rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Pertti K
« : 1.08.2017 kello on 17:10 »

Ei kotiin, vaan reissun päällä korjaamolle. Oli vuokrakäytössä ja tuotti vähän huonosti. Taisi olla näitä nykydiisseleiden ihanuuksia, saastelaitteita tms. joka pisti johonkin limp moodiin ettei isompia mäkiä päässyt ylös. Vikaa haettiin aika pitkään, en tiedä tuliko edes kuntoon ennenkuin hermo meni ja vaihtui vaunuun.

Niin ja siinä toisessa tapauksessa oli kaiken muun vaivan ohella myös todella pitkään hämäriä käyntiongelmia, takuuaikanakin yritettiin moneen otteeseen korjailla huonolla menestyksellä. Kylämekaanikko sitten (ammattitaidolla vai sattumalta) paikansi vian sähköiseen kaasupolkimeen.

Ei ole mahdollisia kumpikaan noista minun autossa.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.08.2017 kello on 16:22 »

En mää nyt keksinyt mitä kohtaa tarkoitit, tunnetko kenties tapaukset?

En, siksi fakta olisi paikallaan, kun väität, jotta useasti on tultu hinurilla kotiin.
Kirjoittanut: Pertti K
« : 1.08.2017 kello on 16:16 »

Tuohon sanoisin, jotta liioittelullakin pitäisi olla joku raja.....
En mää nyt keksinyt mitä kohtaa tarkoitit, tunnetko kenties tapaukset?
Kirjoittanut: Alan
« : 1.08.2017 kello on 13:12 »

Ei tarvi nestepattereita. Riittää pienikokoinen keraaminen lämmitin. Ainakin minulle. On aina mukana.
Kirjoittanut: smy
« : 1.08.2017 kello on 12:45 »

Ei kilometrit sinänsä tosiaan pelota. On yllättävän edullinen huoltojen suhteen ollut tämä vempele. Kytkinremppa toki on jossain vaiheessa edessä.
Sitten asuntopuolella kyllä kaikkea muoviosaa pitäisi hakea kaupasta. Verhoilut voisi teettää myös uusiksi (ei pakko, eikä nykyiset kuluneet mutta hieman vanhanaikaiset).

Auto on kolmen vuodenajan käytössä (5kk talvisäilytyksessä).

Kiitoksia kaikista ajatelmista asian suhteen. Pitää edelleen jatkaa harkintaa. Lompakko on jotain mieltä ja kuume tietenkin jotain muuta... Se on kyllä tuossa että pääomakuluilla tekee monta reissua ja huoltaa paljon nykyistäkin autoa (nykyisen auton arvo on tippunut max. 700€ / vuosi siitä kun sen hankin, sain edullisesti tuon aikanaan). Jonkun 50teur maksavan pelin arvonalenema on monta tonnia per vuosi.
Huoltokulut uudessa todennäköisesti myös aika paljon kalliimmat.
Luotettavuus: Reissussa yksi  suomalainen sanoi että oli juuri takuuajan jälkeen Unkarissa hajonnut robottilaatikko. Ei kuulostanut halvalta ja aikaakin meni että sai auton kuntoon. Tuo on totta että mikään ei potuta matkalla enempää kuin miettiä kestääkö vai ei. Siitä ei varmaan ikinä pääse eroon kun tekniikan kanssa tekemisissä.

Tuosta lämmityksestä vielä. Kyllä tuon lämmityshärvelin kanssa pärjää mutta minusta se koko ajatus on idiootti rakenteeltaan. Puhallin työntää ulos kuumaa ilmaa minkä ehtii. Lisäksi että pitää sitten olla nestepattereita tms. pari mukana jos haluaa sähköllä pitää torppaa lämpimänä.
Kirjoittanut: Alan
« : 1.08.2017 kello on 11:03 »

Tuohon sanoisin, jotta liioittelullakin pitäisi olla joku raja.....

Huono tuuri voi kasautua, muttei se sentään hirveän yleistä ole. Särkyy vanhatkin.

Itselle 2 petipaikkaa riittää. Kerrossängyt nykyiselläänkin tavaransäilytykseen ...

Tätä en huomannut vastatessani aiemmin.

Minusta riittäisi perusteeksi vaihtaa auto. Näppärä integroitu tai puoli-integroitu takapetillä ja isolla takatallilla olisi hyvä. Oma kokemus on, että varustepuolella tärkein muutos vanhempaan vaunuun oli iso jääkaappi ja erillinen pakastin.

Riippuu tietenkin muusta tilantarpeestasi ja talvikäytön määrästä myös.

Kerrossänkyalkovill a luulisi kysyntää olevan. :)
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.08.2017 kello on 11:00 »

Sivusta seurannut paria tämän vuosikymmenen autoa, kyllä on vikoja ollut moninkertaisesti meillä nyt 13 vuotta olleeseen 2000 vuosimalliin verrattuna. Toinen vaihtui vaunuun juuri tuosta syystä kun reissut päätyi usein hinurikyytiin ja reissujen välit remontoitiin.

Tuohon sanoisin, jotta liioittelullakin pitäisi olla joku raja.....
Kirjoittanut: tsahkali
« : 1.08.2017 kello on 10:57 »

Off-Topic:
Lämmön siirtäminen nesteessä on vaan helpompaa. (oletko nähnyt esim. kaupungin kaukolämpöjärjestel mää joka jakelisi lämmön ilmamassassa?).
En tiedä, miten isoissa yksiköissä tuota käytetään mutta omakotitaloissa tuo on ihan arkipäivää.
Ensimmäiset, joita rakennettiin sotien jälkeen, toimivat ihan vapaakierrolla.
Sitten tuli tekniikka mukaan ja lämpö saatiin tasaiseksi.
Tätä päivää edustaa esim. passiivitalo, jossa on poistoilmalämpöpump pu.
Kirjoittanut: 88k5
« : 1.08.2017 kello on 10:08 »

Kaasussa on sama energiamäärä. Mutta ainakin mulla puhaltaa aika paljon kuumaa suoraan pihalle  Lämpö ei myöskään taltioidu mihinkään

Lämmön siirtäminen nesteessä on vaan helpompaa. (oletko nähnyt esim. kaupungin kaukolämpöjärjestel mää joka jakelisi lämmön ilmamassassa?). Tuossa on lämmitin perässä, alkovi edessä. Alkoviin on yksi suutin jonka lämpöarvo on lehmänhenkäys. Vessa joka on lämmittimen vieressä kyllä on lämmin. Samoin kaappi jossa lämmitin on (=kannattaa pitää kaapinovea auki että lämpö pääsee sieltäkin sisälle).

Pitäisi olla EL malli.
Tuo ihan totta, että C(ombi) -mallit hukkaavat osan lämmöstää, mutta se tapahtuu pakoputkiston/hormin kautta. Harmillisinta se on kun käytetään sähköä, ilman kaasua - paloilmapuhallin pyörii ja kylmentää palokammiota/vaipppaa. Truman kaminamalleissa ei tuota ominaisuutta ole. Ilmalla lämpöä siirrettäessä ilmamäärä vs. vesimäärä siirrettävään energiamäärään on liki sama kun se mitataan kiloissa. Litroina ero on julma. Mutta loppupeleissä patterikin toimii konvektiolla lämmittäen sen ilman, josta se johtuu rakenteisiin, kalusteisiin, ihmisiin jne..  Osa lämmöstä siirtyy myös säteilemällä, mutta johtuminen jää pois - parempi niin, koska siksi on eristeet ympärillä  :D

Pitkiä matkoja lämpöä siirrettäessä, tehokkuus tulee mahd. tiheillä nestemäisillä väliaineilla. Mutta ilmalämmitys lämmönjakona talopuolella on ihan yleinen muuallla euroopassa, mm. Ruotsissa.

Matkailuautossa lämmönsiirtotapa ei ole ratkaisevaa, mutta jakotapa tasaisesti mahd. vähällä ilman sisäilman pistemäisellä liikuttelulla talvella tuo vesipatteripuolen parhaat puolet esiin. Jossain yksittäisessä tilassa suuret ilmavirtaukset taas ovat parasta, esim. vaatteiden kuivatus vaikka suihkutilassa.

Alkoviin itselläni on riittänyt talvellakin tuo yksi truman suutin (tykkää nukkua hieman viileässä). Vastaavasti lämppäri auton takapäässä, ja kauimpana tuo alkovi. Talvellakin tuonne alkoviin nousee se lämminilma muualta ja tuon suuttimen tehtävä on laittaa ilmakiertoon. Isoin ero (tuleeko suuttimesta jotain tai ei) on kesällä kun ilman kiertoa voi tulla tukalaa - vaihtoehtona avata ikkuna..

EL malli (vanhempi) lämmittää vain vettä sähköllä, kun taas C6002 EH (tai 6E) lämmittävät sekä veden että ilman..
Kirjoittanut: Muumuupapa
« : 1.08.2017 kello on 09:24 »

Minulle matkailuauton kolme tärkeinä ominaisuutta ovat toimintavarmuus, toimintavarmuus ja toimintavarmuus.

Koko reissu on pilalla jos takaraivossa jäytää jatkuvasti pelko männän halkeamisesta tai turbon laukeamisesta. Autoon pitää voida luottaa. Minulle ei ole tärkeää asuntilan järjestelyt, lämmityslaitteen merkki, pienet kosteusvauriot tai auton ikä. Ne itsessään eivät koskaan voi pilata reissua kuten yllättävä moottori- tai vaihteistovaurio jossakin Saksan moottoritiellä.

Väittäisin, että paras toimintavarmuus löytyy hieman vanhemmista mutta kuitenkin vähän ajetuista autoista, joille on tehty kaikki huollot ja mahdollisten tyyppivikojen korjaukset.