rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 21.04.2022 kello on 22:34 »

Okei, nyt selkeni kaikki. Tämän paneelin:



Toiminnat ovat seuraavat (vasemmalta oikealle):

- Vesitankit, ylempi ilman ruksia = käyttövesisäiliö, alempi ruksilla = jätevesisäiliö. Jos kytkin on asennossa I niin keltaiset valot näyttävät veden tason säiliössä. Jos kytkin on asennossa II niin keltaiset valot näyttävät harmaan veden tason säiliössä. 0 = ei mitään. Ylempi = täynnä, keskellä = puoliksi täynnä, alempi = tyhjä.

- Akkujen sijainti autokuvassa. Ylempi on moottoritilan käynnistysakku ja alempi on hupiakku eli asuntolalaitteiston akku. Jos samainen yllä mainittu kytkin on asennossa I niin valot (vihreä, keltainen, punainen) näyttävät akun varaustason. Vihreä = ladattu, keltainen = puoliksi ladattu, punainen = tyhjä.

Sitten tämä nappi ja kuvasarja:



Vasemmalta oikealle:

- Akku auton edessä = moottoritilan käynnistysakku
- Akku auton takana = hupiakku
- Kytkin valitsee kumpaa akkua halutaan ladata kun auto on kytketty ulkorasiassa verkkovirtaan. I =  moottoritilan käynnistysakku, II = hupiakku ja 0 = latausta ei tehdä.

Harmi että joku on tehnyt jotain ohituskytköksiä kun nämä ei itsellä toimi mitenkään, hupiakkua ei ladata ollenkaan, ei verkkovirralla eikä auton käydessä joten sitä joutuu akkulaturilla lataamaan mikä on ihan surkeaa. Tarvinnee luoda aurinkopaneelijärje stelmä niin latautuu aina kauniina päivänä. Saisipa jonkun osaavan katsomaan kytkökset alkuperäisiksi, omilla taidoilla sitä en osaa kyllä tehdä vaikka olisi piirrustukset.
Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 21.04.2022 kello on 11:51 »

Kiitos! No sehän selvensi sitten. Hassua kyllä asuntopuolella toimii valot ja pumput ja tuulettimet ilman että tämä on edes päällä. On varmaan joku aiempi omistaja uusinut liitoksia. Tulee melkoinen tutkimusprojekti  :-X.

Tarvii varmaan avata tuo paneeli ajan kanssa ja katsoa onko siellä kytköksiä kaikissa napeissa enää kiinni.
Kirjoittanut: Hesus
« : 21.04.2022 kello on 11:21 »

Kiitos näistä!

Vähän tyhmä kysymys mutta miksi tarvitsee olla 12V nappi jos kaikki toimii 12V? Asuntoautossa on useampi normaalinnäköinen pistoke, jotenkin kuvittelin että ne ovat 230V jos on verkkovirtaan kytketty ja muutoin niitä ei käytetä?

Se on siis päävirtakytkin.

Kytketään pois kun asuinosaa ei käytetä.
Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 21.04.2022 kello on 10:32 »

Kiitos näistä!

Vähän tyhmä kysymys mutta miksi tarvitsee olla 12V nappi jos kaikki toimii 12V? Asuntoautossa on useampi normaalinnäköinen pistoke, jotenkin kuvittelin että ne ovat 230V jos on verkkovirtaan kytketty ja muutoin niitä ei käytetä?
Kirjoittanut: mjo33400
« : 21.04.2022 kello on 09:53 »

Tuo on se 12V kytkin. Vaunussa toimii kaikki 12V. Verkko lataa akkuja sekä jääkaapille ja sähköpatruunalle.
Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 21.04.2022 kello on 09:11 »

Erikseen löytyy vielä tällainenkin nappi, mikä sen funktio mahtanee olla? Siis valitsee 12V mutta toimiiko se verkkovirran ohittajana vaikka olisi verkkovirtaan kytkettynä?

Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 21.04.2022 kello on 09:06 »

Ponnahduskytkin, eli että palaisi neutraaliin asentoon keskelle kun ei paina? Ei näytä olevan, molemmat mustat kytkimet jäävät painettuun asentoon, ylöspäin painettaessa 1, alaspäin painettaessa 2 ja keskellä 0.
Kirjoittanut: mjo33400
« : 21.04.2022 kello on 08:31 »

Ylimmäisestä kytkimestä katsotaan akkujen ja vesisäiliöiden tila, ei valita mitään. Kytkinhän on ponnahtava. Alimmaisesta en tiedä. Onko alimmainen kytkin myös ponnahtava? Jos ei niin voi olla 12V kytkin.
Kirjoittanut: Mr. Smith
« : 20.04.2022 kello on 23:30 »

Ostin juuri tällaisen matkailuauton ja aiempi omistaja ei osannut paljoa neuvoa sen käytöstä. Olisiko täällä näihin perehtynyt joka voisi neuvoa mitä kuvan paneeli ja sen napit ja valot merkitsee:



Mitä olen itse päätellyt:

- Pyöreä musta katkaisia valitsee akun jota käytetään tai vaihtoehtoisesti ei kumpaakaan auton ollessa sammuksissa? Eli meneekö näin I = käyttää käynnistysakkua, II = Käyttää hupiakkua, 0 = Käyttää verkkovirtaa/maavirtaa.
- Oikean puoleiset vihreä, keltainen ja punainen valo ilmaisee valitun akun varaustason?

Näistä ei ole mitään tietoa:

- Keltaisilla valoilla merkattu säiliöt. Ei näytä olevan akun kuvia, enemmänkin vesisäiliön kuva?
- Vasemman puoleiset kaksi kuvaa jotka näyttävät vesisäiliöiltä, toinen ruksattuna yli? Mitä tarkoittavat?

Sitten on toinen samanlainen nappi mutta vähemmillä kuvilla ja valoilla:



Tässäkin ilmeisesti valintana joko käynnistysakku tai hupiakku mutta mitä sen punainen valo ilmoittaa kun on akun ja huutomerkin kuva? Olisiko tämä akun latausvalinta verkkovirrassa / maavirrassa kytkettynä ollessa? I = käynnistysakku, II = hupiakku ja 0 = ei lataa kumpaakaan.

En ole vielä kytkenyt verkkovirtaan mutta varmaan silloin pitäisi näiden valojen syttyä?