Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: jarno - 10.03.2014 kello on 11:21
-
Löytyykö kokemuksia Fordin Powershift vaihteiston kestävyydestä ja veto-ominaisuuksista ?
-
Minulla on mondeo vm 09 2.0 ghia wagon powersiftillä,olen vetänyt hobby kmfe 560 vaunua jossa max painot n.1600kg+5h+koira+kamat. Käytän yleensä vaihteiston sport asentoa 5 vaihdetta matka ajossa,jaksaa hyvin vetää 80km/h ja puhtia jää reserviinkin,siihen pisteenä IIn päälle mukautuva vakkari joka tekee ajamisesta helppoa ;D viime kesänä tuli mittariin n.2500km vetoa eikä ainakaan vielä ole oireillut auton kilometrit 130000. vaihtesto on volvo/ford yhteistyö laatikko eli v70/Mondeossa on sama laatikko :o
-
Kilometrejä power shift kyllä kestää. Sellaisella tullut ajettua 385 tkm ilman mitään ongelmaa. Vaunuakin tullut vedettyä nimenomaan Mondeolla ja kyseisellä vaihteistolla. Max. vetopaino autossa oli 2000 kg. Auto on hyvä ajaa, hiljainen ja tilava. Vaihtaminen ei tapahdu yhtä hienosti kuin vag-yhtiön DSG:llä mutta luotettavuus on ihan toista luokkaa. Käsittääkseni v60 volvosta sitä myös löytyy.
140 hv diesel on riittävä vaununvetoon. Luonteeltaan rauhallisempi ja vääntää nimenomaan alakierroksilla paremmin kuin 163 hv versio.
Edelleen olen sitä mieltä että hinta-/laatusuhteeltaan yksi parhaista, jos ei paras auto myös vankkurin vetoon.
-
Kilometrejä power shift kyllä kestää. Sellaisella tullut ajettua 385 tkm ilman mitään ongelmaa. Vaunuakin tullut vedettyä nimenomaan Mondeolla ja kyseisellä vaihteistolla. Max. vetopaino autossa oli 2000 kg. Auto on hyvä ajaa, hiljainen ja tilava. Vaihtaminen ei tapahdu yhtä hienosti kuin vag-yhtiön DSG:llä mutta luotettavuus on ihan toista luokkaa. Käsittääkseni v60 volvosta sitä myös löytyy.
140 hv diesel on riittävä vaununvetoon. Luonteeltaan rauhallisempi ja vääntää nimenomaan alakierroksilla paremmin kuin 163 hv versio.
Edelleen olen sitä mieltä että hinta-/laatusuhteeltaan yksi parhaista, jos ei paras auto myös vankkurin vetoon.
140hv,riippuu vaunun koosta ;)
-
Hobby 650. Ei kaikkein kevyimmästä päästä.
-
Hobby 650. Ei kaikkein kevyimmästä päästä.
Mutta ei varmaan paras ajo nautinto,talla pohjassa ja turha sanoa,että pinta kaasulla..Ja painoa oli?
-
Mutta ei varmaan paras ajo nautinto,talla pohjassa ja turha sanoa,että pinta kaasulla..Ja painoa oli?
Ei valittamista. Vuono norjan mäetkin meni ihan mukavasti. Painoa tuossa vaunussa on 1900 kg.
(https://lh4.googleusercontent.com/-KdBv3d5t-uA/UFitgZNlfQI/AAAAAAAAAOk/SBjjRh9kIow/w1163-h700-no/2011-07-06+16.14.41.jpg)
Talla pohjassa on turha ajaa kun meni pienemmälläkin ihan kivasti. Vaikka nykyisessä vetoautossa on yli 400 hv enemmän niin silti olen sitä mieltä että Mondeon ominaisuudet ovat hintaansa nähden aivan loistavat.
-
Ei valittamista. Vuono norjan mäetkin meni ihan mukavasti. Painoa tuossa vaunussa on 1900 kg.
(https://lh4.googleusercontent.com/-KdBv3d5t-uA/UFitgZNlfQI/AAAAAAAAAOk/SBjjRh9kIow/w1163-h700-no/2011-07-06+16.14.41.jpg)
Talla pohjassa on turha ajaa kun meni pienemmälläkin ihan kivasti. Vaikka nykyisessä vetoautossa on yli 400 hv enemmän niin silti olen sitä mieltä että Mondeon ominaisuudet ovat hintaansa nähden aivan loistavat.
Oma massa vai konaismassa? Sama kun laittas fiat 127 perään vaunun jonka massa on 1600kg,ja kokonais massa 2000kg,uskoo ken uskoo ;D ;D
-
^
Ehe ehe ???
-
Jos Cayenne mies sanoo Mondeon olevan hyvä vetoauto niin kyllä minä Tiplomaattinakin sen sitten myös uskoisin. Eihän se nyt niin voi vaan mennä että Volvo on se ainoa ja oikea vetoauto.
Eihän tässä kohta muuta voi kun olla vastailematta niin kuin suurin osa tekee ja ;D hissukseen.
-
Näin on Thumb
Tiplomaatti höpö tuulella :o
-
Oikein kukin vetää omilla hv..
-
Kuhan nyt ensin vedät sitä vaunua sinne Kokkolaan ;D
-
Oma massa vai konaismassa? Sama kun laittas fiat 127 perään vaunun jonka massa on 1600kg,ja kokonais massa 2000kg,uskoo ken uskoo ;D ;D
Pikaisesti katsottuna Volvon 2,5t moottorissa on vähemmän vääntöä kuin Mondeon perusdieselissä.
Vaunun kokonaismassa tuon 1900 kg. Omamassa peräti 1760 kg. Mistähän ne näitä lukuja rekisteriotteeseen kaivaa ? Taitaa jokaisessa vaunussa olla omat lukemat ?
-
Kuhan nyt ensin vedät sitä vaunua sinne Kokkolaan ;D
Perjantaina tapahtuu ja heppoja liian vähän ;) Luku pitäs alkaa 3 mosella!
-
Pikaisesti katsottuna Volvon 2,5t moottorissa on vähemmän vääntöä kuin Mondeon perusdieselissä.
Vaunun kokonaismassa tuon 1900 kg. Omamassa peräti 1760 kg. Mistähän ne näitä lukuja rekisteriotteeseen kaivaa ? Taitaa jokaisessa vaunussa olla omat lukemat ?
Elikkä hv ei mitään merkitystä :o Älkää nyt naurattako ;D
-
Ootsä kännissä :(
-
Ohhoh.... Nyt alkaa jo mennä usko.
Kyllähän se vääntö on millä näitä kalustoja liikutetaan.
Tiplomaatti se osaa tämän provoilun, sillä tavallahan niitä viestejä saadaan tuotettua kuin liukuhihnalta konsanaan. ;D
Annetaan nyt vaan Tiplomaatin viestikuninkaaksi tulla. :-\
-
Ootsä kännissä :(
Heh heh... ;D :D
Johan on hauskaa vääntöä.
Itsellä oli se vanhempi Mondeo 130hv/330nm 2.0tdci koneella, tosin 6-portaisella manuaalilla.
Vetoautona se oli aivan mainio peli. Kiihtyvyyttä ja vääntöä siinä oli enemmän kuin tarpeeksi ja liikutti hienosti 1900kg painavaa Hobbyä. Ei sillä minään tientukkeena tarvinnut olla. Uskokoon sitten kuka tahtoo.
-
Nää on hankalia juttuja. Jos ajatellaan vaikka 2006 mallista Toyotan F1 autoa jossa oli arviolta 750 hv mutta vääntöä vain 274 nm. Ei tuolla kovin mukava vaunua olisi vetää vaikka voimaa on. Moottori muuten 2,4 l v8.
Siinä mielessä tiplomaatti oikeassa, vaikka provota yrittääkin (vaikka tuossa volvossa on kuitenkin vain starttimoottori ;) ), että teho on se mikä lopulta ratkaisee. Nykyisissä turbodieseleissä on vain maksimivääntömoment ti saatu hyvin alhaisille kierroksille mikä tuo "voiman" tunnetta normaaliajoon kun taas bensamoottoreissa maksimivääntö on huomattavasti korkeimmilla kierroksilla. Uusissa ahdetuissa bensakoneissa on kyllä päästy aika lähelle dieselin ominaisuuksia mm. Vagin tsi ja Fordin Ecoboostit.
Jos nyt vaikka Volvon koneita vertaa niin D5 on huomattavasti väkevämpi moottori vaununkin vetoon kuin 2,5T. Tehot ovat aika samat mutta D5:n vääntö on 420 nm. Ei siis tarvitse tikata pienempää isommassakaan mäessä.
-
Mutta sehän on automaatti. ;) luulisi jo sen tulleen kaikille selväksi.
-
Kävin koeajolla vm08 Mondeolla, auto oli todella miellyttävän tuntuinen ja ajoltaan hyvä. Kauppoja ei vielä syntynyt, katsellaan !
Kiitoksia niistä asiallisista vastauksista Thumb
-
Nää on hankalia juttuja. Jos ajatellaan vaikka 2006 mallista Toyotan F1 autoa jossa oli arviolta 750 hv mutta vääntöä vain 274 nm. Ei tuolla kovin mukava vaunua olisi vetää vaikka voimaa on. Moottori muuten 2,4 l v8.
Siinä mielessä tiplomaatti oikeassa, vaikka provota yrittääkin (vaikka tuossa volvossa on kuitenkin vain starttimoottori ;) ), että teho on se mikä lopulta ratkaisee. Nykyisissä turbodieseleissä on vain maksimivääntömoment ti saatu hyvin alhaisille kierroksille mikä tuo "voiman" tunnetta normaaliajoon kun taas bensamoottoreissa maksimivääntö on huomattavasti korkeimmilla kierroksilla. Uusissa ahdetuissa bensakoneissa on kyllä päästy aika lähelle dieselin ominaisuuksia mm. Vagin tsi ja Fordin Ecoboostit.
Jos nyt vaikka Volvon koneita vertaa niin D5 on huomattavasti väkevämpi moottori vaununkin vetoon kuin 2,5T. Tehot ovat aika samat mutta D5:n vääntö on 420 nm. Ei siis tarvitse tikata pienempää isommassakaan mäessä.
näinhän se, vielä kun tuossa D5:ssä lastu Thumb
Mulla oli S80 T6 jossa oli lastulla 330hv ja 580 nM alueella 1800-5400 rpm, oli vaivaton veturi
-
Meillä on nyt ollut reilut kolme viikkoa Mondeo 2010 140hv powershift laatikolla. On kyllä tykätty autosta ja varmasti tulee 1570kg vaunu mukavammin perässä mitä 2.2 bensa aut. omegalla viime kesänä.
-
Tämä topikki karkasi aiheesta niin kuin usein on käynyt, mutta hyvät on väännöt ollut T6:ssa. Luulisi, että ongelmaksi tulee polttoaineenkulutus . Tehohan ei synny koskaan ilman polttoainetta. Tuossa omassa möhkössä on 550-600 hv/700-720 nm ja soppaa kyllä meni vaunun kanssa +20 l/100 km.
-
Matka-ajoa pitkin eurooppaa 12.2-16l / 100km vaunu perässä. Ei kylläkään sun vaunun kokoinen ja tuo pienin kulutus yhden tankkauksen väli (laskimella laskettuna) kun oli ajettu aamusta moottoritietä rekkojen peesissä 620 km . Siinä muuten pääsee kevyesti ja kauas Thumb
-
Kävin koeajolla vm08 Mondeolla, auto oli todella miellyttävän tuntuinen ja ajoltaan hyvä. Kauppoja ei vielä syntynyt, katsellaan !
Kiitoksia niistä asiallisista vastauksista Thumb
Power shift tuli vasta v. 2010. Oliko automaatilla vai manuaali ?
-
Löytyykö kokemuksia Fordin Powershift vaihteiston kestävyydestä ja veto-ominaisuuksista ?
Ketjusta jäi väittely kulutuksesta puuttumaan ;D. Eli mitäs tuo otsikon mukainen Mondeo kuluttaa esimerkiksi sitä 1900kg kokonaispainoltaan olevaa Hobbya vetäessä? Oma Adria on kokonaispainoltaan 1700kg ja harkinnassa uudeksi veturiksi lähinnä Mondeo tai Superb.
Niin ja jos joku ihmettelee miksi Sorento ei kelpaa veturiksi niin siihen on pari perustelua: 1) kilometrejä on kertynyt kohta riittävästi sekä 2) löpöä kuluu liikaa.
-
Neljännen sukupolven Mondeon pohjalevy oli kehitetty yhteistyössä Volvon kanssa, ja sitä käyttivät myös tila-autot S-Max ja Galaxy sekä Volvon S80- ja V70-mallit. Volvo V70 on yllättävän pitkälle sama auto kuin Ford Mondeo Wagon.
Mutta silti karavaanarin ainut hyväksyttävä automerkki on vain Volvo. :laugh:
En tiedä uskaltaako tätä sanoa ääneen täällä Volvo-palstalla, mutta kokemuksesta tiedän, että ainakin Volvo S80 on ihan perseestä vetoautona, koska peräylitys on niin pitkä. Noissa farmareissa ei ainakaan noin silmämääräisesti ole yhtään sen lyhyempi peräylitys. Voihan se olla että Polarit tulee Volvojen perässä suorempaa. Thumb
-
Neljännen sukupolven Mondeon pohjalevy oli kehitetty yhteistyössä Volvon kanssa, ja sitä käyttivät myös tila-autot S-Max ja Galaxy sekä Volvon S80- ja V70-mallit. Volvo V70 on yllättävän pitkälle sama auto kuin Ford Mondeo Wagon.
Mutta silti karavaanarin ainut hyväksyttävä automerkki on vain Volvo. :laugh:
En tiedä uskaltaako tätä sanoa ääneen täällä Volvo-palstalla, mutta kokemuksesta tiedän, että ainakin Volvo S80 on ihan perseestä vetoautona, koska peräylitys on niin pitkä. Noissa farmareissa ei ainakaan noin silmämääräisesti ole yhtään sen lyhyempi peräylitys. Voihan se olla että Polarit tulee Volvojen perässä suorempaa. Thumb
Minusta S80 paljon parempi vetoautona kuin 940 farmari. Vai johtusko sun mielipide vaunun peränylityksestä.
-
Minusta S80 paljon parempi vetoautona kuin 940 farmari. Vai johtusko sun mielipide vaunun peränylityksestä.
Minulla on ollut monta vaunua. Huonoja ja hyviä vedettäviä. Nykyisessä vaunussa on peräylitystä muistaakseni noin 4 metriä. Silti tämä on tukevin vaunu vetää, mitä minulla on ollut koskaan.
Perheessä aina ollut vähintään kaksi autoa. Näin jälkeenpäin meidän henkilöautoista VW Touran oli yksi tukevimmista vetureista. Siinä oli vetokoukku tosi lähellä taka-akselia. Volvossa koukku on pitkän peräylityksen päässä akselista. Mielestäni Volvot ovat yliarvostettuja vetureina.
-
Ketjusta jäi väittely kulutuksesta puuttumaan ;D. Eli mitäs tuo otsikon mukainen Mondeo kuluttaa esimerkiksi sitä 1900kg kokonaispainoltaan olevaa Hobbya vetäessä? Oma Adria on kokonaispainoltaan 1700kg ja harkinnassa uudeksi veturiksi lähinnä Mondeo tai Superb.
Niin ja jos joku ihmettelee miksi Sorento ei kelpaa veturiksi niin siihen on pari perustelua: 1) kilometrejä on kertynyt kohta riittävästi sekä 2) löpöä kuluu liikaa.
Aika hämärtänyt muistoja mutta norjan turneella ajotietokoneen näyttämö oli n. 13 l/100 km. Siihen pitää varmaan muutama desi lisätä jotta todelliseen kulutukseen pääsee. Ajotyylini on aika reipas ja tuolla suunnalla kun mäkiö riittää niin pidin kyllö kohtuullisena, Voisi kuvitella, ettö vaggilaisen skodan kulutus voisi olla vähän pienempi vaikkakin varsinkin 2,0 litran tupaöljymoottoreiss a Fordin peogeot taustainen moottori on mielestäni sivistyneempi niin ääni kuin käyttöominaisuuksil taan. Automaattina fordin versio kaksoiskytkinlaatik osta on varmatoiminen ja kestävä ja uusimmissa versiossa ominaisuudetkin todella hyvällä mallilla.
Mondeoiden vetopainot taitavat olla pykälää paremmat kuin skodassa.
Kummankin ajo-ominaisuudet mallillaan, makuasioita kummasta enemmän tykkää.
Tämänkin topikin aikana omassa vetokalustossa on tapahtunut aikamoista downshiftausta, tehoja hävinnyt reilut 400 hv, vääntöä 400 nm ja vetokykyäkin pari tonnia :)
-
Minulla on ollut monta vaunua. Huonoja ja hyviä vedettäviä. Nykyisessä vaunussa on peräylitystä muistaakseni noin 4 metriä. Silti tämä on tukevin vaunu vetää, mitä minulla on ollut koskaan.
Perheessä aina ollut vähintään kaksi autoa. Näin jälkeenpäin meidän henkilöautoista VW Touran oli yksi tukevimmista vetureista. Siinä oli vetokoukku tosi lähellä taka-akselia. Volvossa koukku on pitkän peräylityksen päässä akselista. Mielestäni Volvot ovat yliarvostettuja vetureina.
Entisen vaununi s5 nykyistä omistajaa kun kuuntelee miten vaunu Volvon perässä tulee, ihmettelin ei se mulla oo koskaan nuin käyttäytynyt. Se on tullu ihan rauhassa perässä.
-
Perheessä aina ollut vähintään kaksi autoa. Näin jälkeenpäin meidän henkilöautoista VW Touran oli yksi tukevimmista vetureista. Siinä oli vetokoukku tosi lähellä taka-akselia. Volvossa koukku on pitkän peräylityksen päässä akselista. Mielestäni Volvot ovat yliarvostettuja vetureina.
Ainakin V70 vaatii ehdottomasti automaattisen tasonsäädön, jotta sillä voi vetää vaunua ongelmitta.
Autoa varustettuna perusjousilla ja iskareilla on turhaa verrata tasonsäädöllä varustettuun yksilöön.
Jos haluaa säästää muutaman satasen iskareissa, kannattaa ehkä vaihtaa samalla merkkiä. ;)
-
Minulla on ollut monta vaunua. Huonoja ja hyviä vedettäviä. Nykyisessä vaunussa on peräylitystä muistaakseni noin 4 metriä. Silti tämä on tukevin vaunu vetää, mitä minulla on ollut koskaan.
Perheessä aina ollut vähintään kaksi autoa. Näin jälkeenpäin meidän henkilöautoista VW Touran oli yksi tukevimmista vetureista. Siinä oli vetokoukku tosi lähellä taka-akselia. Volvossa koukku on pitkän peräylityksen päässä akselista. Mielestäni Volvot ovat yliarvostettuja vetureina.
Tuskimpa kaikki väärässä olet ketkä Volvolla vetävät. Ja en yhden auton perusteella kovin suuria yleismaailmallisia johtopäätöksiä tekisi.
Itse kiskoin S80:llä jossa Nivomatit jonkun 40-50 tkm ja en tuossa havainnut mitään ongelmaa, ottaisin uudelleenkin.
Nuo Nivot tekee ihmeitä autoon kuin autoon. Perä on optimikorkeudessa aina.
Eikä ole kuin pullistetun kumipallon päällä kuten jäykillä "karvanaamari" jousilla tai kompressori-iskareilla.
Voi kiskoa muitakin kuin Polareita vaikka ne ovatkin vaunujen aatelia ;)
Se on hyvä että olet löytänyt itsellesi sopivan vetoauton, kaverini vaihtoi kuukausi sitten Honda CRV:n > XC60:een ja ei ole kuin kehunut tähän mennessä parannuksia.
-
Ai sorry, en huomannutkaan että tämä oli jo noin vanha ketju. Mutta väliäkö hällä. Jostain syystä oli osunut silmään vanhakin ketju.
Tuo nivomat pitäisi saada tuohon Hondaankin. CRV on pitkäjoustoisena vähän sellainen vaappu.