Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: -Tomppa- - 24.04.2014 kello on 19:24
-
Moi,
Osaisiko porukka neuvoa mistä tuollaiseen otsikon matkailuautoon kannattaisi koukkua lähteä kyselemään kohtuulliseen hintaan asennettuna? entä onko saatavilla jostain pelkkää koukkua jonka voisi itse asentaa? Olen kyllä googlaillut, mutta eipä ole löytynyt vielä...
auto on täysin sama Elnagh baron 37 kuin tässä linkissä, mutta suomessa tosin rek. max. 3500kg
http://www.motorholme.co.uk/motorhomes/6ne8_model.htm (http://www.motorholme.co.uk/motorhomes/6ne8_model.htm)
-
Kuuklaile lisää... Vapaa-aika, Suomen Vaunuosa, Reimo etc. Koukun malli riippuu vähän alustasta, eli minkälainen jatkkopala siellä perässä on, vai onko Alkon alusta.
Voit ostaa/tilata pelkän koukun ja laitella itse, ei ole mitään rakettitiedettä.
Joissain autoissa on jo pistorasia valmiina, toisissa on valmis liitin, mihin tökätä johtosarja, joissain tarvii vetää edestä asti. Ja joissain onnettomissa pitää vielä ohjelmoida... >:(
-
osaisiko joku suoriltaan sanoa mikä esim. noiden edellä mainitun sivujen koukuista kävisi tähän autoon jos itse yrittäisi asennella?
Soitin tuonne vaunuosaan ja siellä kerrottiin että koukun hinta asennettuna on 1550e... Työaika kuulemma noin 4-5h. En tiedä mitä nuo yleisesti maksavat, mutta jotenkin kuulosti omaan korvaan aika kalliinpuoleiselta. Onko tuo hinta ns. linjassa ja saakohan mistään edukkaammin?
-
osaisiko joku suoriltaan sanoa mikä esim. noiden edellä mainitun sivujen koukuista kävisi tähän autoon jos itse yrittäisi asennella?
Soitin tuonne vaunuosaan ja siellä kerrottiin että koukun hinta asennettuna on 1550e... Työaika kuulemma noin 4-5h. En tiedä mitä nuo yleisesti maksavat, mutta jotenkin kuulosti omaan korvaan aika kalliinpuoleiselta. Onko tuo hinta ns. linjassa ja saakohan mistään edukkaammin?
Onko sähköt väyläohjattuja?
-
-09 Trasportteriin oli vuonna -09 muistaakseni 1300€ luokkaa kun asennutin. Eiköhän tuo hinta ole ihan normi tasoa.
Toki mahdollista saada halvemmallakin, eikun kyselemään
-
Onko sähköt väyläohjattuja?
ööÖ.. nyt on pakko sanoa että en kyllä tiedä... mistähän tämän tsekkaisi?
-
osaisiko joku suoriltaan sanoa mikä esim. noiden edellä mainitun sivujen koukuista kävisi tähän autoon jos itse yrittäisi asennella?
Edelleen: Riippuu siitä rakenteesta, alustasta, jatkopaloista....
Soitin tuonne vaunuosaan ja siellä kerrottiin että koukun hinta asennettuna on 1550e... Työaika kuulemma noin 4-5h. En tiedä mitä nuo yleisesti maksavat, mutta jotenkin kuulosti omaan korvaan aika kalliinpuoleiselta. Onko tuo hinta ns. linjassa ja saakohan mistään edukkaammin?
Koukun hinta on tuosta noin puolet. Kyllä ne myy pelkän koukunkin.
ööÖ.. nyt on pakko sanoa että en kyllä tiedä... mistähän tämän tsekkaisi?
Tuon ikäisissä ei enää ole kulussa pelkkää sähköä, vaan siellä on kaikenlaista elektroniikkaa kyttäämässä esim. lamppujen palamisia. Alustan (siis sen itse auton) huolto kyllä osaa kertoa, mitä pitää tehdä, jos koukun laittaa.
-
Oulussa Feloxsilla ainakin onnistuu koukun laitto ja mielestäni hinta kohtuullinen
http://www.felox.fi/
-
Oulussa Feloxsilla ainakin onnistuu koukun laitto ja mielestäni hinta kohtuullinen
http://www.felox.fi/
Muistatko yhtään mitä luokkaa maksoi?
-
Edelliseen Volvoon maksoi 1000e+13napanen pistoke ja se tehtiin volvolla ;)
-
Muistatko yhtään mitä luokkaa maksoi?
Alle tonnin. Hinta riipuu alustan rakenteesta, mutta aika hyvin osaavat puhelimessa antaa hinnan.
-
Feloksin koukku tuskin täyttää kaikkia hyväksyntöjä mitä tämänpäivän koukun täytyy täyttää ?
Sama tapaus on tuo Hitsauspiste Köykkä joka on tehnyt vetokoukkuja asuntoautoihin.
Asiaa voit tutkailla/lueskella hakurilla haetuista eri jutuista, jos mielenkiintoa piisaa, osin asiaa, osin asian vierestä.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=vetokoukku&nickMid=
-
http://karavaanari.org/index.php/topic,6178.msg101035.html#msg101035
Vanhat tekoset; Bosalin ostokoukku 150€, omat suunnitelmat, tallin perältä rautaa ja ite tein.. 0 € kuluja. ;D
Transitin runkoon tulivat, ei Rimorin koppaan mitenkään :D
-
Eikö maailmasta löydy vastaavaa vetokoukun asennussarjaa/jatkorunkoa vanhoille Fiat Ducato alustoihin kuin Alko alustoille löytyy?
-
Feloksin koukku tuskin täyttää kaikkia hyväksyntöjä mitä tämänpäivän koukun täytyy täyttää ?
Auton ostaessani kauppaan kuului koukun siirto edellisestä kulkimesta, mutta se ei tietenkään sopinut uuteen.
Kauppias osti kouku Feloksita, mutta se osoittatui laittomaksi. Tarrahan siinä oli, mutta ei minkäänlaista merkintää hyväksymisestä. Koukku oli vajaan vuoden autossa ja se piti maalata uudelleen. Lopulta koukku vaihdettiin hyäksyttyyn koukkuun, jossa on hyväksymistarran lisäksi myös dokumentit sallitusta kuormituksesta.Kouk ku tuli Suomen Vaunuosalta, mutta hintaa en tiedä. Oli myyjälle halpaa säästämistä.
-
Eikö maailmasta löydy vastaavaa vetokoukun asennussarjaa/jatkorunkoa vanhoille Fiat Ducato alustoihin kuin Alko alustoille löytyy?
kysehän ei ole Viiatin alustasta, vaan siitä jatkopalasta. Jos siellä on reiät valmiina, Linnepen koukku todennäköisesti sopii. Pitäisi siellä toki olla valmistajan tarrakin.
Jos taas jatkoa ei ole, vaan perä on itsekantava, tilanne on hankalampi. Jossain, olisko Reimon sivuilla, olen nähnyt piiiiiiiiiitkiä koukkurakennelmia.
-
kysehän ei ole Viiatin alustasta, vaan siitä jatkopalasta. Jos siellä on reiät valmiina, Linnepen koukku todennäköisesti sopii. Pitäisi siellä toki olla valmistajan tarrakin.
Jos taas jatkoa ei ole, vaan perä on itsekantava, tilanne on hankalampi. Jossain, olisko Reimon sivuilla, olen nähnyt piiiiiiiiiitkiä koukkurakennelmia.
on siellä Chaussonin poikien jatkopalat mutta aika hinteliltä ne minusta näyttävät vetokoukun kiinnityksen kun ei niissä ole mitään x-palkkia niin en ihan tuosta vain uskalla alkaa siihen koukkua värkkäämään .
Olenko ymmärtänyt oikein että näihin -03 rekisteröityihin saisi vääntää koukun omasta päästä käsin vain.
No se on ajettava Lahden Rinta-Jouppiin katsomaan ja vakoilemaan millainen koukku siellon Chaussonin pyrstössä kiinni. ???
-
Olenko ymmärtänyt oikein että näihin -03 rekisteröityihin saisi vääntää koukun omasta päästä käsin vain.
.
8.0 Alusta ja ohjaus
8.9 Vetolaitteet, D11 Ajoneuvoluokat: kaikki
©
Ajoneuvohallintokes kus 2008
ARVA 157 §.
01.01.1995
tai sen jälkeen käyttöön otetun O3- ja O4-luokan perävaunun ja niiden vetoauton vetolaitteiden
tulee vastata 94/20/ETY tai E 55 vaatimuksia, ARVA 43 ja 219 §,
ARVA 43 b 1256/92 + 1122/94
01.04.2000
tai sen jälkeen käyttöön otettuun autoon asennetta
van vetolaitteen tulee vastata 94/20/ETY tai E-
55 vaatimuksia (EY-tyyppihyväksytt
yyn M1-luokan autoon asennettavan vetolaitteen tulee olla em.
normien mukaan hyväksytty
)
ARVA 43 b 1256/92 + 754/99
01.01.2003
tuli voimaan säädös AArv liite 1, I osa, kohta 50. 1248/2002, perävaunun vetoon
tarkoitetut kytkentälaitteet tulee vastata 94/
20/EY tai E-säännön 55 vaatimuksia. M1-luokan
asennettavan vetolaitteen ei siis
vaadittu olevan tyyppihyväksytty.
01.01.2005
Alkaen henkilöauton perävaunun vetokytkimen tulee olla EY-hyväksytty.
01.01.2007
tai sen jälkeen uuteen tyyppiin hyväksytyn se
kä käyttöönotetun perävaunun vetoaisan tulee
vastata 94/20/ETY tai E-säännön 55 vaatimuksia
.
Ks. AKEn ohje 1946/208/2007
AArv liite 1, I osa, kohta 50, ks.
AKEn ohje vetoaisan määrittelystä.
OHJEET
Tarkastetaan vetolaitteessa olevasta kilvestä
tai meistetystä merkinnäs
tä, että vetolaite on
hyväksyttyä mallia ja täyttää voimassa olevat määräykset.
Käytetystä vetolaitteesta tyyppikilpi on vo
inut irrota, jolloin vetolaite tunnistetaan
kokemusperäisesti tai hyväksymistodistuks ia apuna kä
yttäen. Ellei vetolaitetta voida tunnistaa, on
se vaihdettava.
Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut
vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite
kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa s
aa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta
noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoj
a ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä
raaka-aineita.
Keskiakseliperävaun un vetokytkin tulee olla
erikseen hyväksytty ko. perävaunutyypin vetoon.
(pystykuormaa sietävä)
Tarkastetaan, että vetolaitteiden mitoitus ja sijo
itus, paineilmajarruliitt imien rakenne ja sijoitus
sekä sähköjohtojen kytkentä täyttävät standa
rdien SFS 3544, ISO 1102, SFS 3545, ISO 337, ISO
1726, ISO 1103, SFS 3546, ISO 1728, SFS 3745, SFS 3547, ISO 1185 TAI ISO 1724
vaatimukset.
-
Koukkupaja Jyväskylässä sanoi että jos apurunko on auton perään asti ja tarpeeksi jykevä
he tekevät koukun sähköineen -03 malliseen hintaa 600 euroa asennettuna
siis ei mitään kanväylätekniikkaa vaan millä lie ryöstäjillä varmaan :P
toivotaan että apurungon pätkä olisi tarpeeksi jykevä :-X
-
KÖYKKÄ SEINÄJOKI. On edullisin -08 on hiukka kalliimpi kun sähkösarjan osto on lisänä. Köykän koukut kestää katsastajan tarkastelun. Ainakin minulla todistettavasti. ps. Hymerin -06 koukku 350€ kestää vetää ja tarkastella.
-
KÖYKKÄ SEINÄJOKI. On edullisin -08 on hiukka kalliimpi kun sähkösarjan osto on lisänä. Köykän koukut kestää katsastajan tarkastelun. Ainakin minulla todistettavasti. ps. Hymerin -06 koukku 350€ kestää vetää ja tarkastella.
Miksi tätä pitää jauhaa jatkuvasti, tätä Köykkää? Tuossa yllä on direktiivit. Jos Köykkä on sen koukun tyyppihyväksyttänyt, niin hyvä on mutta epäilen...
-
Ei se hyväksyntä nyt niin hirveän vaikeaa ole kuin suomalaiset väittää. Tarvitaa tarvikeista luettelo, käytetyistä materiaaleista lujuustiedot, piirrustukset ja lujuuslaskelmat. Sitten laitetaan paperit kuoreen ja postitetaan hyväksytylle tutkimuslaitokselle . Siellä insinööri tarkastaa laskelmat, piirrustukset ja materiaalien soveltuvuuden.
Ja jos kaikki on kunnossa , niin laitta paluupostissa luvat.
Se että niitä jossain ravisteltaisiin on tarinaa pojilta jotka eivät näitä juttuja ole ymmärtäneet.
Ja sen verran paljon tuntuu juttujen mukaan tuo Köykkä noita tekevän että jos laittomia tekisivät olisi viranomaiset jo touhuun puuttunut. Eli ilmeisesti siellä Köykällä on joku töissä joka osaa tehdä lujuuslaskelmat.
-
Se on hyvä jos luokituslaitoksen testit kelpaavat koukkuasiassa. Itselläkin koukun hankinta Kabeen jotta saa siirtää ylikuormaa peräkärryyn tarvittaessa.
Eipäs kelvannut luokituslaitoksen päästöarvotodistus.
Sellaista se on viranomaisten toiminta.
-
Miksi tätä pitää jauhaa jatkuvasti, tätä Köykkää? Tuossa yllä on direktiivit. Jos Köykkä on sen koukun tyyppihyväksyttänyt, niin hyvä on mutta epäilen...
Mutta miksi sitä epäilet .minun autoni koukku on viranomaisen puolesta TARKASTETTU JA HYVÄKSYTTY.ja se on Hitsauspalvelu Köykän asentama.
-
Mutta miksi sitä epäilet .minun autoni koukku on viranomaisen puolesta TARKASTETTU JA HYVÄKSYTTY.ja se on Hitsauspalvelu Köykän asentama.
Jos on vain 'asentama', niin hyvä on. Hyväksyttyjä koukkuja saa asentaa kuka vaan, minä asensin itse. Nykyautoissa koukun pitää olla eu-hyväksytty ja epäilen kovasti, että Köykkä ei ole yhtään koukkua hyväksyttänyt, ne hyväksynnät kun ovat alustakohtaisia. Bavariakin on hiukan ajasta jäljessä, sillä nykyään hyväksyntään kuuluu se 'rytkyttäminen'. Muutama vuosi oli niin, että pelkät paperit riittivät.
Se testaaminen on senverran hintavaa, ettei sitä jokainen pikkupaja rupea tekemään.
-
Kävin tuossa kyselemässä nissanin tiskillä koukkua 04 mallin autoon kun olisi ollut hyvä vetoauto kiikarissa.
Onneksi en kerennyt ostaa,tuli nimittäin yllätyksenä että 10v vanhempiin autoihin ei enää saa lisävarusteita,varaosia kylläkin.
-
Kävin tuossa kyselemässä nissanin tiskillä koukkua 04 mallin autoon kun olisi ollut hyvä vetoauto kiikarissa.
Onneksi en kerennyt ostaa,tuli nimittäin yllätyksenä että 10v vanhempiin autoihin ei enää saa lisävarusteita,varaosia kylläkin.
Ei kai nyt koukkua marmoritiskiltä.... ? ::)
-
Pakko oli käydä marmoritiskillä kun ei muualtakaan löytynyt,romuttamot nyt olisi tietysti vielä jäljellä mutta loppui into asiaan.
-
Jos itsellä pysyy räikkä kädessä, niin tilaa koukku esim. http://www.pfjones.co.uk/ ja asenna itse.
Itse olen toimistorotta ja onnistui vm.-11 Mersuun asentaa koukku itse hyvien ohjeiden avulla, jotka koukussa tuli mukana. Ja auto on nykyajan väylätekniikkaa, niin silti toimii oikein kärry perässäkin, ettei parkkitutkat huuda, jne.
Ei se niin vaikeeta ole.
-
Eipä ollut tuollakaan käypäistä koukkua,mutta asia ei ole enää ajankohtainen.
-
ARVA 43 b 1256/92 + 754/99
01.01.2003
tuli voimaan säädös AArv liite 1, I osa, kohta 50. 1248/2002, perävaunun vetoon
tarkoitetut kytkentälaitteet tulee vastata 94/
20/EY tai E-säännön 55 vaatimuksia. M1-luokan
asennettavan vetolaitteen ei siis
vaadittu olevan tyyppihyväksytty.
Tällä lauseella :tulee vastata säännön vaatimuksia tarkoitetaan siis että pitää tehdä samanlaiseksi .
Ei tarvitse olla EY tyyppihyväksyntä merkintää vuosimalleissa 2003-04
Jos näin on niin mistä löytyisi hyväkuntoinen kippaava kuomukärry .
Kuormatilan korkeus 140 cm ja kolmen metrin lava ja kippi ?