rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Mjerica
« : 12.06.2025 kello on 13:04 »

@putkimies: "Kun nyt suljetaan kaasupullon hana, putkisto muodostaa suljetun astian jossa paine on 1043bar"

- Kaiketi 1043mbar.

- Ei, putkisto muodostuu kahdesta osasta joista kumpikaan ei ole suljettu astia millään kriteerillä.
  Putkistojen yhdistelmäkin on suljettu vain materiaalivirtaukse n osalta mutta silläkin on vuorovaikutus
  kolmanteen astiaan eli ulkoilmaan. Paineenalennusventt iili yhdistää putkistot.

 "Jos tämän jälkeen muutaman tunnin kuluttua säätila muuttuu siten että ilmanpaine on 1050 mbar, niin
  ulkoilman paine on suurempi kuin on kaasuputkistossa oleva paine"

- Ei, alennusventtiilin ulostulo seuraa yhä ulkoilman painetta 30mbarin erotuksella niin kauan kuin
  ulkoilman paine nousee. Sen laskiessa ulostulo jää ennalleen kunnes ulkoilman paine ylittää edellisen
  (pulleventtiilin sulkemisen jälkeisen) maksimin. Alennusventtiili ei siis ota kaasua alapainepuolelta
  takaisinkaan. Vuotamattomassa järjestelmässä tilanne voi jatkua rajattomasti ja vain erittäin kireä
  pakkanen voi muuttaa asetelmaa, sekin tilapäisesti.
Kirjoittanut: putkimies
« : 9.06.2025 kello on 14:49 »

En ole kirjoittanut tuollaista, lainaat itseäsi tai jotain muuta.
    Molemmat esittämäsi asiat on totta. Vastaukseni asettelu oikeaan kehykseen epäonnistui. Olen pahoillani.
Kirjoittanut: Mjerica
« : 9.06.2025 kello on 11:33 »

En ole kirjoittanut tuollaista, lainaat itseäsi tai jotain muuta.

Sorry.
  Minulta puuttuu tuosta lause joka selventää asiaa, se on tässä hakasulkujen välissä.

Normaali ilmanpaine maan pinnalla on noin 1 013 mbar
  Tällöin kaasuputkiston paine on 1013mbar+30mbar = 1043 mbar.

[[ Kun nyt suljetaan kaasupullon hana, putkisto muodostaa suljetun astian jossa paine on 1043bar. ]]

 Jos tämän jälkeen muutaman tunnin kuluttua säätila muuttuu siten että ilmanpaine on 1050 mbar, niin ulkoilman paine on suurempi kuin on kaasuputkistossa oleva paine. Kaasuhanaa avatessa putkistosta ei tule kaasua vaan putkistoon työntyy korkeamman paineen johdosta ilmaa.

Kirjoittanut: Nakertaja
« : 9.06.2025 kello on 08:27 »

Joskus on niin , että kaasupullon venttiili vuotaa läpi, kuten minulla tällä hetkellä käytössä olevassa pullossa. Yritin tuota testiä tehdä , niin liekki palaa pienellä liekillä vaikka kuinka kauan. Ei viitsi apinan raivolla kiristää venttiiliä. Kyllähän se ostaessa kai tiivis oli, ei kyllä tullut punnittua.
Kirjoittanut: putkimies
« : 8.06.2025 kello on 23:52 »

Sorry.
  Minulta puuttuu tuosta lause joka selventää asiaa, se on tässä hakasulkujen välissä.

Normaali ilmanpaine maan pinnalla on noin 1 013 mbar
  Tällöin kaasuputkiston paine on 1013mbar+30mbar = 1043 mbar.

[[ Kun nyt suljetaan kaasupullon hana, putkisto muodostaa suljetun astian jossa paine on 1043bar. ]]

 Jos tämän jälkeen muutaman tunnin kuluttua säätila muuttuu siten että ilmanpaine on 1050 mbar, niin ulkoilman paine on suurempi kuin on kaasuputkistossa oleva paine. Kaasuhanaa avatessa putkistosta ei tule kaasua vaan putkistoon työntyy korkeamman paineen johdosta ilmaa.
Kirjoittanut: Mjerica
« : 8.06.2025 kello on 22:13 »

"Tällöin kaasuputkiston paine on 1013mbar+30mbar = 1043 mbar"

- Kyllä, tämä on se mitä paineenalennin tekee ja on rakennettu tekemään.

"siten että ilmanpaine on 1050 mbar, niin ulkoilman paine
on suurempi kuin on kaasuputkistossa oleva paine"

- Tässä kohtaa päättelet tavalla joka tarkoittaa että paineenalennin
  olisi lakannut tekemästä sitä mitä se on rakennettu tekemään. Miksi?
  (vrt. 1050mbar+30mbar = 1080mbar)

"kun aina ei seuraavana päivänä liekki syty, niin pohdin mistä se johtuisi"

- Kyllä tämän täytyy johtua vuodosta. Jos suljetun pulloventtiilin ja
  paineenalennusventt iilin välisestä tilavuudesta on kaasu vuotanut/kulutettu
  niin silloin paineenalennusventt iili ei voi enää tehdä tehtäväänsä. Koska
  tuo tilavuus on tyypillisesti varsin pieni ja sisältää alunperinkin vain
  kaasua, ei höyrystyvää nestettä, tarkoittaa se että vuorokauden paineenpito
  edellyttää jo varsin hyvää tiiviyttä. Itselleni muutama tunti riittää.
Kirjoittanut: putkimies
« : 8.06.2025 kello on 20:34 »

Kirjoittanut: putkimies
« : 8.06.2025 kello on 20:14 »


- Minä tarkkailen autoni kaasujärjestelmän tiiviyttä juurikin sytyttämällä
  lieden kun pullohana on ollut suljettuna muutamia tunteja. Tilanteessa
  on siis jakotukin venttiilit avattuna jolloin yksittäisten laitteitten
  virtauksen sulkee niitten omat venttiilit tai liekinvarmistimet.

- Jos liekki ei syttyisi niin tulkitsisin sen vuodoksi jakoputkistossa.
  Tähän saakka on aina syttynyt. Liekki tietysti hiipuu muutamien sekuntien
  kuluessa.
 
Näin minäkin tarkkailen, ja kun aina ei seuraavana päivänä liekki syty, niin pohdin mistä se johtuisi:

Normaali ilmanpaine maan pinnalla on noin 1 013 mbar
  Tällöin kaasuputkiston paine on 1013mbar+30mbar = 1043 mbar.
 Jos muutaman tunnin kuluttua säätila muuttuu siten että ilmanpaine on 1050 mbar, niin ulkoilman paine on suurempi kuin on kaasuputkistossa oleva paine. Kaasuhanaa avatessa Putkistosta ei tule kaasua vaan putkistoon työntyy korkeamman paineen johdosta ilmaa.

...
 
Kirjoittanut: Mjerica
« : 8.06.2025 kello on 18:32 »

@Mautoilija:

"Paineensäädin tekee paineen vertailupainetta, siis ympäröivää ilmanpainetta vastaan"

- Kyllä, vertailukalvon pinta-alan ja kalvoa työntävän jousen voiman mukaan.


"Yllättäen, liekki ei syty ennenkuin kaasuhana on avattu"

- Ehkä avaat asiaa tarkemmin, vaikuttaa jonkinlaiselta väärinkäsitykseltä?

- Minä tarkkailen autoni kaasujärjestelmän tiiviyttä juurikin sytyttämällä
  lieden kun pullohana on ollut suljettuna muutamia tunteja. Tilanteessa
  on siis jakotukin venttiilit avattuna jolloin yksittäisten laitteitten
  virtauksen sulkee niitten omat venttiilit tai liekinvarmistimet.

- Jos liekki ei syttyisi niin tulkitsisin sen vuodoksi jakoputkistossa.
  Tähän saakka on aina syttynyt. Liekki tietysti hiipuu muutamien sekuntien
  kuluessa.
Kirjoittanut: Mautoilija
« : 8.06.2025 kello on 14:47 »

Paineensäädin tekee paineen vertailupainetta, siis ympäröivää ilmanpainetta vastaan. Yllättäen, liekki ei syty ennenkuin kaasuhana on avattu.