rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 10.08.2025 kello on 21:47 »

Kyllä siinä vaihtohommassa on juttuja jotka saa söttittyä siten että tulee kaboom.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 9.08.2025 kello on 23:04 »

Remmistä katoaa vaikka pykälä! Remmi väsyy kanssa ajan kuluessa vaikkei olisi kilometrit tullu täyteen! Hiukan jos vaikka saa öljyä tai lunta väliin.

Totta.
Joku vaan väitti, että se voi johtua rempan tekijästä.   :D
Kirjoittanut: mike
« : 9.08.2025 kello on 22:35 »

Remmistä katoaa vaikka pykälä! Remmi väsyy kanssa ajan kuluessa vaikkei olisi kilometrit tullu täyteen! Hiukan jos vaikka saa öljyä tai lunta väliin.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 9.08.2025 kello on 21:08 »

Jakopää rempat on sellaisia että jos epävarmuutta niin kannattaa ehkä maksella pari satasta vaihtotyöstä.
Jakopään sekoaminen ajossa kun on käytännössä kerrasta täystuho moottorille.

Miten jakopää voi seota ajossa?
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 6.08.2025 kello on 09:52 »

Se on aina hyvä kysymys missä se oikea tieto on....esim jakoremmien mallia wetbelt suhteen esim ford sanonut valmistajan tietona että vaihtoväli on 240 000
todellisuudessa tuo on raakasti liikaa....suuri joukko moottoreita kokee täystuhon tuolla ohjeella. Sama koskee muitakin märkä remmisiä.


Kirjoittanut: joe244
« : 6.08.2025 kello on 09:19 »

Kokeilkaapa joskus huviksenne www.chatgpt.com ja sinne kyssäri....

Ducato JTD 2,8 vm.2004 mitkä ovat jakopään hihnan ja kiristimen vaihdossa tarvittavat kiristysmomentit


Tuossa kyseisessä tapauksessa ainut hyvä puoli vastauksessa oli että se kertoi lähteet mistä tieto on otettu.
Valitettavasti se ei aina kerro lähteitä. ja silloin vastaus on suurella todennäköisyydellä väärin, jopa vaarallisesti väärin.
Internetissä nimittäin on iso osa tietoa aivan päin peetä :-(
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 6.08.2025 kello on 07:44 »

Jakopää rempat on sellaisia että jos epävarmuutta niin kannattaa ehkä maksella pari satasta vaihtotyöstä.
Jakopään sekoaminen ajossa kun on käytännössä kerrasta täystuho moottorille.
Kirjoittanut: Arska84
« : 5.08.2025 kello on 19:07 »

Miten toi kiristys sit käytännössä menee?
Kirjoittanut: megaman
« : 5.08.2025 kello on 12:37 »

Sitten kun pitää vielä mielessään sen, että tekoälyyn ei voi luottaa sokeasti.
Se on hyvä apulainen, mutta omat hoksottimet etusijalla.
Kirjoittanut: Karabiilisti
« : 5.08.2025 kello on 12:11 »

Kokeilkaapa joskus huviksenne www.chatgpt.com ja sinne kyssäri....

Ducato JTD 2,8 vm.2004 mitkä ovat jakopään hihnan ja kiristimen vaihdossa tarvittavat kiristysmomentit



ChatGPT said:
Tässä Ducato?2.8?JTD (tyyppi?8140.43, vuosimalli 2004) -moottorin jakohihnan ja kiristimen asennuksen kierteet ja momentit:

🔧 Kiristysmomentit
Jakohihnan kiristimen mutterit
Iso mutteri eli kiristimen pääkierre: 40?Nm

Pieni mutteri eli spring/kiristinakseli: 20?Nm
(Nämä momentit perustuvat Autodata?tietoihin Fiat Ducato 2.8?TD (1997–2002) moottorista, mutta sama moottorikoodi sopii 2004-malliin)

Kampiakselin hihnapyörän (harmonic balancer / crank pulley) pultti
200?Nm momentti asennuksen jälkeen. Tämä on kampiakselin päätyruuvi

🔁 Huolto?proseduuri Tiivistettynä
Aseta kampiakseli ja ruiskutuspumppu lukitustappeihin ja kiristin lukitusvälineellä.

Asenna jakohihna aloittaen kampiakselilta ja varmista, että vapaampi puoli on kireällä.

Poista lukitus ja käännä kampiakselia kaksi täyttä kierrosta myötäpäivään.

Aseta kampiakselin lukitustappi uudelleen.

Varmista, että merkinnät ovat kohdillaan.

Asenna ruiskutuspumpun tappikin, jos käytössä.

Kiristä ensin iso mutteri 40?Nm ? sitten pieni 20?Nm.

Poista ruiskutuspumpun lukitustappi.

Tarkista hihnan jännitys: käytä 10?kg kuormitusta, hihnan taipuman tulisi olla 7–8?mm.

Asenna komponentit takaisin.

Kiristä kampiakselin pyörän pultti 200?Nm momenttiin.

?? Huomioitavaa
Muista käyttää oikeita Fiat-lukitustyökaluja, kuten kampiakselin ja ruiskutuspumpun tappia sekä kiristimen pakkausvälinettä

Älä kierrä kampiakselia takaperin missään vaiheessa.

Heti hihnan asentamisen ja momenttien kiristämisen jälkeen kampiakselia käännetään kaksi kertaa myötäpäivään varmistaen komponenttien asettuminen oikein.

Vanhat pultit ja mutterit kannattaa tarkistaa: osassa ohjeissa suositellaan kiristimen mutterin vaihtamista uuteen, jos alkuperäinen on kertakäyttömallia.

📋 Yhteenvetotaulukko
Osa   Momentti
Kiristimen iso mutteri   40?Nm
Kiristimen pieni mutteri   20?Nm
Kampiakselin hihnapyörä (balancer)   200?Nm

Jos moottorisi on eri moottorikoodilla tms., tai kaipaat lisätietoa esimerkiksi jakopään rullien, jakoketjun sijaan, tai venttiilin kannen momenttilukitusmome ntista, kerro toki lisätietoja niin tarkennetaan tarpeen mukaan.



************
Ei hassumpaa...eikä maksa mitään...