Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: tlaaks27 - 19.04.2014 kello on 18:42
-
Thumb Truma Combi 6 :ssa oli "vakava" häiriö, johon Lahdessa ei löytynyt apua ! Soitin Marko Laitiselle ML Caravan:iin ja hän sanoi ettei yhtään Trumaa ole lähtenyt epäkuntoisena heiltä, että tuo maanantaina heille ! Vein ja hän otti Truman pois kontista pöydälle, mittaili ja keskiviikkona aamupäivällä soitti että lämmitin on kunnossa ! Maksoihan se elkein 900, kun osat oli yli 700 ! ( joku palopuhaltimen moottori ja verkkokortti, jota ei voinut "resetoida" ! ) Ja nyt pelaa kuin "Buikki" ! ! Thumb
-
Thumb Truma Combi 6 :ssa oli "vakava" häiriö, johon Lahdessa ei löytynyt apua ! Soitin Marko Laitiselle ML Caravan:iin ja hän sanoi ettei yhtään Trumaa ole lähtenyt epäkuntoisena heiltä, että tuo maanantaina heille ! Vein ja hän otti Truman pois kontista pöydälle, mittaili ja keskiviikkona aamupäivällä soitti että lämmitin on kunnossa ! Maksoihan se elkein 900, kun osat oli yli 700 ! ( joku palopuhaltimen moottori ja verkkokortti, jota ei voinut "resetoida" ! ) Ja nyt pelaa kuin "Buikki" ! ! Thumb
Itse vein Truma C6002 EH:n autoineen sinne samaan paikkaan. Soitti seuraavana aamuna että joo, kortti, johtosarja ja puhallin kärynneet, pitää uusia kaikki ja maksaa n. tonnin.
Sanoin että jos ei vielä tilata sitä korttia ainakaan viiään mittailtavaksi vähan ensin jos vaikka saisi korjattua kun maksaa kuitenkin olikose yli 600 € .
Soitti kaveri muutaman tunnin päästä että toimiikin
kaikki ja maksaa vain parisataa.
Ammattimies on aina ammattimies. ;D
-
Autossani oli myös 6E Truma ja toimikin aina joskus
"mjo" tutustui lämmittimeen ja hän laittoi muistaakseni paloilmapuhaltimen moottorin akseliin öljyä ja siitä asti on toiminut!
En nyt muista maksoinko se jotain, mutta ei ainakaan paljoa.
Eli kyllä kaikki saa toimimaan, kun vaihtaa riittävästi osia. Ja osat on kalliita tällaiseen lämmittimeen.
-
Kyllä kannattaa kysyä Mjolta ensin. Todella moni on orgin kautta saanut Mjolta avun ongelmiinsa ilman, että osia olisi pitänyt erityisemmin uusia.
Mun mielestä tuo avausviesti kuulostaa melkein sarkasmilta, jos 700 euroa on ihan ok summa tuollaisesta korjauksesta. Pääasia tietenkin, että on kunnossa, ei siinä mitään.
-
Aloittajan viestissä luki että vaihdettiin paloilmapuhaltimen moottori ja verkkokortti.
Itseäni vähän ihmetyttää se että molemmat on hajonnut yhtäaikaa.
Onhan se tietysti mahdollista.
-
Palopuhaltimen moottori kärähti ja se löi kortin lukkoon ja 2009 mallisen Truman lukkoon mennyttä korttia ei saa avattua, joten ainoa vaihtoehto oli uusi kortti ! Tämän korjauksen jälkeen Truma on toiminut moitteettomasti ! Thumb
-
Palopuhaltimen moottori kärähti ja se löi kortin lukkoon ja 2009 mallisen Truman lukkoon mennyttä korttia ei saa avattua, joten ainoa vaihtoehto oli uusi kortti ! Tämän korjauksen jälkeen Truma on toiminut moitteettomasti ! Thumb
Sempä tähden compi 6E ei ole hyvä lämmitin, kun ei voi korjata vaan pitää vaihtaa kalliita osia. Kortti menee aina lukkoon kun lämminilmapuhallin vioittuu tai laitetaan ilma-aukot kiinni.
-
Sempä tähden compi 6E ei ole hyvä lämmitin, kun ei voi korjata vaan pitää vaihtaa kalliita osia. Kortti menee aina lukkoon kun lämminilmapuhallin vioittuu tai laitetaan ilma-aukot kiinni.
Pääsetkö "kiinni" tuon Truman "sieluun" ? Elikkä voitko tehdä tuota korttia "perinteisin osin" samoin toiminnoin ? Eli tinakolvi ja korjaamaan periaatteella . . .
Olisi sinun kiva lyödä "ässä" pöytään, . . .
-
Pääsetkö "kiinni" tuon Truman "sieluun" ? Elikkä voitko tehdä tuota korttia "perinteisin osin" samoin toiminnoin ? Eli tinakolvi ja korjaamaan periaatteella . . .
Olisi sinun kiva lyödä "ässä" pöytään, . . .
Sitä korttia ei voi korjata ja tämä on fakta. Kortin tilalle voi laittaa Truma 6002:sen kortin, mutta vaatii osaamista ja 6002:sen pientä fiksaamista, mutta sen suunnittelua ei tällä foorumilla osaa kukaan muukuin "hapero" ja minä avustajana. Mutta kannattaako tuo on jo toinen juttu. Varmatoimisemmaksi se ainakin tulisi. Minua ei muutoshomma sen kummemmin kiinnosta, kunhan nyt mainitsin, että siihen on muitakin ratkaisuja olemassa. ::)
-
Eli tinakolvi ja korjaamaan periaatteella . . .
Toi osa kirjoituksesta tarkoitti mahdollisesti perinteisin osin valmistettavaa mallia, sen ymmärsin että nykyistä 6E:n korttia ei "tinailemalla" voi korjata . . .
Harmi että tuo seikka ei tullut selville tekstissäni.
Mutta muutoin kerroit kysytyn asian, mutta voip' viel' sekin päivä koittaa että noita 6E:n kortteja on niinpaljon käytössä vikaherkän? alkuperäisen korvaajalle on tarpeeksi markkinoita . . .
-
Eli tinakolvi ja korjaamaan periaatteella . . .
Toi osa kirjoituksesta tarkoitti mahdollisesti perinteisin osin valmistettavaa mallia, sen ymmärsin että nykyistä 6E:n korttia ei "tinailemalla" voi korjata . . .
Harmi että tuo seikka ei tullut selville tekstissäni.
Mutta muutoin kerroit kysytyn asian, mutta voip' viel' sekin päivä koittaa että noita 6E:n kortteja on niinpaljon käytössä vikaherkän? alkuperäisen korvaajalle on tarpeeksi markkinoita . . .
Etkö lukenut tarkasti, korttia ei voi korjata. Mitä oikein tarkoitat, en pysy mukana?
-
Etkö lukenut tarkasti, korttia ei voi korjata. Mitä oikein tarkoitat, en pysy mukana?
Ymmärsin niin, että jos tekisi itse kokonaan uuden ohjauksen laitteelle ohittaen valmistajan epävarmat viritykset. Siis kourallinen trankkuja, vastuksia ja diodeja MJO:lle ja roppa kaupalla kokemusta ja osaamista päälle, niin syntyisikö toivottu lopputulos.
-
Onko tämä lukittautuminen jonkun russakan vaihdolla ohitettavissa vai onko ne pintaliitostekniika lla ettei voi mitään? Aattelin vaan, mutta varmaan mjo33400 on senkin saanut eliminoitua pois laskuista.
-
Kyllä kannattaa kysyä Mjolta ensin. Todella moni on orgin kautta saanut Mjolta avun ongelmiinsa ilman, että osia olisi pitänyt erityisemmin uusia.
Mun mielestä tuo avausviesti kuulostaa melkein sarkasmilta, jos 700 euroa on ihan ok summa tuollaisesta korjauksesta. Pääasia tietenkin, että on kunnossa, ei siinä mitään.
Itselle jäi omassa O. korjauttamisessa fiilis että helppo korjaus kun vaihdetaan kaikki osat, toppuuttelin että eikö tutkia kannata ensin
kun lompakon täytettä on rajallisesti käytössä. Sitten selvittiinkin vähemmällä kun yksi osa vain olikin rikki. Eli!
Kyse vain kuitenkin on tunteesta joka jäi, ei muuta.
-
Itselle jäi omassa O. korjauttamisessa fiilis että helppo korjaus kun vaihdetaan kaikki osat, toppuuttelin että eikö tutkia kannata ensin
kun lompakon täytettä on rajallisesti käytössä. Sitten selvittiinkin vähemmällä kun yksi osa vain olikin rikki. Eli!
Kyse vain kuitenkin on tunteesta joka jäi, ei muuta.
Truma 6002:sen korjaus kyllä onnistuu ja yleensäkin C-sarjan kortit.
-
Sempä tähden compi 6E ei ole hyvä lämmitin, kun ei voi korjata vaan pitää vaihtaa kalliita osia. Kortti menee aina lukkoon kun lämminilmapuhallin vioittuu tai laitetaan ilma-aukot kiinni.
Olen lukenu ttätä juttua hämmästyksestä ymmyrkäisenä. :o Ensin piti tietysti könytä autolle ja katsoa mikä mylly siellä oikein on. Näkyi olevan C 6002 EH. :D
Sitten itse asiaan. Aloittaja puhui paloilmapuhaltimest a, nyt Mjo myös lämminimapuhaltimes ta ja vielä ilma-aukoista!! Eli vaikka kaikki olisi kunnossa mutta ilma ei kierrä tarpeeksi vikkelään, niin pannu lämpiää liikaa (?) ja taas kortti tilttaa.
Se, että 'korttia ei voi korjata', viittaa minusta siihen, että siellä on piiri joka toimii sulakkeena ja jotain kärähtää. Mutta jos muutaman euron piirin takia pitää vaihtaa muutaman satasen kortti ja vain sen takia, että laite on väärin suunniteltu, niin se haiskahtaa minusta jo petokselta.
Nykyiset väyläohjatut polttoainelämmittim etkin voivat mennä lukkoon mutta ne vaan avataan testerin kanssa ja menoksi...
Kertokaapa nyt tietävät, mikä siitä kortista hajoaa?
-
Olen lukenu ttätä juttua hämmästyksestä ymmyrkäisenä. :o Ensin piti tietysti könytä autolle ja katsoa mikä mylly siellä oikein on. Näkyi olevan C 6002 EH. :D
Sitten itse asiaan. Aloittaja puhui paloilmapuhaltimest a, nyt Mjo myös lämminimapuhaltimes ta ja vielä ilma-aukoista!! Eli vaikka kaikki olisi kunnossa mutta ilma ei kierrä tarpeeksi vikkelään, niin pannu lämpiää liikaa (?) ja taas kortti tilttaa.
Se, että 'korttia ei voi korjata', viittaa minusta siihen, että siellä on piiri joka toimii sulakkeena ja jotain kärähtää. Mutta jos muutaman euron piirin takia pitää vaihtaa muutaman satasen kortti ja vain sen takia, että laite on väärin suunniteltu, niin se haiskahtaa minusta jo petokselta.
Nykyiset väyläohjatut polttoainelämmittim etkin voivat mennä lukkoon mutta ne vaan avataan testerin kanssa ja menoksi...
Kertokaapa nyt tietävät, mikä siitä kortista hajoaa?
Se menee tilttiin, eikä sitä voida resetoida. Jättäneet varmaan tahallaan resetointimahdollis uuden pois. Itse löysin resetointipisteen, mutta en saanut resetoitua, en ollut tarpeeksi osaava. :-[ EH-lämmittimen korjauksessa ei ole mitään ongelmia. ;)
-
Thumbd Minä soitin silloin Truman maahantuonnin tekniseen apuun ja he sanoivat että ennen vuotta 2010 mallisissa lämmittimissä on kortti joka lukittuu lopullisesti ja sitä ei voi "resetoida", mutta uuden kortin joka siihen vaihdettiin on "resetoitavaa" mallia! Minä ainakin uskoin MAAHANTUOJAA ! Thumb
-
Nyt ymmärrän sen että miksi viestin aloittajan remontti tuli näin kalliiksi. Tällaista "resetointi" tietoa minulla ei ollut.
Arvostan nyt entistä vähemmän tällaista lämmitintä.
Minulla oli auto (onneksi OLI) jossa on Truma Combi 6E lämmitin, jatkuvasti oli jotain vaivaa.
-
Arvostan nyt entistä vähemmän tällaista lämmitintä.
Minulla oli auto (onneksi OLI) jossa on Truma Combi 6E lämmitin, jatkuvasti oli jotain vaivaa.
Niimpä. ...Aivan. :D
-
Minulla oli auto (onneksi OLI) jossa on Truma Combi 6E lämmitin, jatkuvasti oli jotain vaivaa.
Kerrotko mitä vikaa tuossa Trumassa sitten oli kun sellainen lämmitin on aika monella orgilaisella.
-
Thumbd Minä soitin silloin Truman maahantuonnin tekniseen apuun ja he sanoivat että ennen vuotta 2010 mallisissa lämmittimissä on kortti joka lukittuu lopullisesti ja sitä ei voi "resetoida", mutta uuden kortin joka siihen vaihdettiin on "resetoitavaa" mallia! Minä ainakin uskoin MAAHANTUOJAA ! Thumb
Missä toi uudempi kortti resetoidaan kun en tiedä kellään laitetta olevan ja mitä asioita siitä voidään resetoida? Uudemmissa korteissa on ollut paljon vähemmän vikaa kuin ensiversiossa. Tiedoksi, että uudempi korttiversio käy myös vanhempaan lämmittimeen ja jos joutuu kortin vaihtamaan niin kannattaa varmistua, että saa uudemman kortin.
-
Missä toi uudempi kortti resetoidaan kun en tiedä kellään laitetta olevan ja mitä asioita siitä voidään resetoida?
Vikakooditaulukon mukaan lukitus on ohjelmallinen (koodi 41) ja se poistetaan siihen tarkoitetulla ohjelmointi laitteella. Kait noita laitteita on virallisilla huolloilla...muuten han se on koko kortin vaihto.
-
Thumb Kyllä tämä uudempi kortti voidaan ainakin näissä Truma huolloissa avata ( esim, ML Caravan Orimattilassa, )
mutta tietääkseni sen lukitus saadaan pois ihan kotioloissa sulakkeen irroituksella ! ? Thumb
-
mutta tietääkseni sen lukitus saadaan pois ihan kotioloissa sulakkeen irroituksella ! ?
Käytöneston lukitus poistetaan sulake iroittamalla.
-
Thumb Kyllä tämä uudempi kortti voidaan ainakin näissä Truma huolloissa avata ( esim, ML Caravan Orimattilassa, )
mutta tietääkseni sen lukitus saadaan pois ihan kotioloissa sulakkeen irroituksella ! ? Thumb
Kysyppäs siltä huollolta, että millainen laite sillä on vai ottiko vain sulakkeen irti. ;)
-
Etkö lukenut tarkasti, korttia ei voi korjata. Mitä oikein tarkoitat, en pysy mukana?
---------
Tossa alla olevassa Fenix selkokielisesti toi asian esiin :
Ymmärsin niin, että jos tekisi itse kokonaan uuden ohjauksen laitteelle ohittaen valmistajan epävarmat viritykset. Siis kourallinen trankkuja, vastuksia ja diodeja MJO:lle ja roppa kaupalla kokemusta ja osaamista päälle, niin syntyisikö toivottu lopputulos.
---------
Eli se Truman valmistama kortti roskiin ja sinun itse "perinteisistä osista" valmistama tilalle jonka voi sitten jos tarve vaatii tinakovin kera korjata.
Sen että sitä Truman valmistamaa ei kolvin kera korjata ymmärsin heti.........
Joko nyt ?
-
---------
Tossa alla olevassa Fenix selkokielisesti toi asian esiin :
Ymmärsin niin, että jos tekisi itse kokonaan uuden ohjauksen laitteelle ohittaen valmistajan epävarmat viritykset. Siis kourallinen trankkuja, vastuksia ja diodeja MJO:lle ja roppa kaupalla kokemusta ja osaamista päälle, niin syntyisikö toivottu lopputulos.
---------
Eli se Truman valmistama kortti roskiin ja sinun itse "perinteisistä osista" valmistama tilalle jonka voi sitten jos tarve vaatii tinakovin kera korjata.
Sen että sitä Truman valmistamaa ei kolvin kera korjata ymmärsin heti.........
Joko nyt ?
Minun ammattitaito ei siihen riitä, mutta foorumulla on yksi jonka taito riittää, mutta miksi pitäisi pyörä keksiä uudestaan. ;) Ajatuksessasi ei ole järkeä, siis rakentamisen kannalta.
-
...... mutta miksi pitäisi pyörä keksiä uudestaan. ;) Ajatuksessasi ei ole järkeä, siis rakentamisen kannalta.
-----
Järkeä ? Kenen mielestä on, kenen ei . . .
Työssäni törmään usein tilanteeseen että on syytä keksiä pyörä uudestaan jotta asiat yksikertaistuisivat ja esim. huollot nopeutuisivat/halpenisivat jne jne . . . Tänäänkin pistin yhden asian eteenpäin, muutaman kuukauden perästä selviää kuisen kävi, asiat etenee ajallaan . . .
Tämä "kertakäyttökulttuur i" käy kukkarolle ja ympäristölle. Jos tehdään kunnostettava /huollettava piirikortti, on se ympäristö ja lompakko ystävällinen . . .
-
Kysyppäs siltä huollolta, että millainen laite sillä on vai ottiko vain sulakkeen irti. ;)
Muistelisin kuulleni jotain tietokoneella pitäisi tehdä.. ???
-
Muistelisin kuulleni jotain tietokoneella pitäisi tehdä.. ???
Minua kiinnostaa fakta tieto.
-
Minua kiinnostaa fakta tieto.
Kyllä se näin on kuultu kokeneen asentajan suusta.. Tehdaskaan ei pysty korjaamaan noita puki kortteja.
-
Minäkin laitoin Best Caravanin kautta kortin tehtaalle ,eivät korjaa/korjauta kortteja (pikkutruman kortteja 6EH) lupasivat hyvittää 50€
rikkinäisestä kortista jos tilaa uuden kortin ,nähtävästi ei sielläkään osata korjata taikka kortit tehdään jossain halpamaassa lähetys tulisi kalliimaksi kuin korjaus .
-
Minäkin laitoin beskaravaanarin kautta kortin tehtaalle ,eivät korjaa/korjauta kortteja (pikkutruman kortteja 6EH) lupasivat hyvittää 50€
rikkinäisestä kortista jos tilaa uuden kortin ,nähtävästi ei sielläkään osata korjata taikka kortit tehdään jossain halpamaassa lähetys tulisi kalliimaksi kuin korjaus .
Taitaa näissäkin olla ettei komponentit maksa vaan se että ensimmäinen löytää sen komponentin joka sen lukitsee ja tehtaalla ei taida ammattimiestä löytyä joka sen selvittäs. Ja nykytekniikalla ei mahda onnistua liitos kuin liukuhihnalla.
-
Minäkin laitoin beskaravaanarin kautta kortin tehtaalle ,eivät korjaa/korjauta kortteja (pikkutruman kortteja 6EH) lupasivat hyvittää 50€
rikkinäisestä kortista jos tilaa uuden kortin ,nähtävästi ei sielläkään osata korjata taikka kortit tehdään jossain halpamaassa lähetys tulisi kalliimaksi kuin korjaus .
Mitä tyyppiä tolla tarkoitat? Tarkoitatko 6002 EH:ta
-
Missäs tuo lämmittimen tyyppi on näkyvissä? Eipä ole koskaan tullu kateltua, mutta jos nyt.
-
Tarkoitin Combi 6 josa sähkö vastus on mukana ,minä nimitän tätä lämppäriä pikku trumaksi sori kun laitoin väärin
-
Tarkoitin Combi 6 josa sähkö vastus on mukana ,minä nimitän tätä lämppäriä pikku trumaksi sori kun laitoin väärin
Edelleen kysyn kun tyyppi ei täsmää ajatuksiini. Mikä on tarkka tyyppi? Tarkoitatko Truma Compi 6E:tä? Truma 6002 EH:ssa on myös sähkövastus.
-
Truna compi 6E tarkoitin
-
Truna compi 6E tarkoitin
Sen kortin korjaus ei onnistu.
-
Thumbd Thumbd Eipä ONNISTU ei ! ! Thumbd Thumbd
-
Thumbd Thumbd Eipä ONNISTU ei ! ! Thumbd Thumbd
Mikä vika sinulla on, saattaa jopa onnistua, viasta se riippu.
-
Mikä vika sinulla on, saattaa jopa onnistua, viasta se riippu.
Eipä enää mitään vikaa kun kortti on uusi ja Trumalta ainakin sanottiin ettei voi avata ! Vanha kortti heitetty pois ! :)
-
Truma 6002:sen korjaus kyllä onnistuu ja yleensäkin C-sarjan kortit.
Näin aloittelevana karavaanarina olen mielenkiinnolla seurannut truma-keskustelua. Olen yrittänyt löytää muihin hakukriteereihini sopivaa alde - autoa, mutta ei löydy ei. Jos on pakko truma-autoon tyytyä, niin keskustelun perusteella pitäisi löytää auto jossa on C-sarjan Truma esim. C6002. Olenko oikeassa?
-
Olen yrittänyt löytää muihin hakukriteereihini sopivaa alde - autoa, mutta ei löydy ei. Jos on pakko truma-autoon tyytyä, niin keskustelun perusteella pitäisi löytää auto jossa on C-sarjan Truma esim. C6002. Olenko oikeassa?
Miten niin 'tyytyä'?
-
Ja numeron perässä vielä kirjaimet EH, niin toimii myös sähköllä. Tosin ei kovin tehokas, mutta parempi kuin ilman sähköä.
-
No nyt alkoi selkiytymään tämä tyyppiviidakko mullekin. EH lyhenne varmaan electric heat tai jotain. Harmi, että harva laittaa myynti-ilmoitukseen truman tyyppiä. Osa ei muista laittaa koko lämmitystyyppiäkään . ???
-
No nyt alkoi selkiytymään tämä tyyppiviidakko mullekin. EH lyhenne varmaan electric heat tai jotain. Harmi, että harva laittaa myynti-ilmoitukseen truman tyyppiä. Osa ei muista laittaa koko lämmitystyyppiäkään . ???
Tuntuu siltä, että monikaan ei tiedä, että Trumia on niin "tuhannen" eri tyyppiä. Moni luulee, että on vain niitä "huutomyllyjä" kahdenkymmenen vuoden takaa.
-
Tuntuu siltä, että monikaan ei tiedä, että Trumia on niin "tuhannen" eri tyyppiä. Moni luulee, että on vain niitä "huutomyllyjä" kahdenkymmenen vuoden takaa.
Milloin ne ovat alkaneet hiljentymään? Minun budjetilla auto ostetaan 2000 luvun alusta.
-
Milloin ne ovat alkaneet hiljentymään? Minun budjetilla auto ostetaan 2000 luvun alusta.
Se riippuu ihan tyypistä. Olikohan S-sarjan lämmittimet Äänekkäitä. C-sarjalaiset sen aikaa kun nostetaan lämpö pakkasesta Asuinlämpöön, mutta sitten hiljenevät. Kirjoitan tabletilla, niin en etsi varmempia tietoja.
-
Se riippuu ihan tyypistä. Olikohan S-sarjan lämmittimet Äänekkäitä. C-sarjalaiset sen aikaa kun nostetaan lämpö pakkasesta Asuinlämpöön, mutta sitten hiljenevät. Kirjoitan tabletilla, niin en etsi varmempia tietoja.
C sarja ainaskin on kiitettävän hiljainen. Kyllä sen -25:ssä kuulee, kun se välillä herää siellä takatallissa mutta ei se unta häiritse.
-
Milloin ne ovat alkaneet hiljentymään? Minun budjetilla auto ostetaan 2000 luvun alusta.
Mulla kulkine 2002 ja Truma ei huuda
-
Mulla kulkine 2002 ja Truma ei huuda
Kerrotko vielä mallin?