rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Aakku
« : 2.09.2024 kello on 08:34 »

Jahans, jotta sekään ei sitten ole mikään vakio. Tuossa omassani juurikin tuon minus-navassa olevan anturoinnin vuoksi on myös ulkoisen laturin paikka määrätty, jotta ei mene "aivot" solmuun; plussa suoraan akun napaan ja minus tuonne sulakeboxin yläpuolella näkyvään siniseen rinkulaan

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Eilen tein Experttiin Ctekin kiinteän latauspisteen kuvan mukaiseen systeemiin...

Akun etupuolella on matolaatikko, jossa on kytkentäpiste plussalle. Siitä lähtee syöttö DC/DC laturille. Samaan paikkaan liitin nyt ulkoisen laturin syöttöjohdon, jonka ledeillä varustettu latauspistoke on konepellin ja tuulilasin välissä. Näkyy suoraan ledeistä, koska pitää ladata. Samalla kun lataa ajoakkua, niin DC/DC laturi herää ja latautuu hupiakutkin. Maadoitus on suoraan runkoon, eli kuvassa olecan miinus latauspisteen oikealla puolella olevassa jakopisteessä.
Kirjoittanut: HiTec
« : 2.09.2024 kello on 07:36 »

Kyllä se omassa on plussan puolella.

Jahans, jotta sekään ei sitten ole mikään vakio. Tuossa omassani juurikin tuon minus-navassa olevan anturoinnin vuoksi on myös ulkoisen laturin paikka määrätty, jotta ei mene "aivot" solmuun; plussa suoraan akun napaan ja minus tuonne sulakeboxin yläpuolella näkyvään siniseen rinkulaan

Kirjoittanut: Ossi66
« : 2.09.2024 kello on 06:38 »

Nou hätä, se anturointi on yleensä minus-navassa ^-^

Kyllä se omassa on plussan puolella.
Kirjoittanut: HiTec
« : 1.09.2024 kello on 19:45 »

En kyllä laittaisi nykyautossa suoraan akkuun mitään piuhaa. Saattaa olla autolla aivot solmussa, kun koittaa päätellä mikä on akun varaustila.   ;D

Nou hätä, se anturointi on yleensä minus-navassa ^-^
Kirjoittanut: Ossi66
« : 1.09.2024 kello on 19:43 »


Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.

En kyllä laittaisi nykyautossa suoraan akkuun mitään piuhaa. Saattaa olla autolla aivot solmussa, kun koittaa päätellä mikä on akun varaustila.   ;D
Kirjoittanut: ktako
« : 1.09.2024 kello on 10:25 »

Kyllä siellä on jos lukee sen mitä kirjoitin:

Nyt ei puhuttu 7 eikä 13 napaisesta (joita ketjun aloittaja ei halunnut) vaan trukkiliittimestä (jota minä ehdotin). Ja miksi suoraan akulta?

Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.
no joo. nyt ymmärsin. huonosti luin. se dc-dc laturi siis vaunussa eikä autossa. oikeassa oot. jännitteessä liitin sillon on.
Kirjoittanut: uretaanikoppi
« : 1.09.2024 kello on 00:29 »

Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.

Kyllä siellä on jos lukee sen mitä kirjoitin:

Auton peräkärrytöpselin viereen trukkiliitin ja siihen suoraan auton akulta 4mm2 tai 6mm2 pluspiuha, miinuspiuha samanpaksuisena jostain sopivasta maadoituskohdasta töpselin läheltä. Pluspiuhaan väliin 40A sulake ja rele, jolle ohjaus jostain sopivasta paikasta mihin tulee virta kun auto käy, olkoonpa valot, tupakinsytkä tai mikä nyt sattuu sopivasti löytymään. (CAN-väyläisessä en kyllä valoista ottaisi).

Nyt ei puhuttu 7 eikä 13 napaisesta (joita ketjun aloittaja ei halunnut) vaan trukkiliittimestä (jota minä ehdotin). Ja miksi suoraan akulta?

Siksi ettei tarvitse käyttää auton omia johtosarjoja (7 ja 13 nap), jotka on aika ohkasta narua isompia latausvirtoja ajatellen. Ylivoimaisesti helpointa on vetää paksut piuhat suoraan akulta, sulake tietysti välissä ja tuon releenkin kyllä laittaisin.
Kirjoittanut: Yrjö
« : 31.08.2024 kello on 17:40 »

 Mä oon kovin tyytyväinen, kun noi molemmat pinnit  olen pistänyt lataukselle. En ymmärrä mitä vanhassa akullisessa vaunussa tekee jatkuvalla virralla?
 
Kirjoittanut: HiTec
« : 31.08.2024 kello on 11:08 »

Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.

13p liittimeen kuuluu niin jatkuva sähkö, kuin se ajonaikainenkin sähkö, molemmille on omat pinninsä. Esim. Keski-Euroopan tyypillinen akuton (ilman autark-pakettia) oleva vaunu on sitten puskassa tosiaan virraton, jos töpselin leirissä irroitat = käyttää auton akkua nimenomaan tuon jatkuvan virran pinnin kautta ja näin edes jotkin 12V vermeet on käytettävissä, jääkaapin elektroniikka mukaanlukien. Nuo uudet kaapithan kun ei käy lainkaan, ei edes sillä kaasulla jos eivät saa ohjauselektroniikka ansa virtaa. Joissain on juuri tätä varten erillinen paristovarmennus, jotta pysyy se bisse jääkaapissa vilposena edes jonkin aikaa ilman sitä veturiakin.
Kirjoittanut: ktako
« : 31.08.2024 kello on 10:49 »

Siihen ettei siellä töpselissä ole 24/7/365 jännite päällä. Parkkiksella saattaa esim lapset keksiä työnnellä sinne kaikkea kivaa...
Eipä siellä ole virtaa jos auto ei käy, mutta laita rele vaan.