Jatkan nyt vielä, jotta ymmärtäisin kaikki käyttötilanteet oikein. Normaalitilanne AGM akuilla on se, että EBL hoitaa ns. kaiken moottorin käydessä/240V tilassa.
Jos poistan EBL latauksen pois käytöstä (ensimmäinen 20A sulake vasemmalta, Internes Lademodul/Sisäinen latausmoduuli, tarvitseeko tehdä muuta poiskytkentää- ei kai?) siksi, että LiFePo4 akun lataukselle ei auto oma laturi
starttimoottori/EBL osaa hoitaa optimaalisia/sopivia latausparametrejä. Tämän "korjaamiseksi" tarvitsen starttiakun AGM ja vapaa-ajan akun LiFePo4 välille latausbuusterin (Victron Orion Tr 12/12-30A laturin, itselläni kaikki Victronia muun syyn vuoksi). Nyt hoituu moottorin käydessä molempien startti/vapaa-ajan akkujen lataus optimaalisesti liikaa laturia
starttimoottoria kuormittamatta.
Verkkokytkennässä ei mikään lataa mitään? Eli se hoidetaan lisälaturilla (Victron 12V 15A). Siihen syöttö verkkojännitteestä ja kytkentä suoraan vapaa-ajan akkuun?
Vai onko tässä mahdollista kytkeä tuo laturi EBLn Block7 liittimiin? Mitä se aiheuttaa? Senkö, että EBLn latausäly ottaa vallan ja lataa starttiakun AGM oikein ja vapaa-ajan akun LiFePo4 väärin. (Onko väliä, auton oma laturi ei nyt kyykähdä, koska moottori ei käy ja 240V kytkettynä, ottaako nyt LiFePo4 nokkiinsa ajansaatossa)
Jos näin niin Block7 on jätettävä käyttämättä, eli jotenkin olisi hoidettava starttiakun latautuminen kun autoon kytketään 240V. Vai jätetäänkö lataamatta ja luotetaan siihen, että moottori lähtee seisonnasta. Hätävarana apukäynnistin 12V/800A.
Kaikki jumppa vain siksi, ettei laturi
starttimoottori kyykähtäisi ja EBL ei osaa LiFePo4 akun tarvitsemaa latausta hoitaa optimaalisesti/oikein?
(Kantaa ei tässä kohtaa tarvitse ottaa rahan kulutuksen, painosäästö ja lisätehon saamisen asioihin, ne on balanssissa. Tekninen toteutus nyt keskiössä)
(Lisäksi Victronin Shuntti vapaa-ajan akussa kertoo akun tiedot (näyttää myös starttiakun tilan) ja Victronin MTTP hoitaa vapaa-ajan akun latailua kun taivaalta, jotain on saatavilla. Parkissa/ajossa/verkkoliitännässä. Invertteri on 2000W)
Ihan vaan pohdin toteutusta, jotta kaikki toimisi kaikissa tilanteissa kuten AGM akuilla. Kaiken "ratkaisu" on tietysti laittaa toinen 95Ah vapaa-ajan akku n. +27kg ja jatkaa menoa, eikä säätää mitään. Haluaisin nyt kuitenkin keventää ilman laihdutusta.
... ilmeisesti EBL119 olisi mahdollista myös päivittää LiFePo4 aikaan, mutta jätän sen nyt tässä kohtaa. Se tosin saattaisi ratkaista suoraan osan käyttötilanteista.
https://www.apuljackelectronics.co.uk/Schaudt-Elektroblock-EBL-119-Fuseboard-with-Integrated-Charger__p-35.aspx