Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: tertsi - 15.03.2014 kello on 08:45
-
Ajattelin päivittää tuon 30v. Solikan värimaailma!Kysymys kuuluu vetäsenkö miranolilla vai onko jotain muuta hyvää vaihtoehtoa? Ruiskulla ajattelin vetästä..
-
Moi!
Miranol tahtoo liituuntua auringonvalossa ja ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
Tärkeintä kuitenkin on kunnollinen puhdistus,elikkäs pesu,ja hionta johonka soveltuu aivan mainiosti vesihiontasieni joita myyvät alan ammattiliikkeet!
Ja samasta kaupasta saat myös haluamasi värit ja maalit vaunuusi ja ei loppumetreillä maksa paljoakaan enemmän ja lopputulos on sen väärtti!
Siis tarvittet maalit,ohenteet ja kovettajan.....Anto isia maalaushetkiä,-ai niin ja muista teippaus! :D :D :D t migel
-
Tuo kuulavasarapelti onkin helppo hioa 8)
-
Ja tee maisema maalaus,elikkä joku aihe vaikka luonto,mutta maksaa jonkun verran jos ei itseltä luonistu ;)
-
Joo totta! Mutta toi vaahtomuovinen vesihiomatyyny yltää sinne pohjiin asti,- ainakin paremmin kuin muut keinot.
Itse maalailin sitä mun ensimmäistä vaunua,Polar 470,ja se tyyny toimi ihan hyvin ja maalit pysyi kiinni ainakin sen ajan mitä oli minulla....
Tietty se vaatii vähän huolellisuutta juuri hionnan kanssa mutta tuetaan nyt henkisesti vaunun ehjääjää!!! :D :D :D t migel
-
Unica. Voi maalata siveltimellä tai oikein hyvä ruiskulla. Kestää auringon valoa paremmin kuin miranol, muuten ihan saman tyyppinen.
-
Karhunkieli on hionnassa hyvä ja tietysti märkänä, löytyy automaaliliikkeistä . Samaisesta paikast 1-komponenttinen tinneriohenteinen automaali,kuivuu myös nopeasti esim De-Beer sillä maalasin Matkaajan. Pintaa ei kannata hioa puhki muutoin joutuu maalaamaan alumiinin pohjamaalilla (happomaali) himmennys riittää ja lopuksi pyyhkiminen rasvanpoisto aineella (halpaa) löytyy automaalikaupasta ei millään tinnerillä tai vastaavalla. Lopuksi maalaus ruiskulla. Vasaroitu pelti on aika helppo maalata. Unohda Miranolit ja pensselit.
-
Unica. Voi maalata siveltimellä tai oikein hyvä ruiskulla. Kestää auringon valoa paremmin kuin miranol, muuten ihan saman tyyppinen.
Minä maalasin auton (kuulavasaroitu pelti)unica:lla se vähäinen kiilto katosi parissa vuodessa,
lähes yhtä kallis kuin oikeella auto maalilla ja auto maalin kiilto sentään kestää jos sillä on merkitystä.
-
Joo totta! Mutta toi vaahtomuovinen vesihiomatyyny yltää sinne pohjiin asti,- ainakin paremmin kuin muut keinot.
Joskus takavuosina oli automaaliliikkeissä myös vahan poistoainetta, vaha se on suurin syntinen, josko maali irtoaa?
-
Minulla olisi edessä sama homma,mutta kun joku suosittelee yhtä,toinen teilaa,ota siitä sitten selvää,mikä olisi paras maali :-\ Taidan tervata ja pöläyttää höyheniä pintaan !! ;D
-
Moi,
Ensin huolellinen liuotinpesu ja sitten pyyhitään koko kampe huolella oikealla silikoninpoistoaine ella, puhtailla nukkaamattomilla esim kuitukangaslapuilla . Hiotusta pinnasta silikonia/vahaa/rasvaa ei saa enää pois.
Hionta sopivan karkeuksisella karhunkielellä, karkeus riippuu maalistakin. 240 tai 360 on yleensä aika soipa. Sitten pölynpoisto.
Maalina voi miettiä myös raskaankaluston maaleja. Minkä kiillossa häviää, sen saa kulutuksenkestossa takas.
-
Minulla olisi edessä sama homma,mutta kun joku suosittelee yhtä,toinen teilaa,ota siitä sitten selvää,mikä olisi paras maali :-\ Taidan tervata ja pöläyttää höyheniä pintaan !! ;D
Näinhän se ikävä kyllä tuppaa menemään! :D Kyllä pääsääntöisesti hyvä pesu ja vesihionta ja huuhtelu riittää!
Maali mielestäni vähän laadukkaampi automaali,- tietty ihan mitä haluaa. Mulla on itellä tossa s.a.int miinavärit odotuttamassa pintaan puhallusta kunhan aika antaa periksi....jokainen omalla tavallaan,mutta aina se uusi väri piristää! :D
t migel
-
Miksi se kuulapeltipinta pitää säilyttää? ??? Eikös sen voi vain ylitasoittaa, niin menee samalla ne pienet pintalommot ja mahd. paikkakohdatkin nätisti piiloon :D
-
Miksi se kuulapeltipinta pitää säilyttää? ??? Eikös sen voi vain ylitasoittaa, niin menee samalla ne pienet pintalommot ja mahd. paikkakohdatkin nätisti piiloon :D
Eipä taida mikään tasoite pysyä !
-
Tässä esimerkkejä erinlaisuudesta ;)
https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1067&bih=479&q=ACD+asuntovaunu&oq=ACD+asuntovaunu&gs_l=img.12...3972.18059.0.19786.15.5.0.10.10.0.149.437.4j1.5.0....0...1ac.1.37.img..10.5.436.q2tEr6XwcCU
-
Sain yhden ohjeen ,josko lie pätevä: Maalaa unicalla,ja telalla,jos on kuulavasaroitu alumiinipelti,ruiskumaalaus ei kuulemma oikein toimi,ja kiilon saa myöhemmin vahalla !
-
Isän lmc.eestä paklattiin viimevuonna pieniä kylki painaumia kemiallisella metallilla ja Turun pro väristä haettiin spray 2-komp.pullo joka kätevä pieniin korjauksiin. Tuli hyvä ja kestävä pinta,mut siinä ei ole kuulavasara pintaa. Kuulavasarapinnan maalaukseen on hyvä myös sellainen lyhyt karvainen mohair tela
http://tuotteet.etra.fi/fi/g7745626/sokeva-mohair-tela
Ainakin vene maalauksissa toiminut hyvin ja tulee nätti pinta ja maaliksi valitsisin yksi komp.auto maalin tai vene maalitkin hyviä jos löytää sopivan värin. Hempelillä aikast paljon vaaleita väri vaihtoehtoja. Ovat melko kalliita maaleja, mutta kestävyys erinomainen,kun ovat uv-säteilyn ja kulutuksen kestäviä. ;)
-
:o Ompas tullut paljon vastauksia.Kiitos niistä!Mulle se kiilto ei ole pääasia , mutta toi 1-komponentti De-Beer kuulostais hyvältä.Vetelen joko sillä tai sit unicalla..Ite vähän karsastan tota miranolia ku se kuivumisaika on kuitenkin aika pitkä!Halpa ruiskulla aattelin vetää ja mitään erikoispintaa en suoritukselta odota.Pääasia että on samanvärinen joka puolelta.Nyt se on kuin tilkkutäkki..
-
De Beer sitten ruiskulla ei telalla koska tulee täyteen ilmakuplia.Kuulavas aroitu pinta on helppo ruiskuttaa kun katsoo että pitää ruiskua vaakasuorassa pintaan nähden, eikä valu niin helposti kuin sileällä.
-
Sain yhden ohjeen ,josko lie pätevä: Maalaa unicalla,ja telalla,jos on kuulavasaroitu alumiinipelti,ruiskumaalaus ei kuulemma oikein toimi,ja kiilon saa myöhemmin vahalla !
Kyllä unicalla kuulavasaroidun pinnan maalaus ruiskulla onnistuu erinomaisesti, ohentimena vain pitää käyttää ruiskuohenninta eika vahingossakaan tärpättiä.
Onnistuu jotenkin superlon telallakin, toki ilmakuplia tulee, mutta suurin osa niistä häipyy kuivuessaan. Sitten isossa pinnassa jatkospaikan avoimena pysyminen vähän haasteellista.
Edullisin lopputulos vene-ja automaaleihin verrattuna saadaan unicalla.Pinnan laadun ratkaisee MAALARI itse.
-
Minä vähän välttäisin noita alkydimaaleja.. Puutarhakalusteisii n ja semmosiin ihan ookoo mutta suolaa ja muuta tiepaskaa näkevään en laittaise semminkun kun vekotin on sitten tuomittu siihen ettei mikään muu maali päällä pysy vaan kiehuu aina ellei hio pois.. Kiilto ei ole kestävä ja maalaus halkeilee jokusen vuoden kuluttua vaikka mitä tekis..
Mun pitäs rullamersusta sutasta katto, arvelin biltemasta hakea vene-epoksia.. Kestää ja pysyy kii ku tauti Thumb
Jos pitää välttämättä olla 1K maaleja ettei halua kovetteiden kanssa pelata niin tuommoinen värkki
(http://karavaanari.org/kuvat/1395425986.jpg)
Mitä saa esim tuolta Oulun Automaaleista on aika hyvää ! Kuten kuvassa näkyy niin teloja siinä on kun teloilla maalailen aika paljon jopa autoja.
Tässä muuten kuva just tuolla maalilla ja noilla teloilla tehdystä volkkarista..
(http://karavaanari.org/kuvat/1395426113.jpg)
Superlooniteloja ei kannata käyttää, lyhytkarvainen mohair ja LAADUKAS on paljon parempi.. Ei tuu yhtään niitä kuplia mitä tahtoo muuten tulla..
Tela on pirun pätevä laitos moneen hommaan Thumb
-
Enpä löytänyt jälleenmyyjä Tolle beer maalille Pirkanmaalla!Mites noin 2 komponentit toimii Tohon kuulavasara pintaan?Kai se sama millä automaalilla sen vetäisee ku lopputuloksessa kuitenkin maalarin osaaminen ratkaisee!Pohjat osaan kyllä tehdä ,mutta tää olis eka isompi pinta mitä tulee maalattua!Eli sitä osaamista ei kauheesti ole.Mutta tuohon soliferiin on hyvä harjoitella!Saavat sitten ensi kesänä alueilla ihmetellä kun poika on mennyt pilaamaan hyvän vaunun ;D
-
Täältä löytyy jos Jyväskylä ei ole liian kaukana http://kspaintcenter.fi/automaalit-ja-tarvikkeet/
2 komponentit toimii myös hyvin ja kuivaa nopeast.
-
Veneissä jos maalaa ykskomponenttisen päälle kakskomponenttisell a, niin maali rupeaa kiehumaan eli kuplii pilalle. Kai tuo sama homma pätee vaunuihinkin. Ainakin kannattaa sitä kakskomponenttista kokeilla varovasti ensin vain pienelle koealalle kaasupullokotelon sisälle, ennen kuin kiehuttaa koko kyljen ruvelle.
-
Kyllä se 2-k kiehauttaa!Onkos toi vaunun alkuperäismaali sellaista ettei 2-k siihen päälle sovi?
-
Löytyihän se de-beer jälleenmyyjä!Olisi pitänyt vaan mennä ensimmäisenä hyväksi todetun liikkeen sivuille.Eli Nokian väri myy niitä maaleja ja sieltä olen aiempiin prätkä ja teollisuus projekteihin saanut toimivat vinkit!Sinne siis kyselemään niin lopputulos on enään itsestä kiinni. Thumb
-
Jos pitää välttämättä olla 1K maaleja ettei halua kovetteiden kanssa pelata niin tuommoinen värkki
Mitä saa esim tuolta Oulun Automaaleista on aika hyvää ! Kuten kuvassa näkyy niin teloja siinä on kun teloilla maalailen aika paljon jopa autoja.
Kerrohan tarkemmin, mitä tuo maali on, ja saako värikoodin mukaan sävytettynä? Olisi erinäisiin hommiin tarvis semmoiselle. Saako tuota metalliväreissä?
-
Metallivärinä ei saa mutta lähes kaikki muut värit löytyy.. Jotain teollisuusmyrkkyä se on ja maalinvalmistajat ym selviää tuosta kuvasta ja samoten kuin tuo "minun" ostopaikka :D Jos vaahtomuovitela koskettaa tuota maalia se häviää näkyvistä parissa sekunnissa joten myrkkyaste on kohdallaan Thumb
Viitisen vuotta sitten telasin ekan auton tuolla ja vielä se kyljessä on pysyny mitä ny ruoste on tiputtanu autosta osia mutta se ei oo maalin vika :P
(http://karavaanari.org/kuvat/1395597387.jpg)
Auton "pohjatyöt" oli hionta pärrällä 240 paperilla ja ei kun tela heilumaan juhannuksena.. Kännykkäkamerakuva 5 vuoden takaa niin laatu on mitä on vaan liiankin hyvä siitä tuli..
-
Moi,
Ensin huolellinen liuotinpesu ja sitten pyyhitään koko kampe huolella oikealla silikoninpoistoaine ella, puhtailla nukkaamattomilla esim kuitukangaslapuilla . Hiotusta pinnasta silikonia/vahaa/rasvaa ei saa enää pois.
Hionta sopivan karkeuksisella karhunkielellä, karkeus riippuu maalistakin. 240 tai 360 on yleensä aika soipa. Sitten pölynpoisto.
Maalina voi miettiä myös raskaankaluston maaleja. Minkä kiillossa häviää, sen saa kulutuksenkestossa takas.
Mitä tekee tuolla silikonipoistoainee lla? EIHÄN vaun uihin/autoihin SAA laittaa silikonia mihinkään!!!!!!!!!
-
Mitä tekee tuolla silikonipoistoainee lla? EIHÄN vaun uihin/autoihin SAA laittaa silikonia mihinkään!!!!!!!!!
Nyt ei puhuta silikoni massasta, vaan silikoniöljystä. Sitä löytyy vaikka auton tiivisteiden voiteluun tarkoitetusta silikonipuikosta ja monesta muusta tavarasta. Kyse on siis tavallaan auto maalarin rasvanpoistoaineest a, kun puhutaan silikoninpoistoaine esta. Massoja sillä ei poisteta.
-
Esimerkiksi "vahashampoot" sun muut saattaa sisältää silikonia, ja se saa aikaan mielenkiintoisia reaktioita maalatessa (=hionta ja uudelleenmaalaus).
-
Eli taas yksi syy miksi en käytä moisia aineita!
Mäntysuopaliuksella vaunu ja veturi pestään, sitten jos vahata tarvee nii en edes kahtele silikonia sisältäviä aineita päinkään!
Tosin mäntynestesaippua tekee itsessään jo siistin kiiltävän pinnan eikä tarvii sen vahan taikka pesuvahojen kanssa hosua ollenkaan!
-
Eli taas yksi syy miksi en käytä moisia aineita!
Mäntysuopaliuksella vaunu ja veturi pestään, sitten jos vahata tarvee nii en edes kahtele silikonia sisältäviä aineita päinkään!
Tosin mäntynestesaippua tekee itsessään jo siistin kiiltävän pinnan eikä tarvii sen vahan taikka pesuvahojen kanssa hosua ollenkaan!
Vaikka tuo kovasti kehumasi mäntysaippua puhdistaa kulkimiesi pinnat kuinka hyvin tahansa niin pinnalle se ei anna minkäänlaista suojaa. Kirjoittamasi perusteella et taida kiiltävää pintaa vielä olla nähnytkään jos mäntysuopa saa mielestäsi pinnat kiiltäviksi. Pitää muistaa että puhtaus ja kiilto ovat kaksi eri asiaa. Tiesitkö muuten että linnunpaska ja itikat "polttavat" kulkineesi lakka/maalipinnan peltiin asti jos sitä ei suojata ja varsinkaan puhdisteta ajoissa..
Auringon UV säteilystä puhumattakaan, jokainen on varmaan joskus nähnyt sellaisen marjapuuron värisen mattapintaisen "punaisen" jonka UV o kärventänyt pilalle. Samoin käy keltaiselle ja valkoiselle värille hoitamattomana.
Ja mitä noihin vahoihin tulee niin joka purnukka minkä marketin hyllystä löydät sisältää silikonia.
Se silikonin poistoaine tunnetaan ammattikielessä paremmin rasvanpoistoaineena jolla saadaan maalattava pinta tarpeeksi puhtaaksi jotta siihen nykyaiset vesivärit tarttuisivat.
-
linnunpaska ja itikat "polttavat" kulkineesi lakka/maalipinnan peltiin asti jos sitä ei suojata ja varsinkaan puhdisteta ajoissa..
Tämän takia mulla on auton takarontissa pieni suihkepullo QD:a ja puhdas mikrokuituliina. Linnunpaska kun polttaa lakkaankin herkästi pysyvän jäljen, jota ei edes myllyttämällä saa kokonaan pois.
Tuo QD=Quick Detailer, eli jonkinsortin pikakiillote auton pinnalle. Itse en noita muuten käytä, mutta tuohon ensiapuun oivallisia, koska pehmittää böödibuubsin helposti ja antaa hyvän liukuvuuden liinalle, kunhan katsoo, ettei aine jätä mitään ei toivottuja aineita, kuten silikonia pintaan.