Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: Oulaa - 1.05.2014 kello on 14:58
-
Auto laitettu ja huollettu.
Kaasua 27 kg matkassa ::)
Turhaakin tavaraa hankittu matkalle :-X
Opeteltu lukemaan stelplats karttoja ja kämppinki kirjaa :-\
Lauttaliput on maanantaille Naantali Kappelskär klo 11.00 lähtöön .
tuolleen se lähtee (https://www.google.fi/maps/dir/Tukholma,+Ruotsi/Gl%C3%BCckstadt,+Saksa/Bremerhaven,+Saksa/Bryssel,+Belgia/L%C3%B6rrach,+Saksa/Feldberg,+Saksa/Bonndorfer+Stra%C3%9Fe,+79848+Bonndorf+im+Schwarzwald,+Saksa/@51.3750177,5.6809709,6z/data=!4m49!4m48!1m5!1m1!1s0x465f763119640bcb:0xa80d27d3679d7766!2m2!1d18.06491!2d59.32893!1m5!1m1!1s0x47b3d952cb0394e3:0x8a51fd33b94453cf!2m2!1d9.4260898!2d53.7911914!1m10!1m1!1s0x47b6b111c4204e61:0x426cf77630073a0!2m2!1d8.583!2d53.55!3m4!1m2!1d5.2232472!2d53.029252!3s0x47c8c5b0cb9f23cb:0x62286cc66727095b!1m5!1m1!1s0x47c3c486740f9fff:0x10099ab2f4c8030!2m2!1d4.3517211!2d50.8503463!1m5!1m1!1s0x4791b05b285b19f9:0x41f6bb7a5df9bb0!2m2!1d7.6709248!2d47.6169191!1m5!1m1!1s0x4790f9a029984eb5:0xa1f6bba4dd67b30!2m2!1d8.111667!2d47.856111!1m5!1m1!1s0x4790f4b6c2dca919:0x7d7fbcc341a43417!2m2!1d8.2804323!2d47.8417124!3e0?hl=fi) :)
Rysselissä käydään sukuloimassa ja sitten tööväillään muutamassa Petteri Punakuonon näyttämässä paikassa Ranskassakin varmaan jo ennen mustaametsää.
Vähän alkaa olemaan jo matkajännää.
Saa heittää tuonneppäin katsomisen arvoisia kohteita ja reittejä . Kiitos!
Vaikka nehän ei tuolta päin helpolla lopu .
-
Matkakuume kohoaa: ;D
-
Turhaakin tavaraa hankittu matkalle :-X
Saa heittää tuonnepäin katsomisen arvoisia kohteita ja reittejä . Kiitos!
Vaikka nehän ei tuolta päin helpolla lopu .
Tuolta voi vilkaista löytyykö jotain kiinnostavaa
http://www.saunalahti.fi/hamal0/
-
Auto laitettu ja huollettu.
Kaasua 27 kg matkassa ::)
Turhaakin tavaraa hankittu matkalle :-X
Opeteltu lukemaan selplats karttoja ja kämppinki kirjaa :-\
Lauttaliput on maanantaille Naantali Kappelskär klo 11.00 lähtöön .
tuolleen se lähtee (https://www.google.fi/maps/dir/Tukholma,+Ruotsi/Gl%C3%BCckstadt,+Saksa/Bremerhaven,+Saksa/Bryssel,+Belgia/L%C3%B6rrach,+Saksa/Feldberg,+Saksa/Bonndorfer+Stra%C3%9Fe,+79848+Bonndorf+im+Schwarzwald,+Saksa/@51.3750177,5.6809709,6z/data=!4m49!4m48!1m5!1m1!1s0x465f763119640bcb:0xa80d27d3679d7766!2m2!1d18.06491!2d59.32893!1m5!1m1!1s0x47b3d952cb0394e3:0x8a51fd33b94453cf!2m2!1d9.4260898!2d53.7911914!1m10!1m1!1s0x47b6b111c4204e61:0x426cf77630073a0!2m2!1d8.583!2d53.55!3m4!1m2!1d5.2232472!2d53.029252!3s0x47c8c5b0cb9f23cb:0x62286cc66727095b!1m5!1m1!1s0x47c3c486740f9fff:0x10099ab2f4c8030!2m2!1d4.3517211!2d50.8503463!1m5!1m1!1s0x4791b05b285b19f9:0x41f6bb7a5df9bb0!2m2!1d7.6709248!2d47.6169191!1m5!1m1!1s0x4790f9a029984eb5:0xa1f6bba4dd67b30!2m2!1d8.111667!2d47.856111!1m5!1m1!1s0x4790f4b6c2dca919:0x7d7fbcc341a43417!2m2!1d8.2804323!2d47.8417124!3e0?hl=fi) :)
Rysselissä käydään sukuloimassa ja sitten tööväillään muutamassa Petteri Punakuonon näyttämässä paikassa Ranskassakin varmaan jo ennen mustaametsää.
Vähän alkaa olemaan jo matkajännää.
Saa heittää tuonneppäin katsomisen arvoisia kohteita ja reittejä . Kiitos!
Vaikka nehän ei tuolta päin helpolla lopu .
Jos pelkkää kaasua on jo 27 kg (kuorineen lähes 60 kg), niin kantsisko lähteä matkaan kotimaan vaa´an kautta. Vaan, voihan sitä hyödyntää poliisienkin vaakoja Ruotsissa ja Saksassa?
-
Auto laitettu ja huollettu.
Kaasua 27 kg matkassa ::)
Turhaakin tavaraa hankittu matkalle :-X
Opeteltu lukemaan selplats karttoja ja kämppinki kirjaa :-\
Lauttaliput on maanantaille Naantali Kappelskär klo 11.00 lähtöön .
Hyviä reissuja, kiinnostavaa nähtävää ja maukkaita maistuvia Thumb
-
Kuukauden päästä aika lailla samanlainen reisu tiedossa :) Hyvää matkaa! Nm. Pysähdyksittä ruotsin läpi.
-
Hyvää matkaa ja antoisia kokemuksia.
Reitti ainakin näyttää hyvältä. Thumb
-
Ensimmäisestä se alkaa. Viimeisestä ei ole tietoa. :D Hyvää matkaa toivottaa Petteri Punakuono porukoineen.
OT. Petteri lepää Konsessa ennen viimeistä rykäystä Hesasta kotiin.
-
Loppukuusta ajellaan samoja renkaanjälkiä :D
Eilen finnlinesilta soittivat, että aikaistivat maanantailähtöä (klo11) lähtemään 8:45 - vastasin, että "kiitos, kiitos - kelpaa vaikka ei meillä noin kiire ole.." ;D
Jos pelkkää kaasua on jo 27 kg (kuorineen lähes 60 kg), niin kantsisko lähteä matkaan kotimaan vaa´an kautta. Vaan, voihan sitä hyödyntää poliisienkin vaakoja Ruotsissa ja Saksassa?
Joo, ei meilläkään ole koskaan tarvinnut toiseen kaasupulloon koskea etelän kesässä 3-5vkon reissuissa - tai no, sitä tyhjänpanttia olen grillatessa keventänyt..
Joku voisi ajatella, että toisen pullon painon kuittaa ajamalla korkeintaan puolella tankilla.. ;D Polttoainetta, juoma- tai likavettä, ihan sama kun kaikki omamassassa mukana ollut.. ;D
-
Jos pelkkää kaasua on jo 27 kg (kuorineen lähes 60 kg), niin kantsisko lähteä matkaan kotimaan vaa´an kautta. Vaan, voihan sitä hyödyntää poliisienkin vaakoja Ruotsissa ja Saksassa?
Autossa on kantavuutta 570 kg .
Mielestäni autoon ei ole asennettu kuin Truman ilmastointi rekisteröinnin jälkeen lisää ja se on 20 kg
Me painetaan 140 kg
kaasut 60 kg
truma 20 kg
vettä 70 kg
eväille , vaatteille ja varusteille jää 280 että ei kieltämättä kovin paljoa jotta kyllä minä punnitsen sen verran että suurinpiirtein tiedän mitä kuormassa on
-
^
Kuljettaja (laskuissa 75kg) kuuluu omamassaan - ylipaino on kantavuudesta pois :o
Samoin omamassaan kuuluu toinen kaasulesti sekä puolet vesisäiliöiden sisällöstä
-
^
Kuljettaja (laskuissa 75kg) kuuluu omamassaan - ylipaino on kantavuudesta pois :o
Samoin omamassaan kuuluu toinen kaasulesti sekä puolet vesisäiliöiden sisällöstä
no siittähän tulee yli 90 kg lisää kuormalle Thumb
ei hätäpäivää meillä ko mitää ihmeitä ei matkaan lähde
jääköön tuo laakakivigrilli kotio ;D
-
Hyvää reissua!
Ne Belgian oluet kannattaa huomioida, ovat vähän hemmetin suunmyötäisiä. Kun muistaa, että yksi sininen Chimay vastaa kahta Pirkkaa. Thumb
Brysselissä on mainiot auto- ja sotamuseo. Samassa pihassa, jonne ainakin vielä 2010 pystyi ajamaan matkailuautolla suoraan noiden oven eteen. Kannattaa varata riittävästi aikaa, meillä loppui kesken.
-
^
Kuljettaja (laskuissa 75kg) kuuluu omamassaan - ylipaino on kantavuudesta pois :o
Samoin omamassaan kuuluu toinen kaasulesti sekä puolet vesisäiliöiden sisällöstä
Meidän hymerissä oli muistaakseni 20% vesisäiliön tilavuudesta omapainoon. Olenkos väärässä vai onko jokin muuttunut sitten 2011 ?
Vieläkään ei ole näkynyt, ei kuulunut tarkempia omakohtaisia tietoja punnituksista ja ylipainojen sanktioista. Ainoa tuore tieto on Ranskan-Saksan rajalla tehty kaikkien matkailuautojen punnitus, mutta eipä sitten muuta. Ylipainolla ajelee todennäköisesti yhdeksän kymmenestä matkailuautoilijast a.
-
Ylipainolla ajelee todennäköisesti yhdeksän kymmenestä matkailuautoilijast a.
Mahdollista, että näin on, mutta on myös mahdollista, että ei enää kovin pitkään?
Ja sitten voikin mennä sormi suuhun?
-
Meidän hymerissä oli muistaakseni 20% vesisäiliön tilavuudesta omapainoon. Olenkos väärässä vai onko jokin muuttunut sitten 2011 ?
Vieläkään ei ole näkynyt, ei kuulunut tarkempia omakohtaisia tietoja punnituksista ja ylipainojen sanktioista. Ainoa tuore tieto on Ranskan-Saksan rajalla tehty kaikkien matkailuautojen punnitus, mutta eipä sitten muuta. Ylipainolla ajelee todennäköisesti yhdeksän kymmenestä matkailuautoilijast a.
Niimpä se minuki muisti teki tepposet - oikea omamassan määritelmä sanoo, että N:o 671/ 1997
Annettu Naantalissa 11 päivänä heinäkuuta 1997
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muuttamisesta
25 a §
Omamassa ja kuormittamaton massa
1. Ajoneuvon omamassalla (ajokuntoisen ajoneuvon massa) tarkoitetaan ajokuntoisen kuormaamattoman ajoneuvon massaa koreineen.
Omamassaan luetaan jäähdytysneste, öljyt, 90 prosenttia polttoaineesta, 100 prosenttia muista nesteistä kuin jätevesistä, työkalut, vararengas ja kuljettaja ja linja-autojen osalta henkilökunnan jäsenen massa, jos ajoneuvossa on istuin henkilökuntaan kuuluvalle.
Matkailuauton omamassaan luetaan 90 prosenttiin vetoisuudestaan täytettyjä juomavesi- ja kaasusäiliöitä vastaava massa.
1. Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 1997. Asetuksen 36 §:n muutos koskee kuitenkin 1 päivänä syyskuuta 1997 tai sen jälkeen annettavia siirtokilpiä.
-
no ei jukupliuta tuo 570 kg kantavuutta voi meillä olla edes lähelläkään täysi sitten Thumb
eväätkin jo jääkaapissa ja passien kopiot kassakaapissa ;)
karmiini päivityy täällä korvessa niiiiiiin hitaaaaassstiiiiiii iiiiiiiiiii :-\ :-\
-
Jos et ole itse punnituksessa todennut tuota 570kg:n kantavuutta, niin en paljoa luottaisi siihen.
-
Jos et ole itse punnituksessa todennut tuota 570kg:n kantavuutta, niin en paljoa luottaisi siihen.
Mitä pitää olla kyydissä jotta 570kg,tulee täyteen :o
-
Jos et ole itse punnituksessa todennut tuota 570kg:n kantavuutta, niin en paljoa luottaisi siihen.
paperista vain luen ja sen päälle elän ,nyt ei muuta voi eikä tartte ko meillä on niin vähän rompetta mukana ::) ::)
-
Ähtärissä tänään lumi maassa kun ajelin kotia kohti Enontekiön pilkkiviikolta. Hyvää matkaa! Thumb
-
Ähtärissä tänään lumi maassa kun ajelin kotia kohti Enontekiön pilkkiviikolta. Hyvää matkaa! Thumb
Tänkjuu !
-
Läppäri ja mokkula pakataan kohta pirssiin ja aamusella ennen ylösnousua lähdetään kohti Naantalia :)
Palataan asiaan kun pystyy jossain missä lieneekään .
Son Moro !
-
Hauskaa ja rattoisaa lomaa. Thumb
-
Turvallista reissua toivotellaan täältä etelästä eli Torreviejasta! :) Thumb
-
Sitä vain hengissä ajeltiin Ruåttin läpi .
Eilen illalla olimma Norsholmissa Kapten Billys baarin takapihalla ihan hyvällä rastplatsilla ;)
mutta ol kylymä yö.
Nyt sateisen Etelä-Ruåtsin jälkeen ajoimma Tansan salamet siltoja pikin ja tulimma
(http://karavaanari.org/kuvat/1399392437.jpg)
viimmesen sillan jälkeen vasemmalle puolellen ,aurinkoiseen Nyborg Strandcampinkiin ,leiriin ja vaihomma t-paijat päälle ja kalsarit sain miekii viimein ottaa poies :o
-
Mitä pitää olla kyydissä jotta 570kg,tulee täyteen :o
Olisipa hyvä punnita kaupasta haettu uusi auto. Olen muutaman auton punnittanut ja todennut ettei lisävarusteet, omamassaan kuulumattomat ym jotka sattuu mukana olemaan ole lainkaan niin painavia kuin vaakan kokonaispaino näyttää omapainon päälle.
Pitäisi olla tieto onko ko paino rekisteriotteeseen vain valmistajan antama omamassa vai onko rekisteriviranomain en todella punninnut auton.
Oman kokemukseni perusteella rekisteriotteen omamassa ei ole oikea.
-
Sateisessa säässä lähdemme Bremeniä kohti.
Sateita ja kuuroja luvattu koko viikolle ,noo onneksi on katto pään päällä
-
Pitäisi olla tieto onko ko paino rekisteriotteeseen vain valmistajan antama omamassa vai onko rekisteriviranomain en todella punninnut auton.
Oman kokemukseni perusteella rekisteriotteen omamassa ei ole oikea.
Automalli kun kerran tyypitetään, se on sitten siinä, se paino. Tulee vielä mieleen, että juuri matkailuautoissa sisus elää koko ajan, asiakkaan toiveiden ja muoti-ilmiöiden vuoksi, ilman että mallimerkintää vaihdetaan. ::)
-
Sateisessa säässä lähdemme Bremeniä kohti.
Sateita ja kuuroja luvattu koko viikolle ,noo onneksi on katto pään päällä
Menettekö Stadtwaldseelle? Onhan mukava alue, jos ei sada niin yhtä juhlaa istua ravintelin terassilla lammen rannalla ja maistella sitä ensimmäistä laatuolutta. Huoltorakennuskin on hienoimpia, mitä olen koskaan nähnyt. Thumb
-
on tosi siisti huoltorakennus tuolla ja varusteltu, tuota ihmettelin siellä seinällä viimekesänä.
-
Sitä vain ollaan päästy Brysseliin sukuloimaan ,eikä verjnuarmua vieläkään.
On muuten melekonen liikenne Saksan moottoriteillä näin maalaispojan mielestä .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399571403.jpg)
Yhtäkkiä jollain on nelivilkut päällä ja kymmenen kilometriä autoja jonossa jos yksi kaista on yhtäkkiä pois pelistä .
Tuolla oli sitten limpparirekan rengas syttynny palamaan ja kaista sulettuna.
-
Jotkut väittää, että autobahnilla ei näe mitään. Olen kanssa jyrkästi eri mieltä. Mukava se on sielläkin elämää seurata, vaikkei kuitenkaan koko matkaa tehdä.
-
Jotkut väittää, että autobahnilla ei näe mitään. Olen kanssa jyrkästi eri mieltä. Mukava se on sielläkin elämää seurata, vaikkei kuitenkaan koko matkaa tehdä.
Eilen ajoimme Bremenin seudulta Brysseliin moottori- ja pikkuteitä Venlon kautta ja maisemat olivat hienoja .
Ainoa murhe mielestäni on ettei pikkuteillä ole levähdyspaikkoja. Kylien keskustoista olen löytänyt vain pysäköintipaikkoja .
Miksvarten Saksassa ruokakaupoissa on vain 2/3 Suomen kauppojen hinnoista :o
-
Miksvarten Saksassa ruokakaupoissa on vain 2/3 Suomen kauppojen hinnoista :o
Eräs vaikuttava tekijä on elintarvikkeiden arvonlisäverokanta. Suomi 14 % vs. Saksa 7%.
-
^
Omituista on myös se, että Tanskastakin voi löytää jotain halvemmalla kuin SUomesta vaikka ei pitäisi :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlis%C3%A4vero#Elintarvikkeet
No, ehkä meidän raippaverot (valmiste-, makeis- ja alkoholivero) ennen alvia saa osan huomiosta..
-
Jotkut väittää, että autobahnilla ei näe mitään. Olen kanssa jyrkästi eri mieltä. Mukava se on sielläkin elämää seurata, vaikkei kuitenkaan koko matkaa tehdä.
Kyllä siellä näkee...
Siellä näkee Autobahnin menoa ja syytä on nähdäkin. Sen verran nopeasti tilanteet siellä muuttuvat. Kyllähän se on kokemus sinänsä siellä ajaa, mutta siinä se sitten onkin jos lomamatkalla muutakin haluaa nähdä liikkuessaan.
-
Sitä vain ollaan päästy Brysseliin sukuloimaan ,eikä verjnuarmua vieläkään.
On muuten melekonen liikenne Saksan moottoriteillä näin maalaispojan mielestä .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399571403.jpg)
Yhtäkkiä jollain on nelivilkut päällä ja kymmenen kilometriä autoja jonossa jos yksi kaista on yhtäkkiä pois pelistä .
Tuolla oli sitten limpparirekan rengas syttynny palamaan ja kaista sulettuna.
Tervetuloa sateiseen Belgiaan. Valitettavasti sää ilmeisti pysyy tämmöisenä ensi viikon puoleen väliin.
http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-verwacht-weer/stad/32X420/kortenberg.html
-
Jovain kiersimmä sukulaisten kanssa päivää Brysselissä ja onhan siellä hienoa .
Manneken Pissit ja Eeuun kämpät piti katsoa ja kaikki .
Komiaa ol ja aivan hirveästi porukkaa mennen tullen .
Kehätielle menot ja tulot aivan vasiten tukossa ja kolme kaistallista autoja seisoa mällötää joka suuntaan .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399747013.jpg)
Tulimma pikkuteitä aivan Ranskan rajalle aivan pienempiä teitä
Les Ochay:hyn kämppinkiin.
Tännään ajelimma Pohjois Ranskassa kanssa ihan pikkuteitä Strasbourgin lähettyviltä Shwartswaldtiin ja jovain oli maalaispoijalle nähtävää pikku kaupungeissa ja kylissä .
On sitä kaikkea sanois joku.
-
Kiitoksia mukavista jutuista!
Laita lisää raporttia matkalta ja kerää päiväkirjaa, ota kuvia paljon ja tienviitoistakin, niin muistat missä olitta. ;-)
Hyvää matkan jatkoa!
Täällä kuulostellaan.
m
-
Tästä välittyy hyvä reissun tunnelma.
Ei kun toivotukset, että jatkuu samanlaisena. Thumb
Mulle eka reissulla valtavin nähtävyys oli ruokakaupat. Ja ovat iso juttu edelleen, varsinkin Ranskassa ja Italiassa, mutta Hollannissa taisi olla halvimmat länsieurooppalaisis ta.
Alueet ja niiden systeemit on kanssa hyvin kiinnostavia.
-
Melekosessa tuulessa olemma leiristä lähdössä HöhenCamping Königskanzelista , Dornstettenistä.
Saksan Alppitielle (http://www.deutsche-alpenstrasse.de/de/startseite/) tuonne alas .
Katotaan löydetäänkö illalla ittemme mistä ja onko sieltä nettiä saatavana. :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399787779.jpg)
Puut taipuu luokille ja roskia ropisee auton seinään koko ajan ko tuulee 8m/s.
Lämpöä vai 10 astetta mutta toivottavasti tuo tuuli nyt selvittäis kelin ko joka päivä ollut tähän asti saje voittoinen
-
Se on tuulinen paikka. Olimme samalla alueella kerran. Silloin lähti rättimäinen etukatos lentoon, kauheassa kaatosateessa vedin sen alas ja tungin vaunun alle. Samana iltana Strassbourgissa kuoli ryhmä ihmisiä kaatuneen puun alle.
Mutta nättiä seutua ja siitä kun ajelee Schwartzwaldin läpi on maisemaakin saatu.
Hyvää reissunjatkoa
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1399828131.jpg)
Äkkiserpentiinin jälkeen Saksan alppitie ensin kiemurtelee pitkin laaksoja ja peltoja
Ja sitten sitä riittää .
Met jäimme Garmisiin yöpymään ja katellaan huomenissa missä ne poijat käy hyppäämässä aina vuojen vaihteessa
(http://karavaanari.org/kuvat/1399828484.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399828622.jpg)
tuollakin tekisi mieli käydä huomenna jos pilvet ei yllätä
-
Keskiviikosta kirkastuu.
-
Met jäimme Garmisiin yöpymään ja katellaan huomenissa missä ne poijat käy hyppäämässä aina vuojen vaihteessa
Siitä mäkipaikasta jäi ainakin itselle vähä monttu auki, useestihan se hyppäilymäki on se suurin rakennelma, tuolla mene vähä päälaelleen muutenkin mittasuhteet Thumb
-
Siitä mäkipaikasta jäi ainakin itselle vähä monttu auki, useestihan se hyppäilymäki on se suurin rakennelma, tuolla mene vähä päälaelleen muutenkin mittasuhteet Thumb
Poikkeas katsomassa jotain lentomäkeä, jää taas monttu auki, on ne niin mahottomia! :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1399873435.jpg)
Tässä vähän kesäisempi Kulm. Siellä on ihan nättejä paikkoja käydä muutenkin.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1399926844.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399926884.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399926900.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399926926.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399926954.jpg)
Aamulla tul mieleen jotta eukko on joskus halunnu poiketa Gardalla ,palmuja katsomassa :-\
Mietin tosiaan kolmatta minuuttia reittiä ja päätin ajaa Garmisista Meranoon suoraan keltasta reittiä
PsoDi Rompo/Timmelsjoch:in kautta ;D
Erittäin viisata suunnitella kevväällä reitti yli 2400 metrin korkeudesta :-X
No tietennii ol poijat laittannu puomin kiinni ja siellä ylhäällä Hoh Gurgi:ssa vasta ::) :-X
Olisihan ne varmaan tiedot suljetuista teistä jossain ko viittis ja kerkeis katella .
Noo enivei ,kyllä nyt on saannu rattia käännellä ihan tarpeeksi ja tietää miltä Fiatin jarrut haisee ko lämpenevät ::)
No ei tullut kuin puolentoista sataa kilsaa edestaas Itävällan mahtavia maisemia ällistellessä .
On teälä palio joutomaata tällätty kasollen ,ja korkeelle .
Mutta ei palioo tullu Seinäjoen seutu mieleen ko lasetteli moottoritietä Insbrukista Gardallen .
Insbrukissa moottortiemaksu 8 eur ja Italiassa sitten 12,90 päälle mutta ol sen arvonen kyllä tiekin .
Minä päästin alamäkeä sata lasissa ja pitkään ja eukko kuvaili mitä upeampia maisemia .
Nyt tässä Gardalla ekassa kämppinkissä vetästään unet ja huomenissa tööväillään järven rantoja Thumb
Alamma miettiä miltä tuntus lähtiä pohojosta kohti . Baltiaan vai takas Ruottin kautta ,saapa sen nähhä sitten joku päivä .
(http://karavaanari.org/kuvat/1399962447.jpg)
tuolla se meno loppui puomiin :(
-
^
Elkää lähtekö vielä, justiinsahan tulitte. Venetsia ei ole kaukana, ajakaa Punta Sabbioneen ja sieltä lautalla kaupunkiin!
-
^
Elkää lähtekö vielä, justiinsahan tulitte. Venetsia ei ole kaukana, ajakaa Punta Sabbioneen ja sieltä lautalla kaupunkiin!
juu, ei siellä pidä alkaa hötkyymään Thumb
-
juu, ei siellä pidä alkaa hötkyymään Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1399975824.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399975842.jpg)
Myö ei lähetä nyt mihinkään pariin päivään .
Ajoittaista sadetta vain tänne luvattu.
Äskeisestä pilvestä tuli toista kymmentä piskoa .
-
Jos ei ole Venetsia koettu niin kannattaa käydä, ennenkuin uppoaa tai laittavat pääsymaksun.
Navi Punta Sabbioneen, siellä on alueita. Camping Miramare lähellä lauttalaituria. Thumb
Ja ilman muuta ruokakauppaan ostamaan kotiinviemisiä. Kylmä Peroni maistuu Suomenkin helteessä.
-
Kyllä näyttää lokoisalta elämä Gardalla:)
Lähdettiin sieltäedellis-sunnuntaina kotiin (tosin vain yövyttiin ja tehtiin päiväkävely) ja olikin hiukan kehno ajoitus...oli nimittäin se vapun jälkeinen sunnuntai kyseessä, eli sekä italialaiset että saksalaiset olivat kahden viikon pääsiäislomaansa päättämässä ja KAIKKI lähtivät samaan aikaan kotiin...
Vaikka oltiin lähempänä etelä-kuin pohjois-kärkeä, päätettiin silti katsella maisemat koko järven pituudelta ja mennä moottoritielle pohjoisesta liittymästä..Kas vain, yhtenäinen jono moottoritielle alkoi heti Malcesinen jälkeen....50 min päästä Torbolen liikenneympyrän kierrettyämme teimme päätöksen olla seisomatta jonossa ja olla ovelia, mehän menemme Arcon ja sitä seuraavien järvien kautta, sen tien, mikä Arcosta reilun 30km päässä yhyttää motarin isinä Trenton kohdalla....No justiinsa juu, seisova jono sille tielle alkoi Arcon keskustasta.....
Hetiki mietittiin, että jäädäänkö nukkumaan muutamaksi tunniksi ja ajetaan vasta kun kaikki ovat poistuneet seudulta (piti ajaa puoleen väliin Saksaa kun piti päästä töihin kotiin), mutta sitten löysin kartalta kivan tien vuorten yli....Jess,mentiin niitä pikkuteitä, ja olitin NELJÄN TUNNIN päästä moottoritiellä Mezzolomardon liittymässä.....Goo glemaps näyttää Malcesine-Mezzolombardo reitille normaalia suoraa reittiä ajo-aikaa 59min, meillä meni vaatimattomat 4 tuntia 50 minuttia....:):)
Nähtiin toki hienoaja maisemia, mutta aikataulu vähän pissi....Joten, varokaa noita pitkiä vapaita kaikki muut jos voitte:):)
Ja rentouttavaa loman jatkoa teille siellä!
t.Kaarina
-
Seuraavat ruuhkat on helatorstain aattona ja sitten jälkeen sunnataina, kun on pitkä viikonloppu.
Ja kas seuraavana viikonloppuna on taas helluntain takia pitkä viikonloppu, tosin maanantain puolelta.
Ja sitä seuraava ruuhkahuippu on heinäkuun 11-13 päivä joilloin alkaa suurimmalla osalla läntistä-euroopaa kesäloma kausi tosissaan. Ja seuraava viikonloppu on yhtä paha. Ja kuukausi eteenpäin alkaa sitten paluu.
-
^
No hitto, tuopa pitää huomioida, koska taitaa osua kuun lopussa.. :'(
Tietty navigaattoriin jotain määränpäätä, jotta TMC/LiveTraffic osaa kertoa nuokin viivästykset. Thumb
-
Näinä pitkinä viikonloppuina ruuhkan meno suunta on rannikolle päin yleensä ja pois sitten toisin päin, mutta kesäloma aikaan pääsuunta on meno ruuhka etelään ja tulo pohjoiseen.
Ja lisätä voisi vielä etttä kun liikenne moottoritiellä pysähtyy, niin tunnin sisään se pysähtyy myös pikkuteillä.
Eli jos ei halua seistä yhtään ylimääräistä ei hötkyily kannata.
tosin ruuhkassa seistessä siellä pikkutiellä näkee paljon.
-
Metpäs taijetaankin lähtiä Gardan kiertoon ja sitten kohti Milanoa ,pikkuhijijaa
(http://karavaanari.org/kuvat/1400040983.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400090318.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400090341.jpg)
Taas se reitti lipsahti vähän turhan korkialle :o
2240m korkiallaoli pakkaasen puolella ja tien pinnalla oli usvaa muttei onneksi jäässä :D
Tais hilikulla olla meidän läpitulo St. Moritzista sitä pikkutietä Rohrspitz:in leirille Itävaltaan.
-
Rostock:issa puatin kyydissä menossa Trelleborgiin.
Euroopasta nyt enshätään jäi mielelle melkoiset liikenneruuhkat ja liikennetiheys ylipäätään.
Jos jotenkin suhteuttaisin niin mun mielestä Suomessa ei ole olleskaan ruuhkia tai vilkasta liikennettä.
Jos on hyvät tiet niin löysimme huonojakin.
Leirialueet yleensä hyviä. Siellä kielitaitoista palvelua mutta sivukylillä ovat ummikkoja niin Saksassa kuin Ranskassa puhumattakaan Italiassa.
Alpeilla kannattaa poiketa maisemia katselemssa.
Huomenna kohti pohjoista Ruotsia.
-
Taitaa tulla Gardan reissun nopeusennätys. Kaksi viikkoa kaikkinensa?
-
Taitaa tulla Gardan reissun nopeusennätys. Kaksi viikkoa kaikkinensa?
Meillä taitaa akan kanssa olla kulukutaati kummallai.
Mitä tässä vielä eis ole kiiritta pietty.
Brysselissä tööväiltiin melkein päivä ja Gardalla kuulleltiin sitä Italian polinaa päivä.
Ainakin 500 km on ajettu harhaan tai mutkillen.
Nyt poikkeamma kotimatkalla JokMok:issa ja Porjuksessa hakemassa kontrastia kumpi
rentouttaa paremmin.
Pohjosen jänkhät vai tuo eteläeurooppalainan sorkanporina.
Pahon pelkään kummalle atmosväärille meijän sielut on värkätty.
Mutta enivei !
Tulpahan poikettua,saattaapi olla että vielä uuvelleenkin mennään ko siunaantuu aikaa enempi.
Näkyillään
-
Taitaa tulla Gardan reissun nopeusennätys. Kaksi viikkoa kaikkinensa?
siinähän se loma ajellessa menee ;D
-
Ei saa olla ilkeä.
Toiset nauttii lomastaan. Ja se heille sallittakoon.
-
Ei saa olla ilkeä.
Toiset nauttii lomastaan. Ja se heille sallittakoon.
Ja se ensireissu on yleensä harjotus. Ja nälkä kasvaa sitten reissatessa.
Ensi vuonna uudelleen. Ja onhan tuota vuotta vellä tänäkin vuonna jäljellä. ;)
-
Ei saa olla ilkeä.
Toiset nauttii lomastaan. Ja se heille sallittakoon.
t
tässä hommassahan on se heleppo että jokkainen voipi ajella minne haluaa
ja tööväillä missä vaan.
Tällä voorumilla on ollu mukavaa se että täältä voi lukea hyviä juttuja ihan opikseenkin.
Onhan tuolla Suomi24 sivuillakin karavaanarivoorumi.
Son harmi ko mullei ole lommaa ollu toista kymmeneen vuoteen. :D
Kaikki pittää tehhä omalla ajalla.
-
Ei saa olla ilkeä.
Toiset nauttii lomastaan. Ja se heille sallittakoon.
Joo, ei pidä arvostella kenenkään tyyliä matkailla. Meillä mä olen se, joka alkaa kesken kaiken hinkua kotiin. Että sais ennen töihin menoa pestyä pyykit jne. Tällä kertaa Pasi varasi paluumatkan viime tippaan, etten mä pysty aikaistamaan paluuta. :laugh:
Oikeesti se kilometrimäärä paluumatkalle näyttää äkkiä niin rankalta, että tekee mieli kiirehtiä. Ja tuon Pasin serkun kokemuksen mukaan kannattaa ottaa se ylimääräinen päivä paluumatkalle; viimeksi niiltä hajos Craisleri alkumatkasta ja korjaamoreissun jälkeen ajoivat yötäpäivää ja ehtivät just ja just lähtöselvitykseen Traveen. :o
Että tällainen mielipide täältä Torreviejasta, jossa on just siirretty paluumatkan alkua yhdellä päivällä....
-
No en tuota mieltänyt arvostelemiseksi, vaan huulenheitoksi. Itsellenikin aikoinaan kun vielä reissuistani kirjoitin, vitsailtiin vastaavalla tavalla. Siitäkin on päässyt kun ei enää kirjoita. Eikä syynä ole tuo vitsailu :D
-
On se hyvä, että on tuo viime tippa. Jäis paljon asioita tekemättä ilman sitä.
-
Son harmi ko mullei ole lommaa ollu toista kymmeneen vuoteen. :D
Kaikki pittää tehhä omalla ajalla.
Sittenhän tuo 2 viikkoa oli iso juttu.
Minä ajelin eka reissuna Ruotsin kautta Normandiaan, Provenceen. Roomaan, Firenzeen, Venetsiaan, Kotkanpesälle ja Ruotsin kautta takaisin. Kolme viikkoa ja viikonloppu; 50-60% siitä ajasta, mitä reissulle olisi pitänyt oikeasti varata. Vaan paljon oppi, näki ja koki siitä huolimatta.
-
Anteeksi sanontani!
Olen eläkkeellä ja sitä kiirutta riittää ko eiole viikonloppu vappaata,lommaa,ruoka-tai kahvitaukoa.
:D
-
Ruotsissa Halstahammarin leirissä .
-
se taas vaihteeksi suunnitelmat muuttui eli
illalla laivalla Tukholmasta Turkuun
Jätetään pohjoisessa käynti syksylle ruskareissuksi .
-
Tuommoinen lenkki (https://maps.google.fi/maps?saddr=%C3%84ht%C3%A4ri&daddr=Naantali+to:Kapellsk%C3%A4r,+Ruotsi+to:Malm%C3%B6,+Ruotsi+to:Nyborg,+Tanska+to:Kolding,+Tanska+to:Bryssel,+Belgia+to:les+ochay+to:Montm%C3%A9dy,+Ranska+to:metz+to:Freudenstadt,+Saksa+to:Garmisch-Partenkirchen,+Saksa+to:Gardaj%C3%A4rvi,+Sirmione,+Italia+to:Milano,+Milanon+maakunta,+Italia+to:St.+Moritz,+Sveitsi+to:chur+to:bregenz+to:Potsdam,+Saksa+to:Rostock,+Saksa+to:Trelleborg,+Ruotsi+to:Hallstahammar,+Ruotsi+to:turku+to:Turenki,+Janakkala+to:vesanto+to:%C3%84ht%C3%A4ri&hl=fi&ie=UTF8&ll=57.231503,20.390625&spn=14.96691,39.506836&sll=54.572062,52.734375&sspn=65.785877,158.027344&geocode=FehwugMdIkVvASmdXkrBrguGRjHgxXU81kYBBA%3BFZijmgMdMRNQASmBOmT1kISLRjHguEtVUbUABA%3BFSY9jwMdtOsiASkZpkv4zVr1RjHgPI2y9f4ACg%3BFfV2UAMdLmzGACn_kcR0pQVTRjHliEi93wWp0w%3BFQkuTAMdycmkACkZYB1EXz5NRjFQgVEdzK8ACg%3BFSXNTgMdHIyQACmpld0BKqBMRjH9zO9u-uON6g%3BFSrqBwMd6WZCACn_nw90hsTDRzEwgEwvq5kAAQ%3BFdHq9wId1olPACHoOGkScyVC_ClxZcxU8n3qRzHoOGkScyVC_A%3BFWub8wIdUeNRACn7lo3MgO3qRzElLdjQXBsFsA%3BFU2A7QId5DteACmptnRgG9yURzFpprs1tuRrWQ%3BFWCC4wIdz3KAAClZMPyhADSXRzEAV9-lt2sfBA%3BFW6q1AIdyk2pACkpM4qTYAGdRzGAnIvXrUgeBA%3BFYw6tgIdP9OhACnLY2SqSeuBRzGSJ8_TGKM0Ew%3BFU6_tQIdhCqMACnndRI_ScGGRzGNDnTGE83_PA%3BFXx1xQIdbhaWACl7GsBtB4KERzEleMk-vdufJw%3BFS78ygIdyl2RAClVW_eKdseERzEwHwHXpnhPKw%3BFc7N1AId5qeUACnvgmkOYg2bRzEk_zA1madqvw%3BFc14HwMdM3nHACm31jqEzfWoRzGb7KoLmPhlxQ%3BFVs_OQMdTaO4ACk3ONw7rFCsRzHDnlmP5uP20g%3BFXP5TAMdL8TIACl_nO-gG2VRRjHkT3VBbdFZRQ%3BFRSgjQMdZKT3ACl9fxaTqWJeRjFf28RKqqZweg%3BFeVrmgMdBsNTASm7246BhHWMRjEAwktVUbUABA%3BFT2RoQMdchF4ASkl0fUJp2mORjE4gQ0qKA0zpw%3BFbQ9wAMdTPmSASkvB3Ewp1iERjHww3U81kYBBA%3BFehwugMdIkVvASmdXkrBrguGRjHgxXU81kYBBA&oq=%C3%A4ht%C3%A4ri&mra=ls&t=m&z=5) tästä meidän reissusta tuli .
Laitan tarkempaa erittelyä kunhan kerkiän räknäillä mutta näyttäisi että 1750eurolla kaikkinensa selviämme kaikista kuluista .
-
Tuommoinen lenkki tästä meidän reissusta tuli .
Laitan tarkempaa erittelyä kunhan kerkiän räknäillä mutta näyttäisi että 1750eurolla kaikkinensa selviämme kaikista kuluista .
Mielenkiintoista, tässäpä teille euroopan reissaajat hiukan "opittavaa", täällä orgissa on lähes kymmenkunta aktiivista reissaajaa ja muistelen että alle yhden käden sormilla voi laskea ne reissut joista olen nähnyt kartan missä ja miten kaukana on oikein käyty ja että minkä verran se on vienyt euroja.
En tiedä muista mutta itse kyllä pidän ajopäiväkirjaa tehdyista reissuista ja kirjaan ylös minkä verran rahaa menee, ruoat ja juomat tosin jätän pois kun menisihän niihin kotonakin.
Kuinka sitä muuten voi verrata eri vuosien reissujen kustannuksia ellei niitä mihinkään kirjaa, näkeepähän sitten kätevästi miten leirintäaluemaksut ja huvipuistomaksut nousevat joka vuosi.
Vai onko karavaanarit sitten niin löyhää porukkaa rahankäytön suhteen että "mitä niitä kuluja laskemaan saatikka muille ilmoittamaan, käykööt itse niin näkeköön mitä tämä harrastus maksaa."
^-^
Oulaalle heti tuosta reissusta iski kysymys, ajoitteko Tukholmasta Tanskaan millä aikataululla ja mitä tuo Juutinrauman ylitys maksoi ? Jos on liian tuulista niin miten sitten, odotellaan tuulen rauhoittumista vai onko pakko mennä lautalle ja oksennella sitten reissun ajan ? ;D
-
ihaalle reissun kustannuksista.
Huomaa otsikko. Aikoinaan minullakin oli melko tarkka kirjanpito kustannuksista. Mutta kun tuosta ensimmäisestä reissusta on kohta 30 (kolmekymmentä) vuotta aikaa, ja sen jälkeen n. 40 (neljäkymmentä) matkaa takana, niin ei sitä tule hirveesti kirjattua kustannuksia. Varsinkin kun vielä on sen verran rahaa, että mahdolliset pienet yllätykset pystyy maksamaan. Silloin aikanaan piti tietenkin tarkkaan laskea, mihin loma- ym. mahdollisesti säästyneet rahat riittivät.
Olihan Petteri Punakuonon tarinan lopussa karkea kustannuslaskelma. Eikä sen asumiskustannuksiin kannata uskoa sellaisen, joka reissaa kesällä parhaaseen loma-aikaan
-
Olihan Petteri Punakuonon tarinan lopussa karkea kustannuslaskelma. Eikä sen asumiskustannuksiin kannata uskoa sellaisen, joka reissaa kesällä parhaaseen loma-aikaan
Juu kyllä minä Punakuonon laskelmat muistan. Thumb
Mutta mielenkiinnolla odotan kyllä oulaan tulevia kustannuksia; leirintäaluemaksut, moottoritiemaksut, lauttamaksut, polttoainekustannuk set.....
-
Ajattelen niin, etten halua tietää kokonaiskustannuksi a, sillä se pilaa osan matkailun ilosta. Tai sitten se on äkkiä laskettu; laivaliput tonnin, polttoaine vähän vähemmän, aluemaksut ja vastaavat hieman alle tuon, pääsylippukulut huvipuistoineen muutaman satasen. Tiemaksuja satasen verran, ehkä. Reilut kolme tonnia, plus ruuat plus tuliaiset - viimeinen momentti on suurehko, sillä reissusta tuodaan vuoden viinit ja oluet sekä melkoisen paljon elintarvikkeita.
Kartan olisi voinut väkertää kieltämättä, menee aikaansaamattomuude n piikkiin.
-
Ne kun ei ole oikein vertailukelpoisia ne eri ihmisten matkakustannukset, kaikki riippuu niin monesta asiasta.
Autot ja vaunut ovat eripituisia ja autot jopa eri korkuisia, joten niiden hinnoissa on hyvinkin suuria heittoja jopa samoilla laivoilla, puhumattakaan siitä, mistä lahden yli mennään, minä vuodenaikana, viikonpäivänä ja jopa kellonaika vaikuttaa (tallinnan lautoilla), puhumattakaan henkilömääristä, hyttiluokista ja Ruotsin liikenteessä vuorokaudenajoista (aamu vai iltalähtö), kuin myös se, onko liput ostettu puoli vuotta aiemmin tarjouksesta vaiko viikkoa ennen lähtöä.
Jokainen tietää mitä polttoaine maksaa, ja jos rahaa ei ole paljon, voi olla menemättä liian kauas.
Tiemaksuista on jossain varmaan lista, ja pääsääntöisesti nekin voi välttää, jos haluaa tai jos rahasta on suuri puute. Jos joku ajaa Italain ylhäältä alas moottoritietä pitkin ja kertoo mitä se makosi, se ei auta sitä, joka menee Saksaan ja Tsekeihin.
Ruoka maksaa justiinsa sen mitä siitä on halukas maksamaan, ainoastaan Sveitsissä ja Norjassa elintarvikkeet tai osa niistä maksaa enemmän kuin Suomessa, ja ravintolassa jokianen käy oman kukkaron mukaisesti, saman hintakaavan mukaan kuin kaupan elintarvikkeet.
Huvitukset ovat taas todella henkilökohtainen kuluerä mikä rakentuu omien mieltymysten ja kukkaron mukaan. Ainoat erityisen hintaiset jutut mielestäni ovat joillekin vuorille nousevat gondolihissit sekä jotkut mahtavat luolastot esim Postojnan tippukiviluolat. Nämä em maksavat suomalaiselle yllättävän paljon, varsinkin jos on useamman hengen perheellä liikkeellä. Muuten museot, kylpylät, eläinpuisot, jne ovat suht tunnettua hintatasoa.
No, huvitukseksi voisi varmaan laskea myös Venetsiassa markuksen torilla nautitut kahvit, joiden hintoja jotkut jaksavat kauhistella aina vaan...ne maksaa varmaan jo lähemmäs kympin kuppi, mutta onpahan puitteet....
Ja loppujen lopuksi yöpymisenkin hintaan pystyy vaikuttamaan mahdottoman paljon, ja se jos mikä riippuu vuodenajasta, maasta ja maan sisäistä alueista ja perheen koosta puhumattakaan laatuvaatimuksista, kuin myös kulkineen koostakin toisinaan (isoille vaunuille kalliimpi hinta).
Heinä-elokuu ja edes neljän hengen perhe, joka Keski-tai Etelä-Euroopassa haluaa asua meren tai järven rannalla tasokkaalla alueella missä ohjelmaa,uima-altaita, kauppoja, ravintoloita jne...niin hinta liikkuu 60-70e yö.
Pariskunta keväällä kiertelle ympäri ämpäri Eurooppaa huokeilla peruskämppäreillä ja ehkä jollain ale-shekeillä (kelpaavat määrättyjen ketjujen alueilla määrätyntasoisilla paikoilla alueen sisällä) voi selvitä 15e yö.
Perhe asuntoautolla kesällä pääsääntöisesti matkaparkeissa 0-10e yö ja silloin tällöin leirintäalue 40-70e yö.
Silmuset tammikuu Italiassa matka-ja puskaparkeissa yöpymiskustannukset 0e kuukausi, Saksassa mennen tullen sen lisäksi yhteensä neljä maksullista sähköllistä matkaparkkia 4-10e per yö.
Eli vaihtoehtoja piisaa kukkaron ja mielitekojen mukaan!
Me noin 10 ekaa reissuvuotta lasten kanssa tehitin matkamme lähes täysin ilman maksullisia nähtävyyksiä kun ei vaan ollut rahaa, mutta oltiin onnellisia kun päästiin reissuun, ja se riitti. maailma oli ihmeellinen ilman erillisä nähtävyyksiäkin. Silloin pidettiin myös tiukasti kirjaa jokaiisesta nakkisämpylän ja patongin ostosta. Nyt rahaa on hiukan enemmän niin ei jakseta pitää kirjaa kun tiedetään mihin rahat riittää niin eleätän sen mukaan.
Juutinrauman siltaa ei tosiaan voi määrätyllä tuulella ylittää, mutta laiva Helsingborgista Helsingöriin kestää vain vajaa 20 minuttia eikä sille aukolle mahdu syntymään semmoista aallokkoa, että sillä välillä oksentelisi. Rödby-Puttgarden kolmen vartin välillä kyllä jo herkkävatsaiselle voi käydä huonosti, siinä syntyy keikuttavaa aallokkoa, mutta jos on ulkona kannella niin ainakin meidän kuopus on oksentamatta selvinnyt talvimyrskyissäkin.
t.Kaarina
-
Hyvää asiatietoa aloittelevalle ulkomaanmatkailijal le, jos tuota Tanskaa voi edes ulkomaaksi oikein kutsua, edelleen pohjoismaita kierrellään. ;D
Leirintäalueiden hinnoista voinee sanoa että saman maksaa kuin kotimaassakin, ehkä puitteet vaan paremmat, nyt kyllä tuo Power Parkin Rio Grande Camping sai meidän kokemusten mukaan parhaimman arvosanan kotimaan alueista, jos tuota tasoa on Etelä-Ruotsissa ja Tanskassa niin mikäs siellä ollessa.
Ilmeisesti täällä orgissa koetaan retosteluksi jos lomabudjettinsa ilmoittaa mutta kyllä mun mielestä tuollainen Alanin mainitsema tonnin, ehkä viidensadan tarkkuudella ilmoittama lomabudjetti olisi ihan paikallaan, auttaisi kummasti meitä jotka vasta suunnittelevat ensimmäisiä "oikeita" ulkomaanreissuja lautta-/ moottoritiemaksuine en ja niine kuluineen joita ei edes tarvitse miettiä täällä kotimaassa kierrellessään.
Eihän kaikki käy museoissa ja kahvilla Venetsiassa mutta mukava niistäkin olisi kuulla että mitä ne maksaa. Kalleimmat kahvit minäkin olen juonut juuri tuolla Venetsian aukiolla vuonna 2001 vai 2002, en nyt muista mutta sen muistan kirkkaasti kun palattiin Riminille sillä veneellä, heikotti sen pienen paatin ja merenkäynnin takia, liekkö vielä auringonpistoskin ollut päällä...
Tuo oulaan vajaan 2000 euron budjetti kuulosti mun korvaan aika pieneltä kun itse olin sellaista budjettia suunnitellut nyt tulevalle Legolandin kierrokselle.
Miltä kuulostaa, käykö nelihenkinen perhe parilla tonnilla parin viikon ajan Legolandissa jos ollaan joka yö leirintäalueella ja ruokailu tapahtunee noutopöytä tyylillä mikäli sellainen ABC:n tapainen asema eteen tulee, muuten omilla eväillä, ehkä kerran tuolla reissulla jos veisi perheen ravintolaan. :D
-
Mitäs se kellekään kuuluu mitä tuliaisiksi ostaa. Siihen menee rahaa, oli sitten vaatteita tai nautintoaineita.
Muut hinnat löytyy netistä, oli sitten camping , silta , lautta , huvipuisto , leirintäalue jne. Ruoka on joka maassa halvempaa kaupoissa kuin Suomessa.
Ja yhtäpaljon tulee syötyä siellä kuin täällä.
Kaupunkien keskustassa ja nähtävyyksien lähellä on kallista syödä ulkona :) Me teemme paljon ruokiamme itse, raaka-aineita on paljon.
Muutakin kuin ökkelöpökkelöön upotettuja ylivuotisia lihanjämia tiskillä :D
Noin pointtina voin kertoa , sekä Gondoliajelu Venetsiassa että hevoskärryillä ajelu Wienissä 25v sitten maksoi 300 markkaa /kerta.
Ei ole kuin saamattomuutta selvittää mitä ne maksaa, pikemminkin syynä on uteliaisuus paljonko sejase laittaa lomareissuihinsa rahaa :-X
-
Noin pointtina voin kertoa , sekä Gondoliajelu Venetsiassa että hevoskärryillä ajelu Wienissä 25v sitten maksoi 300 markkaa /kerta.
Ei ole kuin saamattomuutta selvittää mitä ne maksaa, pikemminkin syynä on uteliaisuus paljonko sejase laittaa lomareissuihinsa rahaa :-X
Sitä mä en muista paljonko tuo Gondoliajelu maksoi enkä edes sitä miten kauan se kesti mutta toki sillä piti käydä kun sinne meni.
Ikävää että tuollainen ajatustapa toisen lomabudjetista on sulla mielessä, jokainen automies tietää aika tarkkaan sen mitä kolmen vuoden välein autoaan saman hintaluokan autoon vaihtava maksaa välirahana mutta näiden lomareissujen suhteen täällä orgissa lienee paljon karavaanareita jotka eivät tuota budjettia tiedä kuten minä tuossa ylempänä juuri toin sen selväksi.
Ja onhan se saamattomuutta mutta sitähän varten nämä foorumit ovat jotta voi kysyä sitä samaa minkä voisi löytää googlettamalla, toiset haluaa saada myös toisen mielipiteen ja ehkä muutakin kokemusta samalla eikä vaan pelkkää numeroa joltain sivulta.
-
www.google.fi auttaa , siihen laittaa mitä hakee. esim Leirintäalue / nimi , kohde /Legoland ,
Siltamaksut > http://uk.oresundsbron.com/page/948
Legoland > http://www.legoland.dk/en/Tickets/
Valuuttamuunnin > http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Campingeja > http://fi.eurocampings.net/campsite/search/countryID/DNK/#sort=rank%20asc%2Crandom_98332872%20asc
Vaihtoehto sillalle > http://www.scandlines.com/tickets-and-prices/tickets-and-prices/ro-ge-hel-hel
Karavaanari on kaikkien kaveri, auttaa hädässäkin (suunnittelussa) ;D
-
No voihan sen noinkin tehdä. Thumb
-
Tanskassa ruoka on ainakin Suomen hinnoissa.
Grillaaminen reissussa on mukavaa hommaa ja kokkaus illalla muutenkin. Lounaat siten kuin parhaiten sopii, mutta tuo ABC tyyli Suomen ulkopuolella on aika huono. Ja saattaa olla kallis.
-
Moron,
Viime vuonna kun käytiin Kroatiassa niin tilasin Tanskan silloille sen lukulaitteen.
Ajettiin sillat mennen tullen, hinta muistaakseni puolittui. Laite maksoi nelisen kymppiä.
Huonoa siinä laitteessa on se että se tarvitsee palauttaa jos ei halua joka vuosi maksaa sitä vuosimaksua.
Itse palautin sen tänä keväänä, kun ainakaan tälle vuodelle ei käyttöä ole.
-
Ei ole kuin saamattomuutta selvittää mitä ne maksaa, pikemminkin syynä on uteliaisuus paljonko sejase laittaa lomareissuihinsa rahaa :-X
Saahan jokahinen olla omaa mieltänsä. Thumb
Näin noviisina luen mielenkiinnolla kaikki tämänkin ketjun kaltaiset keskustelut tiedonhippuineen ja vinkkeineen myös kustannuspuolesta.
-
Näin noviisina luen mielenkiinnolla kaikki tämänkin ketjun kaltaiset keskustelut tiedonhippuineen ja vinkkeineen myös kustannuspuolesta.
Mä pidän myös itseäni tässä suhteessa täysin noviisina ja edelleen siihen vastaukseeni odotan vastausta, kiva kuulla etten ole yksin vastausta odottelemassa. ;)
-
Mihin sä tarkalleen ottaen odotat vastausta Ihaa?
t.Kaarina
-
Miltä kuulostaa, käykö nelihenkinen perhe parilla tonnilla parin viikon ajan Legolandissa jos ollaan joka yö leirintäalueella ja ruokailu tapahtunee noutopöytä tyylillä mikäli sellainen ABC:n tapainen asema eteen tulee, muuten omilla eväillä, ehkä kerran tuolla reissulla jos veisi perheen ravintolaan.
-
Mitenkä tuohon osaisi ulkopuolinen vastata, kun ei edes tiedä montako henkeä ja minkä ikäistä Ihaan perheessä on.
Ja missä he asuvat eli montako kilometriä aikovat ajaa, ja milliasella kulkineella.
Ja millä laivalla mihin aikaan millaisella hytillä vai ilman he ylittävät vesistön. Ja minkämittainen ja korkuine kulkupeli heillä on. Ja millaista laivaelämää ovat ajatelleet viettää.
Ja monenako päivänä siellä Legolandissa aikovat vierailla ja mitä ne liput tänä vuonna maksaa.
Ja minkätasoisella leirintäalueella aikovat asustaa ja montako yötä.
ja minkälaiseen sapuskaan ovat tottuneet, montako hattaraa ja huvipuistoruokailua nauttia (abc-noutopäydät loppuu Suomeen).
Ja mitä muuta tehdä kuin olla Legolandissa..
Esimerkiksi tällaisia tietoja pitäisi olla, ennen kuin voisi tuohon vastata :) :)
t.kaarina
-
Miltä kuulostaa, käykö nelihenkinen perhe parilla tonnilla parin viikon ajan Legolandissa jos ollaan joka yö leirintäalueella ja ruokailu tapahtunee noutopöytä tyylillä mikäli sellainen ABC:n tapainen asema eteen tulee, muuten omilla eväillä, ehkä kerran tuolla reissulla jos veisi perheen ravintolaan.
Käy ja kevyesti. Leiritä-alue siinä legolandin portin pielessä noin 50 euroa/vrk.
Poltto-aine tanskassa taitaa olla suomen hinnoissa ja ruotsissa kallista. Eli tankkaukset suomesta ja tanskasta.
Ja jos yli menee päivä laivalla naatalista niin laivalippun hinnassa on kaikille aamiainen sekä päivällinen ennen ruotsiin tuloa. Siitä kun ajelee ensi yöksi esimerkiksi tuonne http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/11237 niin yöpyminen maksaa noin 10 euroa. Seuraavana päivänä ajaa helsingöriin ja ostaa kombilipun jylläntiin asti. Saa alennustakin kun näyttää caravankortin. Ja tietysti kaikki laivaliput ja tanskan kombi lippu edes-takaisin. Noilla väli yöpymisillähän ei kannata leirintä-alueille mennä kun on mahdollisuus olla yötä stellplatzeilla. Nyt vain auton mittojen ja matkustaja määrän kanssa laivalipuja ostamaan.
Ja legolandin sivuilta hinnat. Ja laskukone käyntiin, niin kustannukset on selvillä.
Ruokaa syötte kotonakin eli saman verran siihen menee.
Ja ruotsin rasthuseillä saa samaan tyyliin ruokaa kuin ABC:tä
P.s. tuosta linkistä näkee sitten muutkin mahdollisuudet yöpyä.
-
Kiitti selvennyksestä, hyvä että pari tonttua riittää.. noilla linkeillä ja ohjeilla pääsee hyvin alkuun. Thumb
-
montako henkeä ja minkä ikäistä Ihaan perheessä on.
2 aikuista ja 2 lasta (7 ja 9 vuotiaat)
Ja missä he asuvat eli montako kilometriä aikovat ajaa, ja milliasella kulkineella.
Leirintäalueella oli alunperin tarkoitus, autona 7.3 m pitkä ja 3 m korkea..mitä sitä nyt päivässä kehtaa ajaa...max. 300 km ? ::)
Ja millä laivalla mihin aikaan millaisella hytillä vai ilman he ylittävät vesistön. Ja millaista laivaelämää ovat ajatelleet viettää.
Todennäköisesti Finnlines, laivamatka kestänee ilmeisesti vain 8 tuntia joten ikkunaton 11m2 käy, ei mitään kummempaa odoteta laivamatkalta muuta kuin ruokaa. :)
Ja monenako päivänä siellä Legolandissa aikovat vierailla ja mitä ne liput tänä vuonna maksaa.
2 tai 3 päivää varmaan riittää useimmille joten riittänee varmaan meillekin.
Ja minkätasoisella leirintäalueella aikovat asustaa ja montako yötä.
Normitasoinen alue riittää, kunhan lapsille on hyvä leikkipaikka, toki asfaltoitu olisi paras, ainakin 10 yötä kaikkiaan Ruotsin ja Tanskan puolella yhteensä.
ja minkälaiseen sapuskaan ovat tottuneet, montako hattaraa ja huvipuistoruokailua nauttia (abc-noutopäydät loppuu Suomeen).
Ei mitään gourmet ruokaa tarvitse olla, perusperheelle sopivaa ruokaa kuten ABC - noutopöydän antimiin tottuneina ollaankin mutta jätskiä mennee joka päivä.
Ja mitä muuta tehdä kuin olla Legolandissa..
Tuosta ei vielä pahemmin tietoa, ehkä se Kolmården puisto.
-
Meillä meni Legolandissa pari päivää hyvin ja yksi päivä viereisessä Lalandiassa, jossa iso kylpylä ja muutenkin hieno paikka.
-
Tarkoitin sillä, että missä asutte, sitä, pitkäkö ajomatka teille kaikkiaan tulee, kokonaiskilometrejä :)
On aika eri hintaista ajaa Kajaanista tai Piikkiöstä Turun tai Naantalin satamaan, ja menettekä suorinta tietä legolandiin vai kiertelettekö lomanna ajan pitkin poikin maita....:)
Ja yö-ja päivälaivat maksaa kovinkin eri lailla.
Minun ei ollut tarkoitus nuo tiedot saatuani ryhytä laskemaan matkanne kustannuksia vaan antaa avuksi tietoja, joiden mukaan pystyt/-te ne itse selvittämään. Ja osoittaa, miten eri lailla kulupuoli voi muodostua.
Ja Kahtaenvaihda (vai oliko joku muu) antoi jo linkit, mistä saat hintoja.
Ja juu, kyllä huoltiksilta ruokaa saa, mutta kokonais-edullisia seisovapöytiä ei juurikaan ole.
Ei muuta kuin iloista matkan suunnittelua, se on ainakin minusta kiehtovaa siinä missä matkalla olokin!
t.Kaarina
-
Tarkoitin sillä, että missä asutte, sitä, pitkäkö ajomatka teille kaikkiaan tulee, kokonaiskilometrejä :)
Minun ei ollut tarkoitus nuo tiedot saatuani ryhytä laskemaan matkanne kustannuksia vaan antaa avuksi tietoja, joiden mukaan pystyt/-te ne itse selvittämään.
Ja juu, kyllä huoltiksilta ruokaa saa, mutta kokonais-edullisia seisovapöytiä ei juurikaan ole.
t.Kaarina
Täällä savossahan sitä asutaan ja noista tiedoista sitä että ne oli sitä varten että jos joku joka on matkaillut samoin perustein niin voisi ehkä sanoa oman mielipiteensä matkansa kustannuksista ja matkan kestosta. :)
Eli täällä koti-Suomessa on tämä noutopöytä kulttuuri parempi ja edullisempi kuin muualla ? Jos nelihenkinen perhe syö noutopöydästä alle kolmellakympillä niin pidän sitä edukkaana.
-
No tuon meidän reissun budjetin saa kuulemma julkaista ,mamma lupasi .
Auto on siis 6,7 m pitkä ja 2,65 m korkea joka vaikuttaa maksuihin niin silloilla kuin lautoillakin .
Tanskan sillat Juutinrauma 92 eur
Iso-Belt 53 eur
Lautat Naantali -Kappels 130eur sis kaksi ateriaa ,päivävuoro
Rostock -Trelleborg 97eur päivävuoro
Tukholma-Tur 166eur yövuoro halvin hytti potkuriakselinkin alla :o
Moottoritiet Sveitsi 8,50 eur Inbruck-Italian raja
Italia 12.90eur rajalta -Gardalle
" 8.50 Garda- Milano
nämä yhteensä 467 eurua ,noin
polttoaineet 874 eurua halvin polttoaine oli Ranskassa 1,27
ruokailut laivalla ja ulukona45 eur
leirintämaksut 190 eurua
Ruokaan ja muihin hömpötyksii, kissan hoitajan tulijaiset ,varustehankinnnat 400-500 eurua
Mainittakoon että Saksassa Lidl:iin ei käy mikään Visa ei Elektron:kaan .
Kaiken maailman kioskeihin tiemaksuautomaattei hin pitserioihin käypi Visa Elektron ettei tervi velaksi maksaa .
Niin ja tankkaaminen ,missä vaan onnistuu Visa Elektronilla.
Neljä yötä olimme rastpatseilla tai niiden lähellä ko ei sitä paikkaa sitten ollutkaan vaikka oli koordinaateilla kirjassa niin ei niitä löytynyt Wildeshausesta , Trelleborgista muunmuassa .
Trelleborgissa kaupungin infon parkkipaikka ilmeisesti on muodostunut rastplatsiksi ko siellä oli kaiken kansan autoja ja vaunuja paikka täynnä ko met tulimma viimeisten joukossa laivasta.
Yhdeksän yötä leirialueilla hinta järjestään noin 20 euroa ,sähköllä ja kahdella nettiyhteydellä .
Itävallassa oli kallein leiri 31 euroa kaikilla mausteilla.
Leiripaikkojen valintakin meni wlan yhteyksien perusteella että pääsi kertomaan teille ,eikun suunnittelemaan reittejä kuuklella tietysti .
No aikuisten oikeesti ,illalla katselin karttoja ja monesti aamukahveella vasta siunaantui että minne mennään seuraavaksi
Kokonaismatka 6400 km
-
En tarkoita saivarrella, mutta Sveitsin moottoritie-tarra maksaa vissiin 50e ja se on vuodeksi, tuo teidän ostam tarra Vignette, oli Itävaltaan kahdeksaksi päiväksi.
Ja muille tiedoksi, Naantali-Kapellskär ja Turku-Tukholma välien hintoihin vaikuttaa myös vuodenaika, keväällä eli vielä nyt, pääsee huomattavasti halvemmalla kuin kesällä, ja silloinkin voi olla pari eri hintaluokkaa sesongin mukaan.
Tuo Naantalin linja veloittaa yölaivoista hirmusta enemmän kuin päivällä, ei pelkäsätän hytistä vaan myös kulkineesta ja henkilöistä.
Kyllä Turunkin lijat mutta ei suhteessa niin paljon.
Oliko teilläkiva reissu siis olitteko tytyväisiä itse?Meettekö uudestaan?
ps.Menittekö Gardalle koko matkan Insbruckista lähtien moottoritietä, siis Brenneron solanylityksestä kysyn..jos, niin jouduitte maksamaan myös solamaksun 8,5e moottoritien lisäksi.
t.Kaarina
-
Kyllä menimme ja Isbrukissa portilla pyysi sen 8,5 ja italian rajalta nypättiin lappu ja se maksoi sen 12,90 sitten kun Gardan korkeudella poistuimme motarilta.
Tässä on nyt taas niin pölläännyksissä kun tänää ajoimme Turku -Vesanto-Ähtäri että päästiin kotiin tämän kevään ennätys ukkosille .
No taas kerran hirmu säkää kun yksi helvetinmoinen koivu on mennyt tuosta vierestä poikki ja taas kaatunut talojen väliin
tekemättä mitään tuhoa .
pyyhkii hikeä hymiö tähän :o :o
No ensikokemus on että pärjäähän sielläkin maalaispoikakin isossa maailmassa ,mutta on siellä eri tavat kun täällä .
Tuo liikenteen määrä on meidän mittapuussa käsittämätön ,se loputon rekkajono ,esimerkiksi .
Isojen kaupunkien lähistöillä olevat ruuhkat kertovat ettei Suomessa mitään ruuhkia ole ,pikku tukoksia vain .
On sitä porukkaa sitten niin ris.... ei kun hirveästi ettei uskoa meinaa .
Brysselin jälkeen isot kaupungit kierrettiin kaukaa .
Maisemia mentiin hakemaan ja niitä saatiin .
Ranskan ja Belgian idylliset pikkukylät ja kaupungit ovat mielestäni aivan oma maailmansa .
Ranskassa ovat maailman röyhkeimmät kolmion takaa eteen tulijat ja perässä roikkujat .
Tietysti se oli rikoksen omaista kun köröttelin kuuttakymppiä satasen rajotuksilla että minäkin näin maisemia muulloinkin kuin tauoilla.
Alpit ees ja taas ovat aivan lumoavat niin moottori-kuin pikkuteiltäkin katsellessa .
Me ei ajettu kuin pari kolme passoa vai mitä ne ovat kun oli kait liian kevättä mennä enää korkeammalle .
Nyt olimme 2400-2800 korkeuksissa ja pakkasessa että aivan kintaalla oli ,mm St-Moriz:issa satoi lunta muttei onneksi liikaa että pääsimme läpi.
Kelit olivat sopivat ,ettei vielä liian kuumaa .
Helteet alkoivat vasta Ruotsissa ja kotomaassa ,onneksi , vaikka kevään lämpöä lähdimme hakemaan .
Mutta se löytyikin vasta palatessa Skandinaviasta .
Joo,kyllä lähdemme uudestaan koska haluaisin Atlantin rannoille ,johonkin Le Havr:een ja Portugal:iin edelleen ison meren rannalle .
Ja tietysti joskus lopummalla kesää Välimeren rannallekkin jonnekkin Barselonaan tai Alicanten rannoille .
Vaimo ehdottaa että menisimme joku talvi ,sydäntalveksi Espanjaan ja on se kait vielä kanssa koetettava joskus .
Mutta tämä autohan on meillä vasta kolmatta kesää ja nyt vasta tyylitellään ja opetellaan tällaista matkailua .
Kokemukset tätä ennen ovat täältä pohjoismaista ja tuota moottoripyörämatkai lua ei minun veristä saa pois kanssa millään .
Katsotaan nyt kuinka kauan Lappi ,teltta ,trangia ,ja leiripatja vielä kiinnostaa
(http://karavaanari.org/kuvat/1400535447.jpg)
sen tuoksu on niin voimakas kun tuonne laitta teltan pystyyn ja kissautta kahvit niin avot
-
Faktatieto: Sveitsin moottoritietarra 40 CHF (Sveitsin frangia), tämän päivän kurssilla 32,71 euroa. Tarra voimassa kalenterivuoden, mutta on ostettava vaikka ajaisi kerran Sveitsin läpi moottoritietä. Ja se on liiattava tuulilasiin, ei riitä, että on näkyvillä kojelaudalla.
-
Faktatieto: Sveitsin moottoritietarra 40 CHF (Sveitsin frangia), tämän päivän kurssilla 32,71 euroa. Tarra voimassa kalenterivuoden, mutta on ostettava vaikka ajaisi kerran Sveitsin läpi moottoritietä. Ja se on liiattava tuulilasiin, ei riitä, että on näkyvillä kojelaudalla.
tuo maksu on tässä meidän votakassa jäänyt maksamatta
tuleekohan sieltä perässä korotettu maksu
-
Tuskin, ellei niillä ole niin hyviä valvontakameroita, että pystyvät kuvilla poissulkemaan tarran olemassaolon. En oikein usko, mutta kai se mahdollista on.
Ja jos tulee, niin voi miettiä rauhassa, jotta kannattaako maksaa eli onko asiaa Sveitsiin.
-
Tässä kun nyt tuota karttaa olen hiukan katsellut niin Saksahan ei ole kuin pienen siirtymän päässä tuolta Legolandiasta niin jos käydään Saksan puolella niin onko jotain mitä pitää ottaa huomioon ?
Vai voiko näin ummikkona mennä Saksaan...ei mutta passit...eikös ne pidä olla Saksaan mentäessä ?
Juu, ummikkoja ollaan. ;D
-
Rajan yli vaan! Ei mitään ongelmaa.
Muutama sana englantia riittää.
-
Ihaa; yhtälailla kuin Ruotsi tai Tanska, on Saksa Schengen-maa (vapaa passiton liikkuvuus). Pohjoismaissa pitäisi ajokortti kelvata henkilöasiakirjana, joka ulkomailla liikuttaessa kuuluu olla mukana. Saksassa, Virossa ja etelämpänä ajokortti ei enää kelpaa, vaan pitää olla virallisempi asiakirja; henkilökortti (ID) tai passi..
Monilla paljonmatkustavilla on tuo ID, koska luottokortin kokoisena menee lompakossa - aina mukana.. Vasta kun ajat Kroatiaan (tai idemmäksi) saakka, tarviit oikeasti passia.
Saksassa, jos missä on hyvä ajaa - onhan se euroopassa autoilun "emämaa".. kun poikkeat Saksassa, käyppä naapureissakin, niin huomaat, että eroa ei ole kuin autojen rekisterikilvissä ;D
-
Rajan yli vaan! Ei mitään ongelmaa.
Muutama sana englantia riittää.
Näin on.Moottoritieltäki n erkanee numeroituja pienempiä teitä. jos haluaa katsella pikku kyliä. Oikeastaan vasta Saksassa ollessa alkaa tuntua siltä että on ulkomailla, vaikka ei siellä mitään ongelmia olekkaan, paitsi että kaikki on superia, tai oli ennen, esim super diesel jne. :D Thumb
-
Saksa Schengen-maa (vapaa passiton liikkuvuus). Pohjoismaissa pitäisi ajokortti kelvata henkilöasiakirjana, joka ulkomailla liikuttaessa kuuluu olla mukana. Saksassa, Virossa ja etelämpänä ajokortti ei enää kelpaa, vaan pitää olla virallisempi asiakirja; henkilökortti (ID) tai passi..
Saksassa, jos missä on hyvä ajaa - onhan se euroopassa autoilun "emämaa".. kun poikkeat Saksassa, käyppä naapureissakin, niin huomaat, että eroa ei ole kuin autojen rekisterikilvissä ;D
Eli pohjois-Saksassa ei passia sitten vaadita vai mitä tuo boldaukseni tarkoitti ?
Tuosta Oulaan budjetista innostuneena tuli tosiaan mieleen tämä Saksassa poikkeaminen ja josko sitten kokeilisi sitä saksalaista autobaanaa... ;D
Ei taida enää pari viikkoa ja parin tonnin budjetti riittää Hampuria etelämmäksi joten eiköhän se siihen jää, ajatuksena että kiertäisi sitten ehkä tuon Tanskan ja siitä takaisin Ruotsiin. Vaimolle ehdoton tuo pari viikkoa kun tuo heinäkuu olisi parasta puutarhanhoito aikaa. Tänä aamuna kun tuota Saksaa ehdotin niin sanoi vain että "pari viikkoa saa riittää reissua ja lapset ei tykkää jatkuvasta autosta istumisesta."
-
Muualla Schengen-alueella passi tai ID paitsi pohjoismaissa. Schengen-alueen ulkopuolella vain passi.
Siis Saksaankin passi tai ID.
-
Eli pohjois-Saksassa ei passia sitten vaadita vai mitä tuo boldaukseni tarkoitti ?
Saksassa (ja muuallakin, pl. pohjoismaat) pitää olla joko passi tai henkilökortti (ID);
(https://www.poliisi.fi/poliisi/images.nsf/files/b412a5ef8a5e6223c2257a1d00247f6d/$file/henkilokortti2.jpg)
Tuo haetaan poliisilta kuten passikin.. vain pohjoismaissa pohjoismaalaisella kelpaa henkilöllisyystodis tuksen ajokortti. Matkustusasiakirjoi ssa pitää olla mukana, jokaisella matkalaisella henkilölisyyden todistava asiakirja..
-
Tässä kun nyt tuota karttaa olen hiukan katsellut niin Saksahan ei ole kuin pienen siirtymän päässä tuolta Legolandiasta niin jos käydään Saksan puolella niin onko jotain mitä pitää ottaa huomioon ?
Vai voiko näin ummikkona mennä Saksaan...ei mutta passit...eikös ne pidä olla Saksaan mentäessä ?
Juu, ummikkoja ollaan. ;D
Tuosta linkistä tietoa matkustusasiakirjoi sta mm. Schengen maat ja ne muut missä riittää pelkkä henkilökortti http://www.raja.fi/ohjeita/matkustusasiakirjat
-
Hankalaa taitanee olla tuon henkilökortin hakeminen...pitää olla passi tai henkilökortti, mihinkä sitä sitten tarvittaisiin... ;D sitä vartenhan sitä haetaan kun sitä ei ole..jos ei ole passia niin miten tuon noiden ohjeiden mukaan sitten saisi.
luotettava selvitys henkilöllisyydestä (passi tai henkilökortti)
https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/AC2D4687D92BACC3C22577DD004A2C36?opendocument
Kuinka tuo pohjoismaalaisuuden muuten voisi todistaa mikäli sitä kysyttäisiin ellei olisi pohjoismaissa liikuttaessa tuota ID - korttia ?
Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin Pohjoismaan kansalainen. Huomioithan, ettei ajokortissa ole vaadittavaa kansalaisuusmerkint ää: ajokortin maatunnus (esim. FIN) määrittää ajokortin haltijan syntymäpaikan. Lisätietoja www.trafi.fi (Ajokortit ja tutkinnot / Ajokorttimallit).
Taitaa mennä pilkunviilaamiseksi mutta ei mulla tähänkään mennessä ole ikinä ollut ajokorttia kummempaa mukana täällä pohjoismaissa liikuttaessa, sehän ei noiden sivujen mukaan todista sitä että olet edelleen pohjoismaalainen, ainoastaan että olet syntynyt Suomessa.
https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/AC2D4687D92BACC3C22577DD004A2C36?opendocument
-
Ei sitä selvitystä tarvitse itse tehdä. Poliisi tekee sen kun hakee sitä ID:ta tai passia. Kyselee kaikenlaisia poliisilla tiedossa olevia asioita.
-
^^
Älä ny ;D Ihan sama asia; passiakin haettaessa tarvii olla myös.. vanhalla passilla todistat olevasia passihakemuksen henkilö - ajokortti Suomessa ei tuohon asiaan kelpaa, vaikka muihin se kelpaa henkilöllisyystodis tuksena :o Luotettavana todentamisena poliisi käyttää myös "ristikuulustelua" ;D
Tätä ei tahdo muistaa kun alaikäisen passeja on hakemassa (siis oma passi mukaan)..
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1400651668.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400651734.jpg)
Saksassa mielestäni hienoa tuo erilaisuus motari vastaan kylätiet .
Ainoa murhe että pikkuteilläkin paikalliset ajaa lujaa eli roikkuvat tosi lähellä perässä .
(http://karavaanari.org/kuvat/1400651779.jpg)
Tämä nyt on jo Italista mutta oli näytettävä että kaikkea se joutavilla teettää .
Pilvenpiirtäjä torni todella luonnossa häipyi taustaansa lähes kokonaan .
Tuo meidän budjetti on kyllä varmaan omavaraisuuden ääripää.
Ruokaostokset tehtiin pikkukylien Lidl/ Coop kaupoissa joissa hintataso halvempaa kuin Suomessa .
Ulkoruokinnassa olimme vain kerran pitsalla 25 eurolla ja laivaruoat 55 eur.
Me kun ei törsätä turhuuveen ::)
-
Tuo meidän budjetti on kyllä varmaan omavaraisuuden ääripää.
Ruokaostokset tehtiin pikkukylien Lidl/ Coop kaupoissa joissa hintataso halvempaa kuin Suomessa .
Ulkoruokinnassa olimme vain kerran pitsalla 25 eurolla ja laivaruoat 55 eur.
Me kun ei törsätä turhuuveen ::)
Miksi lähteä kulkimella, jos ei ole omavarainen. ::)
-
tuli tosiaan mieleen tämä Saksassa poikkeaminen ja josko sitten kokeilisi sitä saksalaista autobaanaa... ;D
Kuhan varot niitä Aatun aikaisia betoniteitä! Niillä kun ajaa, lähtee hampaatkin suusta. :D
-
Miksi lähteä kulkimella, jos ei ole omavarainen. ::)
Joo, senhän takia omaa keittiötä raahataan mukana :D
Yhtälailla tyynyä, pyttyä, suihkua..
Toisaalta ku ulkomailla ollaan, kuuluu sen (ruoka)kulttuuriinkin tutustua - tietääpähän käyneensä.. Thumb
-
Tuosta Oulaan budjetista innostuneena tuli tosiaan mieleen tämä Saksassa poikkeaminen ja josko sitten kokeilisi sitä saksalaista autobaanaa... ;D
Kun Tanskassa asti olet, kannattaa ehdottomasti käydä Saksassa edes kääntymässä, jos ei muuten niin nähdäkseen ettei se maailma siinä rajalla sen hurjemmaksi muutu! Omaan makuun Saksa on muutenkin niitä sujuvimpia maita liikkua m-autolla, nämä on huomioitu "hieman" eri tavalla kuin kotomaassa Thumb
-
Kun Tanskassa asti olet, kannattaa ehdottomasti käydä Saksassa edes kääntymässä, jos ei muuten niin nähdäkseen ettei se maailma siinä rajalla sen hurjemmaksi muutu! Omaan makuun Saksa on muutenkin niitä sujuvimpia maita liikkua m-autolla, nämä on huomioitu "hieman" eri tavalla kuin kotomaassa Thumb
Niin ,kyllähän tuolla etelämmässä on tuo infrestruktuuri aivan eri tasolla kuin rakkaassa Kotomaassamme .
Minulla on aivan sama fiilis vierailla mailla aurinkorantalomilla kuin näillä automatkoillakin että on mahtavaa nähdä sitä erilaisuutta mitä muilla mailla on .
En enään yhtään ihmettele Eurooppalaisen kaupunkiasukkaan ihastelua meidän maaseudulla ja Lapissa .
-
Mä kirjoittelin eilenyöllä blogiin tän matkan "pakollisia" kustannuksia, eli tiemaksuja, diisseleitä, kämppärien hintoja, mitä tähän mennessä on mennyt. Ja blogiarkistosta löytyy viime vuoden kustannukset. Nythän me ei Saksassa varsin pysähdyttykään tulomatkalla, eli tän vuoden listalla on vasta Ranskaa ja Espanjaa.
Ruokiin ja juomiin meneviä en edes laske. Syötäisiinhän me kotonakin! Kalliimpaa ruokaa.
Mä ymmärrän hyvin, että ekaa matkaa suunnitteleva haluaa ihan fakta-tietoja. Viime vuonna olin varma, että viiden viikon reissun jälkeen on tyhjänä käyttötilien lisäksi lainanhoitotilikin, mutta kuinkas kävikään? Kun palkka juoksi koko ajan, niin väittäisin, että rahaa oli tilillä enemmän kuin jos oltaisiin pörrätty Suomessa se viisi viikkoa!
Tuosta passista: mä en tuntisi oloani mukavaksi ilman sitä. Monella kämppärillä kysytään passia. Olenkin nyt ottanut tavaksi respaan tullessa latoa pöytään molempien passit ja kansainvälisen kämppärikortin ja Acsi-kortin. Katsokoon siitä ne, mitä haluavat missäkin.
Viime vuoden reissulla monessa paikassa riitti se kämppärikortti, jossa on mun passin numero. Kai noi käytännöt vaihtelee maittain? Saksasta en viime vuodelta muista käytäntöjä. Vuosaaren satamassa lähtiessä passit tsekattiin, eikä Saksaan saapuessa ollut mitään rajamuodolliisuuksi a.
Mutta tuo "Wurstlandia" on kyllä jotenkin viehättävä paikka, eli suosittelen ilman muuta Ihaan porukkaa pyörähtämään siellä. Me tykättiin sekä isosta Munchenistä että pienistä Isnyn ja Naumburgin kylistä!
-
Oulaalle kiitos selostukseta ja siitä supermahtavasta Norjan kuvasta, ei sais tommosia laittaa :):)
Ja Albinille kiitos Svetsin vigneten tarkasta hinnasta, heitin sen vain hämärästä muistista, kva ettei ollut ihan niin paljon kuin kuvittelin:)
Ja Ihaalle, ei mun ole tarkoitus olla mitenkään ylimielinen, mutta olen vain niin varovainen noiden toisten matkahintojen suhteen, kun ne ei välttis kerro totuudesta itsen kohdalla mitään. Kun ne suurimmat muuttujat ovat kuitenkin laiva, leirintä ja polttoaine, ja nehän on ne kulut, mitkä tulee sen "kotonakin söisimme"-jutun päälle.
Joksu kun etuteltassa näitä käydän läpi, niin syntyy hullluja tilanteita kun toiset kertoo silmät kirkkaina miten halvalla ovat laivat ja leirintäalueet selvittäneet.
Ja sitten toinen taivastelee, kun omalla kohdalla saldo näyttää kolminkertaista summaa.
Kas kun ekat ovat keväällä kahdestaan alle 6m autolla kulkenut pariskunta ja toinen nelihenkinen perhe heinäkuussa 12m yhdistelmällä.
Siinä eivät hintamaailmat kohtaa.
Ja toinen ajaa Rovaniemeltä Sveitin kautta Lissaboniin, toinen Turusta Tanskaan. Taas on eri maailmat polttoaineen ja tiemaksujen kanssa.
En mä siis halua enkä pantaa tietoja, autan aina kun osaan, muta yritän auttaa siten, että siitä oilsi apua kysyjälle oikeasti.
Ja ittellä kun on ollut aina se mentaliteetti, että jos on rahaa laivaan ja bensaan, sitten voi lähteä reissuun, kaikki muu kun menee säkkiä myöten. Ja jos ei ole ollut rahaa edes laivaan (nuoren ei aina ollut), niin sitten mentiin Norjaan, siellä kun kaiken lisäksi meidän ajatusmaailman mukaan ei ole mitään rahantarveta, kun luonto on ilmainen :)
t.Kaarina
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1400680360.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400680373.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400680393.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400680419.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1400680465.jpg)
Kiusallanikin laitan kun tuonne lähdemme ruskaa katsomaan sen aikaan ^-^
-
Ilkiö :):)
Ja me kun ei sitä ruskaa onnistuta näkemään, kun töiden sesonki on juuri silloin.
Täyttyy tunnustaa, että sen sun edellisen kuvan nähdessäni, sen missä puhuit meren tuoksusta ja kahvin keitosta trangialla tien poskessa, sen vuoksi aloin järjestellä päässäni taas kerran uuteen uskoon kesän matkoja, kahtiajakautuneita. ...Olin jo kuvitellut meidän pakollisen Italinan kirjaprojekti-täydennysmatkan lisäksi piipahtavan rajan taa, Vottovaaralee ja Solovetsikun luostariin Vienanmerellä, mutta nyt enää tiedä, voinko sittenkään jättää tuota arktista rakastettuani väliin......Ykkösra kastettu sen kestäisi, saasa nähdä miten käy.....:):)
t.Kaarina
ps.Minkä tien varrelta tuo tokavika kuva on?
-
Honningsvåg-Nordkap tiellä se levähdysalue kun mäki on noustu kaupunnista ylös ??? ;D
-
Muualla Schengen-alueella passi tai ID paitsi pohjoismaissa. Schengen-alueen ulkopuolella vain passi.
Siis Saksaankin passi tai ID.
Tähän löyhästi liittyen....
Jossain kehoitettiin ottamaan kopiot asiapapereista netin ihmeelliseen maailmaan. Olisi sitten varoiksi jotain näyttää, kun taskut on tyhjennetty.
Mikäs olisi sellainen luonteva ja turvallinen tallennuspaikka? Oma sähköpostiko, vai onko parempaa vaihtoehtoa?
-
Tähän löyhästi liittyen....
Jossain kehoitettiin ottamaan kopiot asiapapereista netin ihmeelliseen maailmaan. Olisi sitten varoiksi jotain näyttää, kun taskut on tyhjennetty.
Mikäs olisi sellainen luonteva ja turvallinen tallennuspaikka? Oma sähköpostiko, vai onko parempaa vaihtoehtoa?
Käviskö lisäksi paperinen kopio johonkin hyvään paikkaan??
-
Käviskö lisäksi paperinen kopio johonkin hyvään paikkaan??
No se on vanha konsti, mutta jos kaikki häviää. Internettiä on kai vaikeampi vohkia.
-
Pilvipalvelu, mutta myös s-posti on hyvä kunhan POP3-protokollaa käyttäessä pitää asetusta: "jätä viestit palvelimelle / poista vain poistettaessa". Muutoin ne tallentuvat kovalevylle luettuasi ja häviävät palvelimelta. IMAPilla säilyvät poistoon saakka.. toki, jos firman p-loota kyseessä, ilmeisesti MSE, niin ovat hyvässä tallessa..
Ompa tullut hillottua jo pankin avainlukulistojakin . Photarilla käsitellyt esin, niin vieras ei "osaa lukea", jos sattuisi näkemää.. 8)
-
Joksu kun etuteltassa näitä käydän läpi, niin syntyy hullluja tilanteita kun toiset kertoo silmät kirkkaina miten halvalla ovat laivat ja leirintäalueet selvittäneet.
Ja sitten toinen taivastelee, kun omalla kohdalla saldo näyttää kolminkertaista summaa.
Kas kun ekat ovat keväällä kahdestaan alle 6m autolla kulkenut pariskunta ja toinen nelihenkinen perhe heinäkuussa 12m yhdistelmällä.
Siinä eivät hintamaailmat kohtaa...
t.Kaarina
Joo tottahan tuo. No nyt on itsellä jo sen verran asia nytkähtänyt eteenpäin jotta kysäisin Finnlinesilta hintatiedustelua Naantali-Kapelskär välille ja vastaus on tässä:
Alla hintaesimerkki, jossa 10 % SF-alennus on huomioitu:
Naantali-Kapellskär 5.7.2014, lähtö klo 09:30
- 2 aikuista ja 2 6-12-vuotiasta lasta 126,00 EUR
- Ikkunallinen A4-hytti 40,50 EUR
- Ajoneuvo, alle 8 m pitkä 56,70 EUR
- YHT: 223,20 EUR
Jos varaatte matkanne viim. 20 päivää ennen lähtöä, voitte hyödyntää ennakkovaraajan edun, jolla saa 20 % alennuksen normaalihinnoista. Tähän alennukseen ei voi yhdistää SF-jäsenalennusta, ja se pitää maksaa heti varauksen yhteydessä, eikä rahaa palauteta muutos- tai peruutustapauksissa . Ennakkovaraajan edulla yllämainitun kokoonpanon hinnaksi tulisi 198,40 EUR.
Kun paluumatka varataan samalla menomatkan kanssa, sen hinnasta saa 20 % alennuksen. Tämä koskee myös ennakkovaraajan etua.
Autoliiton alennuksen saa ainoastaan varaamalla matkan suoraan Autoliitosta. Uskoisin kuitenkin, että edullisin vaihtoehto on hyödyntää ennakkovaraajan etu ja ostaa paluumatka samalla kertaa.
Eli ei tuolla 200 eurolla kyllä kannata lähteä ajamaan Haaparannan kautta, aika edullisena itse pidän tuota Naantali-Kapelskärin lauttaa, jos oikein haluaa tinkiä niin tuon hytin voi jättää pois mutta luulen että on mukava että voi oikaista perheen kanssa vähän jalkoja, 8 tuntia on äkkiä pitkä aika lautalla jossa ei taitane olla mitään huvituksia lapsille.
-
^
Niin, ja finnlines tarjoaa kaupanpäälle ruuat jälkkäreineen.. Haaparannankierross a yöpaikastakin saa varmaan maksaa..
Se muutama euro kannattaa maksaa ikkunallisesta hytistä - ainaki meillä tenavat siitä kurkkivat, ja kannelle hinkuavat kun isompaa näkyvissä..
Jos meno tuntuu tylsälle, on koko perheelle on enempi koettavaa, jos tulette Ahvenanmaan kautta (saaristolautoilla). Hyvällä ilmalla leppoisaa pujottelua :D
-
Saksan kämppäreillä (2 kämppäriä) eivät ole olleet kiinnostuneita passeista, vaan mun kansainvälinen kämppärikortti on riittänyt. Eivät ole edes halunneet Pasin henkilötietoja! Eli aika helpolla täällä pääsee! Thumb
-
Blogiin on nyt päivitetty pakolliset kustannukset. Eroa viime vuoden reissuun aika tasan 20€, vaikka nyt ajettiin reilu tonni enemmän ja oltiin viikkoa pidempään reissussa. Tänä vuonna laivamatkat oli halvemmat, kun otettiin paluumatka saman tien.
-
kiitos ja hienoa kun kaija laitoit tuosta reissusta tuota tietoa....saa itekkin kielipitkällä jatkaa suunittelua....
-
Juuri tuollaista selkeää kustannusten esilletuontia olen odottanut ja siinähän se ja tuo kartta kruunaa kaiken. Thumb
-
Kiva, kun näistä mun höpinöistä on hyötyä jollekin! Viime vuoden reissun kustannukset löytyy arkistosta 2013 kesäkuu.
On kyllä jännä, miten sama tuo hinta oli näillä kahdella eri reissulla.
Tiemaksut oli Kroatian suuntaan halvemmat. Kämppärit varmaan suht samaa keskihintaa molemmissa. Viime kevään reissu oli ensimmäinen Eurooppaan ja kyllä se jollain tavalla jäi ainutkertaisena mieleen. Ei tältä toiselta reissulta palatessa tullut mitään haikeita fiiliksiä. Mutta nyt reissun tarkoituskin oli eri.
Ruokia ja juomia en uskalla laskea, mutta onhan ne paljon halvemmat kuin kotimaassa. Hyviä viinejäkin sai Espanjassa tyyliin 1,3€/pullo. Ja "huttusta" noin 80centtiä per litra. Siihen sitten fifty/fifty jotain spriten tyyppistä, niin taas meni aurinkoinen iltapäivä rattoisasti! :laugh:
Kyllä mä suosittelen kelle vaan Europpan reissua. Mulla on sellainen puolinainen lukion kielitaito (englanti, vähän ruotsia, surkeeta saksaa, olematonta ranskaa ja pari sanaa epsanjaa) ja Pasi on nippanappa selvinnyt kansakoulusta, mutta hyvin pärjättiin. Monessa paikassa vastapuoli puhui omaa kieltään ja mä jotain englannin ja maan kielen sekoitusta. Ihan ok! Mutta perusasiat, kuten leiriytyminen ja ruokailut ravintolassa onnistuu varmasti, vaikkei osaisi mitään ulkomaankieltä. Kyllä mä mietin etukäteen, että pitäiskö guugle-kääntäjästä tallentaa valmiiksi lause: "Hei! Tulemme Suomesta. Meitä on 2 henkeä ja asuntoauto. Haluamme sähköpaikan" :laugh:
Tän olisi voinut tulostaa kaikilla tarpeellisilla kielillä!
(http://karavaanari.org/kuvat/1401544702.jpg)
-
kiitos ja hienoa kun kaija laitoit tuosta reissusta tuota tietoa....saa itekkin kielipitkällä jatkaa suunittelua....
No kiitti.... Täällä ihan kademielellä, kun lomat ohi ja työt odottaa :( ;)
-
Juuri tuollaista selkeää kustannusten esilletuontia olen odottanut ja siinähän se ja tuo kartta kruunaa kaiken. Thumb
Kartasta kuuluu kiitos Pasille! Kerron kyllä! :)
Se on suoraan iPadiin ladatusta Navigon-ohjelmasta kaapattu. Thumb
Navi on oikeesti ihan älyttömän hyvä apu. Meilläkin on vaan sellaine hyvin sinnepäin-karttakirja. Varsinkin isojen kaupunkien ohituksissa olisi tullut ongelmia ilman navia. Ja sitten pitää muistaa, että jos ajaa vahingossa liittymästä ohi, niin ei saa missään nimessä hermostua. Ajetaan sitren sinne, minne nokka näyttää. Viimeistään Välimerellä etelään mennessä huomaa kyllä, että nyt pitää vetää u-käännös. Aikaa on!
Tosin johonkin satamaan mennessä kannattaa varata aikaa. Tietyö tai ruuhka voi hidastaa aika lailla. Mieluummin istuu tylsänä 4 tuntia satamassa kuin myöhästyy 4 minuuttia laivasta.