Puhun nyt sillä kokemuksella, että yhtään asuntovaunua en ole koskaan vetänyt metriäkään. Ehä jo tulevalla viikolla kyllä
Työssäni sen sijaan vedän viikottain 1, 2 ja 3-akselisia vaunuja kokonaispainoltaan 1200-3500 kg.
Akselien lukumäärä ei kokemukseni mukaan ole niinkään ratkaiseva tekijä, vaan niiden mitoitus ja vaunun kuormaus.
Jos rengastus, iskunvaimennus, akseliston koko ja jousitus on alakanttiin mitoitettu, niin kyllä tuntuu. Painopisteen sijainnilla on myös suuri merkitys veto-ominaisuuksiin.
Jos painopistee nousee ja jää vähänkin taakse, niin ompa karmea yhdistelmä vetää. Jos suinkin mahdollista, raskaat tavarat keskelle vaunua ja alas.
Vaunun pituus rauhoittaa kulkua, jos kuormaus on oikein. Jos kaikkien komponenttien mitoitus on oikein, niin yhdelläkin akselilla oleva pitkä vaunu on
todella hyvä vetää. Pisimmässä vaunussa, mitä olen vetänyt, akseli sijaitsi vetokuulasta tasan seitsemän metrin päässä ja kyydissä 12 metriä pitkiä kirkkoveneitä. Oli hyvä vetää!
Pitkällä vaunulla tietekin järki päässä esim. hidaste töyssyt jne.
On ollut myös puhetta yksiakselisen helpommasta liikuttelusta käsin. Itse en mitään vaunua ala riuhtomaan käsin! Aina peruutan koukun alle ja lasken
kytkimen kiinni nokkapyörällä. Poikkeus on noissa kevyissä muuleissa. Johan ne lähtee muutenkin kovan tuulen mukaan
Käännöksissä tietysti 2 ja 3-akselin haraa vastaan jonkin verran, mutta en koe sitä ongelmaksi.
Joudun tuolla kolmi-akselisella hieromaan 90° käännäksiä betonilla/asfaltilla nurkan taakse jatkuvasti 2500-3500 kilon kokonaispainoilla.
Renkaat on timmissä kunnossa 20000 kilsan jälkeen. Noilla mennään vielä reipas toinen mokoma lisää. Kilsat tosin jakautuu myös nastarenkaille.