Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: MiMa - 14.03.2014 kello on 19:20
-
Kerokaa kokeneemmat äkkinäiselle, miten kannattaa puhdistaa vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä sinne vuosien saatossa kertyneestä kölästä yms. Moskasta? Sitruunahappo, lähtisi samala katilakivikin?
-
Autotarvikeliikkees tä saa jäädytysjärjestelmä n puhdistusaineita. Sellaista käyttäisin itse ja sen jälkeen puhtaalla vedellä huuhtelu ja uudet liemet sisään
-
Onkos niissä suorissa ja väljissä putkissa paljon puhdistamista?
-
Jouduin tuossa lämmitysjärjestelmä ä vähän rassaamaan, niin huomasin että aikamoisia "klimppejä" siellä rööreissä liikkuu. Ei se ainakaan nesteen virtausta ja lämmön siirtymistä huonontaisi jos saisi ylimääräisen töhnän sieltä pois.
-
Jouduin tuossa lämmitysjärjestelmä ä vähän rassaamaan, niin huomasin että aikamoisia "klimppejä" siellä rööreissä liikkuu.
Tuota nesteiden vaihtamatomuutta on liikkeellä. Kyllä tuorreet nesteet pitää järjestelmän puhtaana.
Pitäisi taas itsekkin vaihtaa nesteet, se vain kun turhan hankalaa, kun en oo tehnyt kunnon tyhjennys venttiiliä. :( :(
-
Sopiva ulkopuolinen pumppu ja vähän hienoa hiekkaa sekaan. Sitä kun pyörittää pari tuntia....
-
Varmaan tulis hiekalla puhdasta, mutta taidan ensiksi kokeilla jotain muuta konstia.
Nesteet on ihan kirkkaat ja hyvän näköiset,mutta kulkine on jo yli 20v ikäinen, joten onhan sitä kölää kerennyt kertyä. Ja varsinkaan kun edellisten omistajien nesteenvaihto aktiiviisuudesta ei ole tietoa.
Kunhan kelit lämpenee pysyvästi plussan puolelle, niin sitten meinasin alkaa puhdistusoperaation, sitruunahappo tuntuis houkuttelevalta vaihtoehdolta.
-
Varmaan tulis hiekalla puhdasta, mutta taidan ensiksi kokeilla jotain muuta konstia.
Nesteet on ihan kirkkaat ja hyvän näköiset,mutta kulkine on jo yli 20v ikäinen, joten onhan sitä kölää kerennyt kertyä. Ja varsinkaan kun edellisten omistajien nesteenvaihto aktiiviisuudesta ei ole tietoa.
Kunhan kelit lämpenee pysyvästi plussan puolelle, niin sitten meinasin alkaa puhdistusoperaation, sitruunahappo tuntuis houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Kokeile nyt kuitenkin, miten sitruunahappo reakoi siihen mömmöön.
-
Mitenkähän olisi jos sitruunahappoliemee n lisäisi hiukan ammoniakkia, tykkääkähän alumiini ja kumirakenteet huonoa? Puhdistusteho paranisi vissiin huomattavasti. Kulta ja hopeasepät käyttävät ammoniakkia omissa pesuliemissään ja köhnät irtoaa hyvin.
-
Mitenkähän olisi jos sitruunahappoliemee n lisäisi hiukan ammoniakkia, tykkääkähän alumiini ja kumirakenteet huonoa? Puhdistusteho paranisi vissiin huomattavasti. Kulta ja hopeasepät käyttävät ammoniakkia omissa pesuliemissään ja köhnät irtoaa hyvin.
Alumiinia on montaa "sorttia", ammoniakki syö joitain alumiinisekoituksia mutta ammoniakille tarkoitettu alumiinitiiviste kyllä kestää kuten puhdas alumiinikin. Mitä noi "alumiini"putket sitten on, se on sitten oma juttunsa se.
Kumi kestää Ammoniakkia, jos nyt taas ei ole sitten jotain "paskakumia".
Mistä meinaat ammoniakkia saada ?
Eiköhän tuohon tarkoitukseen käy ihan jokin perus pesuliuos ? Esim. tuosta saa suuntaa mitä käyttää.
http://www.mt-exima.fi/k%E4ytt%F6sivu.html
-
Käytä tiskikoneen pesuainetta.
-
Itse jättäisin kaikki ammoniakit yms myrkyt käyttämättä.
Säännöllisin väliajoin nesteiden vaihto alkuperäisillä jäähdytysnesteillä. (Ihan niinkuin autoissakin).
Alde taitaa käyttää VW konsernin G12-tyyppistä longlife-nestettä. Etyleeni glykoli pohjainen alumiinimoottoreill e tarkoitettu. Myy myös omalla tuotenimellään. Jos vaihdosta on aikaa ja siellä on ylimääräistä moskaa niin huuhtelu ihan pelkällä vedellä yleensä riittää. Sen jälkeen tuoreet nesteet sisään ja ilmaus päälle. Kannattaa muistaa, että eri nesteitä ei pidä sekoittaa keskenään. Mikäli ei ole varma mitä siellä on niin vaihtaa kaiken ja huuhtelee huolella ennen uuden nesteen laittoa.
-
Onko näissä aldessa/vaunussa tyjennysproppu jossain vai tyhjennetäänkö järjestelmä vain nykäisemällä letku irti patterista ja järjestelmä tyhjenee?
-
Onko näissä aldessa/vaunussa tyjennysproppu jossain vai tyhjennetäänkö järjestelmä vain nykäisemällä letku irti patterista ja järjestelmä tyhjenee?
Yleensä proppu löytyy, löyty Knaussistaki vaik' oli 1990 mallia.
Osas ne Euroopan keskellä jo silloinkin .. .. ..
-
Käytä tiskikoneen pesuainetta.
Tämä on hyvä. Aukeaa viemärit ja lähtee limpit.
-
Onko näissä aldessa/vaunussa tyjennysproppu jossain vai tyhjennetäänkö järjestelmä vain nykäisemällä letku irti patterista ja järjestelmä tyhjenee?
Tyhjennys proppu, on putkiston alimmassa kohdassa.
knaussissa oven alapuolella, ainakin omassani -90
-
Tuli tyhjenettyä järjestelmä muutostöiden vuoksi ja kyllä putkissa on aika paljon kaikkea moskaa.
Väliin on kuin hiekan tapaista ryyniä ja limaa putken seinämissä.
Jotain pesuainetta ajattelin laittaa pyörimään putkistoon.
Ei pelkällä vedellä irtoa.
Ja sitten uudet nesteet sisään.
Käykö tämä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609861/G12-pakkasneste-punainen-3l-100
-
Tuo punainen käy hyvin. Se on kehitetty autoille joissa paljon alumiiniosia ja nykyään käytössä suuressa osassa uusia autoja. Ihan perinteinen vihreäkin käy.
-
Tämän olis vielä parempi, saa sitten lisätä mitä vaan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609882/Valvoline-MaxLife-pakkasneste-5l--punainen
-
Onko mitään merkittävää hyötyä käyttää nesteen kansaa puhdistettua vettä?
Vai ihan tavallista hana vettä?
-
Ihan kraanavettä käytän itse kun eri laitteisiin käytän. Pakkasnesteitä on useita erilaisia ja tuo Tsahkalin linkkaama on yksi monista jonka voi sekoittaa muihin. Näissä lämmittimissä kuitenkin käyttäisin ihan perusnestettä, vihreää, kun en keksi syytä miksi muuta käyttäisi. Oliko vaunussa minkäväristä kun sen tyhjensit? Pysy siinä.
Lisäys:
Toinen vaihtoehto on käyttää samaa pakkasnestettä kun vetoautossakin. Lisäämistarpeen tullessa kelpaa molempiin, tai sitten tuon tyyppistä jota Tsakhali ehdotti.
-
Toinen vaihtoehto on käyttää samaa pakkasnestettä kun vetoautossakin. Lisäämistarpeen tullessa kelpaa molempiin, tai sitten tuon tyyppistä jota Tsakhali ehdotti.
Ehdotin tuota siksi, että kun se vajaus yhtäkkiä tulee, niin lisäyksen voi hätätilassa tehdä millä tahansa nesteellä, jos se oma pullo onkin jäänyt kotiin.
-
Autosta on kyse ja vuosimallia -06.
Nesteen väri oli jotain vihreän ja sinisen väliltä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609843/ZeroPropylen-pakkasneste-3l-oranssi
Tuollaista olis näköjään myös.
Muistaakseni noissa vihreissä lukee että ei suositella alumiini mootoreille ja eipä näissä lämmitys järjestelmissä muuta olekkaan kuin alumiinia.
-
Autosta on kyse ja vuosimallia -06.
Nesteen väri oli jotain vihreän ja sinisen väliltä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609843/ZeroPropylen-pakkasneste-3l-oranssi
Tuollaista olis näköjään myös.
Muistaakseni noissa vihreissä lukee että ei suositella alumiini mootoreille ja eipä näissä lämmitys järjestelmissä muuta olekkaan kuin alumiinia.
Alumiinia on käytetty iät ja ajat kansissa aikana kun muuta kuin vihreetä ei ole ollut saatavilla.
Fordilla on oma seoksensa ja monella muullakin merkillä. Mikä se sinun automerkkisi on, ihan sen takia kysyn koska auton oma neste löytyy helpommin.
-
Auto on Fiiat mutta ei ole kyse moottorin jäähdytys nesteestä vaan Alden.
-
Auto on Fiiat mutta ei ole kyse moottorin jäähdytys nesteestä vaan Alden.
Niin on. Itse katsoisin Fiatin nesteen luokituksen ja laittaisin sitä. Alde tuskin kärsii laadukkaammasta nesteestä ja sitten sinulla on autossa ja vaunussa sama litku ja pullo mahdollista lisätäyttöä varten kulkee helposti mukana auton tavaratilassa.
-
Itsellä vaunussa Alde 2920. Ajattelin vaihtaa uudet nesteet sisään, kun ei mitään hajua milloin viimeksi vaihdettu ja pari kysymystä... Onko tyhjennys proppu vaunun alla? Tietäisi edes vähän mistä lähtee etsimään... Tarvitseeko pattereiden ilmaamiseen työkalua, vai ovatko ihan sormin käänneltäviä?
-
Heipähei...
Alla omia ajatelmia asiasta ja ehkä vähän asiaa... ehkä ;)
Jäähdytinneste... aika mielenkiintoinen "liemi". Sininen, punainen, vihreä, keltainen, ruskea, etyleeniglykoli vai propyleeniglykoli.. .
voiko noita sekoittaa, voi ja ei. mistäkö tietää, no siinäpä se. Nykyään saa molempia nestetyyppejä kaiken värisenä, ja vaikka minkälaisella lisäaineistuksella, riippuen minkälaiseen käyttöön se on suunniteltu. käyttöolosuhteita on aika laaja kirjo, mutta näin vaunu/lämmityskäyttöä ajatellen ei varmaan tarvi kuin muutamia ominaisuuksia.
Perus jäähdytin neste käy varmasti, vaikka perus 50/50 seoksella hanaveteen. Hanavedessä vain on liuenneena sakkaantumista aiheuttavaa kalkkia ja mineraaleja, siksi suositellaan käytettäväksi tislattua vettä, valmisnesteet on tehty tislattuun veteen.
Nesteen käyttöikä moottorikäytöss on 2000 - 6000 tuntiin (riippuen lisäaineistuksesta), mutta lämmityskäytössä... niin no, vaihtaisin kun alkaa tummumaan tai vaihtamaan väriä,
tai vaikka 4-5 vuoden välein. Lämpö ja happi vanhentaa, vapaaseen ilmaan huohottava järjestelmä hapettuu vääjäämättä.
Järjestelmän pesuun en käyttäisi konetiskiainetta, kokemuksella. Hapettaa voimakkaasti alumiiniä ja kumia, alumiiniputken/patterin oksidikerros kasvaa ja lämmönsiirtokyky huononee, letkut haurastuu/hapristuu. (kokeilin/opettelin juniorina)
- Andy