rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: arska100
« : 15.07.2016 kello on 23:46 »

Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.
Aika vähän. Itsellä normiajossakin tuon 2,5 verran (edessä 2,2).
Mä olen kyllä nostanut aina vaunun vedossa yli 3 barin..
Kirjoittanut: relluttelija
« : 15.07.2016 kello on 22:11 »

Aikoinaan laitoin 550 Soliferiin renkaiksi 195/65 15 renkaat, joissa riitti painoluokka, ei siis C-renkaat. Profiili mataleni hieman, ajotuntuma muuttui valtavasti. vanhoilla 13" renkailla jäi heilumaan vastaantulevan rekan jäljiltä, uusien renkaiden myötä teki heilahduksen kerran ja rauhoittui sitten. Nykyisessä vaunussa renkaat 185/65 15, painoluokka 92 ja nopeusluokka H, eli kaikki ovat riittäviä. Tämän vaunun originaalirenkaat on 14", mutta mielestäni 15" renkaita löytyy helpommin ja saa pikkuisen pienemmäksi tuota profiilia. Ei tietenkään mitään ratarenkaita.
Vetoauton rengastus vaikuttaa valtavasti tuohon luikerteluun, edellisillä vetoauton renkailla ei ollut sivuheiluntaa juuri nimeksikään, mutta edestakaista keinulautailua jonkin verran. Nykyisillä renkailla keinulautailu katosi lähes kokonaan, mutta tilalle tuli sivuheilunta, varsinkin jos pakettiauto ohittaa minut tai minä ohitan rekan tai asuntoauton. Vastaantulevasta liikenteestä ei ole vaikutusta.
Kirjoittanut: 99
« : 15.07.2016 kello on 22:10 »

Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.

Aika vähän. Itsellä normiajossakin tuon 2,5 verran (edessä 2,2).
Kirjoittanut: JuhaL
« : 15.07.2016 kello on 21:45 »

Vielä tarkennuksena se, että Volvon takapään kuormaus vaikuttaa jonkin verran ajotuntumaan. Kun tankki on melko täynnä ja takaboksissa tavaraa niin on hieman vakaampi kuin tyhjällä tankilla. Ero ei ole suuri, mutta sen huomaa erityisesti jos on puuskittainen sivutuuli.

Vaunussa meillä on yleensä aina ajossa reilusti aisapainoa kun vesitankki täytetään aina lähtiessä siirtymätaipaleelle ja vastaavasti jätevesisäiliö tyhjennetään. En ole aisapainoa hirveesti seurannut, mutta voipi olla lähempänä 75 kg.

Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.
Kirjoittanut: SilSam
« : 15.07.2016 kello on 21:26 »

Päivitystä asiaan:

Tänään vaihdettu vaunuun 155/80 R13C renkaat ja rengaspaineiksi laitettu 3bar typpeä. Polarin käyttöohjekirja ei kerro kuinka paljon painetta tulee laittaa. Pitänee vielä käydä maanantaina lisäämässä paineet 3,5 bariin. Rengasasentajan mukaan venttiilille luvataan 4 barin kesto. Koeajoon en oikein ehtinyt mutta ensituntumalta ajotuntuma parani jonkin verran.

Autossa takana 3 baria.
Kirjoittanut: 99
« : 15.07.2016 kello on 19:19 »

Kannattaa laittaa täydet rengaspaineet vetoauton takarenkaisiin, rauhoittaa kummasti.
Kirjoittanut: JuhaL
« : 15.07.2016 kello on 19:15 »

Meidän Polar 620 vm. 2011 -vaunussa on originaalit 165C-80 renkaat, joissa 4,5 kiloo painetta ja veturina Volvo V70 Nivomatilla varustettuna  --> ei mitään ongelmia.
Ainoastaan kovan puuskittaisen sivutuulen tuntee hieman ratissa / ohjaustuntumassa, mutta silloinkaan ei voi puhua huojumisesta.
Kirjoittanut: Hauho
« : 15.07.2016 kello on 14:51 »

Kiemurtaako myös vasta uusitulla tienpinnoitteella?  Suomen tiet ovat niin pahoin kuluneet urille että jos raideväli ei osu omaan ajotapaan millä kohtaa tietä ajelee,  kontra tiehen niin johan autokin pyrkii hakemaan omia polkujaan ainakin vanhemmilla renkailla.
Kirjoittanut: kimi
« : 15.07.2016 kello on 14:24 »

Ajaessa niitten pitääkin toimia, ei parkissa ollessa.
Kirjoittanut: SilSam
« : 15.07.2016 kello on 11:41 »

Eikö Nivomatit toimi kunnes kerrasta alkaa vuotamaan? En todellakaan ole varma tästä.

En kyllä Nivomaatteja vaihtaisi pois jos ei ole pakko, jos koukku on irrotettavaa mallia eti normijousituksen pää ja kokeile sillä.

Näin minäkin olen ajatellut ja vuotoja ei ole. Mutta eivät ne kyllä perään ihan tasakorkeudella pidä, ainakaan paikalla ollessa. Ajaessa en ole ehtinyt vierelle katsomaan.

Tarvii mittailla koukun korkeus kun seuraavan kerran laitan kiinni.