Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: LT31omavalm. - 10.03.2014 kello on 13:03
-
Hei ! Minullakin on lämminvesivesivaraa ja viallinen jo löytuu ohjeita korjaukseen voisinko minäkin saada ne.
OLISIN HYVIN KIITOLLINEN.
-
Hei ! Minullakin on lämminvesivesivaraa ja viallinen jo löytuu ohjeita korjaukseen voisinko minäkin saada ne.
OLISIN HYVIN KIITOLLINEN.
sulla näky olevan priimuksen varaaja on aivan erillainen ku pysty alden...
Mikä vika siin on vuotaako kuori vai kierukka rikki?
ja tää meni taas aiheen sivusta.. nakakkaa tonne riimuksen pulell jos...
edit muistinkoha mää ny iha oikeen sun vehkeen rupes eppäilyttään sekotanko johonni toiseen LT:hen
-
Kyllä mulla on pystypannu ALDE , kyselin jostain jutusta priimuksen varaajaa meinasin soveltaa sen mutta komeron tila ei riittänyt
jote on korjattava vanha,ja vika on että hanasta tulee jäähdytysnestettä.(kuumavesi)
-
Kyllä mulla on pystypannu ALDE , kyselin jostain jutusta priimuksen varaajaa meinasin soveltaa sen mutta komeron tila ei riittänyt
jote on korjattava vanha,ja vika on että hanasta tulee jäähdytysnestettä.(kuumavesi)
Sinun pitää hankkia uusi varaaja. Vanha on puhki.
-
vika on että hanasta tulee jäähdytysnestettä.(kuumavesi)
Tuttu juttu, eli kierukka on puhki. Jos tuon halvalla jostakin saa, niin helpointa tietenkin on vaihtaa ehjä tilalle. Koetan tämän illan aikana kaivella löytyisikö nuo kuvat vielä jostain tallesta, se antaa vähän uskallusta aloittaa homma. Laitan viimeistään huomenna juttua tuosta korjaamisesta. Tuon korjaamiseen tarvitaan vähän hitsarintaitoja, tig tai kaasu, sekä vähän putkimiehen taitoja. Tai sitten täytyy kilauttaa kaverille. Suurin kustannus tulee siitä jos joudut tuon kierukan tekemään kokonaan uuden. Tuon vanhankin saattaa pystyä korjaamaan.
-
Tässä päädyt
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479392.jpg)
Toisesta suunnasta
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479500.jpg)
Sivusuunnasta, oikeanpuoleisen alla on kirurgin veitsen kahva, eli se ei ole varaajan osa
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479590.jpg)
Kierukka kiinni päädyssä, tästänäkyy selkeästi tuo päätykuppi
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479713.jpg)
Hieman eri kulmasta
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479796.jpg)
Korjattu kierukka
(http://karavaanari.org/kuvat/1394479937.jpg)
Nuo varaajan päädyt ovat kuppimaiset, jolloin ne on voitu liittä tuohon (putkeen) varaajan ulkovaippaan tigillä reunoistaan sulattamalla. Eli molemmista päädyistä hiotaan ainetta vain sen verran rälläkällä pois, että kupit irtoavat, noin 1-2 mm. Tärkeää on merkata nuo päädyt ja ulkovaippa niin että osaat kasata ne tarkalleen samaan asentoon mistä ne on irroitettu.
Päädyt ja kierukka työnnetään pois vaipasta, noiden pitäisi tulla melko helposti sieltä läpi. Sen jälkeen arvioidaan voiko vanhan korjata vai pitääkö tehdä uusi kierukka. Joka tapauksessa kierukka on katkaistava, sillä ainakin tuossa korjaamassani yksilössä oli kierukan sisällä kierukan pituinen ohut päistään tulpattu muoviputki, ilmeisesti lievässä jäätymistapauksessa se toimi jäälle laajentumisvarana. Näin pienessä päässäni tuon silloin pähkäilin. Itse tuota muoviputkea en kierukkaan enää asentanut, ja tuo vanhakin oli jo kulunut kyljestään puhki eikä se enää ajanut sitä asiaa mitä sen ilmeisesti olisi pitänyt, päinvastoin.
Kuparikierukasta katkaisin yhden kierroksen pois tuosta viottuneesta kohdasta, laitoin kapillaarilholkin väliin ja juotin putket kiinni.
Sitten vain kasataan päivastaisessa järjestyksessä. Jos sulatat nuo reunat tigillä niin poista maali ja lika 1,5 cm matkalta tuosta putkenpäästä ja päädystä.
Putket kannattaa huuhtoa hyvin jos siellä on tuo glykooli virrannut, eli reilusti kuumaa vettä läpi ennen kuin otetaan talouskäyttöön.
Tuossa korjaamassani mallissa oli myös hana tuossa toisessa päädyssä, se taisi jotenkin liittyä suihkuveden kiertoon.
Sinänsä simppeli ja helppo homma, pientä askartelua. Jos haluat tuon muoviputken sinne askarrella niin kannattaa tehdä uusi, se vanha, jos ei ole puhki, on varmaan jo kuitenkin kulunut, riippuen varaajan iästä. Uuden sisäänujuttamisessa voi fairi olla kova sana, samalla tulee putket pestyä. :)
-
Kiitos tästä selostuksesta! Vaippa ja päädyt ovat vissiin ihan rautapeltiä, vaikka kierukka on kuparia. Mutta miten nuo kierukkaputken läpiviennit päätylaippoihin on tehty, ulkopuolinen mutteri ja tiivisteet, niinkö? Silloinhan voisi riittää vain toisen päädyn irtihiominen ja toisesta päädystä läpiviennin purkaminen. Itsellä on samanlainen ja siksi kiinnostaa. Myös mahdollisena itse tehdyn lämmönvaihtimen mallina.
-
Kiitos tästä selostuksesta! Vaippa ja päädyt ovat vissiin ihan rautapeltiä, vaikka kierukka on kuparia. Mutta miten nuo kierukkaputken läpiviennit päätylaippoihin on tehty, ulkopuolinen mutteri ja tiivisteet, niinkö?.
Näin muistelisin, mutta tuohan selviää avatessa.
Silloinhan voisi riittää vain toisen päädyn irtihiominen ja toisesta päädystä läpiviennin purkaminen.
Suosittelen ottamaan molemmat päädyt auki, koska kiristäessäsi tuota kierukkaa päätyyn täytyy sinun pystyä pitämään kiinni tuosta sisäpuolen vastakappaleesta, jotta se ei pääse pyörähtämään ja vaurioittamaan kierukkaa. Kierukkahan on löijattua kuparia, eli hyvin pehmeää ja se on äkkiä "solmussa". Kierukassa tulee pystyä säilyttämään tai aikaansaamaan se tasainen lasku, jotta sinne ei muodostu vesilukkoa matkalle jolloin siitä tulee ehkä "yhdenkesänlämmönvai hdin".