Kirjoittanut: Lahti32
« : 20.04.2019 kello on 13:58 »Ajattelinpa laittaa tähän tilannepäivityksen.
Asensin Primuspannuun relekytkennän. Mielestäni sitä saisi suositella enemmänkin temppuileviin Primuksiin, vaikka yleisesti väitetään että Primus varustettuna kipinäsytytksellä syttyisi jopa vain 10 voltin jännitteellä. Meillä saavutettiin huomattava edistyminen lisäämällä kaasuventtiilille oma rele. Luotettavuus on nyt hyvä.
Lisäsin kyllä sarjaan toisen lämmittimenkin, järjettömän kalliin Eberspächer M10 säätyvätehoisen diesellämmittimen ja nelitieventtiilin. Primus ja Eberi antavat yhdessä noin 16kW lämmitystehon jonka voin ohjata menopuolelta nelitieventtiilistä Esbe VRB141 lämmittämään pattereita ja lattialämmitystä tai käyttövettä tai moottoria tai yhtä aikaa yhdessä pattereita/käyttövettä tai pattereita/moottoria.
Käytössä tämä yhdistelmä on loistava. Bussi lämpenee nopeasti ja kun lämpötila on saavutettu, Eberi putoaa pois ja Primus lämmittää tasaisesti ja hiljaisesti. Kun sitten haluan moottorin lämmitystä, tulee Eberi kaveriksi suurella teholla. Hyötyjä on myös se että kaasun loppuminen tai lämmittimen häiriöt ei merkitse kylmää autoa.
Osasi se Eberikin temppuilla. Ehdin jo haukkua kaikki lämmittimet maan rakoon. Haukuin kaikki saksalaiset vehkeet samalla ja kehuin venäläiset mutta vika oli vain nestepinnan laskemisessa liian alas jolloin kierto häiriintyy.
Mutta vuoden käyttökokemuksella vihdoin tyytyväinen.
Asensin Primuspannuun relekytkennän. Mielestäni sitä saisi suositella enemmänkin temppuileviin Primuksiin, vaikka yleisesti väitetään että Primus varustettuna kipinäsytytksellä syttyisi jopa vain 10 voltin jännitteellä. Meillä saavutettiin huomattava edistyminen lisäämällä kaasuventtiilille oma rele. Luotettavuus on nyt hyvä.
Lisäsin kyllä sarjaan toisen lämmittimenkin, järjettömän kalliin Eberspächer M10 säätyvätehoisen diesellämmittimen ja nelitieventtiilin. Primus ja Eberi antavat yhdessä noin 16kW lämmitystehon jonka voin ohjata menopuolelta nelitieventtiilistä Esbe VRB141 lämmittämään pattereita ja lattialämmitystä tai käyttövettä tai moottoria tai yhtä aikaa yhdessä pattereita/käyttövettä tai pattereita/moottoria.
Käytössä tämä yhdistelmä on loistava. Bussi lämpenee nopeasti ja kun lämpötila on saavutettu, Eberi putoaa pois ja Primus lämmittää tasaisesti ja hiljaisesti. Kun sitten haluan moottorin lämmitystä, tulee Eberi kaveriksi suurella teholla. Hyötyjä on myös se että kaasun loppuminen tai lämmittimen häiriöt ei merkitse kylmää autoa.
Osasi se Eberikin temppuilla. Ehdin jo haukkua kaikki lämmittimet maan rakoon. Haukuin kaikki saksalaiset vehkeet samalla ja kehuin venäläiset mutta vika oli vain nestepinnan laskemisessa liian alas jolloin kierto häiriintyy.
Mutta vuoden käyttökokemuksella vihdoin tyytyväinen.