Aikanaan ketjun aloittanut, niin syytä ehkä myös hyvä se ”lopettaa”.
Ja kertoa ne ei niin positiiviset jutut Hobbysta. Vein Hobbyn toukokuun alussa rutiini keväthuoltoon ja jo pihalla todettiin, että akseli on mennyt. Tästäkin ketjusta selviää, että olen kirjoittanut matalasta maavarasta ja havainnoinut pienen kantavuuden (1500 kg vs 1395 kg). Tuosta en tosin ollut ostaessa tai heti sen jälkeen tajunnut, että varusteet syö suurimman osan jäljelle jääneestä erotuksesta…
No akseli oli ilmeisesti kuoleutunut (?). Ja meidän yhdistelmä eli varusteltu vaunu (ilmastointi + Mover + muut pakolliset syö tuota erotusta) yhdistettynä siihen, että vaunua oikeasti vedetään ja muutakin kuin pohjanmaan lakeuksia ei ollut hyvä yhdistelmä.
No Hobby myönsi, että alihankkijalla (akselit) on ollut noissa tämän sukupolven alkupään vaunuissa laatuongelmia ja menee takuuseen = Hobby maksoi akselin ja itse työn osuuden (muutaman tunnin työ). Varsinainen takuuaikahan oli jo mennyt umpeen vuosi sitten.
Ongelmaksi muodostui se, että meillä oli liput ostettu ja reissu suunniteltu alkavaksi juhannusviikolle. Alkuvaiheessa toimitusaika akselille oli 4-6 viikkoa eli menee tiukalle mutta onnistunee. Parin viikon kyselyn jälkeen toimitusaika-arvio olikin jo 6-8 viikkoa
Plan B oli ottaa vanhempien Kabe reissulle. Tämä ei olisi sotkenut kenenkään muiden suunnitelmia tai aiheuttanut meille lisäkustannuksia mutta miinuksena oli a) pariskuntavaunun pohja huono meille b) ei kiva olla jonkun muun vaunulla liikenteessä.
Plan C:nä googletin jo Saksan vaunutarjontaa ja koska messuilla olimme jo käytännössä päätyneet, että meille paras vaihtoehto on Fendt Bianco Selection 550 SKM niin katseet kohdistuivat siihen. No plan C:stä tuli nopeasti Plan A. Oma arvioni oli, että kun Fendt on Saksaan maksettu niin ilmoitus Suomeen saapuneesta Hobbyn akselista tulisi samana päivänä. Arvio heitti peräti kolme päivää
Lopputuloksena Hobby oli noin 5 cm korkeammalla kuin uutena ja lähes 10 cm korkeammalla kuin huoltoon viedessä. Ja uusi akseli mitä ilmeisemmin huomattavasti parempi kaikin puolin kuin alkuperäinen.
No Hobby saatiin kuin saatiin hyvissä ajoin ennen reissuun lähtemistä valmiiksi ja nyt oltiin ns. kahden vaunun loukussa. Hobby meni kaupaksi vajaassa parissa viikossa. Hyvä niin. Olin jo kauhuskenaarioissa miettinyt tupla talvisäilytyksiä ja -vakuutuksia. Mielenvieressä kävi jopa, että minkälaiseen tuottoon pääsisi vaunua vuokraamalla jos Hobby jäisi käsiin…
Edelleen voin todeta, että Hobby oli meille erittäin hyvä ensimmäinen vaunu. Ilman tuota akseliepisodia olisimme menneet sillä ainakin tämän ja seuraavan kesän. Tuli turhaan asennettua siihen viime syksynä keskuspölynimuri ja tänä keväänä teetettyä päiväpeitot…
Vikalistaa olen päivittänyt vuosittain tuolla meidän sivuilla. Oliko siinä sitten jotain muuta? No ominaisuuksiin kuului, että muovilistat kutistui, lattia narisi vähän keskikohdalta ja ikkunat eivät olleet ihan piikkisuorat. Kaikki mielestäni kosmeettisia asioita joilla ei ollut käyttöön mitään merkitystä.
Uuden Fendtin kanssa on vielä ”honeymoon” menossa ja vasta muutama päivä takana. Mutta onko Fendt laadukkaampi kuin Hobby? Ehdottomasti on! Kaikki on jotenkin jykevämpää ja esim. ulko-ovea on kuin kassakaapinovea sulkisi Hobbyn oveen verrattuna. Sama tulee esiin kalusteissa, hanoissa, etukopassa etc. No Hobby on mahdollisimman kustannustehokkaast
i ja kevyesti tehty. Lapsilla on Fendtissä täysmittaiset isommat sängyt. Kaappitilaa on enemmän.
Onko Fendt hintalaatusuhteelta
an parempi kuin Hobby? Todennäköisesti näin toteutettuna = saksantuonti ja varusteet meidän käyttöön valittuna on. Fendt ei loppupeleissä maksanut meille pakollisten varusteiden (Ilmastointi, Mover, akkupaketti) kanssa juurikaan enempää kuin Hobby.
Mikä Hobbyssa oli parempaa? Fendtin massa tuntuu vedettäessä ja taas on noin 30 cm pituutta enemmän hanskattavana. Hobbyn monitoiminäyttö oli nykyaikaisempi kuin Fendtin paneeli. Hobbyssa oli keittiön kohdalla vähän enemmän tilaa. Tilan käyttö osassa kaapeista. Tai sitten tavarat eivät ole löytäneet paikkaansa...
Fendt on Trumalla. Hobby oli Aldella. Me ei olla tarvittu lämmitystä juuri lainkaan. Truma vaikuttaa erittäin simppeliltä käyttää. Todella isona plussa, osin tähän liittyen, luukut aikuisten sängyn alle ja takatalli, jotka todennäköisesti Aldella ei olisi ollut mahdollisia. Ja sängyn ja penkkien ei ole ilmarakojen mahdollistavia välipohjia jotka oli täysin tuhia.
Saksassa tätä mallia oli noin 15 – 20 kpl uutena tarjolla. Meillä valinnan ratkaisi se, että halusimme ehdottomasti lattialämmityksen. Näitä taisi olla tarjolla vain parissa liikkeessä. Päädyimme Caravan Center Burmeisterin editioniin missä oli kaikki meille tarvittava ja vähän enemmän. Ja liikkeessä emme olisi todennäköisesti voineet päätyä parempaan. Oli nimittäin paras palvelu ikinä!
https://www.caravan-center.de/Katsotaan mitkä ovat fiilikset, kun tämä meidän 4 viikon Eurotour on päätöksessä. Nyt tuntuu siltä, että löytyi vaunu siksi ajaksi kuin tytöt kulkevat vielä matkassa (nyt 9 ja 7 v) eli tarvetta vaihtoon ei tule.
PS. Kiitokset K&K Kiviselle ja Karolle ja Oskarille. Olemme saaneet teiltä aina ihan loistavan palvelun ja tiedän että Hobby olisi tullut kaikissa tapauksissa jollain keinolla kuntoon ennen reissua. Toivottavasti saksantuonti Fendt kelpaa huoltoon jatkossa…