rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: rav
« : 14.02.2017 kello on 17:21 »

No niin. Vielä en ole vakiotermostaatin johtoa intautunut siirtämään, mutta männä viikon loppupuolella innostuin piuhoittamaan tuo RasPin sillälailla, että pääsin protoilenaan miten ohjaus sen kautta pelaa. RasPin termostaattianturi on vakioanturiin verrattuna jo selkeästi paremmassa paikassa lämmön tasaisuuden kannalta, mutta sitäkin voisi vielä optimoida keskemmäksi vaunua. RasPin rele on kytketty Alden ohjauspaneelin taakse piuhan P2_5 väliin (piuhassa itsessään on ainakin meikäläisellä ihan selvällä suomella merkintä "5"). Alden paneelista termostaatin säätö on nostettu niin ylös, että lämmitys on aina päällä kun RasPin rele kytkeytyy. 220V kiertovesipumppu on ollut käytössä ja sen ohjaus on siis pannun termostaatilta. Lämmitys on nyt testeissä ollut kaasulla.

Tällä hetkellä perusviikolle on määritelty alla näkyvät lämpötila-alueet siten, että kun aikaikkunan tavoitelämpö saavutetaan, lämmitys loppuu ja kytkeytyy 0.9 astetta alempana takaisin päälle.



Käytännössä siis päiväsaikaan annetaan lämmön tipahtaa kun ei vaunussa oleile kukaan ja ilta-ajaksi nostetaan lämpö mukavalle tasolle. Illalla sitten nukkumaan mennessä tiputetaan lämpöä asteen verran alemmas, ihminenhän nukkuu paremmin vähän viileässä :) Se, miltä käytäntö näyttää, näkyy alla olevasta kuvasta (statistiikka mitattu eilen föhn-tuulten vallitessa, eli ulkona muutama plusaste lämmintä)



Vertailin logeista lämmityssyklien pituutta ja tuo päivätiputus vaikuttaisi suunnilleen 50% tiputtavan pannun kokonaispäälläoloai kaa verrattuna vastaavaan yöaikaan. Jonkinlaista säästöäkin voisi siis kuvitella saavuttavansa, lisäksi tietenkin nuo viikonlopulle asetettavat tiputukset peruslämpöön ja sunnuntai-illan automaattinosto takaisin oleskelulämpöön tuo pientä mukavuutta vaunulle palaamiseen. Lämpötilakäyrässä on toki huomattava että se keskiarvoistaa tilannetta, eli minimin ja maksimin välistä heittelyä yksittäisten tuntien sisällä tapahtuu enemmän kuin kuvaaja kertoo.

Yhtä kaikki, tähän mennessä vaikuttaa varsin lupaavalle kehitelmälle. Koekäyttö jatkuu ja seuraavaksi voi tietenkin mietiskellä sofistikoituneempia ratkaisuja ja lisäviritelmiä :)


Kirjoittanut: mjo33400
« : 6.02.2017 kello on 21:09 »

Tuon tekemiseen käy mikä johto vaan ja ei ole arka pituudesta.
Kirjoittanut: rav
« : 6.02.2017 kello on 21:03 »

Oudon näköinen etätunnistin.

Kuva ei ehkä tee oikeutta anturille, ja enhän toki tiedä vaikka olisi joku viritys, kun vaunu on ehtinyt 13v pyöriä maailmalla ennenkuin meikäläiselle tuli. Tuon kuvan kanssa kuitenkin ulkoisesti 1:1 samannäköinen anturi. Yhtä kaikki, katselin tuossa että taidan tehdä korkeimman omakätisesti jatkon tuolle anturille, ei sen tekeminen niin suuri operaatio ole että siitä viitsisi kymmeniä euroja maksaa..
Kirjoittanut: mjo33400
« : 6.02.2017 kello on 20:49 »

Oudon näköinen etätunnistin.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 6.02.2017 kello on 20:48 »

Kun itsellä oli tuollainen S6+, anturi oli paneelissa.
560 Arcticissa oli nappi paneelin vieressä (paneeli oli nestekidenäyttöinen jo) , siirsin napin omatekoisella kaapelilla.
Nykyisessä on tehdasasenteisena etäällä radiosta .
Kirjoittanut: rav
« : 6.02.2017 kello on 20:45 »

Tuota en ymmärrä, että miksi huoltoliike poistaa ohjauspaneelin tuntoelimet kun asentavat etätunnistimen, pelkkä kahden jalan katkaisu olisi riittänyt. Noi kaksi komponenttia voi laittaa onneksi jälkeenpäin.

Epäilen, että tämä ratkaisu on lähtöisin ihan Soliferin tehtaalta asti, minusta vastaava ratkaisu on ollut muissakin Solifereissa mitä olen nähnyt. Sitä en kylläkään tiedä miksi tuo anturointi ylipäänsä on siirretty etätunnistimelle, kun etäisyys ohjauspaneliin on kuvassa näkyvää luokkaa (anturi ympyröitynä). Tietenkin on tuosta se etu loppukäyttäjälle, että kauemmas siirrettäessä riittää kun ostaa/tekee jatkon johtosarjaan, ei tarvitse anturia ostaa lisäksi  ;)


Kirjoittanut: mjo33400
« : 6.02.2017 kello on 19:09 »


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Mikälisikäli tunnistimen ja kiihdytysvastuksen pitäisi olla tuossa epäselvässä kuvassa näkyvissä pinneissä, niin ne ovat hävöksissä..

Tuota en ymmärrä, että miksi huoltoliike poistaa ohjauspaneelin tuntoelimet kun asentavat etätunnistimen, pelkkä kahden jalan katkaisu olisi riittänyt. Noi kaksi komponenttia voi laittaa onneksi jälkeenpäin.
Kirjoittanut: Alf@64855
« : 6.02.2017 kello on 18:13 »

Lisää
Kirjoittanut: Alf@64855
« : 6.02.2017 kello on 18:09 »

Lisää
Kirjoittanut: Alf@64855
« : 6.02.2017 kello on 18:05 »

Kytkentäkaaviot