rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: -------
« : 15.09.2017 kello on 21:32 »

Ainakin 21 vuotta vanha bosticin butyyli oli nuoskaa, kun irroitin kattoluukkuja ja muitakin osia. Jotenka se ainakin toimii.
Kirjoittanut: ktako
« : 15.09.2017 kello on 11:24 »

Tavallinen butyylimassa ei sovellu ikkunoiden liimaksi, koska vanhetessaan kovettuu ja kutistuu ja halkeilee. Pitää olla sitä mustaa lakritsimaista massaa, joka ei kovetu. Ikkunakehys pitää lähteä irti repäisemällä mattoveitsen avituksella. Massa lähtee raameista ja katosta kätevästi poranterällä. Poraa pyöritetään pienillä kierroksilla massassa kevyesti, jolloin massaa alkaa tarttua terään ja irtoaa pinnasta. Lopput voi hiertää peukalolla irti.  Thumb tein homman omaan autooni asentajan repsikkana.
Kirjoittanut: 50 v. vaunuilua
« : 14.09.2017 kello on 20:02 »

Ja se sitten riippuu butyylistä.
Jopa tehtaat ovat käyttäneet sellaista, joka muutaman vuoden päästä on kivikovaa.
Ainakin aiemmin tehtaat käyttivät sellaista "rulla" butyylia jolla saatiin nopea ja siisti jälki,se oli kuin muovailuvahaa,ei tartu sormiin, niinkuin tuubi butyyli ,joka ei lähde kuin erilaisilla liuottimilla.

 
Kirjoittanut: Petrooli
« : 14.09.2017 kello on 19:45 »

Ainakin minun Heki-luukkujen sisäkehys on kiinni muutamalla ruuvilla. Ruuvien kannat on peitetty tiukoilla muovitulpilla. Terävällä puukonkärjellä tai muulla nuo tulpat saa kammettua pois. Sitten vaan ruuvit auki ja kehys putoaa syliin. Sitten se varsinainen luukku on nostettavissa katolla ylös. Minulla alkuperäinen butyyli oli kovettunut ihan kovaksi tiivisteeksi, joka lähti kerralla nykäsemällä irti koko kattoluukusta. Ei muuta kuin reilu palko uutta butyyliä ja luukku paikalleen käänteisessä järjestyksessä.
Näyttäisi siltä että tuo Heki ei onneksi valuta sitä vettä sinne katon väliin vaan just siihen sisäkehykselle. Näin vuoto näkyy ennenkuin koko katto kastuu.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 14.09.2017 kello on 18:59 »

Ensinnäkin tuohon butyylimassaan kommentoin että sehän ei koskaan kuivu vaan vain pinta menee kumimaiseksi eikä sitten tartu "kuivuttuaan" mutta sisältä massa on, ja varmaan pitääkin olla, joustavaa ja tarttuvaa.

Ja se sitten riippuu butyylistä.
Jopa tehtaat ovat käyttäneet sellaista, joka muutaman vuoden päästä on kivikovaa.
Kirjoittanut: Mautoilija
« : 14.09.2017 kello on 18:33 »

Adrian etummaisesta kattoikkunasta tuli muutama tippa vettä rankkasateella. Hiljaisemmassa vedentulossa ei mitään.
En mokomasta huolestu.
Kirjoittanut: JPVäisänen
« : 14.09.2017 kello on 18:25 »

Sama onkelma täälläkin päällä...
Ensinnäkin tuohon butyylimassaan kommentoin että sehän ei koskaan kuivu vaan vain pinta menee kumimaiseksi eikä sitten tartu "kuivuttuaan" mutta sisältä massa on, ja varmaan pitääkin olla, joustavaa ja tarttuvaa.
Sain tuolla lärvikirjan puolella kommentin että vesi voi olla ns. "pomppuvettä" eli rankkasateella katosta pomppiva vesi voi päätyä jotain kautta sisäpuolelle raamin päälle ja sieltä tippua auton asennosta riippuen alas.
Seurataan tilannetta.

Yllättävän "kovaksi" oli mennyt kattoluukun tiivistyksessä käytetty butuulimassa, vaikka vaunu onkin -08 vuosikertaa.

5v sitten purin -84 vuosimallin kafin ja sieltä löytyi kosteuden lisäksi todella pehmeää massaa. Vaikka vaunulla ja siinä käytetyllä butyylimassalla oli ikää n. 22v, niin paikoitellen massan "sydän" oli kovin pehmeää ja tarttuvaa.
Tänään tämä 3-4v ikäinen tiivistys oli kovempaa kuin se kafissa ollut :(

Mikään ei ole niinkuin ennen... ei edes butuulimassat...
Kirjoittanut: petrimar
« : 18.06.2011 kello on 21:13 »

Yllättävän "kovaksi" oli mennyt kattoluukun tiivistyksessä käytetty butuulimassa, vaikka vaunu onkin -08 vuosikertaa.

5v sitten purin -84 vuosimallin kafin ja sieltä löytyi kosteuden lisäksi todella pehmeää massaa. Vaikka vaunulla ja siinä käytetyllä butyylimassalla oli ikää n. 22v, niin paikoitellen massan "sydän" oli kovin pehmeää ja tarttuvaa.
Tänään tämä 3-4v ikäinen tiivistys oli kovempaa kuin se kafissa ollut :(

Mikään ei ole niinkuin ennen... ei edes butuulimassat...
Kirjoittanut: mjo33400
« : 18.06.2011 kello on 20:08 »

Tänään pesin vaunua ja taas vettä tippasi sisälle. Siitä suivaantuneena aloin irroittamaan kattoikkunaa. Ohuella katkoteräveitsellä kokeilin luukun kehyksen ja katon välistä suurin osa välistä oli ilmeisen hyvässä massassa ja tiiviinä. Mutta etukulmissa ja toisessa takakulmassa oli massaa, mutta se ei ollut kattopellissä kiinni. Veitsen terä liukui helposti tiivistyksen ohi. Otin kehyksen irti ja olipas se tiukka työntää irti. Irroituksen jälkeen näkyi, että tiivistemassaa on ollut reilusti, kun se oli painunut tasaiseksi kattoa vasten. Mutta nyt massa ei enään ollut kiinni pellissä. Väliin oli päässyt myös likaa.

No poistin vanhat massat ja laitoin uuden butyylimassan väliin. Toivottavasti tuli tiivis.

Varmasti tuli kuntoon kun noin teit. ;)
Kirjoittanut: petrimar
« : 18.06.2011 kello on 19:51 »

Tänään pesin vaunua ja taas vettä tippasi sisälle. Siitä suivaantuneena aloin irroittamaan kattoikkunaa. Ohuella katkoteräveitsellä kokeilin luukun kehyksen ja katon välistä suurin osa välistä oli ilmeisen hyvässä massassa ja tiiviinä. Mutta etukulmissa ja toisessa takakulmassa oli massaa, mutta se ei ollut kattopellissä kiinni. Veitsen terä liukui helposti tiivistyksen ohi. Otin kehyksen irti ja olipas se tiukka työntää irti. Irroituksen jälkeen näkyi, että tiivistemassaa on ollut reilusti, kun se oli painunut tasaiseksi kattoa vasten. Mutta nyt massa ei enään ollut kiinni pellissä. Väliin oli päässyt myös likaa.

No poistin vanhat massat ja laitoin uuden butyylimassan väliin. Toivottavasti tuli tiivis.