Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: karkko - 12.03.2014 kello on 12:26
-
Moro. Lueskelin tuoss kaasupulloista käytyä keskustelua, ja kiinnostukseni heräsi komposiittipulloon/pulloihin. Se keskustelu vaan lopahti ko kanan lento. Siksipä kysynkin, kokemuksia niiltä jotka ovat vaihtaneen kyseisiin pulloihin. Autossa/vaunussa. Onko sivuventiili, vai pysty/painoventiili. Miten on lähinnä tuo pysty/painoventiili pelannu.
Omaan autoon kyllä pysty/painoventiilinen pullo sopis.
PS:Ois se niin lysti vaan vilkassa paljonko kaasua jälellä ;D
-
Kokemusta ei paljoa vielä ole, mutta minulla on vaunussa kaksi tuollaista painoventtilli komposiittia. Paino kaasun kanssa vain 15-16kg paikkeilla. Ainakin ne tällaisella kelillä ovat toimineet mainiosti, mutta kokemusta ei ole vielä kunnon pakkasesta.
-
Ainakin jos asuu Seinäjoen Sopurahan lähettyvillä (vaihto täyteen) 18,90e, ja omaa alde lämmittimen jolloin päältä painettava venttiili mahdollistaa käytön, niin järjen vastaista käyttää muita pulloja. Toimivat talvella kuten muutkin, painaa vähiten ja maksaa vähän ja kaasun määrän näkee otsalla. Mitä muuta vielä vaaditaan.
Kaippa noita nyt muutkin myyvät edullisesti, luulisin, en tiedä kun tuolta aina vaihtanut.
-
Seurailkaapa muuten ruotsalaisia ja norjalaisia vaunuja, niin melkein jokaisesta löytyy komposiittipullo :-)
-
Seurailkaapa muuten ruotsalaisia ja norjalaisia vaunuja, niin melkein jokaisesta löytyy komposiittipullo :-)
Siellä niiden vaihto toimii koko maassa, niin että jos kulettaa komposiitteja mukanaan, niin ei kaasu lopu muualla pohjolassa.
-
Kyllä Suomessakin taitaa aika samoissa kaupoissa olla nykyään komposiittiä kuin missä myydään rautapullojakin.
-
Kyllä Suomessakin taitaa aika samoissa kaupoissa olla nykyään komposiittiä kuin missä myydään rautapullojakin.
Teräs pullot ja pullon vaihtaja ;)
-
Näillä pullovaihtoehdoilla saadaan vielä melkoinen kaaos aikaan, kun yksi kaunis kerta AGA päättää, että teräspulloja ei enää täytetä. Vai alumiinipullotko ensin poistuu, kun komposiitti syrjäyttää ne. :-X
-
Teräs pullot ja pullon vaihtaja ;)
Komposiittia käytettäessä ei tarvita pullonvaihtajia koska kaasumäärän näkee muutenkin. Pullonvaihtaja lisää entisestään painoa ja kustannuksia, no tarkasti ottaen. ;)
-
Näillä pullovaihtoehdoilla saadaan vielä melkoinen kaaos aikaan, kun yksi kaunis kerta AGA päättää, että teräspulloja ei enää täytetä. Vai alumiinipullotko ensin poistuu, kun komposiitti syrjäyttää ne. :-X
Komposiitti- ja rautapulloja onneksi saa muiltakin kuin Agalta. Eli noiden tulevaisuus kyllä on ainakin toivottavasti turvattu.
Alumiinipullo taas taitaa olla Agan yksinoikeus?
-
Huonoaja puolia kait on kaasunhinta komposiitti pullossa 10kg kaasua yleisesti 5-10€ kalliimpi kuin 11kg teräspullossa ja ei niitä kompoja kylläkään saa niin useasta paikasta kuin teräspulloja (esim. leirintäalueilta)
Lisäksi pakkaset (yli -20) aiheuttaa omat ongelmansa (huono höyrystyminen kaasulle)
Niin joo komposiittipulloja on saatavissa sekä sivu että painoventtiilillä.
-
Sivuventtiilikompos iitti käytössä, enkä kyllä vaihtaisi. Pääasiassa kesällä kun reissailee niin yks hailee mitä kaasu maksaa kun ei sitä montaa pulloa kulu kuitenkaan.
-
Ite kun käytän vuodessa paljon kaasua niin mulle noi teräspullot on pelkästään kustannussyistä käytössä mutta hommaan kyllä komposiittipullon keittiö käyttöön kaasuhellaan.
On niin paljon kevyempi käsitellä ja siistin oloinen pullo eikä tee naarmuja sisätiloihin kannettaessa jos ottaa vahingossa ovenpieleen kiinni kuten välillä voi käydä kun painavaa teräspulloa rahaa sisään....
Se vaan tosiaan ihmetyttää että sama kaasu noissa maksaa enemmän kuin teräspulloissa?+?
-
Migel
Korkeammalla täyttöhinnalla kuoletetaan kuorien hinta
-
Komposiittia käytettäessä ei tarvita pullonvaihtajia koska kaasumäärän näkee muutenkin. Pullonvaihtaja lisää entisestään painoa ja kustannuksia, no tarkasti ottaen. ;)
En ymmärrä miten se pullonvaihtaja tuossa tarpeettomaksi muuttuisi. Mutta kaipa kyse on siitä käyttötarpeesta.
-
Komposiittia käytettäessä ei tarvita pullonvaihtajia koska kaasumäärän näkee muutenkin. Pullonvaihtaja lisää entisestään painoa ja kustannuksia, no tarkasti ottaen. ;)
Tuo on yksi näkövinkkeli komposiittipullon puolesta.
En ymmärrä miten se pullonvaihtaja tuossa tarpeettomaksi muuttuisi. Mutta kaipa kyse on siitä käyttötarpeesta.
Voihan tuosta pullonvaihtajasta olla joskus haittaakin. Se voi joskus pilata täydellisen nautinnon. Ajattele kun yövyt kovalla talvipakkasella jossakin johon sähköä ei tule ja olet lämmityksen osalta täysin kaasun varassa. Niin kuin tiedämme, se kaasu tietenkin loppuu juuri yöllä. Mikä sen nautinnollisempaa kuin könytä jo valmiiksi palelevana pimeään pakkasyöhön pulloa vaihtamaan. Siinä saa sielu tuulettua ja saa purkaa kaikki patoutumat, laskea sielun syövereistä ilmoille kaikki ärräpäät ja letunviuhakkeet. Tuon operaation onnistumisen jälkeen könyät matkakoppiin kädet ja jalat kohmeessa odottamaan kopin lämpeämistä. Nautinto saa lisäsuolaa jos perhe on mukana, ne vaimon kannustushuudot tuo operaation aikana, ”s..tanan pihi tolvana, et yhtään perhettäs ajattele”, vain lisäävät nautintoa, ja lasten itkunsekaiset kysymykset, ”isi, koska tää koppimopo lämpee et päästään nukkumaan, mää palelen?”. Ja nautinto senkuin lisääntyy kun onnistuneen vaihto-operaation jälkeen vääntäydyt sen kauniimman puoliskon viereen ja yritätä hakea lämpöä ja kiitosta suoritetusta urotyöstä, ja ilmoille kajahtaa äänekäs kiljaisu IIIK!!!, irti ne jäiset näppylät, älä kuule unta nää, turha tuollaisena jääkalikkana edes yrittääkään, painu oman peittos alle. Kaikesta huolimatta tuo koppimopo hiljalleen lämpiää ja vaivut rauhalliseen ja syvään uneen. Voiko olla täydellisempää nautintoa?
No niin…. yhteys omiin lentäjiin katkennut, palataan takaisin maanpäälle. Ei tuota pullonvaihtajaa koe kovinkaan tarpeelliseksi kesämatkailussa tai sähköpiuhan jatkeen asustaessa. Rauhoittaa kun näkee komposiittipullosta milloin suurin piirtein se kaasu loppuu. Talvikäytössä kaasulämmityksen varassa ei ihmisystävällisempä ä laitetta ole kuin pullonvaihtaja (koss… kaasupullon). Lisä bonuksena näkee kaasulinjan tiiviyden.
-
No niin…. yhteys omiin lentäjiin katkennut, palataan takaisin maanpäälle. Ei tuota pullonvaihtajaa koe kovinkaan tarpeelliseksi kesämatkailussa tai sähköpiuhan jatkeen asustaessa. Rauhoittaa kun näkee komposiittipullosta milloin suurin piirtein se kaasu loppuu. Talvikäytössä kaasulämmityksen varassa ei ihmisystävällisempä ä laitetta ole kuin pullonvaihtaja (koss… kaasupullon). Lisä bonuksena näkee kaasulinjan tiiviyden.
Henkilökohtaisesti en pidä pahimpana rastina sitä, että sitä pulloa joutuisi yöllä vaihtamaan, kun se kuitenkin tulisi vaihdetuksi. Talvellakin on tullut vaunussa pitkälti asusteltua, ja se kaasu voi loppua päivänkin aikana, kun on poissa. Samoin kesällä se voi loppua (tietenkin todennäköisyydet kesän kaasunkulutuksella ovat tähän pienet) jos on vaikkapa päivän tai kaksi patikoimassa. Pullonpohjien kanssa en haluaisi leikkiä.
-
Niin, ei tuollaista voi tapahtua kuin kaasun loppuminen yöllä ::)
Varsinkin kun se komposiitti ei pakkasella anna edes pulloa tyhjäksi ;)
-
Komposiitti- ja rautapulloja onneksi saa muiltakin kuin Agalta. Eli noiden tulevaisuus kyllä on ainakin toivottavasti turvattu.
Alumiinipullo taas taitaa olla Agan yksinoikeus?
En tiedä kenen oikeus alumiinipullo on, mutta niitä saa kyllä myös tietyiltä SFC alueiltakin.
-
vuosien varrel olen tullu huomaan et pullonvaihto on ilmanmuuta ain yöllä .seuraavana päivänä on eressä komposiitti tai alu kaasun metsästys kissain ja koirien kanssa ? vaihroin takasin teräspulloon ja lakkasin laskemasta kiloja !
-
Jaa, 2 on nokalla 11 kiloista. Kun yksi loppuu niin ei mikään hätä ole seuraavana päivänä sitä uutta saada odottamaan sen täyden tyhjenemistä.
-
11kg kaasupullojen kanssa pärjää hyvin ,koska niitä on joka kaupasta saatvilla .muut pullotyypit tahtoo olla hakuses .lisäksi hinta ja kaasun määrä tahtoo olla eksoottisia ?