemminkin tästä vaunun hinnan muodostumisesta.
Mielestäni jääkaappi on tästä hyvä esimerkki. Hobby voi tilata jääkaappitehtaalta aivan minkälaisen jääkaapin hyvänsä, joka on laadukas ja sillä voi olla mikä muoto tahansa ja hinta on kilpailukykyinen. Vaikka sinne ei viccy pullo mahdukkaan.
Jos todella on niin, että polar/solifer myy vuodessa 200 vaunua, tämähän tarkoittaa, jos osien ostohinnassa hintatappiota.
Jos ostetaan 10.000 jääkaappia tai 200 jääkaappia, niin ostohinnat ovat aivan eri.
Sitten on nämä kiinteät kulut. Tehdas ilmoittaa, että kaikki Polar- ja Solifer vaunut valmistetaan Doroteassa, Ruotsissa, ja tehtaan tuotantokapasiteett i on 3000 vaunua.
Siinä on melkoiset kiinteät kulut jos kapisiteetti on 3000 vaunua ja vaunuja tehdään 200.
Kilpailukyky on laskenut rajusti, se on kyllä harmi.
Toivottavasti Solifer saa tämän uuden 2014 mallin markkinoinin onnistumaan ja myynnin nousukiitoon.
Tämä ainakin ennustaa hyvää
http://www.camper.fi/koti/soliferpolar-palkkaa-uusia-tyontekijoita
-
Polar on tehnyt omia autoja jo vuosia, Soliferillakin ne on. Osittain muualla tehtyjä kylläkin.
Taas mopoilla ei ole mitään tekoa muitten tuotteiden kanssa. Niitäkin kai paljon ? myydään
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuautot/multi-800/
3 mallia on olemassa, lisäksi nämä sarvikuonojen maassa kielletyt matkailukorit
http://www.solifer.com/fi/tutustu-soliferiin/matkailuautot/action/
Nuo Polar autot oli kyllä uusi tuttavuus, enpä muista koskaan nähneeni liikenteessä moista.
-
Olen kirjoittanut aiemminkin tästä vaunun hinnan muodostumisesta.
Mielestäni jääkaappi on tästä hyvä esimerkki. Hobby voi tilata jääkaappitehtaalta aivan minkälaisen jääkaapin hyvänsä, joka on laadukas ja sillä voi olla mikä muoto tahansa ja hinta on kilpailukykyinen. Vaikka sinne ei viccy pullo mahdukkaan.
Jos todella on niin, että polar/solifer myy vuodessa 200 vaunua, tämähän tarkoittaa, jos osien ostohinnassa hintatappiota.
Jos ostetaan 10.000 jääkaappia tai 200 jääkaappia, niin ostohinnat ovat aivan eri.
Sitten on nämä kiinteät kulut. Tehdas ilmoittaa, että kaikki Polar- ja Solifer vaunut valmistetaan Doroteassa, Ruotsissa, ja tehtaan tuotantokapasiteett i on 3000 vaunua.
Siinä on melkoiset kiinteät kulut jos kapisiteetti on 3000 vaunua ja vaunuja tehdään 200.
Kilpailukyky on laskenut rajusti, se on kyllä harmi.
Toivottavasti Solifer saa tämän uuden 2014 mallin markkinoinin onnistumaan ja myynnin nousukiitoon.
Tämä ainakin ennustaa hyvää
http://www.camper.fi/koti/soliferpolar-palkkaa-uusia-tyontekijoita
Kyllä se polar voittaa monen natsi vaunun,vaatii vaan euroja ostaa vaunu ;) :DJa kohta alkaa hirveä sota ;)
-
Kyllä se polar voittaa monen natsi vaunun,vaatii vaan euroja ostaa vaunu ;) :DJa kohta alkaa hirveä sota ;)
Ei ala sotaa ja tuohan on aivan totta.
Kyllähän se Polar todellakin voittaa monen saksalaisen vaunun, mutta ei taas aivan kaikkia. :P :P
-
Ei ala sotaa ja tuohan on aivan totta.
Kyllähän se Polar todellakin voittaa monen saksalaisen vaunun, mutta ei taas aivan kaikkia. :P :P
:D
-
Toivottavasti Solifer saa tämän uuden 2014 mallin markkinoinin onnistumaan ja myynnin nousukiitoon.
Toivon aivan samaa, kun on niin hieno vaunu kuitenkin. Thumb
-
Ei ala sotaa ja tuohan on aivan totta.
Kyllähän se Polar todellakin voittaa monen saksalaisen vaunun, mutta ei taas aivan kaikkia. :P :P
Miks?
-
Toivon aivan samaa, kun on niin hieno vaunu kuitenkin. Thumb
Thumb
-
Miks?
Miksi pitäis?
-
Toivon aivan samaa, kun on niin hieno vaunu kuitenkin. Thumb
Thumb Siitä Mjo vaunu ;)
-
Thumb Siitä Mjo vaunu ;)
En tajunnut. :-[
-
;D 2009 630PH.Voit :o ihmetellä miksi vaihtaa 4v vanha hyvillä varusteilla oleva vaunu toiseen merkkiin.Minusta se oli laatu mikä vaikutti.Toiset saa olla eri mieltä.Köyhän :( ei kannata ylläpitää huonoa.
No sit mä ihmettelen miksi aikoinaan vaihdoit sen maailman parhaan Soliferiin. ?
Hetkellinen mielenhäiriö ;)
Kyllähän se Polar todellakin voittaa monen saksalaisen vaunun, mutta ei taas aivan kaikkia. :P :P
No minä en tiedä ainuttakaan saksalaista vaunua mihin vaihtaisin Polarimme . Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuna. Ja 10.000 km perässä vuosittain kulkevana.
Ehkä sitä ei vain ymmärrä. Mutta on hyvä että kaikille on käyttäjänsä.
ps 2014 mallin Solifer kyllä kävisi ;)
-
En tajunnut. :-[
Että hanki uusi solfer,mutta mielummin polar ;) :D Sit teitä ois kaksi lähellä :D
-
Että hanki uusi solfer,mutta miulummim polar ;) :D Sit teitä ois kaksi lähellä :D
Vaununi on niin hyvä, että ei ole syytä vaihtaa. Ei vedetä vaan on kesämökki. ;) Lämmöt pysyy sisällä ja on nestekiertoinen lattialämmitys, mitä vanha mies muuta tarvitsee. Thumb
-
No sit mä ihmettelen miksi aikoinaan vaihdoit sen maailman parhaan Soliferiin. ?
Hetkellinen mielenhäiriö ;)
No minä en tiedä ainuttakaan saksalaista vaunua mihin vaihtaisin Polarimme . Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuna. Ja 10.000 km perässä vuosittain kulkevana.
Ehkä sitä ei vain ymmärrä. Mutta on hyvä että kaikille on käyttäjänsä.
ps 2014 mallin Solifer kyllä kävisi ;)
Ei solvieteri ;)
-
Ei solvieteri ;)
Kumpi meistä vaunuAMME käyttää ?
-
Vaununi on niin hyvä, että ei ole syytä vaihtaa. Ei vedetä vaan on kesämökki. ;) Lämmöt pysyy sisällä ja on nestekiertoinen lattialämmitys, mitä vanha mies muuta tarvitsee. Thumb
Pitäähän se lattia lämmitys olla sähkölläki ;)
-
Kumpi meistä vaunuAMME käyttää ?
Molemmat ;) :D
-
Pitäähän se lattia lämmitys olla sähkölläki ;)
Töpselin päässä seisovan höpötystä. Antaisn sulle uuden nickin, mutta se on jo varattu :laugh:
-
Ei solvieteri ;)
Mikä Solifferissä mättää kun asenne on tuollainen?
-
Vaununi on niin hyvä, että ei ole syytä vaihtaa. Ei vedetä vaan on kesämökki. ;) Lämmöt pysyy sisällä ja on nestekiertoinen lattialämmitys, mitä vanha mies muuta tarvitsee. Thumb
Et sinä vanha mies ole ;)
-
Et sinä vanha mies ole ;)
En olekkaan, mutta vuosien mukaan kuulemma olen. :D Menee jo OT:ksi
-
Kumpi meistä vaunuAMME käyttää ?
Sinä tällä hetkellä ja oma käytty kiinni henk,kohtasista syistä josta ei tällä kertaa enemmän ;)
-
Sen verran voin valoittaa asiaa että kolmen laitoksen kanssa tappelrn ja viimeksi rahaa saanut 3.4 ja nyt kaikki auki kuka maksaa,eli ei paljon naurata >:(
-
Polar on tehnyt omia autoja jo vuosia, Soliferillakin ne on. Osittain muualla tehtyjä kylläkin.
Taas mopoilla ei ole mitään tekoa muitten tuotteiden kanssa. Niitäkin kai paljon ? myydään
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuautot/multi-800/
3 mallia on olemassa, lisäksi nämä sarvikuonojen maassa kielletyt matkailukorit
http://www.solifer.com/fi/tutustu-soliferiin/matkailuautot/action/
Ennen Soliferin as-autot tehtiin Hymerillä.
Nyt niitä ei enää tehdä Hymerillä vaan edullisemmassa tehtaassa, näin olen ymmärtänyt ? Onko tuo osoitus siitä että ollaan "alamäessä" ?
-
Mä oon ollut siinä uskossa että sinä Ripa olet ajojenjärjestelijän ä. :-\
-
Mä oon ollut siinä uskossa että sinä Ripa olet ajojenjärjestelijän ä. :-\
Koulu vielä välissä..Kyllä täältä vielä noustaan Thumb
-
Mä oon ollut siinä uskossa että sinä Ripa olet ajojenjärjestelijän ä. :-\
Ei ole uskossa, vuokrasi uskossa olevalle.
Opiskelee . . .
-
Oliko ne sitten työharjoittelua ne aiemmat ajojärjestelyt ?
-
Oliko ne sitten työharjoittelua ne aiemmat ajojärjestelyt ?
Työ kokeilu miten kunto kestää 3kk..
-
Ennen Soliferin as-autot tehtiin Hymerillä.
Nyt niitä ei enää tehdä Hymerillä vaan edullisemmassa tehtaassa, näin olen ymmärtänyt ?
Tuo on totta, nyt kun vaan muistaisi mutta viime syksyn Lahden messuilla käytiin vaimon kanssa Soliferin matkailuautossa ja silloin myyjä mainitsi sen valmistajan mutta ei vaan tule mieleen mikä se oli, Hymer se nyt ei enää joka tapauksessa ole.
-
Tuo on totta, nyt kun vaan muistaisi mutta viime syksyn Lahden messuilla käytiin vaimon kanssa Soliferin matkailuautossa ja silloin myyjä mainitsi sen valmistajan mutta ei vaan tule mieleen mikä se oli, Hymer se nyt ei enää joka tapauksessa ole.
Niin no http://www.camper.fi/koti/hymni-finlandialle-168
-
Niin no http://www.camper.fi/koti/hymni-finlandialle-168
No sehän se oli ---- T.E.C.
-
Ennen Soliferin as-autot tehtiin Hymerillä.
Nyt niitä ei enää tehdä Hymerillä vaan edullisemmassa tehtaassa, näin olen ymmärtänyt ? Onko tuo osoitus siitä että ollaan "alamäessä" ?
Eikai LMC mitenkään huono ole? :D
Sassenbergissä valmistetut Solifer-merkkiä kantavat autot ovat periaatteessa LMC-autoja, joissa on joitakin T.E.C.:n osia. LMC:n lanseeraama LLT-valmistusmenetelmä tekee autosta sekä kevyen että kestävän.
Koska kyseessä on kuitenkin Solifer-auto eikä LMC, on autoissa monia pelkästään Soliferille räätälöityjä yksityiskohtia. Sisustustekstiilit ovat kehitetty varta vasten Soliferille. Toinen Soliferille tyypillinen seikka on pakata suuri määrä tarpeellisia lisävarusteita vakiovarusteiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että auton alkaen-hinta jo sisältää suuren määrän lisävarusteita.
Ehkä tärkein Soliferin vakio-LMC:stä erottava asia on se, että kaikki Solifer-merkkiset autot varustetaan Alden nestekeskuslämmityk sellä, johon kuuluu nestekiertoinen lattialämmitys. Toinen Soliferissa vakiona tuleva asia ovat alustan rungonjatkeet, joiden avulla saadaan takatalliin 250 kilon kuormauskapasiteett i. Tämä helpottaa myös vetokoukun asentamista.
Camp ja Emotion-mallit ovat puoli-integroituja ja Emotionissa on katosta alaslaskettava parivuode. Finlandia-mallit ovat Soliferin integroiduja lippulaivoja.
Koeajettu Finlandia I 730 GE on valmistettu AL-KO:n galvanoidulle alustalle ja se on varustettu Fiatin 150 hevosvoimaisella koneella. Mallin nimessä oleva ”I” paljastaa auton olevan integroitu ja ”730” kertoo mitan sentteinä. ”G” viittaa siihen, että autossa on takatalli, ja ”E”, että kyseessä on erillisvuoderatkais u, joka on yhdistettävissä parivuoteeksi.
-
No sehän se oli ---- T.E.C.
Joka on LMC :laugh:
Eikös Joku Ruotsalainen teetä jonkin edullisen asuntovaunusarjan (ei Solifer /Polar) LMC :LLÄ ?
Jokin hämärä mielikuva artikkelista lähiajoilta.
Edit: Jo löytyi
Cabby teettää Detskulla Cruze malliston !
http://www.caravan-lehti.fi/?x38904=417085
Ruotsalainen Cabby laajentaa vaunutarjontaansa edullisempaan suuntaan. Mallivuodelle 2014 esitelty Cruze on suunniteltu erityisesti paljon reissaaville matkaajille. Sileäpeltiset Cruze-vaunut valmistaa saksalainen Dethleffs.
Cabbyn käyttöön ottama Cruze-mallinimi on sama, mitä Chevrolet käyttää omasta perheautokokoluokan mallistaan.
Cruze on kevyempi ja kapeampi kuin muut Cabby-mallit, mutta siinä on suuri osa Cabbyn mukavuuksista, mm. Alden nestekiertoinen lämmitys ja ATC-ajonvakautuslaite.
Cruzen pohjaratkaisut ovat 520 Single, 520 Double ja 590 Family. 520-mallien kokonaismassa on 1 500 kiloa, 590:n 300 kiloa enemmän, joten vaunut soveltuvat tavallisen perheauton vedettäviksi.
Cruze-vaunujen lähtöhintataso on 31 500 euroa.
Cabbyn ja kahden tusinan muun matkailuajoneuvoval mistajan mallivuodelle 2014 esittelemistä uutuuksista voit lukea Caravan-lehden numerossa 5/2013 olevasta kattavasta uutuuskatsauksesta.
Teksti Pekka Virtanen, kuvat ja lähdemateriaali Cabby
-
Eikai LMC mitenkään huono ole? :D
Ei todellakaan. Taitanee olla edelläkävijä noissa keskisen euroopan vermeissä nestekiertoisten lattialämmitysten suhteen ?
LMC:tä näkee harvemmin tienpäällä integroituna-asuntoautona, syy siihen, missä ? Hinta---ko ?
-
Eipä tiedä. Aikoinaan LMC Libertyjä yms myytiin paljonkin
-
Jarin laittamasta linkistä löytyy tuollainenkin lause: "Solifer husvagnar och Solifer husbilar tillverkas i Tyskland.
Tätä aiemmin oli maininta, että "Dorotea fokuserar på Polar".
-
Jarin laittamasta linkistä löytyy tuollainenkin lause: "Solifer husvagnar och Solifer husbilar tillverkas i Tyskland.
Tätä aiemmin oli maininta, että "Dorotea fokuserar på Polar".
Soliferin vaunuja ei tehdä saksassa. Oli sitten linkissä mitä hyvänsä.
Kirjoitusvihreitä :-*
Edit: Enkä löytänyt ketjusta Jarin jättämää linkkiä , kai sokeus vaivaa? :-[
-
Jarin laittamasta linkistä löytyy tuollainenkin lause: "Solifer husvagnar och Solifer husbilar tillverkas i Tyskland.
Tätä aiemmin oli maininta, että "Dorotea fokuserar på Polar".
Lainalinkki, ei minun alunalkain laittama linkki . . .
Korijaus-sarijaa vaan . . .
-
No sehän se oli ---- T.E.C.
Viime vuonna T.E.C. ja LMC yhdistyvät yhteisen LMC Caravan GmbH & Co.KG:n valmistaman LMC-merkin alle.
-
Huumorin korsettii, tai jotain hinnepäin . . .
http://www.kotimaassa.fi/index.php?article_id=2138&__from_id__=888
Hymer konsernii . . .
Niin se oliki . . .
Tuo oli pääasia linkissä:
Hymer-konserniin kuuluvat nykyään Hymerin lisäksi Eriba, Bürstner, Carado, Laika, Niesmann+Bischoff, Dethleffs, Sunlight, LMC ja TEC.
Muu ei välttämättä oleellista . . .
-
Viime vuonna T.E.C. ja LMC yhdistyvät yhteisen LMC Caravan GmbH & Co.KG:n valmistaman LMC-merkin alle.
E I HYVÄ
-
Huumorin korsettii, tai jotain hinnepäin . . .
http://www.kotimaassa.fi/index.php?article_id=2138&__from_id__=888
Hymer konsernii . . .
Niin se oliki . . .
Tuo oli pääasia linkissä:
Hymer-konserniin kuuluvat nykyään Hymerin lisäksi Eriba, Bürstner, Carado, Laika, Niesmann+Bischoff, Dethleffs, Sunlight, LMC ja TEC.
Muu ei välttämättä oleellista . . .
NÄin se on
Vuonna 1991
LMC siirtyy Erwin Hymerin omistukseen. „LMC-Caravan GmbH“ -yrityksen toiminta laajenee.
Vuonna 1993
LMC rakentaa T.E.C.-yrityksen matkailuvaunuja.
http://www.lmc-caravan.de/fi/company/historie.php
-
E I HYVÄ
Jaa, perusteleppas . . .
-
Soliferin vaunuja ei tehdä saksassa. Oli sitten linkissä mitä hyvänsä.
Kirjoitusvihreitä :-*
Edit: Enkä löytänyt ketjusta Jarin jättämää linkkiä , kai sokeus vaivaa? :-[
Lisää:
Fabriken i Dorotea kommer från 2015 års modell att fokusera på framtagning och produktion av Polar husvagnar och husbilar. Genom att koncentrera all kompetens och resurser på ett varumärke och en produktplattform kommer bolaget att stå sig starkare på marknaden.
Solifer som också är ett av nordens starkaste varumärken på husvagns och husbilsmarknaden, kommer från 2015 årsmodell att produceras i samarbete med tyska Hymer gruppen
Ja se linkki onkin sinulta alunperin: http://www.solifer.com/fi/tutustu-soliferiin/matkailuautot/action/
-
Kyllä sen linkin lähteen tiesin. ;)
Silti se on painovirhepaholaine n, kysymyksessä on autot.
sitten, minun linkki oli suomenkielisille sivuille. En lödä tuota tekstiäsi enshätään ?
Löysin vain seuraavan, kai se 2015 juttu jossain on
Vaunumme valmistetaan Doroteassa, Ruotsin Lapissa, maailman pohjoisimmassa matkailuvaunutehtaa ssa. Pakkaslukemat voivat painua siellä alle 40 asteen, joten vaativat testiolosuhteet löytyvät heti nurkan takaa. Se johtaa luonnollisesti fiksuihin ratkaisuihin. Rakennamme vaunumme kaikkina vuodenaikoina käytettäviksi. Mielestämme saat itse päättää, milloin lähdet matkaan. Saat myös itse päättää kohteesi ilman, että vaunun ominaisuudet rajoittaisivat valintaasi.
-
E I HYVÄ
Taidat olla aiheesta pihalla kuin lumiukko
-
Taidat olla aiheesta pihalla kuin lumiukko
Eikä sula ennenkuin suviseurat on ohi, ja sitte palaa, ainaki käämit . . .
-
Löysin vain seuraavan, kai se 2015 juttu jossain on
http://www.mynewsdesk.com/se/solifer/pressreleases/dorotea-fokuserar-paa-polar-996320
-
Eikä sula ennenkuin suviseurat on ohi, ja sitte palaa, ainaki käämit . . .
Nohnoh Koffkoff..
Kohta helpottaa.. ;D
-
Nyt sitten vaan odotellaan Saksalaista Soliferia.
-
Nyt sitten vaan odotellaan Saksalaista Soliferia.
Kas täällä onkin päästy asian ytimeen, näin se tullee käymään. Thumb
-
Äkkiä solifermiehet kaupoille, kun vielä ehtii saada edes ruotsalaisena.
Vaan liekö huono muutos, jos hyvät puolet ja luonne säilytetään, mutta rakenteita ja tekniikkaa kehitetään. Kyllä ne Saksassa tuon puolen osaa, esimerkkejä on riittävästi. Thumb
-
Äkkiä solifermiehet kaupoille, kun vielä ehtii saada edes ruotsalaisena.
Vaan liekö huono muutos, jos hyvät puolet ja luonne säilytetään, mutta rakenteita ja tekniikkaa kehitetään. Kyllä ne Saksassa tuon puolen osaa, esimerkkejä on riittävästi. Thumb
Josko vaikka nyt tulis lapsiperheille enemmän suunnattuja malleja :-)
-
Eikös se vaunu parane sitten niin saatanasti, tulee mm tippuvat tv-kaapit+ muu kalustus, EBL:n hajoavat sähkökeskukset, sieltä sun täältä toimivat lattialämmitykset jne + krumeluuria koppi täyteen.
Eli kaikki mitä suuri käyttäjäkunta haluaa
Onneksi on tämänikäinen ja haluasi Solkun vielä ostaa . Voi valita 2014 malliin saakka. Mutta onhan tämä Polar Thumb
Josko vaikka nyt tulis lapsiperheille enemmän suunnattuja malleja :-)
Kyllä Soliferillakin on lapsiperhemalleja. Niitä ei vain paljon kukaan ole tilaillut uutena , niin ei ole käytettyinä. Kaikki Soliferithan tilataan määrätyillä pohjilla sille ensimmäiselle omistajalle.
pl esittelyvaunut.
Äkkiä solifermiehet kaupoille, kun vielä ehtii saada edes ruotsalaisena.
Vaan liekö huono muutos, jos hyvät puolet ja luonne säilytetään, mutta rakenteita ja tekniikkaa kehitetään. Kyllä ne Saksassa tuon puolen osaa
Mitähän tekniikassa on kehittämistä ? Valmistuskustannuks et on ainoat, nekin alaspäin.
esimerkkejä on riittävästi. Thumb
Ikävä kyllä Thumbd
Edit. Tuossa tyylikäs 2-hengen koti , siihen parisänky ja eriväriset penkin verhoilut Thumb
http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Helsinki+Caravan+Oy/634/1/74384/0
-
Täytyy lähteä kaupoille, mulle kelpaa Helsinki -Karavanin versio sellaisenaan. :D
-
Yllättävän vähän Doroteassa on valmistettu enään vaunuja kun esimerkiksi Suomeen on viime vuonna tuotu pelkkiä Hobbyja jo 296 kappaletta.
http://www.caravan-lehti.fi/?x38904=462153
-
Mitä väliä sillä on ? mm Concordea tehdään paljon vähemmän kuin Sunlightia ,Adriaa jne (paljon myytyjä).
Samoin SWAN veneet vähemmistössä verrattuna optimistijollaan. Saarioisten eineksiä myydään paljon enemmän kuin jotain Gourmet annoksia .
Mitäkö näillä yhteistä?
No se ettei valmistusmäärillä eikä hinnalla ole kummallakaan mitään tekemistä laadun ja hyvyyden kanssa :D
Ihan eri määreitä.
Edit: Sun logiikan mukaan sitä laadukkaampi mitä enemmän myyty :laugh:
MIKSI Hobbyn laadukkaampaa sisarmerkkiä , eli FENDT vaunua on myyty noin vähän ?
Vain 16 kpl tammi-syyskuu 2013 . Onko se huonompi kuin halvempi Hobby ?
(http://karavaanari.org/kuvat/1400252085.jpg)
-
Soliferikin oli niin kauan monen haluttu vaunu kun hinta ja laatu(laadun puute)olivat sopusoinnussa, sitä mukaa kun laatua? ja hintaa nostettiin, niin ostajat kaikkosivat.
En tiedä ketä tuo nyt lämmittää, kun on huippulaadukas ja ylihintainen tuote. Ostajia ei näy missään, mutta voihan sitä joku kerskailla, että vain laatu on se joka tekee autuaaksi. No, ei ainakaan näissä vaunuasioissa ja usein ei muutenkaan.
-
Minulla on -95 mallin Finlandia 620, kyllä siinä ainakin minun mielestä on laatu kohdallaan. Thumb
-
Sanoisin että muotoilu ja muodikkaat ratkaisut on ne tekijät joiden perusteella ostajat tekee päätöksensä. Ei haittaa ettei ole roska- astiaa, eikä sille edes paikkaa, ei tarvitse olla liesituuletinta, vaikka on kolme kaasuliekkiä hellassa. Juuri katselen kun eräs asuntoautoilija rakensi itselleen auton ulkopuolelle pöydän, ja siinä joku retkikeitin, ja laittaa ruokaa siinä. Eihän siellä autossa ruokaa voi laittaa, kun haju jää sinne.
-
Minulla on -95 mallin Finlandia 620, kyllä siinä ainakin minun mielestä on laatu kohdallaan. Thumb
Itsellä kanssa vaikka vähän myyty ;)
-
Itsellä kanssa vaikka vähän myyty ;)
Ai sinulla on myös Soliferikin myynti ja vuokravaunu armaadassa.
-
Joo, eipä tainnut olla sattumaa että Hymeriä kiinnosti juurikin tuo Solifer eikä Polar.
-
Ai sinulla on myös Soliferikin myynti ja vuokravaunu armaadassa.
Thumb :D Kaikki merkit edustettuna ;)
-
Kyllähän varmaan suurin syy Soliferin kilpailuedun menetykseen vaunun hinnan nousu. Ei niinkään laadun nousu tai lasku.
Esim vuonna 1991 Hobby 560 maksoi n. 73.000 mk ja Solifer 510 maksoi n. 77.000 mk ja Solifer 550 n. 87.000 mk.
Siis Solifer 510 ja Hobby 560 hintaero oli 4.000 mk eli noin 5 % ja Solifer 550 ja Hobby 560 hintaero oli 14.000 mk eli n 16 %.
Nyt vuonna 2014 Hobby 560 maksaa noin 25.000 € ja Solifer 520 35.000 ja Solifer 560 41.000 €.
Tässä näkee että Hobby 560 ja Solifer 520 hintaero onkin 10.000 € eli eroa on n 28 % ja vastaavasti Hobby 560 ja Solifer 550 hintaero on 16.000 eli n 39 %.
Hintaero on Hobbyn ja Soliferin välillä reilusti tuplaantunut 20 vuodessa.
Voiko tästä päätellä, että Solifer on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta.
-
Kyllähän varmaan suurin syy Soliferin kilpailuedun menetykseen vaunun hinnan nousu. Ei niinkään laadun nousu tai lasku.
Esim vuonna 1991 Hobby 560 maksoi n. 73.000 mk ja Solifer 510 maksoi n. 77.000 mk ja Solifer 550 n. 87.000 mk.
Siis Solifer 510 ja Hobby 560 hintaero oli 4.000 mk eli noin 5 % ja Solifer 550 ja Hobby 560 hintaero oli 14.000 mk eli n 16 %.
Nyt vuonna 2014 Hobby 560 maksaa noin 25.000 € ja Solifer 520 35.000 ja Solifer 560 41.000 €.
Tässä näkee että Hobby 560 ja Solifer 520 hintaero onkin 10.000 € eli eroa on n 28 % ja vastaavasti Hobby 560 ja Solifer 550 hintaero on 16.000 eli n 39 %.
Hintaero on Hobbyn ja Soliferin välillä reilusti tuplaantunut 20 vuodessa.
Voiko tästä päätellä, että Solifer on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta.
Laskeppa äkkiä polarin hinta joka on hirveä,mutta se laatu ;) :D
-
Jos Hobbyn ja Soliferin hintaero olisi sama nyt kuin vuonna 1991.
Niin uuden 560 Soliferin saisi noin 30.000 €, kun se nyt maksaa sen 41.000 €.
Aivan puhdas veikkaus olisi, että Solifer myisi vähän enemmän vaunuja vuodessa kuin sen 200, jos hinta olisi 30 te.
Toinen päätelmä voisi olla se, että on hinta nousut suhteessa enemmän kuin vaunun laatu suhteessa Hobbyn laatuun.
-
Laskeppa äkkiä polarin hinta joka on hirveä,mutta se laatu ;) :D
Kuule, noille kommenteillesi nauraa naurismaan aidatkin. Samaa kuttaperkkaa kuten muutkin . . .
Pellenä kait kaikki tollasta pitää . . .
-
Laskeppa äkkiä polarin hinta joka on hirveä,mutta se laatu ;) :D
Harmi kun tuossa kaikki vuoden 1991 vaunut ei ole kaben ja polarin hintoja. Olisihan se ollut mielenkiintoista tietää mikä Soliferin, Polarin ja Kaben hintaerot oli vuonna 1991.
-
Kyllähän varmaan suurin syy Soliferin kilpailuedun menetykseen vaunun hinnan nousu. Ei niinkään laadun nousu tai lasku.
Esim vuonna 1991 Hobby 560 maksoi n. 73.000 mk ja Solifer 510 maksoi n. 77.000 mk ja Solifer 550 n. 87.000 mk.
Siis Solifer 510 ja Hobby 560 hintaero oli 4.000 mk eli noin 5 % ja Solifer 550 ja Hobby 560 hintaero oli 14.000 mk eli n 16 %.
Nyt vuonna 2014 Hobby 560 maksaa noin 25.000 € ja Solifer 520 35.000 ja Solifer 560 41.000 €.
Tässä näkee että Hobby 560 ja Solifer 520 hintaero onkin 10.000 € eli eroa on n 28 % ja vastaavasti Hobby 560 ja Solifer 550 hintaero on 16.000 eli n 39 %.
Hintaero on Hobbyn ja Soliferin välillä reilusti tuplaantunut 20 vuodessa.
Voiko tästä päätellä, että Solifer on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta.
Ja samoilla varusteilla huomattavasti vähemmän tuo ero. Lisäksi Hobbystä jää puuttumaan nestelattialämmitys . Mikä toimii puskassakin. No sitähän ei kesämatkaaja tarvitse, vaikka Topelius tiivistli juuri Hobbyä että alkukesästä edes tarkenee
-
Jos Hobbyn ja Soliferin hintaero olisi sama nyt kuin vuonna 1991.
Niin uuden 560 Soliferin saisi noin 30.000 €, kun se nyt maksaa sen 41.000 €.
Aivan puhdas veikkaus olisi, että Solifer myisi vähän enemmän vaunuja vuodessa kuin sen 200, jos hinta olisi 30 te.
Toinen päätelmä voisi olla se, että on hinta nousut suhteessa enemmän kuin vaunun laatu suhteessa Hobbyn laatuun.
Eiks se solvieterissä ole laatu kohdillaan,vai missä sitä vikaa on muuta,kun hinnassa ja sama koskee Polaria ;)Kyllä aika pitkään saa katsoa,ja ettiä vaunuja jotka päihittää talvi ominaisuuksissa..
-
aika pitkään saa katsoa,ja ettiä vaunuja jotka päihittää talvi ominaisuuksissa..
Miten jaksat jauhaa koko ajan *askaa
-
Miten jaksat jauhaa koko ajan *askaa
Laitappa esm.esiin..
-
Jostain syystä Solifer ei mene kaupaksi ja Hobby menee.
Olihan vuonna 1991 Solifer suomessa ylivoimasesti myydyin vaunu ja tällä hetkellä ei ole sitä lähimainkaan.
Vaikka siinä vm 1991 550 Soliferissa ei ollut edes sitä paljon puhuttua nestekiertoista lattialämmitystäkää n, siltikin se oli eniten myyty malli ja ohuet eristeet ja hyvin sillä rinteen juuressa tarjettiin.
Markkinavoimat ovat ihmeellinen asia ja tänäpäivänä asiakas on yhä enemmän laatu/hintatietoinen kuin esim vuonna 1990.
On se siltikin harmi, että Solifer ei mene kaupaksi, vaikka olisikin maailman laadukkain vaunu.
-
Niin, hintatietoinen. Se määre mikä ei tee laatua. Miksi se Fendt ei myy paljoa suomessa. Laadukkaampi kuin sisar samalta pajalta.
-
Siinä faktaa,eikä tartte vetää herneitä nenään helkutti soikoon!!!!
http://utv.polarvagnen.se/default.asp?pageid=33284&path=22608,22730,22731
-
Fendin kohdalla saattaa olla niin, että se laatu mikä nousee suhteessa Hobbyyn, niin kuluttaja ei tee sillä laadulla yhtään mitään.
Silloin siirrytään termiin kerskakulutus. Käytetään rahaa sellaiseen, millä ei tee yhtään mitään.
-
Niin, hintatietoinen. Se määre mikä ei tee laatua. Miksi se Fendt ei myy paljoa suomessa. Laadukkaampi kuin sisar samalta pajalta.
Suomalainen on kuin rautakanki, jos on ikänsä ajanut Volkkarilla tai Toyotalla, eihän siitä voi luopua, vaikka samalla rahalla saisi autokin. Sama se on waunun kanssa.
Fendt on 'outo' merkki. Kaveritkin sanoo, että ei siihen saa varaosiakaan kun tilaamalla. Jos sittenkään...
8)
-
Kun taas Soliferin laatu suhteessa Hobbyyn tulee esille talviominaisuuksiss a.
Talviominaisuudet ovat taas sellaista laatua, joita tarvitsevat ne, jotka käyttävät vaunua talvella.
Ja sillä talviominaisuudella ei taas kesällä tee yhtään mitään, siitä taitaa olla vaan enempi haittaa kesällä.
-
Ja kyllä ymmärän jos ei ole muuta kuin kolmen kauden vaunu,niin se närästää..Ja lämmityksenä hiusten kuivain,elämä on valintoja...
-
Ja kyllä ymmärän jos ei ole muuta kuin kolmen kauden vaunu,niin se närästää..
Ei oikeastaan tällä hetkellä närästä yhtään, kolme edellistä vaunua on ollut Solifer merkkisiä ja välissä vielä yksi Hobbykin.
On Soliferissä tullut oltua rinteenjuuressa aivan riittävästi.
Elämäntilanteet muuttuu ja asuntovaunun käyttö sen myötä. Minä en edes odota nykyiseltä vaunulta yhtään mitään talviominaisuutta. Vaikka onkin se paljon puhuttu nestekiertoinen lattialämmitys ja alde. Vaunu menee kiltisti joka syksy talliin ja otetaan sieltä keväällä pihalle.
Jos tarvitsen vaunun rinteen juurelle vaihdan sellaisen. Tällä hetkellä en tarvise vaunua talvikäyttöön. Olemme mökissä talvisin.
Kun vaihdan seuraavan vaunun, niin tästä saa joku vaunun, jota on 100 % käytetty vain kesäisin ja joka talvi ollut tallissa.
Minä olen tähän LMC:en hyvin tyytyväinen, todella valoisa ja avara vaunu ja se nestekiertoinen lattialämmityskin toimii mukavasti juuri tällä hetkelläkin. Ja soveltuu erinomaisesti lapsiperheen käyttöön.
PS täysin samanlaisessa LMC:llä joku oli Luostolla kausipaikalla, kaippa ne siellä hengissä ovat säilyneet kun hiihtolomalla oli ainakin liikettä pihalle. Varmaana tulivat lämmittelemään ulos ;)
-
Ja ollaan sitä Hobbyllakin laskettelurinteen juurella kausipaikalla :-)
-
Ja ollaan sitä Hobbyllakin laskettelurinteen juurella kausipaikalla :-)
Näin on, todistettavasti Pyhätunturilla hiihtolomalla
-
No ilmankos piti hoppikoppia tiivistellä ;D
-
Miten jaksat jauhaa koko ajan *askaa
Mihin hävisit ton paskan jälkeen?
-
Mihin hävisit ton paskan jälkeen?
Jotku ne on vielä tähän aikaan töissä :D
-
Jotku ne on vielä tähän aikaan töissä :D
Sori...
-
Menee aika överiksi tämäkin keskustelu. Thumbd Kaikki vaunut on hyviä, ne valitaan tarpeiden mukaan.
-
Laitappa esm.esiin..
aika pitkään saa katsoa,ja ettiä vaunuja jotka päihittää talvi ominaisuuksissa..
Jos sulla oli jotain epäselvää niin viittaan tuohon ylläolevaan lainaukseen.
-
Juurikin näin :-)
Thumb
-
Menee aika överiksi tämäkin keskustelu. Thumbd Kaikki vaunut on hyviä, ne valitaan tarpeiden mukaan.
Samaa mieltä ;)
-
Mitä nyt tapahtui kun vastaukset muuttui yhtä äkkiä?
-
Menee aika överiksi tämäkin keskustelu. Thumbd Kaikki vaunut on hyviä, ne valitaan tarpeiden mukaan.
Oli vaan kyse kesä vaunuista ja talvi vaunusta,kumpi sinulla on ja eriste ;)
-
Tais Topelius poistaa viestinsä mikä näkyy kumminkin lainauksessa.
-
Jos sulla oli jotain epäselvää niin viittaan tuohon ylläolevaan lainaukseen.
Sori oli väärä selvitys ;)
-
Tais Topelius poistaa viestinsä mikä näkyy kumminkin lainauksessa.
Oho näköjään poistui viesti jotenkin...
-
Mitä nyt tapahtui kun vastaukset muuttui yhtä äkkiä?
Solifer on hyvä,niin kuin Polar ;)
-
Mitä nyt tapahtui kun vastaukset muuttui yhtä äkkiä?
Ettei olis kaksisuuntainen mielialahäiriö :laugh: :laugh:
Alkaa aihe luistaa alkuperäisestä ;D
-
Solifer on hyvä,niin kuin Polar ;)
Niin ovat, kun vaan menisivät kaupaksi.
Vaarana on, että käy kuin BETA-videonauhurille. Pesi VHS-järjestelmän joka suhteessa, mutta silti BETA katosi.
-
Niin ovat, kun vaan menisivät kaupaksi.
Vaarana on, että käy kuin BETA-videonauhurille. Pesi VHS-järjestelmän joka suhteessa, mutta silti BETA katosi.
Euroja tiskiin vaan,enempää en viitti kommenteuda,ja kiitos näistäkin hetkistä..
-
Pesi VHS-järjestelmän joka suhteessa, mutta silti BETA katosi.
No ei pessyt.
Lyhyesti ja rankasti yksinkertaisettuna, VHS-järjestelmässä oli parempi luminassi kuin Betassa, kun taas Betassa oli parempi krominanssi. Kokonaisuudessaan aika tasavertaisia, se miksi VHS voitti kisan löytyy lisensseistä, VHS kun oli "ilmainen" (lisenssin hinta 1$) verrattuna Betaan.
-
Menee aika överiksi tämäkin keskustelu. Thumbd Kaikki vaunut on hyviä, ne valitaan tarpeiden mukaan.
Missä tykkää nappi Thumb
-
Niinhän se on taloissakin että joillekin riittää Älbystalo mutta toiset vaatii Kannus talon laatua. 8)
Kaikki ovat kai kuitenkin onnellisia valinnastaan ja kehuvat estoitta valintaansa... Thumb ;D
-
Todella hauska kyllä nähdä millaisia ensi vuoden Soliferit ovat. Muuttuuko ulkonäkö ja sisusta kohti Hymeriä? Hymerin vaunut näyttivät olevan kyllä hienoja, mutta mallistossa ei ollut oikein kerronsängyllisiä malleja :-(
-
Toivottavasti ei muutu. Lastensänkymalleja tietenkin niitä tarvitseville. Vaikka niitä on saanut tähänkin saakka
-
Miksi se Fendt ei myy paljoa suomessa. Laadukkaampi kuin sisar samalta pajalta.
Samalla voi pohtia miksi autopuolella Emgrand tai Englon ei myy Suomessa yhtä hyvin kuin Volvo vaikka Volvo on vain näiden hieman laadukkaampi sisar samasta pajasta :o. Vai onkohan ne sittenkään samasta pajasta ::)
-
Siinäpä kysymys, vielä kun näytät ensimmäisen kiinassa valmistetun Volvon , suomessa. :laugh:
Euroopassa olen pari jotakin kiinassa tehtyä tuntematonta merkkiä nähnyt, en kuitenkaan noita.
Ei tuohon voi oiken muuta sanoa kuin aika lapsellinen juttu :-*
Eipä nuo Jaguarit ja Range Roveritkaan mene turbaani päässä, eikä ne siellä ole tehtyjä vaikka Intialaiset omistaakin.
Ps Kiinalaiset omistaa puoli amerikkaa :P
-
Samalla voi pohtia miksi autopuolella Emgrand tai Englon ei myy Suomessa yhtä hyvin kuin Volvo vaikka Volvo on vain näiden hieman laadukkaampi sisar samasta pajasta :o. Vai onkohan ne sittenkään samasta pajasta ::)
Thumb Thumb ;D
-
.
Ei tuohon voi oiken muuta sanoa kuin aika lapsellinen juttu :-*
Niin, ei todellakaan sen lapsellisempi kuin sinun toteamus vaunupuolelta. (Fendt-Hobby) Ei näitäkään samassa pajassa valmisteta.
-
Hyvin paljon samoja osia, sama omistaja jne. Ja ihan sama mitä ovat ;)
Tais osua nilkkaan ;D
-
Tais osua nilkkaan ;D
Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys tähänkin arvioon. (Joka muuten on todellakin lapsellinen)
-
En usko,että laadussa vikaa,vaan hinta,ja jos totta puhutaan,niin täydellistä matka kuljinta ei ole vielä keksitty..
-
Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys tähänkin arvioon. (Joka muuten on todellakin lapsellinen)
Myönnän täysin, tuli vaan mieleen kun kärkkäästi kantaa otit väittämääni :D
-
Solifer ja samassa pajassa valmistettu Polar ovat hyviä vaunuja.
Nyt vaiin taantumassa tuntuu ainoa ratkaiseva tekijä olevan hinta, laadulla ei niin väliä.
Polarikin voisi olla parempi, en väitäkään, että sekään olisi virheetön, mutta toistaiseksi ei ole ollut laadussa valittamista.
Täytyy toivoa, että Solifer-Polar ei ajaudu konkurssiin tai yrityssaneraukseen vaan pystyy jatkossakin tekemään vaunuja.
Kuten joku viisaampi aiemmin totesi niin vaunut hankitaan käyttötarpeen (ja budjetin) mukaan. Mitä enemmän vaihtoehtoja niin sitä paremmin löytää mieleisensä vaunun.
Monimerkkistä vaunuilukesää tasapuolisesti kaikille =)
-
Onkohan tuo Solifer myyty Hymerille, vai teettääkö Polar nuo vaunut vaan Saksassa?
-
Solifer on niin hyvä vaunu, että toivon sen jatkuvuuteen ja että eristeet pysyy saman paksuisina tai paksumpina. Uudet solikat on mielestäni kyllä hyvännäköisiä sisältä, kunhan löytyy vaan itselle sopiva ratkaisu. En kyllä Polariakaan vieroksu kun hyvä vaunu on ja noita hyviä on paljonkin , riippuu käyttötarkoituksist a.
-
Solifer on niin hyvä vaunu, että toivon sen jatkuvuuteen ja että eristeet pysyy saman paksuisina tai paksumpina. Uudet solikat on mielestäni kyllä hyvännäköisiä sisältä, kunhan löytyy vaan itselle sopiva ratkaisu. En kyllä Polariakaan vieroksu kun hyvä vaunu on ja noita hyviä on paljonkin , riippuu käyttötarkoituksist a.
Minkälainen vaunu mielessä?Meinaan pohja ratkasua..
-
Solifer on niin hyvä vaunu, että toivon sen jatkuvuuteen ja että eristeet pysyy saman paksuisina tai paksumpina. Uudet solikat on mielestäni kyllä hyvännäköisiä sisältä, kunhan löytyy vaan itselle sopiva ratkaisu. En kyllä Polariakaan vieroksu kun hyvä vaunu on ja noita hyviä on paljonkin , riippuu käyttötarkoituksist a.
Täysin samaa mieltä, lisäksi tuo pohjaratkaisukin on mulle täysin selvä, eli Solifer Finlandia 560 MH. Tämä malli olikin esillä edellisissä viesteissä.
Kolmenkympin väliraha vaan meinaa raapasta vähän turhan syvältä.Mutta jos se sitten on niinkuin täällä on todettu, että laatu se on joka maksaa. ;D
-
Minkälainen vaunu mielessä?Meinaan pohja ratkasua..
Tällä hetkellä ei todellakaan mitään, nykyinen on hyvä.
-
En tiä mutta pohjoismaisista vain Kabe on luonut sen näköisen vaunun jonka voisin ehkä ostaa ?
Solifer ja kumppanit ei ole koskaan ollut mieleisiä, makuasioita . . .
Kaikkinensa kaikki maku/tarve asioita . . .
Omani tarpeen täyttää asuntoauto, ja sen tarpeen tässä elämäntilanteessa täyttää vanhempikin verme, viimevuosituhannelt a oleva rakkine . . .
Toista sitten joskus kun eläke alkaa raksuttamaan jolloin on aikaa reissata . . . Tosin koittaako tuo aika onkin eriasia . . .
Elikkä mielestäni yhden merkin "ylistäminen" on turhaa, makuasioita . . .
Makuasioita sanoi killakoira kun toisen piskin peetä nuoli . . .
-
Tällä hetkellä ei todellakaan mittään, nykyinen on hyvä.
Juuri näin.