rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: relluttelija
« : 24.04.2012 kello on 16:30 »

Kaikki kantavuudet oli ja on ok edelleen, alkuperäisen kokoista rengasta oikealla kantavuudella vaan oli aika hankala löytää, siksi isommat.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 24.04.2012 kello on 14:43 »

Joo, nuo säännökset on kyllä kaikki tuttuja mutta koskeeko ne myös perävaunuja, sitä en tiedä. Itselläni katsastusmies meni kysymään toiselta että mitä teen, toinen mies vastasi että jos kantavuus piisaa eikä ota kiinni mihinkään niin ei mitään väliä.

Jotenkin noin luulin noiden rengassäännösten menneen aikoinaan kun kotona oli kärrytehdas ja mm. isompiin jarrullisiin tuli tilanteen mukaan melko vaihtelevia rengastuksia. Jarruttomissa rengaskoko vaihteli 145-185 välillä sen mukaan mitä oli saatavilla.
Jos Solifer on yksiakselinen, kannattaa varmistua myös vanteen riittävästä kantavuudesta, ettet myy uudelle karavaanarille aikapommia ;)
Kirjoittanut: petrimar
« : 24.04.2012 kello on 14:30 »

Joo, nuo säännökset on kyllä kaikki tuttuja mutta koskeeko ne myös perävaunuja, sitä en tiedä. Itselläni katsastusmies meni kysymään toiselta että mitä teen, toinen mies vastasi että jos kantavuus piisaa eikä ota kiinni mihinkään niin ei mitään väliä.

Tänään oli alueemme sanomalehdessä kysymys rengaskoon muuttamisesta. Siinä oli vastauksena, ettei rengaskoon muuttaminen koske perävaunuja, kunhan renkaan ja vanteen kantavuus on riittävä ja isommat mahtuvat pyörimään.

(En kuitenkaan ota kantaa, onko lehdessä kirjoitettu kuitenkaan se oikea totuus)
Kirjoittanut: relluttelija
« : 24.04.2012 kello on 14:01 »

Joo, nuo säännökset on kyllä kaikki tuttuja mutta koskeeko ne myös perävaunuja, sitä en tiedä. Itselläni katsastusmies meni kysymään toiselta että mitä teen, toinen mies vastasi että jos kantavuus piisaa eikä ota kiinni mihinkään niin ei mitään väliä.
Kirjoittanut: 88k5
« : 24.04.2012 kello on 09:28 »

Periaatteessa katsuri oli oikeassa, koska suurin sallittu rengasmuutos (E: ilman muutoskatsastusta) leveyden suhteen on +30mm ja vanteenhalkaisijan suhteen +1" sekä kehäpituuden suhteen +5%.

Ja nuohan sinulla oli +30mm, +2"  ja +4.13%

Aika kaukaa haettu selitys jarruvoiman riittävyydestä kun renkaan säde kasvoi +12.5mm - aika "vaarallista" olisi laittaa uusia talvirenkaita alle.

Esimerkkinä, jos olisi 10" rummut, niin jarrut olisivat tuollaiset 2.9% "huonommat" momenttien suhteen, mutta oikeaa hidastuvuuden muutosta tuosta ei voi suoraan päätellä kun kyse on työntöjarru tietyllä vipuvarrella, liikemäärän vaimentimella - vaunun massa ja renkaiden määräkin vaikuttaa..

Toisaalta, jos katsurin kanssa rupeaa vänkäämään todennäköisyys "hylsyyn" vain kasvaa..  :-X

E: lisäys + pilkuuvirhenpaikkau s
Kirjoittanut: relluttelija
« : 24.04.2012 kello on 06:57 »

Kävin katsastamassa edellistä Soliferia ennen myyntiä ja katsastusmies alkoi valittamaan että renkaat on  liian suuret. Alkuperäinen on 175R13 ja laitoin alle 195-65/15. Halkaisija on muutaman sentin isompi, mutta rengas mahtuu vielä hienosti pyörimään. Painoluokassa ei ollut mitään ongelmia, se täyttyi hienosti. Ongelmaksi meinasi muodostua se, riittävätkö soliferin jarruissa tehot kun renkaan kehä on uusilla kumeilla kauempana kuin vanhoilla. Eli olisi pitänyt jollain laskelmilla osoittaa, että jarrutuksessa renkaalta jarruun siirtyvä momenttivoima ei kasva liian suureksi. Dynamon mittarit nousi melkein kolmoseen, eli ei sieltä  nyt ainakaan voimaa puuttunut.