rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 23.11.2012 kello on 08:08 »

Joo, ko. mankun olemassaolon tarve on aika pieni - eipä sitä lämpö juuri mitään siirry, jos ei molemmissa piireissä liemi kierrä. Ainoa syy (ehkä) on, että hiivatin ingenjöörare on ajatellut moottorin nopeaa toimintakuntoon (päästöjä) lämpeämistä. Tavaratlan lämmittäminen ollut vähän toissijaista  :-X

Muutenkin olen ihmetellyt Fiatin ideologiaa laittaa ohjaamon lämppärin vesikiertoon lämppärivivun mukana säätyvä hana. Ollut jo -70 luvun vehkeissä - liekö vieläkin. Hyvin vikaantuvia ovat olleet. Yleisempi (vähä vikaisempi) tapa ollut jatkuvakierto kennossa, ja pelkästään läpällä säädetään kennon läpi tulevan ilman määrää. Voihan se olla, että etelän kuumissa oloissa halutaan vähäinenkin lämpösäteilijä pimeäksi ohjaamosta.

Kirjoittanut: Vesseli
« : 22.11.2012 kello on 23:00 »

Mihinkä siinä tarvitaan magnettiventtiliä?? Jos on lämmön vaihdin,silloinhan moottorin nesteet on erillään,ensiöpuoli,asuntopuolen toisiopuoli,eikä asuntopuolen lämmitys karkaa moottoriin vapaalla kierrolla. Minulla on kytkettynä kojelaudassa kytkin,joka käynnistää erillisen kiertovesipumpun,joka lähtee kierrättämään nestettä moottorissa,ja samalla kytkeytyy puhaltimen pienin nopeus päälle,pikkaisen diodia,silla se onnistuu. Ja tämä toimii myös toisin päin,lämpimän mootorin hyöty asuntopuolelle,ajon jälkeen !!!!
Venttiilin tarpeellisuutta ihmettelin jo aloituksessa. Fiatilta selvisi, että se on alunperin tarkoitettu kuskin penkin alla olevan lisälämmittimen kiertoon. Ruotsalainen sanoo ohjekirjassa, että sen avulla voi ajon aikana lämmittää asunto-osaa. Vieläkin ihmettelen venttiilin tarpeellisuutta ja ehdotin myyjäliikkeelle, että laitetaan venttiilin paikalle mannekiini ja annetaan venttiilin elää rinnalla omaa elämäänsä, ts. sähkökytkennät ennallaan. Edellisessä kulkimessa oli käsiventtiili, joka oli aina auki eikä siitä ollut mitään haittaa.
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 22.11.2012 kello on 19:34 »

Jopa Risto Isomäki ajaa wanhalla autolla, kun on sitä mieltä että uusien rimpuloiden teko on tuhlausta..
Jota se onkin.

 Thumb Thumb
Kirjoittanut: perho-ukko
« : 22.11.2012 kello on 18:44 »

 Mihinkä siinä tarvitaan magnettiventtiliä?? Jos on lämmön vaihdin,silloinhan moottorin nesteet on erillään,ensiöpuoli,asuntopuolen toisiopuoli,eikä asuntopuolen lämmitys karkaa moottoriin vapaalla kierrolla. Minulla on kytkettynä kojelaudassa kytkin,joka käynnistää erillisen kiertovesipumpun,joka lähtee kierrättämään nestettä moottorissa,ja samalla kytkeytyy puhaltimen pienin nopeus päälle,pikkaisen diodia,silla se onnistuu. Ja tämä toimii myös toisin päin,lämpimän mootorin hyöty asuntopuolelle,ajon jälkeen !!!!
Kirjoittanut: Jepukka
« : 22.11.2012 kello on 18:05 »

Siksi se diodi. Jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin kytkin, joka antaessaan virtaa magneettiventtiilil le, samalla katkaisee yhteyden moottorin suuntaan.

Juu, ihan tavan yks/nolla kytkin väliin. Jos oikein pro haluaa olla niin lämpötilaohjattu (erillinen anturi) mankku mikä aukee vasta ku esim. moottorilta lähtevän veden lämpötila on X.
Kirjoittanut: ihaa
« : 22.11.2012 kello on 14:36 »

Auttaa mitä auttaa...  Kylmä tulee äkkiä, jos moottori on umpijäässä!  Eikä Webassa ole koskaan ollut mitään vikaa

Autossa on vielä 2 kpl 600 watin keraamista lämmitintä heti helpottamassa sisätilan lämmitykseen, TM:n talvitestin lämmityslaite osiosta täysi kymppi.

Japanilaista insinööritaitoa parhaimmillaan.  Thumb
Kirjoittanut: tsahkali
« : 22.11.2012 kello on 14:31 »

1850W sisätilanlämmitin auttaa kummasti, auton sisällä yli +20 kahden tunnin lämmityksen jälkeen, ilman vikaherkkää lisälämmitintä.
Auttaa mitä auttaa...  Kylmä tulee äkkiä, jos moottori on umpijäässä!  Eikä Webassa ole koskaan ollut mitään vikaa
Kirjoittanut: tsahkali
« : 22.11.2012 kello on 14:26 »

Lainaus
Kun kerran oppii hybridiin niin se on siinä.  :D

Elämän kummallisuuksia: Jopa Risto Isomäki ajaa wanhalla autolla, kun on sitä mieltä että uusien rimpuloiden teko on tuhlausta..
Jota se onkin.
Kirjoittanut: ihaa
« : 22.11.2012 kello on 14:23 »

Toisaalta, arvostan myös sitä, että auton sisällä ei lähtiessä ole -40 ja ikkunat saa auki ilman petkelettä!  8)

1850W sisätilanlämmitin auttaa kummasti, auton sisällä yli +20 kahden tunnin lämmityksen jälkeen, ilman vikaherkkää lisälämmitintä.
Kirjoittanut: ihaa
« : 22.11.2012 kello on 14:16 »

Missä kohtaa se lämpö otetaan talteen? Katalysaattori tarvitsee lämpöä toimiakseen ja tuolla systeemillä pidennetään aikaa jolloin katti ei toimi, näköjään ei kuitenkin pitkää aikaa.
Miten nuo hybridit, kone siis käy vaikka sähkölläkin ehkä pärjäisi?

Katalysaattori on heti pakosarjassa ja tuo lämmönvaihdin on sitten sen jälkeen, talvella voi ajella sähköllä siinä missä kesälläkin, sisätilan lämmityksen takia se moottori pyörii sitten kuitenkin suurimman osan myös talvella, mutta tuntuu se hybridin hyödyt myös talvella, pahimmilla pakkasilla (siis silloin kun keskilämpötila on -25 pahemmalla puolella) ei kulutus nouse yli kuuden litran sataselle.

Kun kerran oppii hybridiin niin se on siinä.  :D