Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: sepelix - 11.05.2014 kello on 20:55
-
Tervehdys! Osaako kukaan neuvoa "liimausohjeita" lattian notkumiseen. Kuukausi sitten tuli hankittua Solifer 550 glt -93ja siinä joustaa parissa paikkaa lattia. Muistan lukeneeni joskus liimaus ohjeita mutta en nyt löydä niitä mistään. Vaunussa ei ole nestekiertolattiaa.
-
Pari talvea sitten liimasin tuon Spriten lattian.
Poika toi töistä jotain vanhaa 2-komponentti liimaa, pitää kokeilla ettei "sulata" lattian eristettä. Sopiva kovettumisaika ehkä 4- 8 h. minulla oli reilun vrk. , ei haittaa kunhan kovettuu, ei kuitenkaan liian nopeesti.
Puhdistin pari silikoni/ liimamassa tms. tuubia, joihin sekoitin liimaa. Aiemmin olin porannut lattian alapintaan 8 mm. reikiä ja varannut reikään tiukasti meneviä puutappeja. Pitää tutkia onko lattia vaiko alusvaneeri irti eristeestä jollain pyörötangon pätkällä. Porasin notkuviin kohtiin n. 20-30 cm. välein. Myös muutaman tuen lisäsin alle.
Sitten vaan liimaa reunasta alkaen reijistä sisään, jos naapurireijästä tulee niin hyvä, tappi naputtaen reikään.
Kun viimeinenkin tappi on reijässä, aiemmin varatut vaneerit lattialle, painoa päälle, voi olla aika reilusti, jotta ylimääräinen liima pursuaa lattialle levitettyien paperien päälle. Tämän homman neuvoja laittoi kaasupulloja aika tiuhaan painoksi.
Aika korkealle joutuu nostamaan jotta silikoni luuranko mahtuu pystyyn.
-
Jäin miettimään tuota liimaa että johtaako se pakkasen sisälle talvella?
-
Jäin miettimään tuota liimaa että johtaako se pakkasen sisälle talvella?
Liimat kovetuttuaan on aika huonoja lämmön johtajia.
-
Minä olen laittanut päältäpäin poratuista reijistä polyuretaania,hyvin toimii!
-
Itsekin mietin tuota päältäpäin porausta ja polyuretaania. Tulee tietyskin pienet reijät mutta maton allehan ne piiloutuu. Minkä kokoiset reiät teit?
-
Muistelen "jonkun" kertoneen: Lyödään N. 22 mm. läpipaskalla matosta palat irti, jos vielä merkitään palat ja suunta, ei juurikaan huomaa että ikinä ovat irti olleetkaan.Tehdään vaneeriin ja eriteeseen pienempi reikä, täytetään ilmattomassa kovettuvalla liimalla, pala päälle.
En nyt tähän hätään löydä alkuperäistä juttua aiheesta. :(
-
Hyviä neuvoja, kiitos. Tutkin vielä vaunun alta kun laitoin pojan kävelemään vaunuun ja huomasin että myös pohjavaneri hiukan joustaa. Ajattelin että taidan laittaa laudan tukemaan käytävän matkalle pohjavanerin alle. Jos laittaisi kosteuden kestävällä puuliimalla ja ruuveilla kyllästettyä lautaa/lankkua. Kuinkahan paksu pohjavaneri on niin osaisi valita sopivat ruuvit? Vaunu on Solkku 550 -93. Olisi itsellä sopivan kuiva kyllästetty kakkosnelonen siihen parin metrin matkalle jos innostuisi laittamaan. Tosin kevyempikin puutavara varmaan riittäisi.
-
Tuossa taannoi näin uudehkon solifer finlandian runkopalkkien väliin oli pantu toinen filmivaneeri koko matkan läpi saakka. Ruuveilla ja uretaanilla.
Saattanut olla sama ongelma.
-
Tuollainen filmivaneri uretaaniliimalla ja ruuveilla voisikin olla ihan hyvä ratkaisu.
-
Itse jättäisin kaikenlaiset lisärakenteet laittamatta pohjan alle. Aloittaa liimaamalla ja jos se ei onnistu toivotusti muut konstit käyttöön.