Kirjoittanut: 88k5
« : 26.01.2012 kello on 22:37 »Muistelen, että ainakin aiemmin oli niin, että henkilöllisyys piti, siis kauppiaan/myyjän velvollisuus, varmentaa (esim ajokortista) yli 30€ ostoksissa. Mutta pienemmissäkin ostoksissa saa halutessaan niin tehdä. Ts. asiakkaan on syytä pitää ao. papereita mukana kassalla. Kuitin myyjäkappaleeseen myyjä laittoi tarkistamansa hlön HeTun loppuosa - siis oli hänen velvollisuus nähdä se ao. dokumentista. Se, että asiakas itse kertoo tai kirjoittaa sen (oikean tai väärän ), on myyjän "tappioksi" ongelmatilanteessa. .
Näin siis aikakaudella; "magneettiraita ja sulkulistat"..
Sen sijaan nykyaikana; siru, online ja PIN aikakaudella myyjän ei tarvitse tarkistaa henkilöllisyyttä - tosin kait edelleen saa sen halutessaan tehdä.. Sen on kait edelleen kortin väärinkäyttöä, jos sitä käyttää joku muu kuin siinä mainittu. En ainakaan itse halua riskeerata, esim. vaimon korttia, vaikka hän istuisi autossa suht. lähellä.. Myyjän velvollisuus on takavarikoida kortti ja toimittaa se esim. Luottokuntaa, jos kyse sen korteista. Automaateilla tilanne hieman toinen..
Näin siis aikakaudella; "magneettiraita ja sulkulistat"..
Sen sijaan nykyaikana; siru, online ja PIN aikakaudella myyjän ei tarvitse tarkistaa henkilöllisyyttä - tosin kait edelleen saa sen halutessaan tehdä.. Sen on kait edelleen kortin väärinkäyttöä, jos sitä käyttää joku muu kuin siinä mainittu. En ainakaan itse halua riskeerata, esim. vaimon korttia, vaikka hän istuisi autossa suht. lähellä.. Myyjän velvollisuus on takavarikoida kortti ja toimittaa se esim. Luottokuntaa, jos kyse sen korteista. Automaateilla tilanne hieman toinen..