Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: SaerX - 12.04.2014 kello on 09:24

Otsikko: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 12.04.2014 kello on 09:24
Nonnih, otettiin emännän kanssa haaste vastaan ja hommattiin ikioma retropommi. Myyjän tekstissä luki komiasti "kuiva ja hajuton", mutta paikan päällä totuus oli toinen. No, eipä tuosta täyttä hintaakaan joutunut ihan maksamaan ja tiedossa sen myötä oli se, että paljon tekemistä on edessä.

Ulkoa kohtalaisen siistissä kunnossa oleva, kohta nelikymppinen purnukka, on sisältä siinä kunnossa, että päätettiin pistää liki kaikki uusiksi. Eilen ja toissapäivänä aloiteltiin poistamalla purkin peräosastolta melkoinen määrä tavaraa, josta takakulmien lähialueet, takaikkunan alapuolinen osuus, sekä saas ny nährä minkämittainen osa lattiasta on eriasteisen kompostoitumisen tasolla. Homeen haju oli ensimmäisten purkutoimien myötä kohtalaisen tymäkkä, joskin joissakin kohdin tuoksu oli kotoisan kukkamultainen.

Tässä kohden pitäisi kysellä jo hieman vinkkejä materiaalien suhteen, eli
- Minkälainen on Oulun seudulla tähän projektiin soveliaan vanerin saatavuus, eli mitä siihen kannattaa käyttää ja mistä sitä tänäpänä saisi järkevimpään hintaan?
- Onko tässä mallissa mitään tiettyjä jippoja, joita ottaa huomioon uutta tehdessä?
- Mennäänkö rimojen ja styroksien uusinnassa ihan sopivasti vaahtoavalla polyuretaaniliimall a eteenpäin (Cascol D4, ym.) vai onko tähän vielä parempiakin vaihtoehtoja?

Rekisteriotteessa tämä neljälle tarkoitettu vaunu on merkattu 800 kg kamppeeksi ja mielessä kävi jopa sellainenkin kiehtova ajatus, että josko saisi väsättyä tämän alle maagisen 750 kg:n rajan...mutta aika näyttää.

Kuvia laitellaan tässä pikapuoliin tästä projektista, eikä olisi pahitteeksi vaikka jutella jonkun/joidenkin paikallisten projektivaunulaiste n kanssa toteutuksesta.

Tavoitteena on päästä valmiilla vaunulla pikkureissulle ennen ensilumia, tänä vuonna. Blogia viritellään pystyyn myös, mutta foorumin kautta tullee paremmin keskustelua ja vinkkiä aiheesta, joten tännekin "päivitellään" tätä edistymistä...tai sen puutetta.. :)


-Sale ja Piitu, Tupos
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SilSam - 12.04.2014 kello on 09:31
Tsemppiä projektiin.

Omassa projektissa ole todennut hankalimmaksi vaiheeksi butyylimassailut. Meikäläinen on ainakin pienenkin listan massaamisen ja kiinnittämisen jälkeen hiuksia myöten tatinassa. Sanoisinko, että tuubillisen kun pursottaa makkaraa, niin parin päivän päästä saa puolituubia napsutella ylipurseita pois :D

Hyvä tapa purseiden poistoon on puukeppi, jonka päässä on reilu pallo kuivahtanutta butyyliä. Pallolla kun naputtelee purseita, niin ne jäävät kivasti kiinni tähän palloon.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 13.04.2014 kello on 12:14
Nyt olisi blogi perustettu ja siellä on iso liuta kuvia.

http://410kirosanaa.blogspot.fi/


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Yrjö - 13.04.2014 kello on 12:35
  Tuo painon pudotus vaunussakin on selvästi vaikeampaa, kuin nostaminen. On epäilyksiä ettei kaikki vaunut ole koskaan olleet niin keveitä kun papereissa on mainittu?
  Aikaa myöskin saattaa mennä arvioitua enemmän?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: migel - 13.04.2014 kello on 13:18
Kivan näköinen projekti ja sulla mammalla näyttää pysyvän työkalut käsissä! Thumb

Se on piiiiiitkä plussa. Hyvähän tosta vielä tulee!       t migel
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 13.04.2014 kello on 15:32
Kyllä vain, ensimmäinen tipuaskeleen osanen on otettu oikeaan suuntaan, kun WD-40:llä ja apinan raivolla sai vetopäästä tukipyörän taas liikkumaan kuten se on joskus ehkä liikkunut. Eli kammesta ylös ja alas. Sisällä ei tänään ole tullut tehtyä mitään muuta kuin se havainto, ettei ainakaan kattoluukusta pääse kovemmallakaan sateella tippasemaan vesi ainakaan näkyvästi sisään. Katon rakenteet toki oma juttunsa tuon luukun ympärillä, mutta kahtoopi sen siinä vaiheessa kun sinne saakka päästään.

Sellainen terävä havainto tuli tehtyä myös näistä rakenteista, eli miten seinän alajuoksu liittyy lattian reunaan...sivuseinä n joutunee siis tukemaan ensin ulkoapäin, alhaalta, ennen kuin tuon alajuoksun voi huoletta purkaa. Muutenhan tuo lopsahtaa todennäköisesti mutkille. Kun alapuu on ehjätty molemmilta puolilta saa purkin taas lattiaelementtiin kiinni, kunhan sekin aikanaan valmistuu pala/alue kerrallaan.

Uutta lattiaelementtiä ei viitsisi edes tuoda sisään makoilemaan märkiä alajuoksuja vasten edes hetkeksi, eli järjestys joutuu olemaan nimenomaan ensin ne seinien alajuoksut ja sitten vasta lattia uusiksi ja seiniin kiinni.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Camper - 13.04.2014 kello on 16:24
Ilmeisesti mattokin vaihdettu joskus uuteen tarkettiin ja peitetty sillä mätää lattiaa.. ???
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 14.04.2014 kello on 20:58
Tämäkin ilta -- tai sen pikkiriikkinen osa -- osoittautui mullankaiveluhommik si. Emäntä ajeli lattiaa hieman taas pitemmälle auki jyrsimellä (on se kiva, ettei tarvi olla ainoa näiden "pelottavien" työkalujen käyttäjä tässä taloudessa) ja minä rapsuttelin pientareen puolen alajuoksua pois. Lusikka olisi varmaankin ollut se paras työkalu aineenpoistoon.

No, lopputulemana kuitenkin otettiin Piitun kanssa hieman mittoja materiaaleista ja sensellaisista. Satoa.
- Lattiaelementin reunalla, kuten liki joka paikassa muualla alkuperäinen rima on 32 x 19 mm tavaraa. Tai sinne päin. Multaa kun ei voi työntömittatarkkuuk silla mitata.
- Lattian ja peräpään alareunan yhteen naittava rima on 32 x 45 mm tavaraa.
- Styroksi on ollut alun perin 30 mm kampetta. (Mikä on nykypäivänä moisen saatavuus? Onko viisaampaa vaihtaa esim. 25 mm finnfoamiin, tms.?)
- Pyöräkotelon takareunasta tuohon aiemmin mainittuun 32 x 45 mm poikittaisrimaan on 1270 mm.
- Vaunun sisäleveys on pellistä peltiin, sanotaanko 5 mm tarkkuudella, 2010 mm. Ainakin tuohon mittaan meillä todennäköisimmin tähdätään. Jos vaunu tulee siitä muutaman millin leveämmäksi, se leventyy kyllä remontin edetessä koko matkalta tuon verran.

Lattian uutta rakennettakin tuli pohdiskeltua. Alimmaiseksi on nyt suunniteltu 6,5 mm filmivaneri (F/F) siten, että ensiksi asennetaan seinien alajuoksurimat todennäköisimmin liimalla (Cascol D4 PU), jonka perään raapaistaan koko vaunun sisäleveyden kokoinen, rapian metrin pituinen filmivanerilevypala noiden varaan (korko on sellainen, että tämä levy tulee kärryn teräspalkkien varaan). Alhaalta ylöspäin sitten ruuvit alumiinin ja rimojen läpi levyn pohjaan ja avot. Levyn päälle sitten normaali seinän alarima + lattiarimoitus ja styrsat. Kävelypinnaksi ennen muovimattoa tulee 4 mm koivuvaneri.

Peräpää kiinnitetään sitten naittamalla taakse ja ylöspäin lähtevät kaaret (jotka vielä aloittamatta) vanerin pintaan liimalla + ruuveilla, hiljalleen edeten ensin lattian tasosta peräseinän ainoalle suoralle kohdalle, josta jatkoksella tehdään seuraava kaari kattoon saakka.

Jos em. menolla on syntymässä pommi, voi toki innostavia vinkkejä antaa.. ;)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 14.04.2014 kello on 21:27
Finnfoam voittaa styroxin kuusnolla. 30 millistä näkyy saavan: http://www.taloon.com/finnfoam-fi-300-suora-30mm-15m2-pak/FF-300-30SU/dp
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Fenix - 14.04.2014 kello on 22:04
30mm finfoamilla tosiaan kannattaa eristää. Itse sirkkelöin nuo rimat 32mm laudasta. Terän reunalla vielä siistin pinnat, niin tuli kokolailla 30mm siitäkin. Tuota lautaa kun löytyy joka rautakaupasta kohtuuhintaan.

Liimaukset kannattaa tehdä uretaaniliimalla. Minä kun teen alkukesästä teletappi tyyliin korjauksen viimekesäisiin puuhini, eli uudestaan. "Kannatti" olla nokkela ja tursutella väärää tököttiä väärään paikkaan.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 15.04.2014 kello on 17:19
Jeppistä.

Finnfoamilla siis mennään. Tuumailin vielä noita rimoja, notta lie sama kaventaa ne selvästi lujempien pintamateriaalienki n valossa 19 mm --> 14 mm, jopa allekin. Ruuveiksi taitaa riittää 3,5 x 12..15 mm kippurat, kun valtaosa lujuudesta muodostuu liimasaumoista. Jos joihinkin kohtiin päättää jättää huoltoluukkuja, tms., niin sitten ehkä joutuu harkitsemaan pitempiä.

-Sale

Lähetetty minun GT-P3110 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 15.04.2014 kello on 20:09
Pentele, pitikin mennä tutkimaan näitä eristeitä.

Finnfoam vs. EPS-100 -styroksi.

Lämmönjohtavuus samaa luokkaa, styrsassa 0,036 W/mK ja Finnfoamissa, variantista riippuen 0,033..0,037 W/mK.

Ja se paino.

Finnfoamin tiheys on n. 32 kg/m^3, EPS-100 vain 18 kg/m^3. Jos käsitellään purkin kaikki sisäpinnat ja ajatellaan laitosta suorakaidelaatikkon a, jonka ulkomitat ovat karkeasti 4 x 2 x 2 m, on sisäpinta-alaa päädyissä 4 + 4 m^2 ja kyljissä + katossa 32 m^2 on kokonaispinta-ala yllättävnkin suuri, karkeasti 40 m^2. Todellisuus lienee lähempänä 30 m^2, mutta kuitenkin. Lasketaan vaikka 35 neliömetrillä molemmat tapaukset.

Case Finnfoam:
paks. 30 mm
A = 35 m^2
rho = 32 kg/m^3
--> 35 m^2 * 0,03 m * 32 kg/m^3 = 33,6 kg

Case EPS-100:
paks. 25 mm
A = 35 m^2
rho = 18 kg/m^3
--> 35 m^2 * 0,025 m * 18 kg/m^3 = 15,75 kg

Erotus EPSin hyväksi n. 18 kg.

Hintapolitiikka on toki toinen; taloon.comin hinnoilla laskettuna 35 m^2 Finnfoamia kustantaisi 4,43 €/m^2 * 35 m^2 = eli 155,05 €. EPS-100:n kohdalla hintaa kertyisi 35 * 1,84 = 64,40 €. Erotus n. 91 € EPSin hyväksi.

Eli minkälaisia ehdottoman mahtavia perusteluita Finnfoamin käytölle keksittäisiin? Toki, se ei ime samalla tavalla esim. kosteutta, on selvästi lujempaa ja jäykempää, se ei sotke niin armottomasti sahatessa, jne...mutta mutta, oliko mitään muita selkeitä etuja?


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: K.E.V - 15.04.2014 kello on 20:13
Sillä Finnfoamilla saa ainakin seliteltyä vaunuja lämpimämmäksi kuin Styroxillä  :o 8) ;)
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 15.04.2014 kello on 20:16
Nyt ei ymmärrä tuota laskelmaa. Finnfoam on mun käsittääkseni tuplasti paremmin eristävää kuin styrox.  :o

Omakotirakentajan kokemuksia, ei vaununkorjaajan. Miksiköhän sitä uretaanieristettä sitten käytetään styroxin sijasta...

Edit: no mulla on kyllä Solimatea, mutta eikö se ole jokseenkin samaa tavaraa.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: aaoulusta - 15.04.2014 kello on 20:23
Pentele, pitikin mennä tutkimaan näitä eristeitä.

Finnfoam vs. EPS-100 -styroksi.

         Suosittelen Finnfoamia kuitenki! tuossa ite sanoit niitä tärkeyksiä,,,mutta jos rahhaa säästät niin voitha sen tehä tyröksestä..
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 15.04.2014 kello on 21:18
No jäykempää ja helpommin työstettävää tavaraa se foami on, mun mielestä ainakin. Sillä saa tukevamman rakenteen aikaiseksi kun styroksilla,ainakin siltä tuntuis. Foamia oon ajanut sirkkelilläkin styrsaa ei voinut kun alkoi sulaa. lisäksi se on eristeenä tehokkaampaa eikä ota vettä itteensä samallatavalla kun styroksi..
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 15.04.2014 kello on 21:20
lisäksi se on eristeenä tehokkaampaa eikä ota vettä itteensä samallatavalla kun styroksi..

On muuten tärkeä pointti, lujuuden lisäksi. Edelleen eristyskyvystäkin eri mieltä.

En usko, että pystyt Sale pudottamaan painoa niin paljon, että jää 750 kiloon. Tee mieluummin hyvä.  Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 15.04.2014 kello on 21:40

Edelleen eristyskyvystäkin eri mieltä.

Älä suotta ole. kun ei niillä juurikaan eroa ole.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: migel - 15.04.2014 kello on 21:44
Finnfoam oli ehdottomasti parempi valinta!Painoero mitätön eikä hintaerokaan nyt päätä huimaa.

Et kuitenkaan pysty laihduttamaan tuota vaunua alle 750een...tee vaan hyvä siitä niin on iloa moneksi vuodeksi eteenpäin.

Ei se katsastus nyt niin iso pieti oo,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,tsemiä!
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 15.04.2014 kello on 21:53
Ei se katsastus nyt niin iso pieti oo,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,tsemiä!

Varsinkin kun se pitää kummiski olla katsastuskelpoinen ;)
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 15.04.2014 kello on 22:03
Kuinkas eristepaksuudet sattuu rimoituksen kanssa osumaan? Joudutko ohentamaan eristeitä vai tuleeko paksumpi rima? Vai tarviiko tehdä mitään?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 15.04.2014 kello on 22:08
Siis mikä tämä painon pudotus yritys on josta myös puhetta tässä, mitä sillä saavutetaan/tavoitellaan.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 15.04.2014 kello on 22:11
mitä sillä saavutetaan

35 euron säästö joka toinen vuosi.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 15.04.2014 kello on 22:13
35 euron säästö joka toinen vuosi.

Säästöä mistä, ei kai katsastus maksuista, miten se on mahdollista.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 15.04.2014 kello on 22:16
Säästöä mistä, ei kai katsastus maksuista, miten se on mahdollista.

Alle 750kg perävaunut ovat katsastusvapaita.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 15.04.2014 kello on 22:18
Niin no, mitä siinä matkaajan rek otteessa lukee onko alle 750kg kok.paino. Niillä tiedoillahan se määräytyy
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 15.04.2014 kello on 22:27
Niin no, mitä siinä matkaajan rek otteessa lukee onko alle 750kg kok.paino. Niillä tiedoillahan se määräytyy

Niin kai näillekin laitteille joku tyypitys on tehty vaikka vanha onkin?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: RR - 15.04.2014 kello on 22:47
Kyllä se googlekin väittää että uretaani on tuplaten parempaa.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 15.04.2014 kello on 22:50
Kyllä se googlekin väittää että uretaani on tuplaten parempaa.

No mistäs se uretaani tähän nyt putkahti sekoittamaan. Finfoam EI ole uretaania
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 16.04.2014 kello on 22:25
Jatkettiin purkuleikkejä emännän kanssa; Piitu huudatti jyrsintä ja minä rälläsin kuviosahalla, apuna meisselit, vasara, dremeli ja penteleesti raivoa. Tai, sopivasti. Damagea ei saatu onneksi aikaiseksi esim. ulkopellitykselle.

Pientareen puolelta on nyt avattu alarakenteet pyöräkotelon takareunalle saakka, tien puolella ollaan melkein samoissa. Joku Matkaajan tehtaalla oli ilmeisesti keksinyt, että 1-2 alumiinikerroksen läpi on aivan loistavaa ampua helvetin sitkeitä niittejä aivan käsittämättömän tiheään. Joka hemmetin osaan, joka on alumiinia vasten siellä alapäässä. Kun puuaines oli siellä-täällä yllättäen hieman vähemmän multaa, ei poistohommakaan ollut ihan yhtä helppoa kuin aiemmin. Hiljalleen rapsuttelemalla kuitenkin alkoi alumiinipinta tulla esiin ja nyt olisi periaatteessa mahdollista laittaa, kunhan tuon putsaustyön vielä viimeistelee vimpan päälle, ensimmäinen uusi rima purkkiin. Kuvia pitää napsia huomenna paremmassa valossa kourallinen.

Tien puolen ikkunan alla oli märkää. Todella märkää. Siis Kafimaisen märkää, vaikka tämän piti olla Matkaaja. Pientareen puolen ikkunan alapuolella oli selvästi kuivempaa. Katkottiin kaikki matkalla vastaan tulleet johdot pois haitoilta, kun kaikki kuitenkin vedellään uusilla, kunhan sen aika koittaa.

Eristeiden osalta taidetaan kallistua tässä tapauksessa edelleen styroksiin, vaikka hyviä perusteluita oli joissakin edeltävissä viesteissä foamin puolesta. Tehdään seuraava projekti sitten vaikka foamilla, vertailun vuoksi.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Fenix - 17.04.2014 kello on 08:12
Ero foamin hyväksi ei tule virallisesta U-arvosta, vaan sen umpinaisesta solurakenteesta. Siihen kun ei vaikuta ilmavirtaukset tai kosteus. Ja jos kerran meinaat Watkaajan rimoittaa vielä huonommilla rimoilla mitä alunperin, niin umpisolueristeen jämäkkyys vaan korostuu.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 17.04.2014 kello on 13:04
Hyvä pointti, tuota joutunee harkitsemaan myös.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 17.04.2014 kello on 13:17
Vilkaise tuota Solimateakin, sitä vaaleansinistä, onko paremmat arvot.

En tiedä, löytyykö haluamaasi vahvuutta, mutta on todella jämäkkää tavaraa 50 millisenä.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 19.04.2014 kello on 22:01
Pieni ja sievä kuukkelointi kertoo, että solimate ja finnfoam ovat likimain samoja elukoita, eli polystyreenivaahtoa, eli ei suurensuuria eroja lie tuotteiden välillä.

Mutta mennään kuitenkin, vatulointien kaikeksi huipuksi, Finnfoamin voimalla tämä prokkis maaliin.

Tänään eikä eilen ei oikein ole mitään ehtinyt tekemään (prkl), kun on tuota nuorisoa sun muuta prokkista ollut päällänsä. Piti ihan vallan käydä emäntääkin äskettäin kuvailemassa pihamaalla parin foton verran, eli aivan täysin epäolennaisiin asioihin on joutunut keskittymään...

(http://i1171.photobucket.com/albums/r557/SarkkaS/Fotor-kollaasi2.jpg) (http://s1171.photobucket.com/user/SarkkaS/media/Fotor-kollaasi2.jpg.html)

Mutta juu. Huomenna illalla varmaankin räpelletään hieman lisää repimispuolen hommia ja josko tuo toinenkin puoli saataisiin hiljalleen paljaaksi kaikesta ryönästä, voisi se uuden palikan laitto alkaa hiljalleen. Tuon purkinhan voi teoriassa tehdä päästä päähän vaikka uusiksi pelkkien liimattujen rimojen varaan, vaikka ei olisi missään sitä eristettä, mutta kuitenkin. Huomenna aamusta saan sahailtua sirkkelillä noita rimojakin ihimisten mittoihin, niin on vähintäänkin erittäin pätevä tekosyy saada lähipäiville ensimmäiset ehjät ja kuivat tikut paikalleen.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 19.04.2014 kello on 22:33
No kyllähän nuo "epäolennaiset" asiat vie voiton lahon kopin väkästelystä. Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 20.04.2014 kello on 17:14
Nyt olisi sitten rimaa ajettu sirkkelin läpi jokunen metri, lopullinen mitta on 31 x n. 18 mm. Jääpi noin millin liimavara kaikkiaan sandwich-rakenteeseen. Tajusin juuri, että jos tuota tikkua pitää tehdä luokkaa 200-250 metriä, syntyy edes jonkinlainen säästö, kun tekee sen vaikka 32x100 tavarasta. Ostohinta noille oli luokkaa 7 € / 8,4 m, rima olisi kustantanut n. 0,40...0,80 €/m ja näin hinta oli vain 7 €/ yli 40 m, eli about 0,18 €/m.

Jos illalla ehtisi vielä hieman rapsuttelemaan paikkoja, voisi uusia rimoja mallailla paikalleen ja tekaisis samalla ensimmäisen lattiaelementin! :)

-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 20.04.2014 kello on 20:10
Paskan marjat tämän purkin kanssa. Strömsö-henkisestihän ei tämäkään ilta mennyt, aiheesta sopivasti lisää blogissa.

Lyhyesti: massiivinen rakennevaurio, joka tuli huomattua, aiheuttaa kohtalaisen reilusti lisäpuuhastelua.

No, tulipahan se huomattua.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tkunnas - 20.04.2014 kello on 21:31
Eikö se alkaisi olla jo helpompi purkaa koko läävä pois, kunnostaa alusta ja rakentaa siihen sitten lattia, seinät ja katto kokonaan uusiksi?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 20.04.2014 kello on 21:45
Kyllähän se mielessä kävi, mutta aateltiin mennä kylki edellä puuhun.

Ja muutenkin, kopin nostaminen pois päältä ei välttämättä toisi aivan mahdottomasti etuja rakenteiden korjaamisten suhteen...tai ainakin haluaisi näin ajatella, kun tätä mieletöntä räpeltämistä jatkaa... ;)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 21.04.2014 kello on 09:27
Nyt meni vakavaksi. Näin unta tästä hemmetin purkista, eli harrastus alkaa olemaan aika terveellä pohjalla. Jotenkin siinä unessa kuitenkin tämä vatkaaja saatiin fiksattua ilman pahempaa väkivaltaa...tekemä llä koko roska palapelimaisesti uudelleen. Ei mennä ihan vielä siihen.

Kunhan saadaan tänään tehtyä tärkeimmät normipuuhat, kokeillaan kiilata purkin persus oikeaan korkoon sisäkatosta nostamalla. Jos onnistutaan, lähtee prokkis eteenpäin siten, että aletaan uusimaan seinien rimoituksia lattiasta kattoon, sellaisella muutoksella, että ikkunan molemmin puolin kulkee vanhan kahden pitkittäisriman sijasta ensalkuun kaksi pystyrimaa, joilla saadaan seinä kantamaan pystykuormia edes hieman. Muu rimoitus sitten järkeä ja riittävää polyuretaaniliimaa käyttäen, sopivasti.

Tulevan viikon aikana sitten raksakaupasta foamia ja hippasen lisää muuta puutavaraa ja taas ollaan menossa mukana.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tkunnas - 21.04.2014 kello on 12:17
Pääasia projektia näin sivusta seuraavan kannalta on tietysti se, että saadaan sekä tänne että blogiin paljon kiinnostavaa luettavaa :) Jatkakaa samaan malliin vaan!

 Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 21.04.2014 kello on 23:26
Kyllä tässä kannustusta tarvii, kiitokset :)

No mutta, risukasaankin joskus pukkaa valonpilkahduksia. Purkki on nyt persiistä korotettu kohdilleen ja molempien puolien alareunat perusteellisesti siivottu. Peräpään alareunan painekyllästetyn laudan ja mädän riman, uretaanivaahdon ja sekalaisen ruuvikokoelman muodostama purkkapatenttilajit elmakin lähti pienellä kiroilulla pois. Leikkelin jopa muutaman lattiarakenteisiin tähdätyn filmivanerin palasenkin soveliaaseen mittaan, kun alkoi hommat onnistumaan.

Tarkempi, kuvallinen päivitys tullee blogiin huomenna taikka keskiviikkona, jos malttaa.. ;)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 24.04.2014 kello on 11:06
Tullut tässä hieman muuttujia, kun nuorisolla ollut tuota 40 asteen kuumetta ja sensellaista, eli vaunuprokkis on edennyt varsin hitaanlaisesti. Tässä pidän justiinsa kahvitaukoa työhommista.

Toissapäivänä sai tuotua töistä roskavaneria sen verran sopivan palasen, että siihen sai piirrettyä vaunun peräpään kaaren muodon siten, että sen perusteella voi alkaa suunnittelemaan kaarien laminointia 4 mm vanerilisuista. Ensimmäinen osa kattaa peräkaarien alaosan, eli kaari katkeaa ikkunan korkeuden puolivälin kohdalla, kun siinä on niitä harvoja suoria paikkoja, josta jatkos on kohtalaisen helppo tehdä laadukkaasti. Suikaleetkin tuli eilen leikattua, kun sain haettua isännältä sirkkelin lainaan. Saa ajettua levyä ja rimaa vähän parempaan tahtiin kuin käsivermeksillä.

Kempeleen Ojan Raudasta tuli tarjous (huippuluokan palvelu männäviikolla, muuten) foameista, parista levystä ja sensellaisesta, eikä foamin (Solimate 30 mm) hinta enää päätä huimaa; alle 4 €/m^2, eli kohtuullinen, eikä määräkään ole kuin luokkaa 15 m^2 tällä kertaa. Jotta pääsee tekemään alarimat pitäisi hakea vielä jokunen tikku tuolta rautakaupasta lisää ja sahailla mittaan + muotoon, maalailla pintaan hieman akrylaattimaalia suojaksi ja sitä rataa.

Blogipäivitys on vielä vaiheessa, mutta josko sitä jopa ehkä mahdollisesti tänään voisi kenties harkita kuvittelevansa.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 24.04.2014 kello on 11:18
Tyhmä kysymys: kuinka hyvin tuo Solimate taipuu? Jos ei taivu, joutuu noihin tiukimpiin mutkiin ehkä harkitsemaan valkoista palloeristettä...


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 24.04.2014 kello on 11:29
Sen eristeen saa ajettua sirkkelillä soiroiksi.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tsahkali - 24.04.2014 kello on 11:39
Sen eristeen saa ajettua sirkkelillä soiroiksi.

Äläkä aja läpi asti.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tkunnas - 24.04.2014 kello on 12:42
Jos sitä leikkaamista on paljon, niin kannattaisiko tehdä styrox-leikkuri? Ei ole vaikea (noitahan tehtiin jo yläkoulun  fysiikan tunnilla) ja leikatessa välttyy siltä joka paikkaan tarttuvalta purulta. Jos leikkurin vastuslangan muotoilee terävään V-kirjaimen muotoon, voi sillä leikata taivutettavaan levyyn uria (ei läpi asti, kuten edellä jo neuvottiin), ja jopa taipuu kovempikin levy nätisti.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 24.04.2014 kello on 23:41
Äläkä aja läpi asti.
Jos on jyrkkää kurvia niin ei toi foami tms tahdo taipua. Omassa on 70mm kattoeriste ja katkeamatta mahdoton taivuttaa kattoon joten jouduin ajamaan n.50mm soiroiksi, lopuksi vaahto sitten väliin.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: LMC ukko - 25.04.2014 kello on 06:49
Ite lämmitin VAROVASTI hiustenkuivaimella tuota 30mm foamilevyä ja taipu aika nätisti lämpösenä.
Tosin lämmittäminen pitää tehä TOSI varovasti ettei roihaha tulleen koko levy, tai emä tiiä palaskohan tua mutta ainakin sulaa...
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 25.04.2014 kello on 13:10
Juu, kuumalankaleikkurei ta on tullut aikoinaan rakenneltua useampikin kipale lennokkihommien myötä, eli tekniikka on tuttua settiä. Virtalähdekin löytynee, kun hieman kikkailee.

Jos ei muuten tavara taivu, joutunee tekemään ne apu-urat toiselle puolen levyä ja pusertelee sitten ursuvaahdot täytteeksi.

Kiitokset pikaisesta avusta, näillä päästään taas etiäppäin hetki.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 26.04.2014 kello on 17:12
Prokkis etenee, ihme kyllä. Lyhyesti:

- kaarijigihommia
- lattiaelementtejä
- säätämistä ja muuta peruskauraa

Kuvia ja tarkempaa tietoa: http://410kirosanaa.blogspot.fi/


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Juriihi - 26.04.2014 kello on 18:19
Prokkis etenee, ihme kyllä. Lyhyesti:

- kaarijigihommia
- lattiaelementtejä
- säätämistä ja muuta peruskauraa

Kuvia ja tarkempaa tietoa: http://410kirosanaa.blogspot.fi/


-Sale
Tutun näköistä kaarien tekoa siellä teillä päiten... Noin niistä tulee hyvät ja jämäkät. Samaisella tekniikalla tein.  Thumb. Ja tsemppiä rojektiinne.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 27.04.2014 kello on 10:28
Juu, näytti pelittävän tuo palikkajigi varsin kohtalaisesti :)

Näyttäisi olevan kaaret melkolailla saman muotoiset, kun äskettäin irrotettiin tuo toinenkin. Jigiä en käyttänyt ns. täydellisen tiukasti, vaan hieman silmällä jätin sieltä-täältä löysemmälle, kunhan pinkka oli kunnolla kasassa. Kun ensimmäinen oli liimautunut, piirsin sen ulkoreunaviivan ja varmistin vain, että toinen seuraa tuota viivaa n. millin tarkkuudella.

(http://i1171.photobucket.com/albums/r557/SarkkaS/2014-04-27093358.jpg) (http://s1171.photobucket.com/user/SarkkaS/media/2014-04-27093358.jpg.html)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 27.04.2014 kello on 14:05
Laiteltiin emännän kanssa nuo kolme lattiaelementtiä paikalleen. Reilulla kädellä uretaaniliimaa alapintaan ja reunoille ja pala kerrallaanhan ne siihen napsahti. Peräpään lisu näytti jäävän irvistämään noin millin verran kun kovesoviteltiin, mutta sekin vähäinen irvistys hävisi, kun saatiin jännitettyä ja ruuvattua paikalleen. En tiedä millä nämä olisi "pitänyt" laittaa kiinni, mutta käytin lättäkantaisia ruuveja (kanta toimii prikkana) ja ruuvasin ulkoa sisäänpäin, alapellin läpi aina rimaan saakka. Kuvassa tuo takareunan lisu ei ollut vielä kiinni ja on siksi hippasen käppyrällä tuosta keskeltä.

(http://i1171.photobucket.com/albums/r557/SarkkaS/2014-04-27123109.jpg) (http://s1171.photobucket.com/user/SarkkaS/media/2014-04-27123109.jpg.html)

Roiskaisin seinän ja riman väliin jääneeseen rakoon hippasen vielä liimaa perään ja suihkautin pullosta vähän kosteutta avittamaan täyttöä, mutta kaipa se noinkin nyt ensalkuun toimii. Kahtoo sitten miten seinärimojen sun muun kanssa asiat sattuu linjaan; tarvittaessa näyttää hieman höylää, niin saadaan asiat samaan tasoon keskenään.

Kaaretkin saanee ulkoreunaltaan höylätä mahdollisimman suoriksi, samalla poistuu kuivuneet liimatipat ja saadaan liimapinta mahdollisimman hyväksi. Sisäkurvia varten pitäisi hommata pieni kyntehöylä..ja sellaisen hankinta on ollut jo monta vuotta mielessä. Ensimmäisen kaaren paikalleensovittelu t saattaa tapahtua jo mahdollisesti tänään, riippuen hieman eriasteisista kiireistä ja potentiaalisista "ylläreistä", joita näissä tulee ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa vastaan.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 29.04.2014 kello on 20:03
Flunssaa pukkaa, vappua pukkaa ja kylmää keliä pukkaa --> motivaatio vaunupuuhiin on väliksi alhainen.

Mutta voisi olla mukava suunnitella tulevaisuutta. Nimittäin vaunun tekniikkapuolta. Ensiksi voisi mietiskellä sähkölaitteita, joita vaunuun tulee ja joille olisi hyvä tehdä varaus.

12 V:
- valaistus (LED), ainakin kattoon, sängynpäätyihin ja "keittiöön"
- pieni telkkari, kenties (ainakin varaus pitää tehdä, ettei joudu vetelemään ikävästi virta- ja antennijohtoja jälkikäteen)
- vaunun omat ajovalot
- aurinkokenno / muu apuvirtajärjestelmä (pieni 10 A MPPT-ohjain sattumoisin on jo hyllyssä, isompi hommattaneen joka tapauksessa myöhemmin)
- jokunen tupakansytytinpisto ke muutamiin paikkoihin vaunussa
- lattialämmitys kalvolla (riittääkö mikään määrä tehoa vai onko kaasu pakollinen?)

5 V (hakkurimuuntajalla 12 V järjestelmästä):
- äänentoisto (Bluetooth-yhteensopiva pikkuvahvari löytyy, jossa lisäksi FM-radio, USB-paikka ja muistikorttipaikka ja laitteen saa asennettua koon ja toiminnan puolesta piiloon)
- USB-virtapistokkeita muutamaan kohtaan vaunua (samoihin paikkoihin kuin TupSyt-pistokkeet)

230 VAC:
- mahdolliselle lattialämmitykselle 230 VAC --> 12 VDC -muuntaja
- sähköpatterille mahdollisuus
- muutama pistorasia parin pikasulakkeen taakse


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 29.04.2014 kello on 21:40
^

Älä unohda lämminvesiboileria.  :)

Kun kerran viimoisen päälle muutenkin teet. Saattaisi löytyä purkuvaunusta kohtuuhintaan.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Ossi66 - 29.04.2014 kello on 22:38
Sähköiset lattialämmitykset toimii nykyvehkeissä 20V - 22V - 24V jännitteillä eli kolme tehotasoa.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: tahko - 29.04.2014 kello on 23:24
Flunssaa pukkaa, vappua pukkaa ja kylmää keliä pukkaa --> motivaatio vaunupuuhiin on väliksi alhainen.

12V
- lattialämmitys kalvolla (riittääkö mikään määrä tehoa vai onko kaasu pakollinen)

-Sale

Eipä taida lämpöä kalvoista (heikkovirta) riittävästi saada mitenkään, tieten jos valmistaa kalvopuvun niin sitten, mutta saattaa rajoittaa liikkumista liiaksi.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Fenix - 30.04.2014 kello on 05:22
Lattialämmityskalvo on vain mukavuusvaruste, ei se juurikaan lämmitä koppia. Laita vaan kaikki mahdolliset lämmitysmuodot, kun kerran mahdollisuus on.

Piuhojen vedossa jää aina jotain huomioimatta, vaikka kuinka ajattelis, niin on hyvä laittaa pari 12v "tupakansytytin" rasiaa. Eipä tartte sitten niille ihan mahdottomia kötöstyksiä jatkossa, kun saa sen kännykän laturin tms näppärästi sellaiseen.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 30.04.2014 kello on 07:16
Mitä lämmitysjärjestelmi ä on ylipäänsä valittavissa? Tässä asiassa ollaan emännän kanssa vahvasti keltanokkia.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 30.04.2014 kello on 08:10
Olisikohan Trumatic helpoin toteuttaa pieneen vaunuun?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Ossi66 - 30.04.2014 kello on 08:13
Eikö tässä ollut alunperin vesikiertoinen lämmitys.
Pistä pannu mjo33400 :lle huoltoon, niin saat toimivan systeemin  Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Alan - 30.04.2014 kello on 08:36
^

Enpä muistanut. Meni projektit sekaisin ja mielsin virheellisesti, että tässä oliisi ollut joku pistekamina.

Varmasti kannattaa alkuperäisessä pysyä.  Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 30.04.2014 kello on 10:16
Kyllä, nestekiertoinen lämppärihän tässä on alkujaan ollut. Myyjä kehui jopa toimivaksi, mutta mikäli se toimii yhtä hyvin kuin tämä vaunu oli kuiva, hajuton ja reissuvalmis, voisi kyllä remppaaminen olla kohdallaan.

Pitänee ottaa lämppäristä jokunen kuva ja ensinnäkin yrittää tunnistaa merkki ja malli, että tietää mistä lähteä potkimaan prokkista eteenpäin, suunnitella putkitukset, jne. peruskaurat.

Mitenkäs kaasulaitteiden kanssa, eli tarkastukset, uudet putkivedot, jne. setti. Uskoisin putkitusten onnistuvan ihan omana työnäkin, mutta pitääkö kaasujärjestelmä tarkastuttaa tai jopa koeponnistaa jonkun ammattilaisen toimesta, papereineen päivineen?


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Ossi66 - 30.04.2014 kello on 10:32
Kyllä, nestekiertoinen lämppärihän tässä on alkujaan ollut. Myyjä kehui jopa toimivaksi, mutta mikäli se toimii yhtä hyvin kuin tämä vaunu oli kuiva, hajuton ja reissuvalmis, voisi kyllä remppaaminen olla kohdallaan.

Pitänee ottaa lämppäristä jokunen kuva ja ensinnäkin yrittää tunnistaa merkki ja malli, että tietää mistä lähteä potkimaan prokkista eteenpäin, suunnitella putkitukset, jne. peruskaurat.

Mitenkäs kaasulaitteiden kanssa, eli tarkastukset, uudet putkivedot, jne. setti. Uskoisin putkitusten onnistuvan ihan omana työnäkin, mutta pitääkö kaasujärjestelmä tarkastuttaa tai jopa koeponnistaa jonkun ammattilaisen toimesta, papereineen päivineen?


-Sale

Kaasuasennuksin pitää olla luvat ja pätevyys. Letkun klemmarin kera voi tietysti laittaa "omilla luvilla" ;)
Koeponnistus kannattaa tehdä vuosittain ihan oman turvallisuuden vuoksi.

mjo33400 on tosiaankin hyvä kontakti näissä lämppäriasioissa - pistä Hänelle viestiä kun saat kuvia  ;)

Mites muuten tuo lattialämmitys ihan vesikiertoisena? ei liene vielä myöhäistä.

Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 30.04.2014 kello on 11:42
Juu, lattialämmitys vesikierrolla olisi todennäköisesti tavoitetilana, kun lattia on vielä rimoittamatta ja käytännössä muutenkin aivan alkutekijöissään. Saanee tehdä jonkun metrin uraa eristeisiin ja kourallisen väistöjä tai reikiä lattiarimoihin.. ;)

Mitä ja kuinka kapoista putkea tuonne lattiaan pitäisi laitella? Ihan tavan rautakauppatavaraa, ts. lattialämmitysputke a?


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: TonyN - 30.04.2014 kello on 14:53
Vaunuissa lattialämmitysputki sto kiertää yleensä niillä kohdin joissa astutaan,ei sitten tartte kalusteiden ruuvailussa miettiä että tempaseeko putkeen..
Lämppäri on hyvä tietty rempata,sen kun lähettää ajoissa mjo:lle niin saat rempattuna takasin. Mitä noihin kaasuputkiin yms. tulee niin kiinteät asennukset vaativat luvat mutta tässähän korjataan vanhaa että onko tilanne silloin toinen,en tiedä?
Jos sulla on talvikäyttöä vaunulle niin laita vaan se vesikiertoinen lämmitys myös sinne lattiaan,onko sulla vielä vanhat patterit tallessa vai onko tässä ollut joku muu kun vesi lämppäri? Torissa näkyi muutama primus olevan kaupankin..
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Rölli - 30.04.2014 kello on 18:02
toss on mun rojektia mihi tein jälkikäteen lattialämmityksen.. eikä oo kavuttanu päivääkään
http://karavaanari.org/index.php/topic,1128.60.html
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 2.05.2014 kello on 13:58
Taitaa purkki olla pikagoogletuksen ja muistikuvien perusteella vanha Primus, mallimerkintä vielä pimennossa. Ehkäpä tuota ehtii hieman rapsuttelemaan, josko tarkka mallikin löytyisi.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 2.05.2014 kello on 15:05
Taitaa purkki olla pikagoogletuksen ja muistikuvien perusteella vanha Primus, mallimerkintä vielä pimennossa. Ehkäpä tuota ehtii hieman rapsuttelemaan, josko tarkka mallikin löytyisi.


-Sale

Oliko tämän näköinen?

(http://karavaanari.org/kuvat/1399032312.jpg)

Primus 2450


Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 2.05.2014 kello on 16:16
Juuri tuonnäköinen purnukkahan se siellä oli, kyllä vain :)

Onko tähän malliin jollakulla olemassa räjäytyskuvat, jne., että pääsisi vilkaisemaan mitä kaveri on syönyt? Onko tässä mitään tunnettuja heikkoja kohtia tai suositeltavia modauksia, esim. sytytyksessä, tmv.?

Niin, ja käyttöohjeetkin olisi kova sana..


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 2.05.2014 kello on 17:08
Mink'lainen ohjauspaneeli on? Onko elektroninen vai mekaaninen?
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 2.05.2014 kello on 21:55
Öööm...tämmöinen? :)

(http://i1171.photobucket.com/albums/r557/SarkkaS/2014-05-02214506.jpg) (http://s1171.photobucket.com/user/SarkkaS/media/2014-05-02214506.jpg.html)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 5.05.2014 kello on 20:08
Ei kai tämä ihme-Sopac ollut liian paha lämppärigurulle? ;)

Tälle termostaatille tulee yksi piuhapari, muuten en hoksannut tuleeko sinne mitään sen kummempaa.

Mitä lie tuo vetonapin tehtävä? On/off? Paniikkinappi? Vetäisemällä ei ainakaan heittoistuin lähtenyt lentoon.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: K.E.V - 5.05.2014 kello on 20:12
Arvaus
Vetonappi on päälle/pois
Termari on termari  :D
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 5.05.2014 kello on 20:18
Ei kai tämä ihme-Sopac ollut liian paha lämppärigurulle? ;)

Tälle termostaatille tulee yksi piuhapari, muuten en hoksannut tuleeko sinne mitään sen kummempaa.

Mitä lie tuo vetonapin tehtävä? On/off? Paniikkinappi? Vetäisemällä ei ainakaan heittoistuin lähtenyt lentoon.


-Sale

Toi oli varmaankin vitsi? :D Toi ohjauspaneeli toimii hyvin 2450:sen rinnalla ja jos pannun kanssa tulee ongelmia niin älä hae apua merten takaa. :D
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 6.05.2014 kello on 06:23
Oolrait :)

Mitenkäs tuon pannun entraamisen kanssa, onko siinä mitään tiettyjä jippoja laiton osalta, jos sen nappaa tuolta purkista pöydälle ja käy sen läpi maalaisjärjellä näperrellen?


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: LMC ukko - 6.05.2014 kello on 07:02
Multa löytys ohjeet ja räjäytyskuvat (en suosittele kuitenkaan räjäyttämään dynamiitilla!) mutta tuo PDF tiedosto on melkein 200 megaa nii ei sovi tänne suoraan. Laita viestiä ja e-mailosotetta nii yritetään sen kautta.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 6.05.2014 kello on 07:09
melkein 200 megaa nii ei sovi tänne suoraan. Laita viestiä ja e-mailosotetta nii yritetään sen kautta.

Meilin kautta liikkuu enintään 10megan filut.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Ossi66 - 6.05.2014 kello on 07:18
Meilin kautta liikkuu enintään 10megan filut.

Riippuu postilaatikon rajoitteista, mutta voihan sen liitteen pakata ja tarvittaessa useampaan osaan, niin rajoitteet saa kierrettyä.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 6.05.2014 kello on 08:32
Aloitetaan tällä kuvalla.

(http://karavaanari.org/kuvat/1399354352.jpg)
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 7.05.2014 kello on 07:53
Dodii, näillä pääseekin jo hyvin alkuun, kiitokset. Sitten kun pääsee sinne saakka (huom., ei "jos"), millä maalilla pöntön eri osat kannattaa viimeistellä?

En muista minkälainen rajoite mulla on työmeilissä, mutta viestinpäs sitä LMC-hepulle.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 7.05.2014 kello on 09:21
Riippuu postilaatikon rajoitteista, mutta voihan sen liitteen pakata ja tarvittaessa useampaan osaan, niin rajoitteet saa kierrettyä.

Siinä olet oikeassa että MIME standardi ei suoraan rajoita viestinkokoa. Mutta 10megan rajoitus on defacto, kiitos Microsoftin.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: LMC ukko - 7.05.2014 kello on 12:08
Dodii, näillä pääseekin jo hyvin alkuun, kiitokset. Sitten kun pääsee sinne saakka (huom., ei "jos"), millä maalilla pöntön eri osat kannattaa viimeistellä?

En muista minkälainen rajoite mulla on työmeilissä, mutta viestinpäs sitä LMC-hepulle.


-Sale

Yritän illalla kun pääsen työkoneeni ääreen missä tiedosto on!
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 7.05.2014 kello on 12:43
Dodii, näillä pääseekin jo hyvin alkuun, kiitokset. Sitten kun pääsee sinne saakka (huom., ei "jos"), millä maalilla pöntön eri osat kannattaa viimeistellä?

En muista minkälainen rajoite mulla on työmeilissä, mutta viestinpäs sitä LMC-hepulle.


-Sale

Tässä maali.

(http://karavaanari.org/kuvat/1399455802.jpg)
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: LMC ukko - 7.05.2014 kello on 21:59
Google Drivellä liikahti liki 200mt tiedosto et heilahti, eli ei rajoituksia siinä!
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: 99 - 7.05.2014 kello on 22:03
Google Drivellä liikahti liki 200mt tiedosto et heilahti, eli ei rajoituksia siinä!

Se onkin polvipalvelu, ei sähköposti. Ja pilvipalveluissa tiedostokoot eivät ole niin rajoitettuja kuin sähköpostissa, esimerkiksi omassa pilvipalvelussani maksimi tiedostokoko on 2 gigaa, vaikka sen voisi säätää isomaksikin.

ps. alkaa mennä OT:n puolelle rankasti...
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 25.05.2014 kello on 12:30
Dodi, pitkästä aikaa hommat nitkahti etiäppäin.

Uutta rimaa on seinillä jo muutama metri ja avattavan ikkunan karmikin tuli jo väkästeltyä uusiksi. Mistähän saisi uuden kumin tuohon karmiin?

Tekniikkapuolta ei ole ehtinyt vielä edes aloittamaan, kun kourallinen kiireellisempiä asioita on puskenut projektin ohi ja kaupan päälle on ollu niin kylmä, ettei liimatkaan halua tehdä yhteistyötä. Mistähän löytyisi järkihintaisempi korvike tuolle Cascol D4 -uretaaniliimalle?

Ai niin, kaaret menee uusiksi. Pitkä tarina lyhyesti, kriittisissä kohdissa ei työvaraa. Ajattelin rimoitella peräpään kattoon saakka valmiiksi ja tehdä kaaret paikallaan laminoimalla muutamassa erässä. Katsotaan miten käy.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 1.06.2014 kello on 21:17
Pistelin blogiin jokin päivä takappäin uutta kuvaa ja statusta: http://410kirosanaa.blogspot.fi/

Em. hetkestä ollaan edetty taas tipuaskel, tällä kertaa kiinteän ikkunan puoli on nyt rimoitettu ympäri. Kohta pääsee vaihtamaan siis siitä ylöspäin olevan, ulkoa asti kiinnitetyn riman uuteen molemmin puolin. Viime aikojen viileähköt kelit ovat olleet käytännössä ainoita värkkäyspäiviä, kun paremmissa keleissä tulee niin herkästi lähdettyä esimerkiksi kalalle.. ;)


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: pamaus - 1.06.2014 kello on 21:21
On sulla kyllä melkoinen projekti.

Toivottavasti intoa riittää loppuun saakka.  Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 30.06.2014 kello on 09:27
Dodih, kyllä se tästä vielä jotenkin etenee, nimittäin peräpään kaarien alaosat saatiin jo jokin aika sitten laminoitua paikallaan ja pientareen puolen kaaren yläosakin on jo valmis. Tien puoli seuraavana, josta edetään kattoa pitkin kohti vaunun puoliväliä. Eristettäkin on jo peräpään molemmissa seinissä muutama neliö ja kokonaisuus on nyt jo sen verran jäykistetty, että uskalsi ottaa tuetkin pois, joilla peräpää oli aiemmin korotettu oikealle tasolle.

Pittäes yritää saada blogipostaus aikaiseksi tälle viikolle, mutta rakentelu on etusijalla, jos vain ehtii/jaksaa/viitsii/ei ole liikaa muuta väkerrettävää.

Cascol D4 -polyuretaanin tilalle napattiin kokeeksi Sika 545 ja vaikuttaisi varsin käyttökelpoiselta sekin tökötti.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 30.06.2014 kello on 11:39
Tässä vielä linkki tuoreimpaan tarinaan ja tilanteeseen:
http://410kirosanaa.blogspot.fi/2014/06/tipuaskel-kohti-maalia.html


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 7.07.2014 kello on 09:15
Synkkä yksinpuhelu jatkuu: http://410kirosanaa.blogspot.fi/2014/07/perapaa-nipussa-keittio-poistoon.html

-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 26.08.2014 kello on 18:11
Kesä tuli ja meni, ja sekaan mahtui rapia kuukauden totaalitauko värkkäilyistä. Homma on jatkunut tipuaskelin, lähinnä purkuhommien muodossa ja mm. alkuperäistä lattiaa ei vaunussa käytännössä ole kuin pieni suikale yhdessä nurkassa. Pientareen puolen seinä alkaa olemaan pääosin rimoitettu, jokunen neliö vielä foamia uupuu sekä tietty ovi pitää rakentaa uusiksi ja asentaa paikalleen.

Etuoikea kaari on valmis lattiasta ikkunan yläpuolelle saakka, eli yläkaari vielä puuttuu. Toisen puolen kaaren saa alulle, kun ensin rakentaa sille puolelle palan lattiaa. Sähköasioita ja lämmitysasioita on tullut pähkäiltyä, eikä taida olla järkeä alkaa muuttamaan alkuperäistä ratkaisua ainakaan kovin paljoa. Paitsi, että sähköjen osalta tulee asiat hoidettua nykyaikaisemmin.

Kyl tää tästä.

-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 18:34


Eli minkälaisia ehdottoman mahtavia perusteluita Finnfoamin käytölle keksittäisiin? Toki, se ei ime samalla tavalla esim. kosteutta, on selvästi lujempaa ja jäykempää, se ei sotke niin armottomasti sahatessa, jne...mutta mutta, oliko mitään muita selkeitä etuja?


-Sale

Toinen noista on kuin imupaperi vedelle ja se ei ole toi ensimmäinen.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 4.09.2014 kello on 07:47
Sieltä tulikin hyvä perustelu -- joskin seiniä ollaan tehty vaaleansinisiksi jo jonkun aikaa, onneksi :)

Homma etenee, vaikka blogissa ei vielä mitään näykään. Takaseinällä ovat ikkunan ylä- ja alakarmit kiinnitettyinä ja eristettä on ikkunan molemmin puolin ja siitä ylöspäinkin jo pari rimaväliä. Kaarevin osuus tuli tehtyä vinkkien mukaan, eli sopivasti levyä urittamalla. Siitä seuraava palanen menikin vähemmällä työllä, lähinnä ulkomitat kuntoon ja pientä liimapurseväistöä särmiin ja siellä lepäilee.

Etupäässä on tuo vasen puoli lattiasta kattoon asti on vielä oikeastaan aloittamaton. Alajuoksun pellin sai eilen suurella vaivalla, rälläkällä ja meisselillä ja ärräpäillä ja itikanpuremilla hoidettua siten, että sinne voi alkaa harkitsemaan pientä lattianpalasta. Kunhan sen saa asettumaan, voi alkaa rakentamaan tuota viimeistä runkokaarta alhaalta alkaen.

On muuten tilantuntua pikkuvaunussa, kun ei ole kuin käytännössä seinät ympärillä, vailla huonekaluja. Keittiön kohdalle emäntä rakenteli tuommoisen Windows Live Tile -henkisen seinän, eli ei onneksi tarvi edelleenkään yksin rakennella.


-Sale

(http://karavaanari.org/kuvat/1409805887.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1409805960.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1409806014.jpg)
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Saami - 13.09.2014 kello on 11:24
Mielenkiinnolla olen seurannut "pikku" projektia.. No, ajan saa ainakin kulumaan :D

Sitten offtopic mainos (tämä on harmaata aluetta, mutta liittyy kyllä tähän aiheeseen ja voiolla hyödyksi).
Tiedän yhden Matkaaja 410, joka menee hävitettäväksi. Jos kiinnostusta, voin käydä pisteosia irrottelemassa. Sijaitsee Etelä-Suomessa.
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 16.09.2014 kello on 17:03
Kyllä ainakin ikkunat tiivisteineen, ovi ja kattoluukku kiinnostaisi.. :)

Minkälainen tapaus tämä muuten on?


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Saami - 18.09.2014 kello on 21:27
SaerX, laitoin YV:n
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 16.04.2015 kello on 22:44
Doooooodih!

Talvi oli ja vissiinkin öpauttirallaa meni ja 'rojekti jatkuu. Tällä viikolla ollaan siis jatkeltu siitä, mihin jäätiin viime lokakuussa. Yksi kattoeriste oli lumikuorman alla lipsahtanut irti, mutta parin tonnin kuorma ei ollut rikkonut yhtäkään puulitosta katon ja seinän yhtymäkohdalta. Hurraa.

Pyöräkotelot on nyt katettu foamilla, etuikkunan ympäriltä lähti purkin viimeiset 39-vuotiaat roskapuut pois ja tilalle tuli käsiteltyä mäntyä alle, päälle ja kylkiin. Lattiahan on jo päästä päähän eristetty ja kyljet + peräpää on silmien korkeudelle jo eristetty ja kolotkin on paikottu ursuvaahdolla. Keulaan pitäisi huomisiltana heitellä ainakin muutaman levyn verran vaaleansinistä pitämään lämmintä sisällä, jonka jälkeen voisi ryhtyä tosissaan nakeramaan reittejä sähkövedoille ja mietiskelemään kaasu- ja lämmityslaitteistoj en sijoittelua.

Kunhan piuhaa on saatu seinille sopivasti, voisi aloitella pintavanerointeja lähiviikkojen aikana. Tulevan kesän aikana on tarkoitus päästä viimeinkin kokeilemaan jonkinlaista reissunpoikasta...j os edes tuohon 8 km päähän jokivarteen pääsisi kalaretkelle, olisi tavoite täytetty.


-Sale + Piitu,
Tupos,
Finland,
EU
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Lerssinen - 17.04.2015 kello on 12:11
Hieno homma  Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 18.04.2015 kello on 12:26
Eilen tuli reilussa tunnissa (!) laitettua Piitun kanssa keulan eristeet lattiasta kattoon saakka. Tehokasta.

Josko tässä vielä kattoon nakkaisi parit viimeiset foamilevyt, niin voisi vedellä vaikka muutaman piuhan malliksi hehtaarille. Sähkökeskuksenkin toki voisi väkästellä..hiluja kun on jo hommailtuna jonkun verran.. ;)

-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 18.04.2015 kello on 12:33
Eilen tuli reilussa tunnissa (!) laitettua Piitun kanssa keulan eristeet lattiasta kattoon saakka. Tehokasta.

Josko tässä vielä kattoon nakkaisi parit viimeiset foamilevyt, niin voisi vedellä vaikka muutaman piuhan malliksi hehtaarille. Sähkökeskuksenkin toki voisi väkästellä..hiluja kun on jo hommailtuna jonkun verran.. ;)

-Sale
Hienoa jälkeä Thumb
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: migel - 19.04.2015 kello on 05:55
Munsta toi työkaveri on söpö! Tollainen pitäis joka vaanarilla olla mukana hommissa! :D Thumb    t migel
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 3.05.2015 kello on 11:07
Hyvähän se on toinen käsipari olla mukana räpeltämässä, eikä tuu juotua yksin kaikkia kaljojakaan.. ;)

Tekaistiin tuossa noita vanerointihommia viikon aikana sen verran, että koko katto ja lattia on nyt vanerin peitossa. Pittää noita ajovalojuttuja hieman hieroskella ja mietiskellä johtojen läpivienti- ja reitityshommat, että saa päällysteltyä loputkin pinnat vanerilla. Sitten armoton paklaus, hionta, pohjamaalaus, jne...


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: Kafi-580 - 3.05.2015 kello on 13:38
Komia kertomus ja hieno projekti. Tästä hyvä ottaa mallia kun alan Kafia uusimaan....
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 3.05.2015 kello on 20:57
Kiitokset. Voin rehellisesti sanoa, että mielessä on ollut "riittävän" monta kertaa sanat "jarrullinen peräkärry".


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 7.05.2015 kello on 20:32
Houston, we have insulation at 100%!

Eli, eristyshomma on saatu historiallisesti valmiiksi. Ja jäi vielä kokonainen foamilevy korkkaamatta, mutta enköhän keksi sille käyttöä kalusteiden rakentelussa. On meinaan kovaa kamaa sandwich-rakentelussa, kun tänään testasin Bilteman "Kiviliimaa", eli söpön vaaleanpunaista eristevaahtoa, jota emäntä toi kotimatkalla töistä.

Tästä se lähtee, nimittäin seinien vanerointi. Surrealistista. Vuosi sitten en olisi uskonut, että näin paljon olisi tehtynä. No, toisaalta, vuosi sitten en ehkä hoksannut miten perkeleesti olisi vielä tehtävä, jotta pääsisi tähän pisteeseen.. :)

-Sale & Piitu
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 15.09.2015 kello on 20:36
Muutaman kuukauden hiljaiselon aikana on tapahtunut seuraavaa:
- sähköjä vedetty, joskin vain mallia piuhoja seinien sisään, eli kaikki liitännät aloittamatta
- pinnat vaneroitu sisältä joka paikasta
- viimeisiä pintamaalilänttejä menee sisäseiniin ja kattoon huomenna
- yksi seinä tapetoidaan vielä tällä viikolla
- purkin kiinnitys runkoon tapahtunee viikonloppuna

Emäntähän tuota on enimmäkseen teheny, mie oon välillä konsultoinu tai ollu lisäkäsiparina vaneroinnissa ja piuhapuuhissa. Kohta joutuu niitä pentelen lämmityshommia (alkuperäisillä nähtävimmin mennään) ja kalustusta alkaa väsäämään.

MUTTA: rojekti elää ja voi hyvin, eli ei ole vielä kuopattu tai päädytty peräkärrylinjalle.


-Sale
Otsikko: Vs: Matkaaja 410 vm. 1976
Kirjoitti: SaerX - 28.09.2015 kello on 06:58
Yhtä laaja statuspäivitys kuin aiemmin.

Tapetit: laitettu.

(http://karavaanari.org/kuvat/1443412411.jpg)

(http://karavaanari.org/kuvat/1443412438.jpg)

(http://karavaanari.org/kuvat/1443412443.jpg)

Lattiamatto: hankittu ja leikottu mittaan, paikallaan (joskin purkki pitää vielä kiinnittää runkoon --> mattoa ei ole liimattu, eikä todennäköisesti liimatakaan)

(http://karavaanari.org/kuvat/1443412459.jpg)

Sähköt: DIN-kiskolla on kourallinen kaikenlaista pikasulaketta ja riviliitintä nipussa

(http://karavaanari.org/kuvat/1443412409.jpg)


-S