Off-Topic:Itselläni on italialainen MPPT-säädin mutta ei se kyllä tee autuaaksi, saksalainen PWM-säädin on parempi, moni asia ratkaisee.
Minun MPPT-säädin lataa niin kauan, että saavuttaa max latausjännitteen ja siirtyy sitten heti ylläpitojännitteell e, kun sen sijaan saksalainen PWM-säädin lataa vielä 2-8h max jännitteellä, ennen kuin siirtyy ylläpitojännitteell e, akku tulee paljon täydemmäksi.
Itse olen myös huomannut, että paneleista ei koskaan ole tarpeeksi tarjolla virtaa isoille akuille, niin säädin on koko ajan "auki", eli mitään säätämistä ei tarvi, kaikki tuleva virta menee suoraan akkuun. Kun säädin on täysin auki, tulee jännitehäviötä säätimessä 0,1V, eli 20A virralla se tekee 2W.
Jotenkin ristiriitainen tilanne, jompikumpi lienee särki?sekä noin 30% enempi virtaa kunnon paisteella, jolloin saadaan koko paneliin teho käyttöön,eikä vain maksimi virta ja reilu 14V kun taas kennon maksimi tehot pyörii tuoll 17 v0ltin tietämiss
Jos panelin jännite on sellainen, ettei tehoja tule, niin toki noin. Jossain vaiheessa akku kuitenkin alkaa täyttyä ja silloin säätämistä tarvitaan.
MPPT:n etuhan pitäisi olla siinä, että se pystyy repimään tehoa vielä niistä viimeisistäkin auringon säteistä.
Minulla on 360W panelit katolla, mutta ei ne koskaan vaaka-asennossa niin paljon anna, akut on 250Ah.
Säätimet on aivan kunnossa, mutta kun akut tarvii enemmän virtaa kuin panelit voi tarjota, panelin jännite tippuu ja ja vasta sitten kun akku alkaa täyttyä ja jännite pääsee nousemaan max latausjännitteen yli, alkaa säädin säätelemään, turha se on sitä ennen mitään säätää, kaikki vain suorana akkuun, tämä on tutkittu juttu, ei mitään mutua. Aika harvoin tuolla reissussa on taivaalta tullut niin paljon sähköä, että säädin olisi alkanut "sirittämään", sellainen ääni kuuluu, kun akku alkaa täyttyä. Minulla on 360W panelit katolla, mutta ei ne koskaan vaaka-asennossa niin paljon anna, akut on 250Ah.Jos on oikee mppt-säädin niin se pyrkii pitäään kennon jännitteen maksimitehossa riippumatta akku jännitteestä.. eli jos maksimi teho kunnon paisteel saadaan 17V kohalla ja akku jännite on tyhjän akun takia latauksesta huoli matta 12.5 volttia.. niin kennon maksimivirta esimerkiksi 5A niin kenno antaa sen saman virran (hyvin lähelle) 12.5V:iin kuin myös 17V:iin ja siitä saadaan mppt säätimen etu verrattuna pvm säätimeen eli pwm säädin antaa sen 5A ja mppt säädin antaa (17Vx5A/12.5V)=6.8A eli noin 30% enempi virtaa
^
Onko reissunpäällä sellaisiakin tilanteita, että kuormaa ei akuilla ole samanaikaisesti?
Jos useamman A:n kulutusta suoraan akusta, ei se säädin tiedä akunvaraustilantees ta enää juuri mitään
Tänään tuli kokeiltua tuota PWM säädintä ja 100W mono kennoa 12V.kun akun navois jännite nousee 13volttiin ni se tarkottaa ettei akku pysty ottamaan virtaa vastaan niin paljon kuin on tarjolla, joten toi sun mittaus ei tee oikeutta säätimille ja kennoille,jos haluat vertailukelpoisia lukemia niin kuormita samalla akkua esimerkiksi halogeeni polttimoilla siten jotta akun jännite on esimerkiksi 13V ja molemmilla kerroilla sama jännite ja sitt virran mittaus
Vastaan tyhjää akkua (alle 12V lähtötila) en saanut säätimen jälkeen mitattua kuin 3,6 Amp virtoja. Jännitteellä 14 Volttia säädin katkoo latausta. (kenno oli suoraan päin täysaurinkoa)
Joten mielestäni hukkaan menee sähköä....
Alkuviikosta tulee postissa MPPT säädin joten katsotaan sekin ihan lukuina samasta tilanteesta.
Ai niin ihan on mainittava että antoisa ja asiaa tämä keskustelu säätimistä ja kennoista.
Näyttö näyttää kenno jännitteeksi 21,4 V ja akkujännitteeksi 13,8V