Kirjoittanut: K.E.V
« : 6.01.2018 kello on 18:28 »^
Kiitos Markku
Kiitos Markku
Kirjoittanut: K.E.V« : 6.01.2018 kello on 18:28 »^
Kiitos Markku Kirjoittanut: mjh48« : 6.01.2018 kello on 17:36 »Ettei tarvitse arpoa niin kysyin ja tuli vastaus Viron Tiehallinnon Liikenneosastolta (Liikluskorralduse osakond Maanteeamet)
”Teekasutustasu tuleb Eestis tasuda üle 3500-kilogrammise täismassiga veoauto (N2 ja N3 kategooria) ja selle haagise eest. Autosuvilad on Eesti mõistes kategoorias M1 ja nende eest teekasutustasu tasumine vajalik ei ole. Samuti ei pea teekasutustasu tasuma, kui veetakse haagissuvilat kuni 3500 kg täismassiga autoga (N1 kategooria) ja auto ning haagise täismasside summa ületab 3500 kg.” Suomennos Tienkäyttömaksu tulee maksaa Virossa kuorma-autosta, jonka kokonaispaino on yli 3500 kg (N2- ja N3-luokka) ja sen perävaunusta. Matkailuautot ovat Virossa M1-luokkassa eikä tienkäyttömaksua tarvitse niistä maksaa. Tienkäyttömaksua ei myös makseta, jos matkailuvaunua vedetään enintään 3500 kg:n (N1-luokan) painoisella ajoneuvolla ja auton ja perävaunun kokonaispaino ylittää 3500 kg. Eli tiemaksua tarvitse maksaa matkailuautoista eikä matkailuvaunuista, vaikka paino ylittäsi 3500 kg. Erikseen vielä mainitaan, ettei pakettiautonkaan vetämästä matkamatkailuvaunus ta tarvitse maksaa tienkäyttömaksua, vaikka yhdistelmän paino ylittäsikin 3500kg. Muistutukseksi vielä ajoneuvoluokat Henkilöauto (M1) Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle. Pakettiauto (N1) Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Kuorma-auto (N2 ja N3) Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia. Kirjoittanut: mjh48« : 31.12.2017 kello on 10:36 »https://teetasu.ee
"Alates 1. jaanuarist 2018 tuleb maksta teekasutustasu kõikide üle 3,5 tonniste veoautode eest, mis sõidavad avalikult kasutatavate teede võrgustikul." Eli Vuoden alusta pitää kaikkien yli 3,5 tonnisten tavara-autojen, jotka liikkuvat yleisellä tieverkostolla, maksaa tienkäyttömaksu. Matkailuautoista tai- vaunuista ei mainita mitään. Rajalla jo olevissa kylteissäkin on vain kuorma-auton kuva Kirjoittanut: Haoltu« : 30.12.2017 kello on 21:08 »Tuota ei googlekaan löytänyt haulla Eli hyvin jemmassa. Nyt pitäisi jostain nähdä jotta miten se koskee vaunuilijoita, tosin ei tuolla yleensä vaunulla ole ajettu kuin alle 24 h vuodessa ettei paljoa paina. Tienkäyttömaksu velvollisuus ja vapautus: Tienkäyttömaksu antaa oikeuden ajaa julkisilla teillä tiettynä ajanjaksona. Tiemaksuista valtion saadut varat käytetään liikenneinfrastrukt uuriin. Maksu on maksettava kuorma-autoista, jonka kokonaispaino on yli 3500 kg ja sen perävaunu. Tienkäyttömaksu on kuorma-auton omistajan vastuulla tai joka on merkitty vastuulliseksi käyttäjäksi. Ajoa ei saa aloittaa, ellei tienkäyttömaksua makseta. Tiemaksuista vapautetaan: Puolustusvoimat, puolustusliitot, ulkomaiset asevoimat, poliisi- ja rajavartiolaitos sekä pelastus kuorma-autot ja liittyvät perävaunut, kansainvälisesti avustavat kuorma-autot ja liittyvät perävaunut, kuntayhtymät, voittoa tavoittelemattomat yhdistykset, säätiöt tai yrityksen kuorma-autot ja sen perävaunut, joita käytetään pääasiassa pelastustoimiin, vanhat ajoneuvot, joita tarkoitetaan tieliikennelain 83 §: ssä. Ajattelen seuraavaa: Vetoauto joka on rekisteröity henkilöautoksi ja vetää asuntovaunua, yhteispaino ylittää 3500 kg, ei tarvitse maksaa tiemaksua. Miksi: Kyse on kuorma-autoiksi (veoauto) rekisteröidyistä autoista ja perävaunuista. (haagise) Asuntovaunusta (haagissuvila) en löytänyt mainintaa on vironkielellä. Huom! Tämä on henk.koht.näkemys. Kirjoittanut: K.E.V« : 30.12.2017 kello on 20:56 »Jos Eestin tielaitoksen sivuilla kirjoitetaan ainoastaan tavaraliikenteen autoista ja myös samaisen tielaitoksen videossa puhutaan ainoastaan niistä, asia on mielestäni aika selkeä.Tästähän sai samaa signaalia mm Ahola Transportin ja muitten sivuilta mitä aiemmin luin Kovasti kyllä ihmettelen Eestin tielaitoksen tiedotustapaa, mikäli muut ajoneuvoluokat sisällytetään tuohon. Aika sen näyttää, epäilen kuitenkin vahvasti. Tuskin sillä iltalehden toimittajalla on sisäpiiritietoaEi varmaankaan, mutta olen huomannut että joku mielellään laittaa ko. lehtien linkkejä, en tiedä miten tulonsiirto tapahtuu Itse ja muu media kutsuu "klikkihuoraamiseksi" laitetaan otsikko muttei asiaa ja saadaan hirveä määrä klikkauksia ko. uutisen jättäjän sivuille. Tuollainen toiminta voisi .orgissa olla kiellettyä. Ei sen varsinaisen uutisen kopioiminen juttuun mukaan niin iso ja hankala toimenpide ole. Noihin käännöksiin on syytä suhtautua varauksella, suora käännös ei aina tarkoita alkuperäistä ajatusta.Ei ole aina "käännöksistä kiinni, Eestin tielaitoksen sivut ovat myös englanniksi Kirjoittanut: kimi« : 30.12.2017 kello on 20:31 »Jos Eestin tielaitoksen sivuilla kirjoitetaan ainoastaan tavaraliikenteen autoista ja myös samaisen tielaitoksen videossa puhutaan ainoastaan niistä, asia on mielestäni aika selkeä.
Bavaria koitti ostaa omalla rekisteritunnuksell a asuntoautoon joka on yli 3500kg ajo-oikeutta ja sitä ei peritty. Liikennemerkissä on ainoastaan kuorma-auton kuva ja ei mainintaa painosta. Kovasti kyllä ihmettelen Eestin tielaitoksen tiedotustapaa, mikäli muut ajoneuvoluokat sisällytetään tuohon. Aika sen näyttää, epäilen kuitenkin vahvasti. Tuskin sillä iltalehden toimittajalla on sisäpiiritietoa Kirjoittanut: Stara« : 30.12.2017 kello on 19:42 »Kannattanee odotella rauhassa jonkin aikaa, että tilanne alkaa selviämään. Ei ampua alas heti kaikkia uutisia. Kun tyhjästä lähdetään liikkeelle, niin on selvä, että väärinymmärryksiäki n tulee. Ne tarkentuvat sitten aikanaan. On valitettavaa, että toisilla se pipo kiristää pahasti, jos ei pääse ensimmäisenä ääneen? Noihin käännöksiin on syytä suhtautua varauksella, suora käännös ei aina tarkoita alkuperäistä ajatusta. "Kyllä se siitä" taisi joku valtiomieskin todeta? Kirjoittanut: pamaus« : 30.12.2017 kello on 19:27 »Vähän vaikuttaa epäselvältä. Saattaa koskea kaikkia yli 3.5 t autoja tai sitten ei.
Tuossa videossa puhutaan kuorma-autosta. Jokatapauksessa se raja on 3.5 tonnia, ja sen jälkeen alkaa mennä maksua. Saattaa olla vielä virolaisillekkin epäselvää, koskeeko se kaikkia yli 3.5 t autoja. Eiköhän se ajan kanssa selviä. veoautodele = kuorma-autojen osalta. https://youtu.be/OSIB7JrgeLU Kirjoittanut: K.E.V« : 30.12.2017 kello on 19:04 »Taitaa olla sama systeemi kuin täällä Belgiassa eli koskee yli 3,5 tn tavara- autoja.Tuo sama on ollut esim muualla Baltiassa ainakin osin käytössä. Tavara-autoja tuo koskee. Selkeästi englanninkielinen käännös ja myös viro-suomi sanakirja sen minusta kertoo. Eli matkailuvaunut ja asautot ovat tuosta poissuljettuja. Niin, tuo liikennemerkkikin selkeästi näyttää koskevan kuorma-autojasumma summarum..... Eli k**tukseksi paljastui taas ilta***kan juttu Kirjoittanut: kimi« : 30.12.2017 kello on 18:20 »Tavara-autoja tuo koskee. Selkeästi englanninkielinen käännös ja myös viro-suomi sanakirja sen minusta kertoo. Eli matkailuvaunut ja asautot ovat tuosta poissuljettuja. Niin, tuo liikennemerkkikin selkeästi näyttää koskevan kuorma-autoja
Tässä sivun englanninkielellä: Road toll From 1 January 2018, it is required to pay road toll for all heavy goods vehicles that weigh over 3.5 tonnes and are used on the public road network. In addition to the heavy goods vehicles registered in Estonia, the heavy goods vehicles registered abroad will also be obligated to pay the road toll. The toll rate depends on the maximum authorised mass of the heavy goods vehicle and its trailer, the number of axles, and the emission class of the heavy goods vehicle. |