Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Pena10 - 12.05.2014 kello on 11:30

Otsikko: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: Pena10 - 12.05.2014 kello on 11:30
Nyt alla ensimmäinen neliveto. Miten tuon kanssa katsastus? Aikoinaan luin jotain, että katsastusasemat on jarrutesteissä noita rikkonut.
Miten siis testataan nelivetoisen jarrut katsastusasemalla?
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: ipe - 12.05.2014 kello on 11:38
minulla on jarrut testattu aina pihalla jarruttamalla ei koskaan rullilla. Tostaki kuulee huhupuheita suuntaan ja toiseen, jotkut sanoo että hajoaa ja jotkut sanoo että ei hajoa ja osa sanoo että tietynlaiset nelivedot hajoaa tietynlaisessa penkissä, pitäis huhujen mukaan olla dyno missä toisen akselin renkaat pääsevät pyörimään vapaasti. Tosin kaikki tää "tieto" on vaa huhuja ja juoruja mitä oon lukenu palstoilta, mut kaipa siinä jotain perää on kun omaa ei ole dynoon ajettu
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: ihaa - 12.05.2014 kello on 11:39
Samoin on pelkästään pihalla testattu myös isän RAV4:sta.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: james_III - 12.05.2014 kello on 12:05
Eiköhän ne inssinöörit tiedä millätavalla mikäkin auto testataan, ihan valmistajan ilmoittamalla tavalla siis. Ei voi yleistää kaikkia nelivetoja samaan.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: Weicco - 12.05.2014 kello on 12:20
Pihalla ovat heittäneet lenkin ja se on ollut siinä.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: ose - 12.05.2014 kello on 12:29
Työnantajan TRP Syncro on aina ajettu vain pihalla ei koskaan rullilla. Tuossa on Haldex-systeemi eli kytkeytyvä neliveto. Mekanisesti irrotettavat kuten Mitsu L200 ajetaan rullien kautta. Leveän traileri ei leveyssuunnassa mahdu dynoon niin on karhukettingillä hallissa testattava, sinänsä naurettavan vanhanaikainen tapa.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: tsahkali - 12.05.2014 kello on 12:59
Jos nelivetoa ei saa mekaanisesti pois päältä, eivät enää aja rullille, kovienkin alustojen kanssa kysyvät, että eihän ole päällä, eihän?
Peräkärry mulla on jäykällä telillä ja sen jarrut tarkistetaan nostamalla kärry ilmaan ja koettamalla pyöriikö pyörä, kun kasijarru on päällä. No, samallahan se menee, kun katsovat laakerit.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: K.E.V - 12.05.2014 kello on 13:09
Eiköhän ne inssinöörit tiedä millätavalla mikäkin auto testataan, ihan valmistajan ilmoittamalla tavalla siis. Ei voi yleistää kaikkia nelivetoja samaan.
Ne ei kaikkea tiedä. Kaverin autosta (Audi) meni konttorin piikkiin remontti. Erään orgilaisen 1900 kiloinen vaunu nostettiin akseliputkesta ylös jotta saa laakerit tsekattua  ???
Ensinnäkään akseliputken alta ei saa nostaa mitään vaunua , eikä niissä kartiolaakereissa ole mitään tarkistamista.

Sitten se asia, nelarista eri rullilla mitata jarruja. Aina ajamalla. (ainakin minulle tehty)
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: MarkoA - 12.05.2014 kello on 13:56
Eiköhän ne inssinöörit tiedä millätavalla mikäkin auto testataan, ihan valmistajan ilmoittamalla tavalla siis. Ei voi yleistää kaikkia nelivetoja samaan.

Ei tiedä. Kokemuksella. Vein 4x4 Saabin katsastukseen ja kysyin miten aiot jarrut testata. Inssi sanoi suoraan, että koska ei tiedä eikä heillä ko malliin ole mitään ohjetta, niin pihalla soratiellä testataan.
Autossa luki konepellin alla kielto, ettei saa testata 2wd dynossa jarruja.
Subarut ei ole käyneet rullilla kertaakan mulla ollessa. Aina pihalla ja niistä en ole mitään kysellyt.
Saabista olin huolissaan kun ajattelin kyseisen mallin olevan niin harvinainen ettei inssi huomaa neliveto olevankaan.

Katsastuasemilla on olemassa lista eri merkeistä ja malleista joissa voi kikkailemalla testata 2wd dynossa. Mutta esim manuaali Subaruita ei voi mitenkään testata näin koska keskitasauspyörästö ei sellaista salli.
Kikkailut edellä tarkoittaa awd sulakkeen poistoa, esc sulakkeen poistoa, auton sammuttamista yms.
Lista löytyy myös googlella mutta se on vanha.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: cossuesco - 12.05.2014 kello on 14:55
Aikoinaan juuri noita Audin nelvivetoja hajoitettiin katsastuskonttorill a. Konttorit missä minä olen käynnyt ovat testanneet jarrut pihalla  :) Fordin viskolukko kesti jarrutesterin kun joskus kokeiltiin.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: tsahkali - 12.05.2014 kello on 15:10
Fordin viskolukko kesti jarrutesterin kun joskus kokeiltiin.

Oliko ne niitä viskoja, jotka ei saanut voimaa takapäähän kuin täydellä kaasulla?   ::)
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: cossuesco - 12.05.2014 kello on 15:16
Oliko ne niitä viskoja, jotka ei saanut voimaa takapäähän kuin täydellä kaasulla?   ::)
Ei  :) taakse tuli 66% ja eteen 34%. Auto oli Escort Cosworth. Potkua oli sen verran, ettei aina uskaltanut laittaa kaasua pohjaan  ;) eli ei ihan vakio.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: Mazza - 12.05.2014 kello on 15:54
... eikä niissä kartiolaakereissa ole mitään tarkistamista.
Jaa, miksei? Minultakin huomattiin melkoinen välys laakerista katsastuksessa, tuolla välyksellä sen elinikä olis ollut varmasti lyhyt. Tarkastin laakerin, vaihdoin rasvat ja säädin välyksen kohdalleen, nyt on hyvä. Myös alkavan laakerivian voi huomata tuhansia kilometrejä ennen hajoamista pyörittelemällä rengasta ilmassa. Kuka meistä haluais laakerin hajoavan ajossa, Voi tulla äkkiä kallis remontti.

Niin, ja ainakin kevyttä Spriteä kestää hyvin nostaa akseliputkesta. Kestänee paremmin, kuin ohutseinämäinen C-palkki...
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: K.E.V - 12.05.2014 kello on 16:13
Sprite ei paina 1900 kiloa.......
Mulla nyt muutaman vuoden ollut vaunu. Laakerit tarkastetaan joko omatoimisesti tai vuosihuollossa. En ole havainnut leimaäijän niitä tarkistavan.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: ------- - 12.05.2014 kello on 16:37
No mulla ainakin katsastuksessa on tarkistettu pyöränlaakerit kaikista vehkeistä. Kaikki ne aikojen saatossa hajoaa ja löystyy. Aika ison riskin katsuri ottaa jos ei tarkasta niitä.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: Moppc - 12.05.2014 kello on 16:56
Miten siis testataan nelivetoisen jarrut katsastusasemalla?

On vain omakohtaisia kokemuksia kahdelta peräkkäiseltä määräaikaiskatsastu kselta samalla asemalla. Katsuri tosin eri henkilö, joten siitä lie peräisin täysin eri käytäntö. Ajoneuvona Toyota Hiace 2007 Full Time 4WD. 2012 ei ollut mikään ongelma testata jarrut peinteisesti rullilla. Kyselin tuosta ja on kuuleman mukaan merkki ja malli, josta ei mene mikään rikki. 2013 tuumasi toinen vaan koeajolla, että pidäs vähän kiinni, niin kokeilen että onko jarruja. Ovat jossain kuulema saaneet rikki sekä testilaitteita että autoja.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: Catiska - 13.05.2014 kello on 03:54
Olen katsastanut omia nelikoita, Audi Q7 ja Brabus ML, kumpaakaan ei ole ajettu rullille vaan vain pihalla kokeiltu että jarrut edes toimii.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: 560FMK - 13.05.2014 kello on 09:27
Vähän Diagnon tekemää listaa nelikkoautoista jarrudynossa:

(http://img22.imageshack.us/img22/2203/nelivetoautotdynamolla.jpg)

VW-konsernin nelivetoautojen jarrutesti
Audit pitkittäismoottorei lla
• Torsen-keskustasauspyörästö jakaa momenttia aina 100 % asti pitävälle pyörälle.
• Jarrujen testaus on mahdollista jarrudynamometrillä normaaliin tapaan, kun ei
ylitetä telanopeutta 6 km/h (lähde: Audi SSP 76 ”Torsen Verteiler Differential”).
• Ns. ”Urquattrossa” oli aikanaan manuaalisesti lukittavat keskustasauspyöräst ö ja
taka-akselin tasauspyörästö (vaijeri- tai alipainekäyttö ohjaamosta).
VW-konsernin autot poikittaismoottorei lla
• Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä
(esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois
päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi).
• VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut
testataan ajettaessa takaperin teloille.
Otsikko: Vs: Nelivetoisen auton katsastus
Kirjoitti: MarkoA - 13.08.2014 kello on 09:43
Mitsubishi Outlander 2004 2.4i automaatti, eipä voi testata 2WD rullilla. Vaikka urbaanilegenda kertoo ko. Malleja testatun, niin auton käsiksen mukaan se ei ole mahdollista. Jatkuva mekaaninen neliveto (keskitasauspyörästö + visko LSD) ja testaukset näinollen 4WD rullilla tai hiekkatiellä.